منو
 کاربر Online
1353 کاربر online
تاریخچه ی: روانشناسی مرضی کودک

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-263Lines: 1-313
-center style=margin-rigfht:1em border=4 bgcolor=lightyellow>
+left style=margin-rigfht:1em border=4 bgcolor=lightyellow> /><br />>
















/>
















































































 ::__فهرست مقالات روان‌شناسی مرضی کودک__:: ::__فهرست مقالات روان‌شناسی مرضی کودک__::
 
 
 ((تفاوت اختلال روانی کودکان با بزرگسالان)) ((تفاوت اختلال روانی کودکان با بزرگسالان))
-((سندرم کلاین فلتر xxy)) 
 
 
 
 
 ((عقب‌ماندگی ذهنی)) ((عقب‌ماندگی ذهنی))
-((سندرم ترنر x)) 
 
 
 
 
 ((طبقه‌بندی روان‌شناسان از عقب‌ماندگی ذهنی)) ((طبقه‌بندی روان‌شناسان از عقب‌ماندگی ذهنی))
-((سندرم xyy)) 
 
 
 
 
 ((طبقه‌بندی آموزشی - تربیتی از عقب‌ماندگی ذهنی)) ((طبقه‌بندی آموزشی - تربیتی از عقب‌ماندگی ذهنی))
-((سندرم دان)) 
 
 
 
 
 ((طبقه‌بندی روان‌پزشکان از عقب‌ماندگی ذهنی)) ((طبقه‌بندی روان‌پزشکان از عقب‌ماندگی ذهنی))
-((سندرم صدای گربه)) 
 
 
 
 
 ((عقب‌ماندگی ذهنی به علت عوامل ارثی)) ((عقب‌ماندگی ذهنی به علت عوامل ارثی))
-((عقب‌ماندگی به علت ژن‌های غالب)) 
 
 
 
 
 ((عقب‌ماندگی ذهنی به علت اتفاقات دوران بارداری)) ((عقب‌ماندگی ذهنی به علت اتفاقات دوران بارداری))
-((عقب‌ماندگی به علت اختلال ارثی مربوط به سوخت و ساز مواد پروتئینی)) (فنیل کتونوری) 
 
 
 
 
 ((عقب‌ماندگی ذهنی به علت حوادق مواقع زایمان)) ((عقب‌ماندگی ذهنی به علت حوادق مواقع زایمان))
-((عقب‌ماندگی به علت اختلال ارثی مربوط به سوخت و ساز مواد قندی)) (گالاکتوسمی) 
 
 
 
 
 ((عقب‌ماندگی ذهنی به علت حوادث بعد از تولد)) ((عقب‌ماندگی ذهنی به علت حوادث بعد از تولد))
-((عقب‌ماندگی به علت اختلال ارثی مربوط به سوخت و ساز چربی‌ها)) (تای ساکس) 
 
 
 
 
 ((عقب‌ماندگی ذهنی به علت عوامل محیطی و اجتماعی)) ((عقب‌ماندگی ذهنی به علت عوامل محیطی و اجتماعی))
-((عقب‌ماندگی به علت عوامل ارثی ناشناخته)) 
 
 
 
 
 ((ویژگی‌های روان‌شناختی عقب‌ماندگی ذهنی)) ((ویژگی‌های روان‌شناختی عقب‌ماندگی ذهنی))
-((اختلال در خواندن)) 
 
 
 
 
 ((تاثیر کودک عقب‌مانده ذهنی بر خانواده)) ((تاثیر کودک عقب‌مانده ذهنی بر خانواده))
-((اختلال در ریاضیات)) 
 
 
 
 
 ((پیشگیری و درمان عقب‌ماندگی ذهنی)) ((پیشگیری و درمان عقب‌ماندگی ذهنی))
-((اختلال در بیان نوشتاری)) 
 
 
 
 
 ((اختلال در یادگیری)) ((اختلال در یادگیری))
-((روش ادراکی - حرکتی درمان اختلالات یادگیری)) 
-
 
