تاریخچه ی:
رضا و تسلیم در برابر خداوند
تفاوت با نگارش: 2
- | حقیقت دین “اسلام” تسلیم در برابر دستورات خداوند متعال است، یعنی پذیرفتن سخن خدا و عمل کردن به آن، بدون هیچ شک و تردیدی، بکه همراه با رضایت و خرسندی . |
+ | حقیقت دین «اسلام» تسلیم در برابر دستورات خداوند متعال است، یعنی پذیرفتن سخن خدا و عمل کردن به آن، بدون هیچ شک و تردیدی، همراه با رضایت و خرسندی. |
- | ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|حضرت علی علیه السلام)) در جمله ای می فرماید: اسلام را چنان ((تفسیر)) می کنم که هیچکس پیش از من آنرا تفسیر نکرده است. اسلام همان تسلیم است و تسلیم همان یقین است و یقین همان تصدیق است و تصدیق همان اقرار است و اقرار همان احساس مسؤولیت است و احساس مسؤولیت همان عمل است. |
+ | ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|حضرت علی علیه السلام)) فرمود:«اسلام را چنان ((تفسیر)) میکنم که هیچ کس پیش از من آن را تفسیر نکرده است: اسلام همان تسلیم است و تسلیم همان یقین است و یقین همان تصدیق است و تصدیق همان اقرار است و اقرار همان احساس مسؤولیت است و احساس مسؤولیت همان عمل است.» |
- | خداوند متعال در قرآن سورة احزاب آیه 36 می فرماید: هیچ مرد و زن با ایمانی پس از حکم خداوند و رسول الله درباره موضوعی، حق انتخاب و مقدم ختن فکر و نظر خویش بر خواست خدا و رسول لله را ندارند. |
+ | خداوند متعال در قرآن آیه 36 سوره احزاب میفرماید:«هیچ مرد و زن با ایمانی پس از حکم خداوند و رسول الله درباره موضوعی، حق انتخاب و مقدم کن فکر و نظر خویش را بر خواست خدا و رسول ندارند.» |
- | نای ی ریف ای است ک هیچیک ا ان هی ا ایان رد می تند بوید که چو کارای ندگی ی ام بو ب د من مان و ستو ا ول اله یوی نمی کنم. لکه هم اان ی ا ایم ید اب اه خداون رول اه باش. |
+ | یکی از برین نمونه های سلی ر برابر فران خدای تعال داستان خاب ((حضرت ابراهیم علیه اللا|رت ابراهیم لیه لسلام)) برای ربانی کرد رزندش ((ضرت ساعیل عیه اسلام|اسماعل)) است. آن ریم در آیه 102 سور صافات میفرای:هنگامی که اهیم خب را برای اساعیل عری کرد و من ک امل او و، ماعیل گت:« __ی بت اعل تومر ستجدنی ان اء اله م اابرین__» (ر ان آنچه را مور هی نجام به، که ه وات خدا ر از صابری خاهی یا.) |
- | یکی از بهترین نمونه های تسلیم در برابر فان خدای متعال دتان واب ((حضرت ابرایم علیه سلام|حضرت ابراهی علیه السلام)) ر زمینه رانی کردن فرزندش ((رت عی عیه السلام|معیل)) ست. رآن کریم می فرمید: هنگی که اراهیم وابش را رای اسماعیل عریف کرد و منتظر کس العل او بود. اسماعیل اظر دات ( __ی ت ال م توم تجدی شاء له ن لصابرین__ ) (سوه صاات 102) (در جا آچه را أمور هتی انجا بده که بخواست خدا مر ز صبر کنندگان وی یف) قن کریم می فاید آماگی این پدر و فرن ر مه اجای فرمن لهی چن ش را در بهتری شکل تسی نشان د ما بری فتیم که پداش نیکوکاران ا خواهیم داد. |
+ | تسلیم در برابر است خداوند متعال د نگای معمی علیهم السلام نی نمونههای روانی دارد. ((ر گ اسلام|)) و سیم امیرالممنین یه اللام ر وران 25 ساله کومت لای ا ((ت م می ی الله لیه له|رسول لله صلی اله یه آه)) از مونه هی جاید و دران یم ریخ سام ات. این دورن مای بود که ج امیرالممنین لی لام هیکس میتان از ر یرون یاید. |
- | قرآن در سوره صافات آیه 103 می فرماید (فلما اسلما و قله للجبین) (زمانی که ابراهیم و اسماعیل هر دو برای انجام ماموریت الهی تسلیم و آماده شدند و ابراهیم فرزندش اسماعیل را روی خاک انداخت تا سرش را جدا کند. . .)
تسلیم در برابر خواست خداوند متعال در زندگانی معصومین علیهم لسلام نمونه های فراوانی دارد. ((صبر در فرهنگ اسلام|صبر)) و تسلیم امیالمؤمنین علیه السلام در دوران 25 ساله حکومت خلفای پس از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول الله صلی الله علیه و آله)) از نمونه های جاوید و درخشان تسلیم در تاریخ اسلام است.
این دوران امتحانی بود که جز امیرالمؤمنین علیه السلام هیچکس دیگری قابلیت حضور در این صحنه امتحان و با سرلند خارج شدن از آنرا نداشت. صبری که لحظه لحظه هایش همراه بود با صحنه انسانی که در چشمش خار و خاشاک در گلویش استخوان قرار گرفته باشد (__فصبرت و فی العین قذی و فی الخلق شجا__)
منابع: نهج البلاغه کلمات قصار، شماره 125. تفسیر المیزان، ج 16، ص 341، نهج البلاغه خطبه 3/ قرآن کریم. |
+ | منابع: نه البلاه کلمات قصار، شماره 125. تفسیر المیزان، ج 16، ص 341 />نهج البلاغه خطبه 3 />قرآن کریم |