تاریخچه ی:
رشته مهندسی مواد
تفاوت با نگارش: 3
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| {picture=momavad.jpg} | | {picture=momavad.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| |
| | | | | |
| | | |
| {picture=mavakh.jpg} | | {picture=mavakh.jpg} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| بشر همواره برای رفع نیازهای خود، به ساخت ((ابزار آلات)) روی آورده است. انسانهای نخستین با استفاده از سنگ و چوب، وسایلی برای شکار حیوانات میساختند و انسانهای امروزی نیز برای آسایش بیشتر، روز به روز وسایل و تجهیزات نوینی را خلق میکنند، مانند اتومبیلهای جدید، وسایل خانگی مدرن و تجهیزات پیشرفتهای برای سفر به کرات دیگر. | | بشر همواره برای رفع نیازهای خود، به ساخت ((ابزار آلات)) روی آورده است. انسانهای نخستین با استفاده از سنگ و چوب، وسایلی برای شکار حیوانات میساختند و انسانهای امروزی نیز برای آسایش بیشتر، روز به روز وسایل و تجهیزات نوینی را خلق میکنند، مانند اتومبیلهای جدید، وسایل خانگی مدرن و تجهیزات پیشرفتهای برای سفر به کرات دیگر. |
| یکی از مشکلات همیشگی این پیشرفتها، عدم وجود مادهای بود که بتواند در شرایط خاصی کارایی داشته باشد، به عنوان مثال بتواند نیروی زیادی را تحمل کند، ترک نخورد، در دمای بالا نرم نشود، ساییدگی آن در حد صفر باشد، ((اکسید)) نشود و ... | | یکی از مشکلات همیشگی این پیشرفتها، عدم وجود مادهای بود که بتواند در شرایط خاصی کارایی داشته باشد، به عنوان مثال بتواند نیروی زیادی را تحمل کند، ترک نخورد، در دمای بالا نرم نشود، ساییدگی آن در حد صفر باشد، ((اکسید)) نشود و ... |
| بدین دلیل، انسان همیشه به تولید مواد نوینی نیاز داشته که بتواند این خصوصیات را مرحله به مرحله افزایش دهد و شاید بتوان گفت که همواره تولید یک ماده نوین توانسته است پیشرفتهای زیادی در صنعت پدید آورد. | | بدین دلیل، انسان همیشه به تولید مواد نوینی نیاز داشته که بتواند این خصوصیات را مرحله به مرحله افزایش دهد و شاید بتوان گفت که همواره تولید یک ماده نوین توانسته است پیشرفتهای زیادی در صنعت پدید آورد. |
| عنوان دقیقتر این رشته، مهندسی مواد است. مهندسی مواد شامل سه گروه عمده زیر است: | | عنوان دقیقتر این رشته، مهندسی مواد است. مهندسی مواد شامل سه گروه عمده زیر است: |
| | | |
| __1-__ فلزات __2-__ ((پلیمر))ها __3-__ ((سرامیک))ها | | __1-__ فلزات __2-__ ((پلیمر))ها __3-__ ((سرامیک))ها |
| با فلزات کم و بیش آشنایی داریم. پلیمرها شامل تمام موادی میشوند که از نفت بدست میآیند. سرامیکها نیز شامل تمام مواد به جز فلزات و پلیمرها هستند. البته امروزه گروه چهارمی از مواد در صنعت به کار گرفته میشود که تلفیقی از این سه گروه است و تحت عنوان کامپوزیتها شناخته میشود. | | با فلزات کم و بیش آشنایی داریم. پلیمرها شامل تمام موادی میشوند که از نفت بدست میآیند. سرامیکها نیز شامل تمام مواد به جز فلزات و پلیمرها هستند. البته امروزه گروه چهارمی از مواد در صنعت به کار گرفته میشود که تلفیقی از این سه گروه است و تحت عنوان کامپوزیتها شناخته میشود. |
