تاریخچه ی:
رشته موزه داری
تفاوت با نگارش: 1
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | |
+ | {picture=muoseda.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| |
| | | |
| | | | | |
| {picture=gggggggggggggggggg.GIF} | | {picture=gggggggggggggggggg.GIF} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| وظیفه ما معرفی این رشته است و وظیفه شما زحمت درس خواندن و احترام به علاقه خودتان ، در پایان این علاقه شماست که زندگی مادی و معنوی شما را تامین میکند نه تبلیغات ناقص و جهت دار. هر رشته ای در کنار رشته های دیگر می تواند همه نیازهای ما را تامین کند و شناخت اینکه ما به چه چیزهایی نیاز داریم یسیار مشکل و البته دست یافتنی است . | | وظیفه ما معرفی این رشته است و وظیفه شما زحمت درس خواندن و احترام به علاقه خودتان ، در پایان این علاقه شماست که زندگی مادی و معنوی شما را تامین میکند نه تبلیغات ناقص و جهت دار. هر رشته ای در کنار رشته های دیگر می تواند همه نیازهای ما را تامین کند و شناخت اینکه ما به چه چیزهایی نیاز داریم یسیار مشکل و البته دست یافتنی است . |
| ما به هویت تاریخی نیاز داریم تا بتوانیم فرهنگ، زبان و آداب و رسوم و باورهای اعتقادی خود را که برای ما شادابی و اعتماد به نفس می آورد، حفظ کنیم. | | ما به هویت تاریخی نیاز داریم تا بتوانیم فرهنگ، زبان و آداب و رسوم و باورهای اعتقادی خود را که برای ما شادابی و اعتماد به نفس می آورد، حفظ کنیم. |
| بخشی از حفظ این هویت به گذشته ما مربوط می شود که این گذشته در دو قسمت کتاب ها و(( موزه ))ها نگهداری می شود. | | بخشی از حفظ این هویت به گذشته ما مربوط می شود که این گذشته در دو قسمت کتاب ها و(( موزه ))ها نگهداری می شود. |
| مطالعه و نگهداری علمی آثار باستانی و شیوههای جذب یک ملت به سمت گذشته ی با ارزش یک کار زیبا و البته مشکل است. | | مطالعه و نگهداری علمی آثار باستانی و شیوههای جذب یک ملت به سمت گذشته ی با ارزش یک کار زیبا و البته مشکل است. |
| این رشته ارتباط وسیعی با تاریخ، ((باستانشناسی))، مرمت آثار و احیاء بناهای تاریخی دارد. | | این رشته ارتباط وسیعی با تاریخ، ((باستانشناسی))، مرمت آثار و احیاء بناهای تاریخی دارد. |
| پذیرش دانشجو در این رشته بصورت نیمه متمرکز است و از پذیرفته شدگان آزمون اختصاصی به عمل میآید. | | پذیرش دانشجو در این رشته بصورت نیمه متمرکز است و از پذیرفته شدگان آزمون اختصاصی به عمل میآید. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف| نام دانشگاه |کاردانی |کارشناسی |ارشد| دکترا | | ||ردیف| نام دانشگاه |کاردانی |کارشناسی |ارشد| دکترا |
| 1 |آزاد- طبس| | * | | || | | 1 |آزاد- طبس| | * | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| ||ردیف |نام درس |ردیف| نام درس | | ||ردیف |نام درس |ردیف| نام درس |
| 1 |آسیب شناسی 1 | 2 |آسیب شناسی 2 | | 1 |آسیب شناسی 1 | 2 |آسیب شناسی 2 |
| 3 |آسیب شناسی 3 | 4 |آشنایی با باستانشناسی و روشهای آن | | 3 |آسیب شناسی 3 | 4 |آشنایی با باستانشناسی و روشهای آن |
| 5 |آشنایی با بافتها و محوطههای دوره اسلامی | 6 |آشنایی با حفاظت و مرمت | | 5 |آشنایی با بافتها و محوطههای دوره اسلامی | 6 |آشنایی با حفاظت و مرمت |