-
 
-((آزمون روانی - زبانی ایلینویز برای تشخیص اختلالات یادگیری)) 
-((وسیله آموزشی سینا برای درمان اختلالات یادگیری)) 
 
 
 
 
 ((روش‌های درمان اختلالات یادگیری)) ((روش‌های درمان اختلالات یادگیری))
-((روش «رشد زبان» برای درمان اختلالات یادگیری)) 
 
 
 
 
 ((اختلال مهارت‌های حرکتی)) ((اختلال مهارت‌های حرکتی))
-((اختلال‌های آواشناختی)) 
 
 
 
 
 ((اختلالات زبانارتباطی)) ((اختلالات زبانارتباطی))
-((اختلال‌های صدا)) 
 
 
 
 
 ((اختلالات گفتار)) ((اختلالات گفتار))
-((لکنت زبان)) 
 
 
 
 
 ((اختلالات زبان)) ((اختلالات زبان))
-((شتابان گویی)) 
 
 
 
 
 ((اختلالات فراگیر رشد)) ((اختلالات فراگیر رشد))
-((تاخیر ساده زبان)) 
 
 
 
 
 ((اختلال اوتیسم)) (درخودماندگی) ((اختلال اوتیسم)) (درخودماندگی)
-((نارسا گویی)) 
 
 
 
 
 ((علائم اختلال اوتیسم)) ((علائم اختلال اوتیسم))
-((اختلال زبان بیانی)) 
 
 
 
 
 ((علت شناسی اختلال اوتیسم)) ((علت شناسی اختلال اوتیسم))
-((اختلال زبان دریافتی - بیانی)) 
 
 
 
 
 ((اختلال اسکینروفرنی کودکی)) ((اختلال اسکینروفرنی کودکی))
-((ناگویی مادرزادی)) 
 
 
 
 
 ((علت اختلال اسکینروفرنی کودکی)) ((علت اختلال اسکینروفرنی کودکی))
-((ناگویی اکتسابی)) 
 
 
 
 
 ((درمان اختلال اسکینروفرنی کودکی)) ((درمان اختلال اسکینروفرنی کودکی))
-((خموشی)) 
 
 
 
 
 ((اختلال رت)) ((اختلال رت))
-((اختلال هرزه خواری)) 
 
 
 
 
 ((اختلال فروپاشی کودکی)) ((اختلال فروپاشی کودکی))
-((اختلال نشخوار)) 
 
 
 
 
 ((اختلال آسپرگر)) ((اختلال آسپرگر))
-((اختلال تیک صوتی)) 
 
 
 
 
 ((اختلال کمبود توجه)) ((اختلال کمبود توجه))
-((اختلال تیک گذرا)) 
 
 
 
 
 ((علت شناسی اختلال کمبود توجه)) ((علت شناسی اختلال کمبود توجه))
- 
 
 
 
 
 ((درمان اختلال کمبود توجه)) ((درمان اختلال کمبود توجه))
- 
 
 
 
 
 ((اختلال بی اعتنایی مقابله‌ای)) ((اختلال بی اعتنایی مقابله‌ای))
- 
 
 
 
 
 ((اختلالات سلوکی)) ((اختلالات سلوکی))
- 
 
 
 
 
 ((اختلال خوردن در دوره کودکی)) ((اختلال خوردن در دوره کودکی))
- 
 
 
 
 
 ((اختلالات تیک و تورت)) ((اختلالات تیک و تورت))
- 
 
 
 
 
 ((علت شناسی اختلالات تیک)) ((علت شناسی اختلالات تیک))
- 
 
 
 
 
 ((درمان اختلالات تیک)) ((درمان اختلالات تیک))
- 
 
 
 
 
 ((اختلالات دفعی)) ((اختلالات دفعی))
- 
 
 
 
 
 ((علت شناسی اختلالات دفعی)) ((علت شناسی اختلالات دفعی))
- 
 
 
 
