تاریخچه ی:
رشته کار درمانی
تفاوت با نگارش: 2
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| + | {picture=kardarmany_icon.GIF} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| |
| | | |
| | | | | |
| {picture=V.GIF} | | {picture=V.GIF} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| کاردرمانی، همان درمان بیماران و معلولان بوسیله انجام کاراست. حال چگونه ؟ | | کاردرمانی، همان درمان بیماران و معلولان بوسیله انجام کاراست. حال چگونه ؟ |
| کارشناسان این رشته با آموزش مهارتهای روزمره زندگی، گسترش مهارت ادراکی و فیزیکی انجام فعالیت در اوقات فراغت، انجام حرکتهای قدرتی عضلانی، دامنه حرکتی، ارزیابی حسی و تطابق معلول با محیط و ارزیابی نهائی این حرکات امکان توانمند کردن جسمی و حرکتی همچنین توانا کردن روان افراد آسیب دیده را فراهم میآورند. | | کارشناسان این رشته با آموزش مهارتهای روزمره زندگی، گسترش مهارت ادراکی و فیزیکی انجام فعالیت در اوقات فراغت، انجام حرکتهای قدرتی عضلانی، دامنه حرکتی، ارزیابی حسی و تطابق معلول با محیط و ارزیابی نهائی این حرکات امکان توانمند کردن جسمی و حرکتی همچنین توانا کردن روان افراد آسیب دیده را فراهم میآورند. |
| کسانی که سیستم اعصاب مرکزی آنها آسیب دیده یا دچار ضربه مغزی یا فلج مغزی شدهاند یا در اثر ((سکته))ها و MS و سایر عقبماندگیها و ((اختلالات روانی ))دچار ناتوانی شدهاند، رشته کاردرمانی برای این افراد مهارتهایی را آموزش میدهد که امکان پیشگیری از ناتوانی و حفظ استقلال و حرکت همگام با جامعه و خانواده را مقدور میسازد. | | کسانی که سیستم اعصاب مرکزی آنها آسیب دیده یا دچار ضربه مغزی یا فلج مغزی شدهاند یا در اثر ((سکته))ها و MS و سایر عقبماندگیها و ((اختلالات روانی ))دچار ناتوانی شدهاند، رشته کاردرمانی برای این افراد مهارتهایی را آموزش میدهد که امکان پیشگیری از ناتوانی و حفظ استقلال و حرکت همگام با جامعه و خانواده را مقدور میسازد. |
| طبق آمار حدود %10 از جمعیت هر کشوری را معلولین تشکیل میدهند، وسعت زیاد و پراکندگی استانها و دوری آنها از مراکز درمانی و توانبخشی کمبود متخصصین این رشته را به خوبی مشهود نموده. در این رشته عشق و علاقه و صبر و حوصله فراوانی حرف اول را میزند. | | طبق آمار حدود %10 از جمعیت هر کشوری را معلولین تشکیل میدهند، وسعت زیاد و پراکندگی استانها و دوری آنها از مراکز درمانی و توانبخشی کمبود متخصصین این رشته را به خوبی مشهود نموده. در این رشته عشق و علاقه و صبر و حوصله فراوانی حرف اول را میزند. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی |کارشناسی |ارشد |دکترا | | ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی |کارشناسی |ارشد |دکترا |
| 1 |علوم بهزیستی و توانبخشی تهران|* | | | | | 1 |علوم بهزیستی و توانبخشی تهران|* | | | |
| 2| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران|* | | | | | 2| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران|* | | | |
| 3| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی|* | | | || | | 3| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی|* | | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس | | ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس |
| 1| ارزشیابی و آزمون سازی |2| ارگونومی و بیماریهای ناشی از کار | | 1| ارزشیابی و آزمون سازی |2| ارگونومی و بیماریهای ناشی از کار |
