تاریخچه ی:
رشته کاردانی الکترونیک
V{maketoc}
!مقدمه
((الکترونیک)) یکی از زیر شاخه های رشته مهم ((برق)) است. این رشته طرفداران فراوانی دارد و از رشته هایی است که اگر محدودیت های پذیرش وجود نداشت ، علاقمندان فراوانی را به سوی خود جلب می کرد . مجموعه کاردانی فنی الکترونیک یکی از رشته های آموزش عالی در نظام دانشگاهی است و هدف آن تربیت کاردان فنی الکترونیک است که کاردانی لازم در زمینه الکترونیک صنعتی، وسایل اندازه گیری و وسایل صوتی، تصویری و عمومی که دقیقا در رابطه با مسائل مطروحه در همان بخش از ((صنعت)) و ((تکنولوژی)) طراحی شده است داشته باشد و کلیه اطلاعات پایه ای در زمینه مربوطه را دارا باشد.
!سطوح رشته
||
ردیف| نام دانشگاه |کاردانی |کارشناسی| ارشد| دکترا
1| آزاد- آشتیان |* | | |
2| آزاد- الیگودرز | *| | |
3| آزاد- امیدیه | *| | |
4| آزاد- اهر |* | | |
5| آزاد- بجنورد |* | | |
6| آزاد- بهشهر |* | | |
7| آزاد- بیرجند |* | | |
8| آزاد- تفرش | *| | |
9| آزاد- تهران سما |* | | |
10| آزاد- خرمشهر | *| | |
11| آزاد- دورود | *| | |
12| آزاد- سبزوار | *| | |
13| آزاد- سپیدان | *| | |
14| آزاد- سلسله و دلفان | *| | |
15| آزاد- شاهرود | *| | |
16| آزاد- شهرری |* | | |
17| آزاد- فردوس | *| | |
18| آزاد- قشم |* | | |
19| آزاد- قیام دشت |* | | |
20| آزاد- گرمسار | *| | |
21| آزاد- نور | *| | |
22| آزاد- کنگاور |* | | |
23| آزاد-ابهر | *| | |
24| آزاد-اراک | *| | |
25| آزاد-بروجرد | *| | |
26| آزاد-همدان |* | | |
27| زابل |* | | |
||
!درسهای رشته
||
ردیف| نام درس | ردیف | نام درس
1| جمعیت شناسی |2| آزمایشگاه الکترونیک 1
3| آزمایشگاه الکترونیک 2 |4| آزمایشگاه تکنیک پالس
5| آزمایشگاه مدار |6| آزمایشگاه ابزار دقیق
7| آزمایشگاه اصول اندازه گیری |8| آزمایشگاه الکترونیکی صنعتی
9| آزمایشگاه اندازه گیری خاص |10| آزمایشگاه اندازه گیری معمول
11| آزمایشگاه تلویزیون |12| آزمایشگاه دیجیتال
13| آزمایشگاه صدا و تصویر |14| آزمایشگاه مدارات مجتمع خطی
15| آزمایشگاه مدارات مخابراتی |16| آزمایشگاه مقدماتی برق
17| ابزار دقیق |18| اخلاق و تربیت اسلامی
19| اصول اندازه گیری |20| اصول ضبط صدا و تصویر
21| اصول و مدارات مخابراتی |22| الکتروتکنیک
23| الکترونیک 1 |24| الکترونیک 2
25| الکترونیکی صنعتی |26| برنامه نویسی کامپیوتر
27| پروژه |28| تربیت بدنی (عملی و نظری)
29| تلویزیون |30| تکنیک پالس
31| دستگاه اندازه گیری خاص |32| دستگاه اندازه گیری معمول
33| دیجیتال |34| ریاضیات عمومی
35| ریاضیات کاربردی |36| زبان خارجی
37| سیستمهای صنعتی |38| فارسی عمومی
39| فیزیک الکتریسیته و مغناطیس |40| فیزیک عمومی
41| مدار 1 |42| مدار 2
43| مدارات مجتمع خطی |44| معارف اسلامی 1
45| میکروپروسسور |46| کاتالوگ خوانی (زبان فنی)
47| کارآموزی |48| کارگاه عمومی برق
49| کارگاه مکانیک | |
||
! صنعت و بازار کار
کاردان فنی قادر است به اقتضای نیازهای محل کار، ترکیب مناسبی از چند وظیفه از وظایف زیر را (و نه همه وظایف را) انجام دهد.
*انتقال نظرات و روشهای مورد تأیید مهندسین به کارگر فنی ماهر
*تهیه و تفسیر ((نقشه)) ها و ((کروکی)) های مهندسین و پیاده کردن آنها به کمک کارگران فنی ماهر
*بهره گیری از منابع نظیر کتب استاندارد مهندسی ((Hand Book ))ها و کتب راهنما و جداول فنی و امثال آنها
*درجه مناسبی از توانایی قضاوت فنی (بعضاً بطور مستقل) و توانایی انتخاب اطلاعات فنی (در محدوده عمل خود) و استفاده از این اطلاعات
*تشخیص عیوب و تعمیر وسایل، تجهیزات و دستگاهها و بعضاً ((modification)) (که حتماً می بایستی تحت نظارت کارشناس انجام پذیرد)
*سرویس و نگهداری و بازرسی و آزمایش وسائل و تجهیزات دستگاهها (تعمیرات- پیشگیری) و(( کالیبره)) کردن دستگاههای اندازه گیری
*توانایی انتخاب مواد، قطعات و ((المانها)) در محدوده جایگزینی قطعات، تعمیرات و حداکثر modification و دانستن نحوه کار با آنها و تست آنها
*توانایی درک فعالیتهای مربوط به ساخت و تولید در محدوده ای که وظایف او ایجاب می کند.
*نصب و راه اندازی در محدوده کاری
*بازرسی و کنترل مرغوبیت طبق روشهای تعیین شده توسط رده های بالاتر
*انجام آزمایشها و اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات
*گزارش نویسی و نوشتن دستور کار اجرائی
*توانایی سرپرستی کار رده های پایین تر
*باید بتواند بهره برداری از دستگاهها را بخوبی و در سطح عالی انجام دهد اگرچه چنین اموری (مگر در موارد استثنایی) جزء وظایف و کارهای ((سیستماتیک)) او بحساب نمی آید. در اکثر قریب به اتفاق موارد بهره برداری مهارتی است که با آموزشهایی بسیار ساده تر حاصل می شود.
*پس از کسب تجارب کافی تدریس در موسسات آموزش فنی و صنعتی یا مراکز آموزش صنایع برای افراد فنی رده های پایین تر