تاریخچه ی:
روشهای مطالعه
!نگاه اجمالی
چگونه میتوان یادگیری مناسبی داشت؟
آیا روشهای ((روانشناسی یادگیری|یادگیری)) (مطالعه) را میدانید؟
یادگیری (learning) مسئلهای است که در سراسر طول زندگی انسان بویژه در ((دوران دانش آموزی)) و ((دوران دانشجویی|دانشجویی)) اهمیت زیادی دارد. چرا که دانش آموزان و دانشجویان همیشه در معرفی «امتحان و آزمون» (Test) قرار دارند و موفقیت در آن آرزوی بزرگشان است. اهمیت دیگر یادگیری در آن است که «افقهای جدیدی» را به روی انسان باز میکند. با این حال میزان و سطح یادگیری انسان به روش مطالعهای بستگی دارد که او برگزیده است عدهای فقط به حفظ کردن مطالب اکتفا میکنند، بطوری که یادگیری معنا و مفاهیم را از نظر دور میدارند.
این امر موجب فراموش شدن مطالب بعد از مدتی میشود در واقع آنچه اهمیت دارد یادگیری «معنا» است چیزی که نمیتوانیم و نباید از آن دور باشیم. برای آنکه مطلبی کاملاً آموخته شده و با اندوختههای پیشین پیوند یابد، باید حتماً معنا داشته باشد در این صورت احتمال یادگیری بیشتر و احتمال ((فراموشی)) کمتر خواهد شد. در کنار روش مطالعه «عوامل محیطی» نیز در ((میزان یادگیری)) تأثیر دارد. یک محیط مناسب باعث توجه و ((تمرکز)) بهتر و بیشتری میشود.
-=::ایجاد محیط مناسب برای مطالعه::=-
!حذف عوامل مزاحم فکری
بخش عظیمی از وقت و فعالیت ذهنی را موضوعاتی به خود مشغول میدارند که هیچ رابطه با موضوع ندارند موضوعاتی مانند : «رفتار معلمان و استادان ، افزایش ((شهریه)) و نوع رفت و آمد و … » برخی از موضوعاتی هستند که موقع ((مطالعه)) اگر به آنها فکر شود از کارایی مطالعه میکاهد. برخی حتی خیالپردازیهایشان را موقع مطالعه انجام میدهند؛ که به شدت فکر را آشفته کرده و تمرکز را از بین میبرد. توصیه کلی این است که اگر ذهن خود را از افکار مختلف پاک کنید تا بر روی موضوع مورد مطالعه تمرکز کنید، مطالعه را کنار بگذارید و زمانی مطالعه را شروع کنید که سرحال ، علاقمند و متمرکز هستید.
!فراهم کردن محیط مناسب
محل و مکانی که مطالعه در آنجا انجام میشود باید مناسب باشد. منظور از محل مناسب مکانی است که «آرام ، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی» باشد. این باعث تمرکز بهتر روی موضوع مطالعه میشود. بعضی افراد «محل و وقتی» را برای مطالعه انتخاب میکنند که بسیار شلوغ و پر سرو صدا است، و بعضی از افراد «((رختخواب))» را برای مطالعه انتخاب میکنند و توقع یادگیری سطح مطلوب را دارند ولی از این حقیقت غافلند که این محلها بدترین محل برای مطالعه است.
!مطالعه با فواصل زمانی
اکثر افراد مطالب مورد مطالعه را یکجا میخوانند (بویژه خواندن در ((شب امتحان))) این روش کارایی را بسیار پایین میآورد و احتمالاً فقط منجر به کسب نمره قبولی در امتحان میشود اما اگر هر روز چند صفحه مطالعه کنید کارایی بیشتری خواهد داشت. در واقع اگر میخواهید آموختههای خود را فراموش نکنید و نمرات بهتری بدست آورید به ((مطالعه منظم و روزانه)) روی بیاورید.