 
 ((درمان اختلالات دفعی)) ((درمان اختلالات دفعی))
- 
 
 
 
 
 ((اختلال اضطراب جدایی)) ((اختلال اضطراب جدایی))
- 
 
 
 
 
 ((اختلال لالی انتخابی)) ((اختلال لالی انتخابی))
- 
 
 
 
 
 ((اختلال وابستگی واکنش شیرخوارگی و کودکی)) ((اختلال وابستگی واکنش شیرخوارگی و کودکی))
- 
 
 
 
 
 ((اختلال حرکت کلیشه‌ای)) ((اختلال حرکت کلیشه‌ای))
- 
 
 
 
 
 ((سو مصرف مواد در کودکان)) ((سو مصرف مواد در کودکان))
- 
 
 
 
 
- +((سندرم کلاین فلتر xxy))
 
 
-able> +<tr>
/><td>((سندرم ترنر x))
-||
روان شناسی مرضی کودک (Child Pcychopathology) شاخه‌ای از ((روان شناسی مرضی)) است که به بررسی اختلال‌های دوران کودکی و نوجوانی و تفاوت اختلال‌های این دوران با اختلال‌های بزرگسالی می‌پردازد.||
+
((سندرم xyy))
((سندرم دان))
((سندرم صدای گربه))
((عقب‌ماندگی به علت ژن‌های غالب))
((اختلال در خواندن))
((اختلال در ریاضیات))
((اختلال در بیان نوشتاری))
((روش ادراکی - حرکتی درمان اختلالات یادگیری))
((وسیله آموزشی سینا برای درمان اختلالات یادگیری))
((اختلال‌های صدا))
((اختلال‌های آواشناختی))
((روش رشد زبان برای درمان اختلالات یادگیری))
((لکنت زبان))
((شتابان گویی))
((تاخیر ساده زبان))
((نارسا گویی))
((اختلال زبان بیانی))
((اختلال زبان دریافتی - بیانی))
((ناگویی مادرزادی))
((ناگویی اکتسابی))
((خموشی))
((اختلال هرزه خواری))
((اختلال نشخوار))
((اختلال تیک صوتی))
((اختلال تیک گذرا))




