منو
 کاربر Online
965 کاربر online
تاریخچه ی: رشته گفتار درمانی

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-71Lines: 1-72
 V{maketoc} V{maketoc}
 +{picture=goftardarmany_icon.GIF}
-!مقدمه 
 +!مقدمه
 
 
 
 
  
- {picture=ZZZZ.jpg} + {picture=UUUUU.jpg}
  
 
 
 
 
 اختلال در زبان باعث اختلال در رفتار نیز می‌گردد که از جمله می‌توان به از دست دادن توجه، تمرکز حافظه، کاهش قوه ابتکار و قضاوت کلی و از دست دادن توانایی تصمیم‌گیری اشاره نمود.این رشته از شاخه‌های علوم توانبخشی است که به مطالعه و درمان تمامی جنبه‌های نقائص و اختلالات گفتاری و زبانی اعم از عضوی و غیر عضوی می‌پردازد، کارشناسان این رشته می‌توانند پس از مطالعه و تحلیل و تشخیص عللی که باعث لکنت زبان و یا اختلالات زبانی و گفتاری شده است،  اختلال در زبان باعث اختلال در رفتار نیز می‌گردد که از جمله می‌توان به از دست دادن توجه، تمرکز حافظه، کاهش قوه ابتکار و قضاوت کلی و از دست دادن توانایی تصمیم‌گیری اشاره نمود.این رشته از شاخه‌های علوم توانبخشی است که به مطالعه و درمان تمامی جنبه‌های نقائص و اختلالات گفتاری و زبانی اعم از عضوی و غیر عضوی می‌پردازد، کارشناسان این رشته می‌توانند پس از مطالعه و تحلیل و تشخیص عللی که باعث لکنت زبان و یا اختلالات زبانی و گفتاری شده است،
 به وسیله این علم اختلالات را مرتفع و امکان توانایی بیشتر در برقراری ارتباط با دیگران را از طریق زبان فراهم می‌آورند عواملی نظیر سکته‌های مغزی، ناهنجاری‌های ساختمانی اندام گویائی، عقب ماندگی ذهنی، فلج مغزی گفتار را دچار آسیب می‌کنند. طول دوره 4 سال است. به وسیله این علم اختلالات را مرتفع و امکان توانایی بیشتر در برقراری ارتباط با دیگران را از طریق زبان فراهم می‌آورند عواملی نظیر سکته‌های مغزی، ناهنجاری‌های ساختمانی اندام گویائی، عقب ماندگی ذهنی، فلج مغزی گفتار را دچار آسیب می‌کنند. طول دوره 4 سال است.
 توانمندی در گفتار و داشتن صبر و حوصله از عواملی موفقیت در این رشته است.  توانمندی در گفتار و داشتن صبر و حوصله از عواملی موفقیت در این رشته است.
 !سطوح رشته !سطوح رشته
 ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا  ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا
 1 |علوم بهزیستی و توانبخشی تهران |* |‌ |‌ |  1 |علوم بهزیستی و توانبخشی تهران |* |‌ |‌ |
 2 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان |* | | |  2 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان |* | | |
 3 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران|* | | |  3 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران|* | | |
 4 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران|* | | |  4 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران|* | | |
 5 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان|* | | | ||  5 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان|* | | | ||
 !درسهای رشته  !درسهای رشته
 ||ردیف| نام درس|ردیف |نام درس  ||ردیف| نام درس|ردیف |نام درس
 1| آناتومی و فیزیولوژی اعصاب در رابطه با گفتار | 2| آناتومی و فیزیولوژی عمومی  1| آناتومی و فیزیولوژی اعصاب در رابطه با گفتار | 2| آناتومی و فیزیولوژی عمومی
 3| آناتومی و فیزیولوژی مکانیسم گفتار |4| آوا شناسی  3| آناتومی و فیزیولوژی مکانیسم گفتار |4| آوا شناسی
 5| ارتدونسی در رابطه با گفتار درمانی |6| ارزیابی و تشخیص افتراقی در بیماری‌شناسی گفتار و زب  5| ارتدونسی در رابطه با گفتار درمانی |6| ارزیابی و تشخیص افتراقی در بیماری‌شناسی گفتار و زب
 7| اصطلاحات پزشکی |8| اصول توانبخشی  7| اصطلاحات پزشکی |8| اصول توانبخشی
 9| اصول و فنون مشاوره |10| بازی درمانی  9| اصول و فنون مشاوره |10| بازی درمانی
 11| بافت‌شناسی و آسیب‌شناسی |12| بهداشت عمومی  11| بافت‌شناسی و آسیب‌شناسی |12| بهداشت عمومی
 13| بیماری‌شناسی اختلال در تشدید |14| بیماری‌شناسی اختلال در تولید گفتار  13| بیماری‌شناسی اختلال در تشدید |14| بیماری‌شناسی اختلال در تولید گفتار
 15| بیماری‌شناسی اختلال در تولید گفتار 2 |16| بیماری‌شناسی اختلال در خواندن  15| بیماری‌شناسی اختلال در تولید گفتار 2 |16| بیماری‌شناسی اختلال در خواندن
