تاریخچه ی:
رشته کاردانی تکنولوژی پزشکی هسته ای
تفاوت با نگارش: 1
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| + | {picture=21.GIF} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| امروزه با توجه به ابعاد گسترده علم ((پزشکی)) ، عم پزشکی هسته ای در امر تشخیص و درمان بیماریها ارز ش والایی را کسب کرده است و به دلیل اهمیتی که استفاده از(( اشعه یونیزان ))و رادیو داروها در امر تشخیص و درمان و تحقیق بیماریها دارد ، نیاز به تربیت افرادی که آشنا به کاربرد این علم و استفاده از آن در علم پزشکی باشند ، از اهمیت خاصی برخوردار است . | | امروزه با توجه به ابعاد گسترده علم ((پزشکی)) ، عم پزشکی هسته ای در امر تشخیص و درمان بیماریها ارز ش والایی را کسب کرده است و به دلیل اهمیتی که استفاده از(( اشعه یونیزان ))و رادیو داروها در امر تشخیص و درمان و تحقیق بیماریها دارد ، نیاز به تربیت افرادی که آشنا به کاربرد این علم و استفاده از آن در علم پزشکی باشند ، از اهمیت خاصی برخوردار است . |
| بدین منظور و در اجرای بند 12 و اصل سوم و اصل بیست و نهم و سی ام و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، باید به موازات تربیت پزشکان متخصص و متعهد به تربیت سریع کادانان ماهر در رشته پزشکی هسته ای نیز همت گماشت. | | بدین منظور و در اجرای بند 12 و اصل سوم و اصل بیست و نهم و سی ام و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، باید به موازات تربیت پزشکان متخصص و متعهد به تربیت سریع کادانان ماهر در رشته پزشکی هسته ای نیز همت گماشت. |
| __1-تعریف و هدف__ | | __1-تعریف و هدف__ |
| در کاردانی پزشکی هسته ای با توجه به آشنایی دانشجویان این رشته با کاربرد چشمه های باز رادیو داروها در تشخیص و درمان بیماریها فارغ التحصیلان این دوره آموزشی قادر خواند بود در مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور ، زیر نظر متخصصین این رشته کلیه خدمات مورد لزو را انجام دهند. | | در کاردانی پزشکی هسته ای با توجه به آشنایی دانشجویان این رشته با کاربرد چشمه های باز رادیو داروها در تشخیص و درمان بیماریها فارغ التحصیلان این دوره آموزشی قادر خواند بود در مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور ، زیر نظر متخصصین این رشته کلیه خدمات مورد لزو را انجام دهند. |
| __2-طول دوره و شکل نظام __ | | __2-طول دوره و شکل نظام __ |
| متوسط طول دوره کاردانی پزشکی هسته ای 2 سال و نظام آموزشی آن مطابق آیین نامه آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مصوب شورای برنامه ریزی است : | | متوسط طول دوره کاردانی پزشکی هسته ای 2 سال و نظام آموزشی آن مطابق آیین نامه آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مصوب شورای برنامه ریزی است : |
| دروس بصورت نظری و عملی و کار آموزی در عرصه ارایه می شود که در طی جلسات متعدد هفتگی ، آموزش مورد نظر انجام می یابد. | | دروس بصورت نظری و عملی و کار آموزی در عرصه ارایه می شود که در طی جلسات متعدد هفتگی ، آموزش مورد نظر انجام می یابد. |
| __5-ضرورت و اهمیت__ | | __5-ضرورت و اهمیت__ |
