منو
 کاربر Online
884 کاربر online
تاریخچه ی: رینگ پیستون

||شمای رینگ‌های پیستون به شکل حلقه‌هایی است که بر روی سطح ((پیستون)) قرار گرفته‌اند و برجستگیهای خاص خودشان را دارند.||
!ریشه لغوی
رینگ یک کلمه انگلیسی (Ringe) است که به همان شکل اصلی در زبان ما رایج شده است و معنای آن حلقه می‌باشد و در اصطلاح به حلقه‌های فلزی گفته می‌شود که در روی پیستون قرار می‌گیرند.
!رینگ پیستون چیست؟
برای آنکه تصور درستی از رینگ و پیستون داشته باشید به مثال ساده زیر توجه کنید. در نظر بگیرید که یک ((قوطی کنسرو ماهی)) را به سطح صافی مثل یک تکه ((فلز)) ، شیشه آینه‌ای و... تکیه دهید حال از کنار به محل تماس قوطی و سطح نگاه کنید مشاهده خواهید نمود که قوطی کنسرو از لبه‌های فوقانی و تحتانی که مقداری برجسته‌تر است به سطح مذکور چسبیده است و مابقی ته قوطی با کمی فاصله نسبت به سطح صاف قرار دارد. در واقع رینگ‌های پیستون همان برجستگیها می‌باشند و بدنه قوطی هم به مشابه بدنه پیستون.
!وظیفه رینگ‌های پیستون
در استفاده از رینگ‌ها در ساختمان پیستونها یک سری اهداف دنبال می‌شود که اهم آنها عبارتند از:


*کاهش سطح تماس میان پیستون و جداره ((سیلندر موتور|سیلندر)) تا حداقل ممکن

*نگهداری و حفظ تراکم در قسمت فوقانی ((پیستون))

*جلوگیری از اصطکاک و ممانعت از فرسودگی بیش از حد

*کنترل ((روغن موتور|روغن)) و ((روغنکاری)) در فاصله بین دیواره سیلندر و پیستون

*انتقال حرارت از پیستون به دیواره سیلندر
!ساختار رینگ‌های پیستون
رینگ‌های پیستون از جنس ((چدن)) خاکستری ساخته می‌شوند، زیرا فلزی است مقاوم که در برابر گرما حساسیت کمی از خود نشان می‌دهد و در ضمن دارای ((قابلیت ارتجاعی فلزات|قابلیت ارتجاعی)) خوبی می‌باشد. تعدا رینگ‌ها در هر پیستون بسته به نوع ((موتور)) و تراکم مورد نظر از سه تا پنج و گاهی تا هفت رینگ متغیر می‌باشد. موتورهای بنزینی معمولی بندرت دارای بیش از سه تا چهار رینگ هستند اما ((موتور دیزل|موتورهای دیزلی)) معمولا دارای 5 تا 7 رینگ در هر پیستون می‌باشند
!انوع رینگ‌ها
((رینگ|رینگ‌ها)) برحسب کار مخصوصی که انجام می‌دهند و نیز برحسب محل قرارگیری شان بر روی پیستون طبقه‌بندی می‌گردند. بر این اساس رینگ‌ها به دو گروه رینگ‌های روغن تقسیم می‌شوند.
!طرز کار رینگهای مختلف
!!رینگ‌های متراکم
این رینگ‌ها از نشست یا فرار گاز از کنار پیستون در زمان تراکم و نیز در زمان قدرت جلوگیری می‌کند و در موقع پایین آمدن در زمان تنس عمل پاک کردن روغن را انجام می دهد. رینگ مذکور توسط رینگ روغن بر روی سطح داخلی ((سیلندر موتور|سیلندر)) قرار داده شده است. رینگ‌های متراکم با انبساط خود به طرف خارج به دیواره سیلندر چسبیده و گازبندی خوبی را بوجود می‌آورند.

رینگ‌های متراکم توسط نیروهای حاصله از انبساط خود و همچنین توسط فشار احتراق که در زمان محترق شدن ((سوخت موتور|سوخت)) در پشت آنها بوجود می‌آید منبسط شده و به دیواره داخلی سیلندر می چسبند. رینگ‌های متراکم یک تکه ساخته شده و همیشه در شیارهای نزدیک به سر پیستون قرار می‌گیرند (شیارهای بالاتر از رینگ‌های روغن).
!!رینگ‌های روغن
یکی از انواع رینگ‌های شیاردار ، سوراخ‌دار یا چاک‌دار می‌باشند و معمولا در پایین‌ترین شیار در بالای انگشتی پیستون یا در یک شیار نزدیک به انتهای بدنه پیستون قرار می‌گیرند. کار رینگ‌های روغن این است که پخش روغن روی جدار سیلندر را کنترل کرده و از مصرف غیر ضروری و اضافی ((روغن موتور|روغن)) جلوگیری نمایند.
!کاربرد ویژه رینگ‌های پیستون
برای کنترل بهتر روغن ، اغلب از منبسط کننده‌های فنری در پشت رینگ‌های روغن استفاده می‌شود. در بعضی از موتورهای رینگ‌های روغن هم از بالا و هم در پایین انگشتی پیستون مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ضمن هر ((رینگ)) دارای یک دهانه است که با باز و بسته کردن آن می‌توان قطر رینگ‌ها را در موقع نصب کردن روی پیستون یا قرار دادن ((پیستون)) داخل سیلندر ، کم و زیاد کرد.
!مباحث مرتبط با عنوان
*((پیستون))
*((رینگ))
*((سرسیلندر))
*((سیلندر موتور))
*((سیستم سوپاپ))
*((شاتون))
*((فلایول))
*((قطعات موتور))
*((میل لنگ))
*((میل گاردان))



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 19 بهمن 1383 [04:48 ]   2   حسین خادم      جاری 
 چهارشنبه 23 دی 1383 [14:59 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..