تاریخچه ی:
روان شناسی نوجوانی
||روان شناسی نوجوانی به عنوان حوزهای از ((روان شناسی رشد)) به بررسی ویژگیهای دوران نوجوانی میپردازد و تغییرات آنرا از جنبههای مختلف جسمانی ، روانی و اجتماعی و ... مورد بحث و بررسی قرار میدهد.||
!تاریخچه روان شناسی نوجوانی
در نوشتههای ((پاپیروس)) مصری حدود 4000 سال پیش نسبت به دوره نوجوانی اظهار نگرانی شده است و نیز در قدیمیترین مطالعاتی که در زمینه نوجوانی به عمل آمده است، فلاسفه بزرگ یونان جایگاه خاصی را به خود اختصاص دادهاند، از جمله ~~green:افلاطون~~ و ~~green:ارسطو~~. ارسطو تغییرات مربوط به دوره نوجوانی را شرح داده و تاریخ تقریبی آن را در نزد دختران و پسران یونانی در حدود چهارده سالگی تعیین کرده است. در دوارن اخیر ژان ژاک روسو در کتابهای خود از اسرار دوران رشد که آن را __تولد ثانوی__ نامیده است بحث مینماید.
مقالهای که برنهایم در سال 1892 بنام مطالعه درباره بلوغ منتشر ساخت، اولین اثری است که پژوهشگران مختلف را به اکتشاف در جان بلوغ وادار کرد. 1800 پزشک به مطالعه ((بلوغ جنسی)) و تغییرات همزمان با آن توجه خاصی پیدا کردند. اما برای اولین بار __استانلی هال__ نوجوانی را به حیطه ((روان شناسی نوین)) وارد کرد. او توجه خود را بر خصوصیات روانی نوجوانان متمرکز کرد و اهمیت مطالعه این دوارن را یادآور شد. نظریههای تحولات فرد را تکراری از تحولات نوع میداند و به طبع نوجوانی به علت نزدیک بودن به بالاترین مرحله تحول نوع ، مقام ممتازی مییابد.
پژوهشهای __استانلی هال__ که او را پدر روان شناسی نوجوانی میدانند با انتشار کتاب "~~green:بلوغ~~" در سال 1905 به اوج اهمیت خود رسید و سبب پیدایش علمی بنام ~~green:هبلوژی~~ یا ~~green:علم به احوال جوانی~~ شد. محققین با اتکا به این علم جدید و جوان به اکتشاف در جهان ناشناختهای به نام نوجوانی پرداختند و نتیجه این تلاشها منجر به این مفهوم گردید که قرن بیستم را عصر نوجوانی شناسی علمی لقب دادهاند.
!نظریات مختلف در روان شناسی نوجوانی
نظریاتی که در ارتباط با روان شناسی نوجوانی ارائه شدهاند و یا به نحوی در مسیر مباحث خود به بررسی نوجوانی پرداختهاند را میتوان در چند دسته طبقه بندی کرد:
*نظریات زیست شناختی نوجوانی شامل نظریه بازپیدایی هال
*ریخت شناسی تکوینی گزل
*ریختهای بدنی کرچمر
*هیات بدنی زیلر
*نظریات روان شناختی شامل نظریه ساختار مرحلهای کراچ
*سلسله مراتب ارزشی اسپرانگر
*نظریه میدانی لوین
*نظریات روانی اجتماعی و جامعه شناختی شامل نظریه اجتماعی کردن دیویس
*وظیفه رشدی هویگهرست
*نظریه جامعه شناختی کینگزلی دیویس
*نظریه روان علیل گری شامل نظریات اریک اریکسون
*نظریات انسان شناختی
علیرغم نظریات پراکنده و بعضا متعارفی که در زمینه نوجوانی مطرح گردیده است، وجود مفاهیم متشابهی نیز میان برخی از آنها به چشم میخورد که پیوند زدن تعدادی از نظریهها را با یکدیگر ممکن میسازد.