| با توجه به روز افزون روشهای پزشکی هسته ای و نیز گسترش روز افزون پزشکی هسته ای در تشخیص و درمان بیماریها و همچنین توسعه مراکز آموزشی و بخش های پزشکی هسته ای در سراسر کشور جهت اجرای دستورات صحیح متخصصین این رشته نیاز به تربیت کاردان تکنولوژی پزشکی هسته ای احساس و لذا رشته فوق ایجاد می گردد. | | با توجه به روز افزون روشهای پزشکی هسته ای و نیز گسترش روز افزون پزشکی هسته ای در تشخیص و درمان بیماریها و همچنین توسعه مراکز آموزشی و بخش های پزشکی هسته ای در سراسر کشور جهت اجرای دستورات صحیح متخصصین این رشته نیاز به تربیت کاردان تکنولوژی پزشکی هسته ای احساس و لذا رشته فوق ایجاد می گردد. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی |کارشناسی| ارشد| دکترا | | ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی |کارشناسی| ارشد| دکترا |
| 1 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بابل| | *| | | | 1 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بابل| | *| | |
| 2 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمانشاه | |* | | || | | 2 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمانشاه | |* | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| ||ردیف| نام درس |ردیف|نام درس | | ||ردیف| نام درس |ردیف|نام درس |
| 1| فارسی |2| آمار و ریاضی | | 1| فارسی |2| آمار و ریاضی |
| 3| آناتومی (تشریح انسانی ) |4| اخلاق پزشکی | | 3| آناتومی (تشریح انسانی ) |4| اخلاق پزشکی |
| 5| اخلاق و تربیت اسلامی |6| اصطلاحات و کلیات پزشکی | | 5| اخلاق و تربیت اسلامی |6| اصطلاحات و کلیات پزشکی |
| 7| اصول تاریکخانه و ارزیابی تصاویر |8| اصول کامپیوتر | | 7| اصول تاریکخانه و ارزیابی تصاویر |8| اصول کامپیوتر |
| 9| بافتشناسی و آسیبشناسی |10| تربیت بدنی 1 | | 9| بافتشناسی و آسیبشناسی |10| تربیت بدنی 1 |
| 11| حفاظت در برابر پرتوها |12| دوزیمتری پرتوها | | 11| حفاظت در برابر پرتوها |12| دوزیمتری پرتوها |
| 13 |رادیو بیوشیمی و رادیوفارماکولوژی |14 |رادیوبیولوژی | | 13 |رادیو بیوشیمی و رادیوفارماکولوژی |14 |رادیوبیولوژی |
| 15| روشهای پزشکی هسته ای 1 |16| روشهای پزشکی هسته ای 2 | | 15| روشهای پزشکی هسته ای 1 |16| روشهای پزشکی هسته ای 2 |
| 17| زبان خارجی |18| شناخت دستگاه های پزشکی هسته ای | | 17| زبان خارجی |18| شناخت دستگاه های پزشکی هسته ای |
| 19| فیزیک تشعشع و مواد رادیواکتیو |20| فیزیولوژی انسانی و فیزیوپاتولوژی | | 19| فیزیک تشعشع و مواد رادیواکتیو |20| فیزیولوژی انسانی و فیزیوپاتولوژی |
| 21| فیزیک عمومی |22| کارآموزی در عرصه بیمارستانی | | 21| فیزیک عمومی |22| کارآموزی در عرصه بیمارستانی |
| 23| کمکهای اولیه و مراقبت از بیمار |24| معارف اسلامی 1 || | | 23| کمکهای اولیه و مراقبت از بیمار |24| معارف اسلامی 1 || |
| !صنعت و بازارکار | | !صنعت و بازارکار |
| فارغ التحصیلان دوره فوق دیپلم (دوره کاردانی ) تکنولوژی پزشکی هسته ای باید مهارت های نظری و عملی زیر را کسب کرده باشند. | | فارغ التحصیلان دوره فوق دیپلم (دوره کاردانی ) تکنولوژی پزشکی هسته ای باید مهارت های نظری و عملی زیر را کسب کرده باشند. |
| __الف)__ فراگیری نظری تشعشعات یون ساز (((اشعه گاما ))، ((اشعه ایکس ))و ذرات باردار )و چگونگی تولید آن ، مواد ((رادیواکتیور)) و قوانین مربوط به آن . | | __الف)__ فراگیری نظری تشعشعات یون ساز (((اشعه گاما ))، ((اشعه ایکس ))و ذرات باردار )و چگونگی تولید آن ، مواد ((رادیواکتیور)) و قوانین مربوط به آن . |
| __ب)__انجام تکنیک های (روشهای ) مختلف تشخیصی و درمان از زیر نظر مستقیم پزشک متخصص پزشکی هسته ای | | __ب)__انجام تکنیک های (روشهای ) مختلف تشخیصی و درمان از زیر نظر مستقیم پزشک متخصص پزشکی هسته ای |
| __ج)__ فراگیری طرق مختلف حفاظت در برابر تشعشعات یون ساز | | __ج)__ فراگیری طرق مختلف حفاظت در برابر تشعشعات یون ساز |
| + | {picture=21.GIF} |