| 3| اصول طب فیزیکی و توانبخشی |4| اعضای مصنوعی و وسایل کمکی (ارتز، پروتز) | | 3| اصول طب فیزیکی و توانبخشی |4| اعضای مصنوعی و وسایل کمکی (ارتز، پروتز) |
| 5| بازی درمانی |6| پایاننامه | | 5| بازی درمانی |6| پایاننامه |
| 7| توانبخشی حرفهای |8 |تکنیکهای حرکت درمانی | | 7| توانبخشی حرفهای |8 |تکنیکهای حرکت درمانی |
| 9 |رادیولوژی |10 |رشد روانی حرکتی کودکان | | 9 |رادیولوژی |10 |رشد روانی حرکتی کودکان |
| 11| روانپزشکی اختصاصی |12| روانپزشکی کودک | | 11| روانپزشکی اختصاصی |12| روانپزشکی کودک |
| 13| روانشناسی کودک |14| روش تحقیق نظری | | 13| روانشناسی کودک |14| روش تحقیق نظری |
| 15| ساخت انواع اسپلینت |16| فعالیتهای مورد استفاده کاردرمانی | | 15| ساخت انواع اسپلینت |16| فعالیتهای مورد استفاده کاردرمانی |
| 17| فعالیتهای روزمره زندگی |18| فیزیوپاتولوژی 1 و 2 و 3 و 4 | | 17| فعالیتهای روزمره زندگی |18| فیزیوپاتولوژی 1 و 2 و 3 و 4 |
| 19| مبانی رشته کاردرمانی |20| مدیریت بخش کاردرمانی | | 19| مبانی رشته کاردرمانی |20| مدیریت بخش کاردرمانی |
| 21| مشاهدات بالینی 1 و 2 |22| کارآموزی کاردرمانی | | 21| مشاهدات بالینی 1 و 2 |22| کارآموزی کاردرمانی |
| 23| کاردرمانی در بیماران روانی |24| کاردرمانی در بیماریهای جسمانی 1 و 2 | | 23| کاردرمانی در بیماران روانی |24| کاردرمانی در بیماریهای جسمانی 1 و 2 |
| 25| کاردرمانی در بیماریهای کودکان |26| کاردرمانی در نابینایان | | 25| کاردرمانی در بیماریهای کودکان |26| کاردرمانی در نابینایان |
| 27| کمکهای اولیه |28| کینزیولوژی و بیومکانیک 1 و 2 و 3 || | | 27| کمکهای اولیه |28| کینزیولوژی و بیومکانیک 1 و 2 و 3 || |
| !صنعت و بازارکار | | !صنعت و بازارکار |
| |
| | | |
| | | | | |
| {picture=NN.jpg} | | {picture=NN.jpg} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| * فعالیت در بیمارستانها و درمانگاهها و مجتمعهای توانبخشی به صورت خصوصی، دولتی، مراکز دانشگاهی و خیریه. | | * فعالیت در بیمارستانها و درمانگاهها و مجتمعهای توانبخشی به صورت خصوصی، دولتی، مراکز دانشگاهی و خیریه. |
| * فعالیت در بیمارستانهای روانی. | | * فعالیت در بیمارستانهای روانی. |
| * فعالیت در مراکز آموزش حرفهای معلولین. | | * فعالیت در مراکز آموزش حرفهای معلولین. |
| * فعالیت در مدارس ((کودکان استثنائی)). | | * فعالیت در مدارس ((کودکان استثنائی)). |
| * فعالیت در مراکز روزانه توانبخشی. | | * فعالیت در مراکز روزانه توانبخشی. |
| * فعالیت در مراکز نگهداری معلولین. | | * فعالیت در مراکز نگهداری معلولین. |
| * فعالیت در مراکز نگهداری سالمندان. | | * فعالیت در مراکز نگهداری سالمندان. |
| * فعالیت در ندامتگاهها و مراکز بازپروری معتادان. | | * فعالیت در ندامتگاهها و مراکز بازپروری معتادان. |
| * مراکز تصمیمگیری در مورد نظام ((توانبخشی)). | | * مراکز تصمیمگیری در مورد نظام ((توانبخشی)). |
| * فعالیت آموزشی و تدریس دانشجویان. | | * فعالیت آموزشی و تدریس دانشجویان. |
| * همکاری با مراکز تحقیقاتی و مؤسسات پژوهشی. | | * همکاری با مراکز تحقیقاتی و مؤسسات پژوهشی. |
| * فعالیت به صورت خصوصی در مؤسسات و دفاتر کاردرمانی. | | * فعالیت به صورت خصوصی در مؤسسات و دفاتر کاردرمانی. |
| * فعالیت در بخشهای جراحی دست به عنوان درمانگران دست (Handtherapist) | | * فعالیت در بخشهای جراحی دست به عنوان درمانگران دست (Handtherapist) |
| * ساخت اسپلینت اختصاصی دست با جنسهای ترموپلاستیک، گچی ، چرمی و. . . | | * ساخت اسپلینت اختصاصی دست با جنسهای ترموپلاستیک، گچی ، چرمی و. . . |