!((خلاصه نویسی|خلاصه کردن)) و خط کشیدن زیر مطالب مهم
خلاصه کردن مطالب مورد مطالعه در یک یا دو پاراگراف و نوشتن آن در جایی بسیار مفید است آن باعث میشود که مطالب با ساخت شناختی و ذهنی شما منطبق شده با اطلاعات قبلی موجود در ذهن پیوند میخورد. اگر مطالب مورد مطالعه خلاصه نشد، مطمئناً به دلیل عدم درک مطالب خوانده شده است. در کنار خلاصه کردن مطالب مورد مطالعه «خط کشیدن» زیر کلمات مهم مفید است ولی نباید در این کار زیاده روی کرد، چون کلمات کلیدی تبدیل به جملات کلیدی خواهند شد که به احتمال زیاد مفید نخواهند بود. بنابراین بهتر است که تنها زیر کلمات واقعا کلیدی خط کشیده شود.
!ایفای نقش معلمی
~~fuchsia:یکی از روشهای یادگیری بهتر مطالب یاد دادن آن به کسی دیگر است~~ کسی که نقش شاگرد را بر عهده دارد. احتمالاً سوالاتی را مطرح خواهد کرد که قبلاً به آنها فکر نشده است و این کار بسیاری از نکات مهم را روشن خواهد کرد. در وافع با روش «یاد دادن» میتوان به وسعت «ناآگاهی» خود پیبرد.
-=::مراحل مطالعه::=-
!مرحله اول : ~~fuchsia:بررسی کلی~~
در ابتدای مطالعه یک نگاه سریع به عناوین اصلی ، عناوین فرعی ، سوالات ، شکلها و جدولها ، خلاصه فصل ، خودآزمایی و هر چیز دیگر که جلب توجه میکند، خیلی مفید است. آن چهارچوب فصل را نمایان میسازد و یک برداشت کلی را فراهم میکند.
!مرحله دوم : ~~fuchsia:طرح سوال~~
سعی کنید از عناوین ، پاراگرافها ، جدولها و ... سوالاتی استخراج کنید (این باعث تحریک کنجکاوی میشود) سپس سوالات را همراه جوابهای احتمالی در جایی نوشته و نگه دارید تا پس از یادگیری کامل مطالب دوباره آنها را بررسی کنید.
!مرحله سوم: ~~fuchsia:خواندن~~
در این مرحله تمام مطالب (نظیر یک فصل) با دقت مطالعه میشود (در این مرحله سعی میشود که تمامی عوامل محیطی تأثیر گذار بر مطالعه رعایت شوند) با خواندن هر پاراگراف با صفحه آنچه که فهمیدهاید را به صورت خلاصه در یکی دو سطر یادداشت کنید.
!مرحله چهارم: ~~fuchsia:تمرین~~
پس از پایان خواندن هر قسمت سوالات مطرح شده در مراحل قبلی را به یاد آورید و از آنها برای تکرار مطالب خوانده شده استفاده کنید در این مرحله نیز لازم است تمامی عوامل محیطی تأثیرگذار رعایت شوند. نظیر :~~orange: ایفای نقش معلمی و با دوستان خود جلسه تشکیل دادن برای آموزش مطالب به یکدیگر~~.
!مرحله پنجم: ~~fuchsia:تکرار و مرور~~
پس از یادگیری مطالب اگر به تکرار و مرور مطالب آموخته شده در روزهای آینده اقدام نشود آنها فراموش خواهند شد. در وافع آموختهها نباید در ((روز امتحان)) خوانده و یا تکرار شوند، بلکه هر هفته باید آموختهها مرور شوند. گفته شده که «~~brown:اگر ((تدریس)) یک سهم دارد تکرار هزار سهم دارد~~».
!همچنین ببینید
*((چگونه باید مطالعه کنیم؟))
*((تدریس))
*((تمرکز))
*((روانشناسی یادگیری))
*((شب امتحان))
*((مطالعه))
*((مطالعه منظم و روزانه))