منو
 کاربر Online
1000 کاربر online
تاریخچه ی: رضا مقصودی

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-7Lines: 1-33
 {FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
 {FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
  ~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%  ~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%
 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
 
~|~
 
~|~
-~~brown:__@#25:ابراهیم حاتمی کیا#@__~~
/>~W:85% ~cs:3 {picture=hatamikia2.gif width=100 height=13 align=LEFT width=50 }
__
+~~brown:__@#25:رضا مقصودی#@__~~

__رضا مقصودی__ در سال __1340__ در __تهران__
به دنیا آمد. علایق دوران کودکی اش را رفتن به سینما ، تماشای فیلم و نوشتن داستان تشکیل می داد. علاقه او تنها دیدن فیلم و سرگرم شدن نبود ، او بسیار به فیلم سازی و تحلیل و بررسی فیلم ها علاقه داشت.

مقصودی در دوره دبیرستان در رشته ادبیات تحصیل
می کرد ، ولی با شروع انقلاب اسلامی ، تحصیلاتش را نیمه رها می کند و بعد از دو سال آن را به اتمام می رساند و دیپلمش را می گیرد. بعد از فراغت از تحصیل به طور جدی جذب ((ادبیات)) ، ((سینما)) و خصوصا ((فیلم نامه نویسی)) می شود. در سال __1359__در مرکز آموزشی فیلم سازی اسلامی ، دوره های آموزشی فیلم سازی را می گذراند. در این دوره با تعدادی از هنرجویان این مرکز که بعدها چون خود او در سینمای ایران به فعالیت های حرفه ای پرداختند آشنا می شود ، از جمله ((ابراهیم حاتمی کیا)) ، ((محمد آفریده)) و ... . او در این دوره همچنین در برخی فیلم های کوتاهی که هنرجویان سینما تهیه می کردند در شاخه های مختلف ، از جمله ((فیلم برداری)) و ((صدابرداری)) فعالیت می کند. مدتی بعد وارد سپاه پاسداران می شود و برای تهیه و ساخت فیلم ، به جبهه های جنگ می رود. او علاوه بر فیلم سازی به عکاسی و تهیه گزارش از رزمندگان و جبهه های جنگ ، می پردازد.

مقصودی پس از پایان سربازی ، در سال __1364__ ، در __انجمن سینمای جوان__ مشغول به کار می شود. او در سال __1365__ یک فیلم کوتاه به نام __بال های بیداری__ می سازد و جایزه بهترین فیلم نامه را از انجمن سینمای جوان دریافت می کند.

مقصودی در سال __1367__ در یک همکاری با ((کمال تبریزی)) ، طراحی صحنه فیلم __عبور__ را به عهده می گیرد و یک سال بعد فیلم کوتاه دیگری به نام __نسیمی پر از قاصدک__ می سازد که فیلم نامه این فیلم را نیز خودش نوشته بود. او در سال __1368__ ، همچنین فیلم نامه سریال __طلوع در مغرب__ را برای شبکه دو سیما می نویسد و کارگردانی می کند. بعد از این پروژه در __بنیاد سینمایی فارابی__ و در بخش تالیف و چاپ کتب و نشریه های این سازمان ، مشغول به کار می شود و به این ترتیب فرصت مطالعاتی بسیار خوبی به دست می آورد. در همین زمان مقصودی در رشته __روزنامه نگاری__ دانشگاه آزاد پذیرفته می شود و در سال __1373__ در این رشته فارغ التحصیل می شود. او در این سال در نگارش فیلم نامه فیلم دو اپیزودی __کوچه و موزه__ با __کاظم بلوچی__ و __کریم هاتفی نیا__ همکاری کرد. کوچه و موزه به سینمای کودکان تعلق داشت و هر دو اپیزود آن به کودکانی می پرداخت که متوجه می شدند رازی در زندگی آنها نهفته است و پدر واقعیشان آن کسی نیست که می پندارند.

~W:85% ~cs:3 {picture=laili.jpg width=175 height=145 align=LEFT width=50 }
در سال __1374__ ، مقصودی یکی از بهترین فیلم نامه هایش را به نام ((لیلی با من است)) ، می نویسد. این فیلم نامه همچنین اولین اثر مهم و فیلم نامه بلند او و در عین حال اولین تجربه او در عرصه طنز نویسی نیز هست. __لیلی با من است__ توسط __کمال تبریزی__ جلوی دوربین رفت و فیلم بسیار موفقی از آب در آمد. ((پرویز پرستویی)) در نقش اصلی ( آقای مشگینی ) ، درخشان و به یاد ماندنی ، ظاهر شد.
> این فیلم ماجرای فیلم برداری است که به دلیل نیازهای مالی قبول می کند که به جبهه برود و از آنجا فیلم تهیه کند. او که بسیار از جنگ و جبهه می ترسد ، گمان می کند که قرار است به خط مقدم برود ، اما این تلاش او برای در رفتن ازخط مقدم است که ، سرانجام او را به خط مقدم می کشاند.
>~W:85% ~cs:3 {picture=mehrm.jpg width=153 height=200 align=right width=50 }
مقصودی در سال __1376__ ، فیلم نامه ((مهر مادری)) را نوشت ، که آن را نیز کمال تبریزی جلوی دوربین برد. __مهر مادری__ ، فیلم نامه ای ساده و روان و در عین حال جذاب داشت ، پسر بچه ای در کانون اصلاح و تربیت ، در خیالات معصومانه خود ، یکی از مربیان کانون را مادر خود می پندارد و برای رسیدن به او و لمس محبت هایش هر کاری می کند ، در حالی که سرانجام به شیوه ای دردناک از این توهمات بیرون می آید و باید به دنبال سرنوشت نامعلوم خود برود. مهر مادری فیلم موفقی از کار در آمد ، به ویژه آنکه علاوه بر فیلم نامه خوب از کارگردانی و بازی های خوبی نیز بهره مند بود.