!مباحث مورد بحث در روان شناسی نوجوانی
آنچه عمدتا در روان شناسی نوجوانی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد، تغییرات مربوط به این دوران ، مسائل و مشکلات مربوط به این تغییرات و شیوههای تربیتی مربوط به این دوره است. در بخش مربوط به تغییرات ، تغییر و تحولات در زمینههای جسمی و جنسی ، روانی - عاطفی ، اخلاقی و اجتماعی بررسی میشوند. مسائل و مشکلاتی که در هر یک از زمینهها ممکن است رخ بدهد و شیوه حل این مشکلات در سطح فردی و اجتماعی مورد بحث قرار میگیرند. بطور کلی اهداف عمومی روان شناسی نوجوانی را را میتوان به صورت زیر بر شمرد:
*شناخت علمی نوجوانان در ابعاد گوناگون (فیزیکی ، جسمی ، اجتماعی ، عاطفی و اخلاقی)
*شناخت نیازهای اساسی نوجوانان و تلاش در جهت تامین آنها
*درک صحیح مساله بلوغ به عنوان نقطه عطف زندگی نوجوان
*شناخت مشکلات اصلی نوجوانان
*راهنمایی و هدایت و یاری رسانیدن به نوجوانان برای حل مشکلات خویش
*اتخاذ شیوه های اصولی در برخورد صحیح با نوجوانان
*ایجاد هماهنگی و تدابیر خاص به منظور یک دست نمودن سیاست های تربیتی نوجوانان
*ارائه بینش صحیح به نوجوانان در جهت شناخت بلوغ و ایجاد واقع بینی در آنان
*چگونگی اتخاذ تدابیر مشاورهای در رابطه با نوجوانان دشوار
!روش پژوهش در روان شناسی نوجوانی
روش پژوهش این حوزه نیز همچون سایر حوزههای روان شناسی ، با روشهای علمی پژوهشی صورت میگیرد. به لحاظ اینکه نوجوانی از مباحث مربوط به ((روان شناسی رشد)) است، مطالعات طولی معمولا مورد استفاده قرار میگیرد و بسته به نوع موضوع مورد مطالعه از مطالب مربوط به نوجوانی شیوههای فردی یا گروهی پژوهش کاربرد دارند. در هر حال رعایت کلیه جوانب شیوههای علمی پژوهشی در این حوزه نیز تحقق مییابد.
!کاربرد یافتههای روان شناسی نوجوانی
یافتههای حاصل از پژوهشهای روان شناسی نوجوانی در تمام بخشهایی که به نحوی با گروه نوجوانان در ارتباط هستند کاربرد دارد. عمدهترین این بخشها ، آموزش و پرورش است که با گروه گستردهای از نوجوانان در مقطع راهنمایی و متوسطه در ارتباط است میباشد. یافتههای حاصل از روان شناسی نوجوانی به صورت کاربرد در طرح برنامهریزیهای آموزشی و تربیتی کاربرد دارد. که در این راستا آموزش و اطلاع رسانی به کلیه دست اندکاران آموزشی و پرورشی ، معلم ، مدیر ، سایر مسئولین ضرورت مییابد. در جنبههای مختلف و آگاهی از شیوههای تربیتی مناسب برای این دوران خانوادهها را در اتخاذ روشهای مناسب در برخورد با نوجوانان یاری خواهد داد.
مراکز مشاورهای ، ورزشی ، فرهنگی و تفریحی و همچنین کانونهای اصلاح و تربیت از جمله مراکزی هستند که یافتههای روان شناسی نوجوانی کاربرد فزاینده در آنها میتواند داشته باشد. شناخت رفتار هنجار متضمن آشنایی با ویژگیهای طبیعی دوران نوجوانی است. بنابراین آنچه که تحت عنوان منفی گرایی نوجوان و یا ((استقلال طلبی)) او برای خانواده و مربیان نگران کننده باشد، به مدد یافتههای روان شناسی نوجوانی قابل تحملتر شده و اتخاذ تدابیر تربیتی مناسب و شیوههای برخورد مطلوب با این ویژگیها الزامی مینماید.
!مباحث مرتبط با عنوان
*((استقلال طلبی))
*((بلوغ جنسی))
*((رشد نوجوانی))
*((روابط والدین با نوجوانان))
*((روان شناسی بلوغ))
*((روان شناسی تربیتی))
*((روان شناسی رشد))
*((روان شناسی کودک))
*((روان شناسی نوین))
*((مشکلات دوران نوجوانی))