||روانشناسی مرضی کودک (Child Pcychopathology) شاخه‌ای از ((روانشناسی مرضی)) است که به بررسی اختلال‌های دوران کودکی و نوجوانی و تفاوت اختلال‌های این دوران با اختلال‌های بزرگسالی می‌پردازد.||
 !مقدمه !مقدمه
-مهمترین موضوع که روان شناسی مرضی با آن مواجهه است تعریف و تبین مفاهیم بهنجار و ناهنجار (Abnomal) است و روان شناسی مرضی کودک نیز با همین هدف ولی برای تبین این مفاهیم در سطح ((دوره کودکی|کودکی)) و ((دوره نوجوانی|نوجوانی)) بوجود آمده است. روان شناسی مرضی برای تبیین مفاهیم بهنجاری نابهنجاری از دیدگاههای "آماری ، اجتماعی ، ((سازگاری)) و..." استفاده می‌کند. این دیدگاهها در سطح مرضی کودک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی روان شناسی مرضی کودک به لحاظ تفاوت اختلال‌های روانی کودک و نوجوان با بزرگسالان و همچنین به لحاظ پیچیدگی و دشواری‌های تشخیصی اختلال‌های روانی از تحول بهنجار اصولی را نیز در نظر می‌گیرد. این اصول در برگیرند «تناسب سنی و پیش بینی آینده» است. +مهمترین موضوع که روان شناسی مرضی با آن مواجهه است تعریف و تبین مفاهیم بهنجار و ناهنجار (Abnomal) است و روان شناسی مرضی کودک نیز با همین هدف ولی برای تبین این مفاهیم در سطح کودکی و نوجوانی بوجود آمده است. روان شناسی مرضی برای تبیین مفاهیم بهنجاری نابهنجاری از دیدگاههای "آماری ، اجتماعی ، ((سازگاری)) و..." استفاده می‌کند. این دیدگاهها در سطح مرضی کودک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی روان شناسی مرضی کودک به لحاظ تفاوت اختلال‌های روانی کودک و نوجوان با بزرگسالان و همچنین به لحاظ پیچیدگی و دشواری‌های تشخیصی اختلال‌های روانی از تحول بهنجار اصولی را نیز در نظر می‌گیرد. این اصول در برگیرند «تناسب سنی و پیش بینی آینده» است.
 !دشواری‌های تشخیص بهنجار در کودک !دشواری‌های تشخیص بهنجار در کودک
-تشخیص بهنجاری از نابهنجاری در کودک پیچیده‌تر و دشوارتر از بزرگسالان است. این دشواری به علت آن است که کودک موجودی در حال تحول است؛ به عبارت دیگر کودک در مرحله رشد قرار دارد و با همین دلیل رفتار ، خلق و هیجان‌های کودک روز به روز ، هفته به هفته و سال به سال در حال تغییر است. این تغییرات سریع تحولی باعث این پرسش می‌شود که آیا رفتار و حالات مشاهده شد در کودک نتیجه فرآیند تحول است یا به علت اختلال خاصی است. جواب دادن یا این سوال مستلزم شناخت دوران کودکی از طریق ((روان شناسی رشد)) (Developmental Psychology) و تطبیق ویژگی‌های این دوران با ویژگی‌ها و علائم اختلال‌ها برای تمایز بین رفتار بهنجار و نابهنجار می‌باشد. +تشخیص بهنجاری از نابهنجاری در کودک پیچیده‌تر و دشوارتر از بزرگسالان است. این دشواری به علت آن است که کودک موجودی در حال تحول است؛ به عبارت دیگر کودک در مرحله رشد قرار دارد و با همین دلیل رفتار ، خلق و هیجان‌های کودک روز به روز ، هفته به هفته و سال به سال در حال تغییر است. این تغییرات سریع تحولی باعث این پرسش می‌شود که آیا رفتار و حالات مشاهده شد در کودک نتیجه فرآیند تحول است یا به علت اختلال خاصی است. جواب دادن یا این سوال مستلزم شناخت دوران کودکی از طریق ((روانشناسی رشد)) (Developmental Psychology) و تطبیق ویژگی‌های این دوران با ویژگی‌ها و علائم اختلال‌ها برای تمایز بین رفتار بهنجار و نابهنجار می‌باشد.
 !اصل شایستگی سنی !اصل شایستگی سنی
 اصل شایستگی بر این نکته تاکید دارد که برای تشخیص رفتارهای نابهنجار در فرآیند تحول (رشد) باید انتظارات سنی را در نظر گرفت. به عبارت دیگر این اصل در برخورد با رفتارهای ظاهرا نابهنجار این سوالات را مطرح می‌کند که "کودک چند ساله است؟ و آیا رفتار مورد نظر شایسته این سن خاص است یا خیر؟"

اصل شایستگی سنی در تشخیص بهنجاری و نابهنجاری در کودک فواید مهمی دارد. چون از یک طرف بسیاری از رفتارهای نابهنجار را می‌توان بطور کم و بیش در کودکان عادی و بهنجار که از خودشان نا آرامی و پریشانی نشان نمی‌دهند؛ مشاهده کرد. در حالی که این رفتارها با معنی نابهنجاری کودک تلقی نمی‌شوند. از طرف دیگر هر رفتار نابهنجاری در کودک الزاما به معنی اختلال در کودک نیست؛ چون با سن کودک مطابقت دارد. برای مثال رفتارهایی از قبیل مشکلات دفع و خیس کردن لباس و در سن خاصی ظاهر شوند اختلال تلقی نمی‌شود و به اصطلاح "ویژه سن" هستند؛ در حالیکه اگر پس از سن خاص تداوم پیدا کنند به معنی اختلال و نابهنجاری تلقی می‌شوند.
 اصل شایستگی بر این نکته تاکید دارد که برای تشخیص رفتارهای نابهنجار در فرآیند تحول (رشد) باید انتظارات سنی را در نظر گرفت. به عبارت دیگر این اصل در برخورد با رفتارهای ظاهرا نابهنجار این سوالات را مطرح می‌کند که "کودک چند ساله است؟ و آیا رفتار مورد نظر شایسته این سن خاص است یا خیر؟"