~W:85% ~cs:3 {picture=sheid
a.jpg width=155 height=133 align=LEFT width=50 }
فیلم نامه بعدی مقصودی ، ((شیدا )) __( 1377)__ نام داشت. __شیدا__ ، ماجرایی عاشقانه را در پس زمینه جنگ روایت می کرد. یک سرباز مجروح که از ناحیه چشم آسیب دیده به بیمارستانی در اهواز منتقل می شود ، پرستاری به نام شیدا از او مراقبت می کند و سعی می کند در لحظات سخت تحمل درد ، او را به شیوه خودش همراهی کند. سرباز و شیدا به یکدیگر دل می بندند ، اما سرنوشت آنها را از یکدیگر جدا می کند ، تا اینکه بار دیگر در لحظات پایان زندگی سرباز ، دوباره یکدیگر را می یابند. شیدا سرشار از احساسات و دلتنگی است و همه تلاشش به تصویر کشیدن عشقی پایدار و ماندگار است ، به همین خاطر ، مقصودی برای پیش بردن داستان فیلم و رسیدن به مضمون مرکزی اثرش از تصادف و اتفاق بسیار استفاده کرده و همین مسئله تا حدی به فیلم نامه صدمه زده. این تصادف ها و اتفاقات در لیلی با من است نیز وجود دارد ، اما در آنجا این تصادفات ، با توجه به ماهیت اثر و مضمون طنز و کمیک آن نه تنها یک ایراد نیست بلکه حسن بزرگی است که موجب شده لیلی با من است تا این اندازه موفق باشد.
این فیلم نامه را نیز کمال تبریزی جلوی دوربین برد ، البته او با طرح اولیه فیلم نامه مخالفت کرد و پس از بازنویسی مجدد آن را پذیرفت.

آخرین فیلم نامه ای که مقصودی تا به امروز نوشته ، __زخم زیتون ( 1383)__ نام دارد. مقصودی در این اثر داستانی را درباره مبارزات فلسطینیان بر علیه اشغالگران اسرائیل روایت می کند. این فیلم نامه نیز مانند عمده فیلم نامه هایی که در این باره نوشته شده سرشاز دلاوری و شجاعت است ، اما این بار شجاعت یک زن. این فیلم نامه نیز بر گرفته از اتفاق و حوادث ناگهانی است که موجب تحول شخصیت ها می شود ، زنی که با مبارزات همسرش مخالف است به یک باره در اثر یک اتفاق مجبور می شود که خود نیز در این مبارزات شرکت کند و در این راه تا جایی پیش می رود که ... .

لازم به ذکر است که مقصودی علاوه بر فیلم نامه هایی که در عرصه سینما نوشته ، فیلم نامه چند مجموعه تلوزیونی را نیز در کارنامه خود دارد که از آن میان می توان به ، __کت جادویی__ ، __می گی نه نگاه کن__ و __مهر خاموش__ اشاره کرد. او همچنین علاوه بر فیلم نامه نویسی در نگارش نقد ، آموزش فیلم نامه نویسی و تالیف جزوات آموزشی فیلم نامه نویسی به ویژه برای انجمن سینمای جوان نیز فعالیت می کند.






@#20:~~brown:گزیده فیلم شناسی رضا مقصودی ( در مقام فیلم نامه نویس )~~#@


~~brown:__•__~~ __کوچه و موزه (۱۳۷۳)__
~~brown:__•__~~ __لیلی با من است (۱۳۷۴)__
~~brown:__•__~~ __مهر مادری (۱۳۷۶)__
~~brown:__•__~~ __شیدا (۱۳۷۷)__
~~brown:__•__~~ __زخم زیتون (1383)__




@#20:~~brown:گزیده جوایز و افتخارات~~#@




~~brown:__•__~~ برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم نامه از جشنواره فیلم فجر برای فیلم __کوچه و موزه __در دوره سیزدهم ( 1373 ).

~~brown:__•__~~ برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه از جشنواره فیلم فجر برای فیلم __لیلی با من است__ در دوره چهاردهم ( 1374 ).

~~brown:__•__~~ نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم نامه از جشنواره دفاع مقدس ، برای فیلم __لیلی با من است__ در دوره ششم ( 1375 ).






{FANCYTABLE}





تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 24 مرداد 1385 [22:30 ]   5   مهناز نظری      جاری 
 چهارشنبه 28 تیر 1385 [11:34 ]   4   مهناز نظری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 تیر 1385 [11:34 ]   3   مهناز نظری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 تیر 1385 [08:59 ]   2   مهناز نظری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 تیر 1385 [08:57 ]   1   مهناز نظری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..