| 7 |آشنایی با رشتههای هنری معاصر | 8 |آشنایی با مردم شناسی و روشهای آن | | 7 |آشنایی با رشتههای هنری معاصر | 8 |آشنایی با مردم شناسی و روشهای آن |
| 9 |آشنایی با موزههای ایران و جهان | 10|آشنایی با ((هنر)) در تاریخ | | 9 |آشنایی با موزههای ایران و جهان | 10|آشنایی با ((هنر)) در تاریخ |
| 11 |آشنایی با هنر و تمدن فرهنگهای همجوار | 12 |آشنایی با هنر و معماری پیش | | 11 |آشنایی با هنر و تمدن فرهنگهای همجوار | 12 |آشنایی با هنر و معماری پیش |
| 13 |آشنایی با هنرهای سنتی ایران 1 | 14 |آشنایی با ((کامپیوتر)) | | 13 |آشنایی با هنرهای سنتی ایران 1 | 14 |آشنایی با ((کامپیوتر)) |
| 15 |اخلاق و تربیت اسلامی 1 و 2 | 16 |انسان، طبیعت، موزه | | 15 |اخلاق و تربیت اسلامی 1 و 2 | 16 |انسان، طبیعت، موزه |
| 17 |انقلاب اسلامی و ریشههای آن| 18 |پژوهش در آثار و اشیای موزهای 1 | | 17 |انقلاب اسلامی و ریشههای آن| 18 |پژوهش در آثار و اشیای موزهای 1 |
| 19 |پژوهش در آثار و اشیای موزهای 2 | 20 |پژوهش در آثار و اشیای موزهای 3 | | 19 |پژوهش در آثار و اشیای موزهای 2 | 20 |پژوهش در آثار و اشیای موزهای 3 |
| 21 |تاریخ اسلام | 22 |تاریخ عمومی ایران | | 21 |تاریخ اسلام | 22 |تاریخ عمومی ایران |
| 23 |تاریخ و فن شناسی آثار 1 | 24 |تاریخ و فن شناسی آثار 2 | | 23 |تاریخ و فن شناسی آثار 1 | 24 |تاریخ و فن شناسی آثار 2 |
| 25 |تاریخ و فن شناسی آثار 3 | 26 |تاریخ و مبانی نظری مرمت 1 | | 25 |تاریخ و فن شناسی آثار 3 | 26 |تاریخ و مبانی نظری مرمت 1 |
| 27 |تاریخچه کتابت | 28 |تبدیل محوطهها و بناهای تاریخی به موزه | | 27 |تاریخچه کتابت | 28 |تبدیل محوطهها و بناهای تاریخی به موزه |
| 29 |تربیت بدنی 2 | 30 |تمثیلشناسی | | 29 |تربیت بدنی 2 | 30 |تمثیلشناسی |
| 31 |تهیه و تدوین راهنمای موزه و محوطهای تاریخی | 32 |خطوط باستانی ایران | | 31 |تهیه و تدوین راهنمای موزه و محوطهای تاریخی | 32 |خطوط باستانی ایران |
| 33 |خطوط و خواندن کتیبههای اسلامی 1 | 34 |خطوط، خواندن کتیبههای اسلامی | | 33 |خطوط و خواندن کتیبههای اسلامی 1 | 34 |خطوط، خواندن کتیبههای اسلامی |
| 35 |رساله نهایی| 36 |روش تحقیق آثار و اشیای موزهای | | 35 |رساله نهایی| 36 |روش تحقیق آثار و اشیای موزهای |
| 37 |زبان خارجی 1 (نظری و عملی) | 38 |زبان خارجی 2 (نظری و عملی) | | 37 |زبان خارجی 1 (نظری و عملی) | 38 |زبان خارجی 2 (نظری و عملی) |
| 39 |زبان و متون تخصصی موزهداری | 40 |زیستشناسی | | 39 |زبان و متون تخصصی موزهداری | 40 |زیستشناسی |
| 41 |شناخت مواد | 42 |طرح اشیاء در تمدن اسلامی | | 41 |شناخت مواد | 42 |طرح اشیاء در تمدن اسلامی |
| 43 |عکاسی فنی از اشیاء موزهای| 44 |فارسی 1 | | 43 |عکاسی فنی از اشیاء موزهای| 44 |فارسی 1 |
| 45 |فارسی 2 |46 |فتوگرامتری آثار و اشیای موزهای | | 45 |فارسی 2 |46 |فتوگرامتری آثار و اشیای موزهای |
| 47 |متون اسلامی (آیات و احادیث) | 48 |معارف اسلامی 2 | | 47 |متون اسلامی (آیات و احادیث) | 48 |معارف اسلامی 2 |
| 49 |موزهداری 1 | 50 |موزهداری 2 | | 49 |موزهداری 1 | 50 |موزهداری 2 |
| 51 |موزهداری و سایر علوم | 52 |هندسی نقوش در هنرهای سنتی ایران 1 | | 51 |موزهداری و سایر علوم | 52 |هندسی نقوش در هنرهای سنتی ایران 1 |