اصل شایستگی سنی در تشخیص بهنجاری و نابهنجاری در کودک فواید مهمی دارد. چون از یک طرف بسیاری از رفتارهای نابهنجار را می‌توان بطور کم و بیش در کودکان عادی و بهنجار که از خودشان نا آرامی و پریشانی نشان نمی‌دهند؛ مشاهده کرد. در حالی که این رفتارها با معنی نابهنجاری کودک تلقی نمی‌شوند. از طرف دیگر هر رفتار نابهنجاری در کودک الزاما به معنی اختلال در کودک نیست؛ چون با سن کودک مطابقت دارد. برای مثال رفتارهایی از قبیل مشکلات دفع و خیس کردن لباس و در سن خاصی ظاهر شوند اختلال تلقی نمی‌شود و به اصطلاح "ویژه سن" هستند؛ در حالیکه اگر پس از سن خاص تداوم پیدا کنند به معنی اختلال و نابهنجاری تلقی می‌شوند.
 !اصل پیش بینی آینده !اصل پیش بینی آینده
 اصل پیش بینی آینده بر این نکته تاکید دارد که چه رفتارهایی نابهنجاری در مراحل بعدی زندگی به آسیب بیشتر منجر خواهد و چه رفتارهای نابهنجاری خود به خود در جریان تحول از بین خواهند رفت؟ این پیش بینی درباره اثرات احتمالی یک رفتار در آینده مستلزم در نظر گرفتن "فراوانی ، شدت و تداوم" یک رفتار نابهنجار است. اصل پیش بینی آینده بر این نکته تاکید دارد که چه رفتارهایی نابهنجاری در مراحل بعدی زندگی به آسیب بیشتر منجر خواهد و چه رفتارهای نابهنجاری خود به خود در جریان تحول از بین خواهند رفت؟ این پیش بینی درباره اثرات احتمالی یک رفتار در آینده مستلزم در نظر گرفتن "فراوانی ، شدت و تداوم" یک رفتار نابهنجار است.
 !فراوانی یک رفتار !فراوانی یک رفتار
 فراوانی به تعداد و میزان انجام یک رفتار مربوط می‌شود به عنوان مثال کودکان ممکن است در سنین مختلف چند بار لباس خود را خیش کنند (اصل شایستگی سنی) اما کودکانی که دچار اختلال بر اختیاری ادرار هستند به تعداد بیشتری این مشکل را نشان می‌دهند  فراوانی به تعداد و میزان انجام یک رفتار مربوط می‌شود به عنوان مثال کودکان ممکن است در سنین مختلف چند بار لباس خود را خیش کنند (اصل شایستگی سنی) اما کودکانی که دچار اختلال بر اختیاری ادرار هستند به تعداد بیشتری این مشکل را نشان می‌دهند
 !شدت یک رفتار !شدت یک رفتار
 شدت به نیرومندی یک رفتار مربوط می‌شود که از درجه شدت پایین (عدم تداخل در فعالیت فردی و اجتماعی) شروع و تا شدت بالا (تداخل در فعالیت‌های فردی و اجتماعی) ادامه می‌یابد. برای مثال کودکان و نوجوانان ممکن است گاهی اوقات رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه از خود نشان دهند ولی شدت این رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک به حدی بالا است که تخریب قابل ملاحظه‌ای در عملکرد اجتماعی ، تحصیلی و یا شغلی را سبب می‌شود.  شدت به نیرومندی یک رفتار مربوط می‌شود که از درجه شدت پایین (عدم تداخل در فعالیت فردی و اجتماعی) شروع و تا شدت بالا (تداخل در فعالیت‌های فردی و اجتماعی) ادامه می‌یابد. برای مثال کودکان و نوجوانان ممکن است گاهی اوقات رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه از خود نشان دهند ولی شدت این رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک به حدی بالا است که تخریب قابل ملاحظه‌ای در عملکرد اجتماعی ، تحصیلی و یا شغلی را سبب می‌شود.
