تاریخچه ی:
روح بعد غیر مادی انسان
تفاوت با نگارش: 4
| بخش اصیل وجود انسان آن جنبهای است که هویت شخصیت و انسانیت او بدان وابسته است. | | بخش اصیل وجود انسان آن جنبهای است که هویت شخصیت و انسانیت او بدان وابسته است. |
| آن دسته از ادله عقلی که از عهدة اثبات وجود جوهری غیر مادی در انسان به خوبی برآیند و بتوانند نفس را به عنوان محور و فاعل شناسایی و احساس و تجربه و میل و اراده به کرسی قبول بنشانند خود دلیلی بر اصالت روح خواهند بود. | | آن دسته از ادله عقلی که از عهدة اثبات وجود جوهری غیر مادی در انسان به خوبی برآیند و بتوانند نفس را به عنوان محور و فاعل شناسایی و احساس و تجربه و میل و اراده به کرسی قبول بنشانند خود دلیلی بر اصالت روح خواهند بود. |
| علاوه بر ادله فراوان عقلی که بر اثبات وجود نفس اقامه کردهاند وجود پارهای پدیدههای فرا روانشناختی (نظیر برهان نظم) زمینة مساعدی را برای استدلال بر اصالت روح فراهم میسازند. اینگونه پدیدهها اگرچه مشاهداتی تجربی هستند اما به ضمیمة قضایایی عقلی میتوان آنها را در قالب براهینی عقلی بر اصالت روح عرضه داشت. | | علاوه بر ادله فراوان عقلی که بر اثبات وجود نفس اقامه کردهاند وجود پارهای پدیدههای فرا روانشناختی (نظیر برهان نظم) زمینة مساعدی را برای استدلال بر اصالت روح فراهم میسازند. اینگونه پدیدهها اگرچه مشاهداتی تجربی هستند اما به ضمیمة قضایایی عقلی میتوان آنها را در قالب براهینی عقلی بر اصالت روح عرضه داشت. |
| سه نمونه از شواهد تجربی: | | سه نمونه از شواهد تجربی: |
| 1-__~~green:تله پاتی ذهنی~~__: ارتباطی ذهنی و نفسانی است و دو نفس انسانی با یکدیگر به طور ناشناختهای ارتباط برقرار میکنند. | | 1-__~~green:تله پاتی ذهنی~~__: ارتباطی ذهنی و نفسانی است و دو نفس انسانی با یکدیگر به طور ناشناختهای ارتباط برقرار میکنند. |
| 2-__~~green:مشاهده جسم خود~~__ (آتوسکپی): افرادی که دچار حوادثی شدهاند درخارج از جسم خویش به مشاهدة بدن خود مشغول شدهاند و به وضوح کلیه اقداماتی را که برای زنده نگاهداشتن آنها انجام میپذیرفته مشاهده کردهاند این حالت را آتوسکپی مینامند. | | 2-__~~green:مشاهده جسم خود~~__ (آتوسکپی): افرادی که دچار حوادثی شدهاند درخارج از جسم خویش به مشاهدة بدن خود مشغول شدهاند و به وضوح کلیه اقداماتی را که برای زنده نگاهداشتن آنها انجام میپذیرفته مشاهده کردهاند این حالت را آتوسکپی مینامند. |
| آتوسکپی به خوبی نشان میدهد که محور و کانون شعور آدمی در خارج از مغز و جسم او واقع شده و نفس انسان قادر است که بدون استمداد از جسم او و در حالی که بدن کاملاً بیهوش است از محیط خود شناخت و آگاهی داشته باشد. | | آتوسکپی به خوبی نشان میدهد که محور و کانون شعور آدمی در خارج از مغز و جسم او واقع شده و نفس انسان قادر است که بدون استمداد از جسم او و در حالی که بدن کاملاً بیهوش است از محیط خود شناخت و آگاهی داشته باشد. |
- | {picture file=img/daneshnameh_up/CAARVVQX.jpg} |
+ | {picture=CAARVVQX.jpg} |
| 3-__~~green:رویای صادقه~~__: این واقعیت که انسان در عالم رویا اموری را مشاهده میکند که ممکن است روزها یا ماهها و حتی سالها بعد ناظر تحقق یافتن آنها باشد. قابل هیچگونه تحلیل مادی و فیزیکی نیست. | | 3-__~~green:رویای صادقه~~__: این واقعیت که انسان در عالم رویا اموری را مشاهده میکند که ممکن است روزها یا ماهها و حتی سالها بعد ناظر تحقق یافتن آنها باشد. قابل هیچگونه تحلیل مادی و فیزیکی نیست. |
| *((اثبات عقلانی وجود نفس یاروح)) | | *((اثبات عقلانی وجود نفس یاروح)) |
| *((اصالت روح)) | | *((اصالت روح)) |
| *(( تقدم وجود جسم بر نفس اصالت روح)) | | *(( تقدم وجود جسم بر نفس اصالت روح)) |
| *((نظر دکارت درباره نفس)) | | *((نظر دکارت درباره نفس)) |
| *((روحیه سالم)) | | *((روحیه سالم)) |
| *((فقر روحی ،فکری و معنوی)) | | *((فقر روحی ،فکری و معنوی)) |
- |
|
+ | *((رابطه روح و جسم)) *((روح و جسم انسان)) *((پرورش جسم و روح )) *((آفات روح انسان)) |