| شایان ذکر است که دسته دوم که همان پلیمرها هستند، هم اکنون به صورت رشتهای مستقل به نام مهندسی پلیمر مطرح شدهاند و دیگر جزء زیر مجموعههای رشته مهندسی مواد محسوب نمیگردند. | | شایان ذکر است که دسته دوم که همان پلیمرها هستند، هم اکنون به صورت رشتهای مستقل به نام مهندسی پلیمر مطرح شدهاند و دیگر جزء زیر مجموعههای رشته مهندسی مواد محسوب نمیگردند. |
| به طور کلی، کار یک مهندس مواد، تنظیم، ترکیب مناسب و کنترل مراحل تولید یک قطعه است. | | به طور کلی، کار یک مهندس مواد، تنظیم، ترکیب مناسب و کنترل مراحل تولید یک قطعه است. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| || | | || |
| ردیف| نام دانشگاه |کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا | | ردیف| نام دانشگاه |کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا |
| 1| آزاد- تهران | | *| | | | 1| آزاد- تهران | | *| | |
| 2| آزاد- ساوه | | *| | | | 2| آزاد- ساوه | | *| | |
| 3| آزاد- سیرجان | | *| | | | 3| آزاد- سیرجان | | *| | |
| 4| آزاد- شهرضا | |* | | | | 4| آزاد- شهرضا | |* | | |
| 5| آزاد- علوم و تحقیقات تهران | | | *| | | 5| آزاد- علوم و تحقیقات تهران | | | *| |
| 6| آزاد- میبد | | *|* | | | 6| آزاد- میبد | | *|* | |
| 7| آزاد- نجف آباد | | *| | | | 7| آزاد- نجف آباد | | *| | |
| 8| آزاد- کرج | | *| | | | 8| آزاد- کرج | | *| | |
| 9| آزاد- یزد | | *| | | | 9| آزاد- یزد | | *| | |
| 10| امام خمینی قزوین | |* | | | | 10| امام خمینی قزوین | |* | | |
| 11| بوعلی سینا همدان | |* | | | | 11| بوعلی سینا همدان | |* | | |
| 12| تبریز | | *| | | | 12| تبریز | | *| | |
| 13| تهران | |* | | | | 13| تهران | |* | | |
| 14| زاهدان | | *| | | | 14| زاهدان | | *| | |
| 15| سمنان | | *| | | | 15| سمنان | | *| | |
| 16| سهند تبریز | |* | | | | 16| سهند تبریز | |* | | |
| 17| شهیدچمران اهواز | |* | | | | 17| شهیدچمران اهواز | |* | | |
| 18| شیراز | | *| | | | 18| شیراز | | *| | |
| 19| صنعتی اصفهان | |* | | | | 19| صنعتی اصفهان | |* | | |
| 20| صنعتی امیرکبیر | | *| | | | 20| صنعتی امیرکبیر | | *| | |
| 21| صنعتی شریف | |* | | | | 21| صنعتی شریف | |* | | |
| || | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| || | | || |
| ردیف| نام درس |ردیف | نام درس | | ردیف| نام درس |ردیف | نام درس |
| 1| فارسی |2| آزمایشگاه استخراج فلزات 1 | | 1| فارسی |2| آزمایشگاه استخراج فلزات 1 |
| 3| آزمایشگاه استخراج فلزات 2 |4| آزمایشگاه تغلیظ مواد | | 3| آزمایشگاه استخراج فلزات 2 |4| آزمایشگاه تغلیظ مواد |
| 5| آزمایشگاه خواص مکانیکی مواد 1 |6| آزمایشگاه ریخته گری 1 | | 5| آزمایشگاه خواص مکانیکی مواد 1 |6| آزمایشگاه ریخته گری 1 |
| 7| آزمایشگاه شیمی 1 |8| آزمایشگاه عملیات حرارتی | | 7| آزمایشگاه شیمی 1 |8| آزمایشگاه عملیات حرارتی |
| 9| آزمایشگاه فیزیک 1 |10| آزمایشگاه فیزیک 2 | | 9| آزمایشگاه فیزیک 1 |10| آزمایشگاه فیزیک 2 |
| 11| آزمایشگاه مبانی مهندسی برق |12| آزمایشگاه متالوگرافی | | 11| آزمایشگاه مبانی مهندسی برق |12| آزمایشگاه متالوگرافی |
| 13| استاتیک |14| اصول استخراج فلزات 2 (پیرومتالوژی) | | 13| استاتیک |14| اصول استخراج فلزات 2 (پیرومتالوژی) |