 !تداوم یک رفتار !تداوم یک رفتار
 تداوم نشان دهنده ثبات و پایانی علائم مشکل رفتاری در طول زمان است. تداوم یک علامت بالینی را می‌توان به سه درجه اتفاقی ، "گذرا و پایدار" تقسیم بندی کرد که در این بین رفتارهای اتفاقی و گذرا را نمی‌توان جز اختلال و نابهنجاری تشخیص داد و در حالیکه پایداری یک رفتار قابلیت نابهنجاری را بالا می‌برد. برای مثال کودکان 3 ماهه تا یک ساله معمولا غذای خود را بالای می‌آورند و آن را دوباره می‌بلعند ولی زمانی که این رفتار به مدت زمان بیشتری تداوم پیدا کند می‌توان آن را ((اختلال نشخوار)) (Rumination Disorder) تلقی کرد.  تداوم نشان دهنده ثبات و پایانی علائم مشکل رفتاری در طول زمان است. تداوم یک علامت بالینی را می‌توان به سه درجه اتفاقی ، "گذرا و پایدار" تقسیم بندی کرد که در این بین رفتارهای اتفاقی و گذرا را نمی‌توان جز اختلال و نابهنجاری تشخیص داد و در حالیکه پایداری یک رفتار قابلیت نابهنجاری را بالا می‌برد. برای مثال کودکان 3 ماهه تا یک ساله معمولا غذای خود را بالای می‌آورند و آن را دوباره می‌بلعند ولی زمانی که این رفتار به مدت زمان بیشتری تداوم پیدا کند می‌توان آن را ((اختلال نشخوار)) (Rumination Disorder) تلقی کرد.
 !ارتباط با سایر مباحث !ارتباط با سایر مباحث
-روان شناسی مرضی کودک با توجه به عنوانش با دو شاخه دیگر ((روان شناسی)) یعنی ((روان شناسی مرضی)) و ''روان شناسی کودک'' و به طبیعت از آن با ((روان شناسی رشد)) ارتباط مستقیمی دارد. ((روان شناسی کودک)) به متخصص و روان شناسی کودک کمک می‌کند تا انواع رفتارهای هر سن را بشناسد (((اصل شایستگی)) سنی) و متناسب با آن به تمایز بین رفتار بهنجار و نابهنجار اقدام کند و روان شناسی مرضی این کمک را دارد که شناخت انواع اختلال‌های دوران کودکی را امکان پذیر می‌سازد. +روان شناسی مرضی کودک با توجه به عنوانش با دو شاخه دیگر ((روانشناسی)) یعنی ((روانشناسی مرضی)) و ''روان شناسی کودک'' و به طبیعت از آن با ((روان شناسی رشد)) ارتباط مستقیمی دارد. ((روانشناسی کودک)) به متخصص و روان شناسی کودک کمک می‌کند تا انواع رفتارهای هر سن را بشناسد (((اصل شایستگی)) سنی) و متناسب با آن به تمایز بین رفتار بهنجار و نابهنجار اقدام کند و روان شناسی مرضی این کمک را دارد که شناخت انواع اختلال‌های دوران کودکی را امکان پذیر می‌سازد.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 14 دی 1384 [16:21 ]   3   حسین خادم      جاری 
 چهارشنبه 14 دی 1384 [16:19 ]   2   حسین خادم      v  c  d  s 
 سه شنبه 20 اردیبهشت 1384 [11:44 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..