 17| بیماری‌شناسی اختلال در صوت 1 و 2 |18| بیماری‌شناسی اختلال گفتار در فلج مغزی  17| بیماری‌شناسی اختلال در صوت 1 و 2 |18| بیماری‌شناسی اختلال گفتار در فلج مغزی
 19| بیماری‌شناسی تاخیر در رشد گفتار و زبان |20| بیماری‌شناسی زبان‌پریشی کودک و بزرگسال 1  19| بیماری‌شناسی تاخیر در رشد گفتار و زبان |20| بیماری‌شناسی زبان‌پریشی کودک و بزرگسال 1
 21| بیماری‌شناسی زبان‌پریشی کودک و بزرگسال 2 |22| بیماریهای اعصاب در ارتباط با گفتار 1  21| بیماری‌شناسی زبان‌پریشی کودک و بزرگسال 2 |22| بیماریهای اعصاب در ارتباط با گفتار 1
 23| بیماریهای اعصاب در ارتباط با گفتار 2 |24| پایان‌نامه  23| بیماریهای اعصاب در ارتباط با گفتار 2 |24| پایان‌نامه
 25| رشد روانی حرکتی |26| رشد طبیعی گفتار و زبان  25| رشد روانی حرکتی |26| رشد طبیعی گفتار و زبان
 27| روان شناسی یادگیری |28| روانپزشکی عمومی  27| روان شناسی یادگیری |28| روانپزشکی عمومی
 29| روانپزشکی کودک و نوجوان |30| روانشناسی زبان  29| روانپزشکی کودک و نوجوان |30| روانشناسی زبان
 31| زبان تخصصی |32| زبان شناسی  31| زبان تخصصی |32| زبان شناسی
 33| ژنتیک پزشکی |34| سنجش شنوایی  33| ژنتیک پزشکی |34| سنجش شنوایی
 35| عقب‌ماندگی ذهنی |36| فیزیک صوت  35| عقب‌ماندگی ذهنی |36| فیزیک صوت
 37| مبانی شنوایی‌شناسی |38| مبانی گفتار درمانی  37| مبانی شنوایی‌شناسی |38| مبانی گفتار درمانی
 39| مدیریت در گفتار درمانی |40| کارآموزی بالینی الف و ب  39| مدیریت در گفتار درمانی |40| کارآموزی بالینی الف و ب
 41| کارورزی الف و ب |42| کمک‌های اولیه||  41| کارورزی الف و ب |42| کمک‌های اولیه||
 !صنعت و بازارکار !صنعت و بازارکار
 فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز زیر مشغول بکار شوند: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز زیر مشغول بکار شوند:
 * بیمارستانها: بسته به اینکه تخصصی یا عمومی باشند، گفتار درمانگر در فضای مستقل و با مسؤولیت مستقل زیر نظر مدیریت بیمارستان فعالیت می‌کند. نحوه ارتباط او با سایر ارکان بیمارستان به صورت یک همکاری تیمی و در حوزه اختیارات تخصصی وی می‌باشد. * بیمارستانها: بسته به اینکه تخصصی یا عمومی باشند، گفتار درمانگر در فضای مستقل و با مسؤولیت مستقل زیر نظر مدیریت بیمارستان فعالیت می‌کند. نحوه ارتباط او با سایر ارکان بیمارستان به صورت یک همکاری تیمی و در حوزه اختیارات تخصصی وی می‌باشد.
 * مراکز نگهداری: این مراکز علاوه بر مراکز نگهداری سالمندان و معلولین ، می‌توانند به طور شبانه‌روزی به درمان افراد مبتلا به اختلافات گفتار و زبان بپردازند. * مراکز نگهداری: این مراکز علاوه بر مراکز نگهداری سالمندان و معلولین ، می‌توانند به طور شبانه‌روزی به درمان افراد مبتلا به اختلافات گفتار و زبان بپردازند.
 *درمانگاههای سرپایی: بر اساس مصوبات وزارتی و در چهارچوب مقررات اجرائی درمانگاه به فعالیت می‌پردازند.  *درمانگاههای سرپایی: بر اساس مصوبات وزارتی و در چهارچوب مقررات اجرائی درمانگاه به فعالیت می‌پردازند.
 * درمان در منزل: ارائه خدمات آموزشی در منزل به افرادی که به علت معلولیت شدید، امکان مراجعه به مراکز مربوط را ندارند و یا مایل به استفاده از خدمات درمانی در منزل هستند. * درمان در منزل: ارائه خدمات آموزشی در منزل به افرادی که به علت معلولیت شدید، امکان مراجعه به مراکز مربوط را ندارند و یا مایل به استفاده از خدمات درمانی در منزل هستند.
 * کودکستانهای روزانه: برای بررسی و رفع مشکلات مربوط به گفتار کودکان.  * کودکستانهای روزانه: برای بررسی و رفع مشکلات مربوط به گفتار کودکان.
 * مدارس ویژه معلولین. * مدارس ویژه معلولین.
 * مدارس تلفیقی: شامل مدارس تلفیقی عادی با یک سیستم آموزشی استثنایی یا تلفیقی دو سیستم استثنایی باهم است.  * مدارس تلفیقی: شامل مدارس تلفیقی عادی با یک سیستم آموزشی استثنایی یا تلفیقی دو سیستم استثنایی باهم است.
 * مدارس عادی: برای رفع مشکلات گفتار کودکان به صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت.  * مدارس عادی: برای رفع مشکلات گفتار کودکان به صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 09 اسفند 1384 [11:09 ]   3   کیانی      جاری 
 سه شنبه 25 بهمن 1384 [10:32 ]   2   کیانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 25 بهمن 1384 [08:58 ]   1   کیانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..