| 53 |هنر و تمدن اسلامی 1 |54 |هنر و تمدن اسلامی 2 | | 53 |هنر و تمدن اسلامی 1 |54 |هنر و تمدن اسلامی 2 |
| 55 |کارآموزی در موزهها | 56 |کارآموزی در موزههای تخصصی 1 | | 55 |کارآموزی در موزهها | 56 |کارآموزی در موزههای تخصصی 1 |
| 57 |کارآموزی در موزههای تخصصی 2 | 58 |کارآموزی در کارگاه مرمت | | 57 |کارآموزی در موزههای تخصصی 2 | 58 |کارآموزی در کارگاه مرمت |
| 59 |کارآموزی کاوش باستان شناسی| 60 |کارگاه طراحی پایه 1 | | 59 |کارآموزی کاوش باستان شناسی| 60 |کارگاه طراحی پایه 1 |
| 61 |کارگاه طراحی تخصصی | 62 |کارگاه عکاسی پایه 1 | | 61 |کارگاه طراحی تخصصی | 62 |کارگاه عکاسی پایه 1 |
| 63 |کارگاه همانندسازی اشیاء موزهای | 64 |کامپیوتر و موزه || | | 63 |کارگاه همانندسازی اشیاء موزهای | 64 |کامپیوتر و موزه || |
| | | |
| !صنعت و بازارکار | | !صنعت و بازارکار |
| کارشناسان موزه داری خواهند توانست با پژوهشگران مراجعه کننده به بخشهای مختلف موزه برای مطالعه مستقیم آثار و اشیاء همکاری لازم را مبذول دارند. نظر به تنوع موزهها در زمینههای گوناگون، دانشجویان دوره کارشناسی موزه داری در سالهای آخر تحصیلی خود و عمدتا ذیل عنوان دروس پژوهش در آثار و اشیای موزهای و کارآموزی در موزههای مختلف، کارآموزی خواهند داشت تا بتوانند برحسب علاقه و پیشرفت خود در یک زمینه جذب موزه مناسب با کارآموزی خود گردند. بدین ترتیب محل کار و خدمت فارغالتحصیلان این رشته، موزههای زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان زمین شناسی ، موزههای پست و تمبر و ... خواهد بود. | | کارشناسان موزه داری خواهند توانست با پژوهشگران مراجعه کننده به بخشهای مختلف موزه برای مطالعه مستقیم آثار و اشیاء همکاری لازم را مبذول دارند. نظر به تنوع موزهها در زمینههای گوناگون، دانشجویان دوره کارشناسی موزه داری در سالهای آخر تحصیلی خود و عمدتا ذیل عنوان دروس پژوهش در آثار و اشیای موزهای و کارآموزی در موزههای مختلف، کارآموزی خواهند داشت تا بتوانند برحسب علاقه و پیشرفت خود در یک زمینه جذب موزه مناسب با کارآموزی خود گردند. بدین ترتیب محل کار و خدمت فارغالتحصیلان این رشته، موزههای زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان زمین شناسی ، موزههای پست و تمبر و ... خواهد بود. |
| همچنین فارغالتحصیلان خواهند توانست در برنامه ریزی برای توسعه کمی و کیفی موزههای محل کار خود و یا سایر موزههای کشور مشارکت داشته باشند و رابطه موزه را با مؤسسات و مراکز علمی و پژوهشی و فرهنگی دیگر برقرار سازند و برحسب ضرورت کارشناسان سایر علوم و فنون و آزمایشگاههای تحقیقاتی و مرمت اشیای فرهنگی تاریخی را برای مطالعه و حفاظت علمی از آثار زیر پوشش خود فراخوانی نمایند و با آنان همکاری کنند . | | همچنین فارغالتحصیلان خواهند توانست در برنامه ریزی برای توسعه کمی و کیفی موزههای محل کار خود و یا سایر موزههای کشور مشارکت داشته باشند و رابطه موزه را با مؤسسات و مراکز علمی و پژوهشی و فرهنگی دیگر برقرار سازند و برحسب ضرورت کارشناسان سایر علوم و فنون و آزمایشگاههای تحقیقاتی و مرمت اشیای فرهنگی تاریخی را برای مطالعه و حفاظت علمی از آثار زیر پوشش خود فراخوانی نمایند و با آنان همکاری کنند . |