| 15| انتقال مطالب علمی و فنی |16| انجماد فلزات | | 15| انتقال مطالب علمی و فنی |16| انجماد فلزات |
| 17| انقلاب اسلامی و ریشههای آن |18| پدیدههای انتقال | | 17| انقلاب اسلامی و ریشههای آن |18| پدیدههای انتقال |
| 19| پروژه |20| تاریخ اسلام | | 19| پروژه |20| تاریخ اسلام |
| 21| تربیت بدنی 2 |22| تربیت بدنی 1 | | 21| تربیت بدنی 2 |22| تربیت بدنی 1 |
| 23| ترمودینامیک مواد 1 |24| تغلیظ مواد معدنی | | 23| ترمودینامیک مواد 1 |24| تغلیظ مواد معدنی |
| 25| تولید آهن |26| تولید فلزات غیر آهنی 1 | | 25| تولید آهن |26| تولید فلزات غیر آهنی 1 |
| 27| تولید فلزات غیر آهنی 2 |28| خواص فیزیکی مواد 1 | | 27| تولید فلزات غیر آهنی 2 |28| خواص فیزیکی مواد 1 |
| 29| خواص فیزیکی مواد 2 |30| خواص مکانیکی مواد 1 | | 29| خواص فیزیکی مواد 2 |30| خواص مکانیکی مواد 1 |
| 31| خوردگی و اکسیداسیون |32| ریاضی 1 | | 31| خوردگی و اکسیداسیون |32| ریاضی 1 |
| 33| ریاضی 2 |34| ریاضی مهندسی | | 33| ریاضی 2 |34| ریاضی مهندسی |
| 35| ریخته گری 1 |36| زبان خارجی | | 35| ریخته گری 1 |36| زبان خارجی |
| 37| سینتیک مواد |38| شیمی تجزیه و ازمایشگاه | | 37| سینتیک مواد |38| شیمی تجزیه و ازمایشگاه |
| 39| شیمی عمومی 1 |40| شیمی فیزیک مواد | | 39| شیمی عمومی 1 |40| شیمی فیزیک مواد |
| 41| شکل دادن فلزات 1 |42| طراحی قالب 1 | | 41| شکل دادن فلزات 1 |42| طراحی قالب 1 |
| 43| عملیات حرارتی |44| فرو آلیاژها | | 43| عملیات حرارتی |44| فرو آلیاژها |
| 45| فولاد سازی |46| فیزیک 1 | | 45| فولاد سازی |46| فیزیک 1 |
| 47| فیزیک 2 |48| مبانی مهندسی برق | | 47| فیزیک 2 |48| مبانی مهندسی برق |
| 49| مبانی کامپیوتر و برنامه نویسی |50| متالورژی عمومی | | 49| مبانی کامپیوتر و برنامه نویسی |50| متالورژی عمومی |
| 51| متون اسلامی (آموزش زبان عربی) |52| محاسبات عددی | | 51| متون اسلامی (آموزش زبان عربی) |52| محاسبات عددی |
| 53| معادلات دیفرانسیل |54| معارف اسلامی 2 | | 53| معادلات دیفرانسیل |54| معارف اسلامی 2 |
| 55| مقاومت مصالح |56| مواد دیر گداز | | 55| مقاومت مصالح |56| مواد دیر گداز |
| 57| نقشه کشی صنعتی |58| کارآموزی | | 57| نقشه کشی صنعتی |58| کارآموزی |
| 59| کانی شناسی |60| کریستالوگرفای و آزمایشگاه | | 59| کانی شناسی |60| کریستالوگرفای و آزمایشگاه |
| || | | || |
| ! صنعت و بازار کار | | ! صنعت و بازار کار |
| فارغالتحصیلان دوره کارشناسی مهندسی ((متالورژی)) و مواد در گرایشهای مختلف با مهارتهای خود در زمینههای زیر کارآییی خواهند داشت. | | فارغالتحصیلان دوره کارشناسی مهندسی ((متالورژی)) و مواد در گرایشهای مختلف با مهارتهای خود در زمینههای زیر کارآییی خواهند داشت. |
| الف: تخصص کافی در گرایش مربوطه | | الف: تخصص کافی در گرایش مربوطه |
| ب: شناخت فرآیندها و آشنایی با خواص مواد و روشهای تولید. | | ب: شناخت فرآیندها و آشنایی با خواص مواد و روشهای تولید. |
| ج: تجزیه و تحلیل فرآیندها و ارزیابی آنها به منظور استفاده بهینه از سیستمها | | ج: تجزیه و تحلیل فرآیندها و ارزیابی آنها به منظور استفاده بهینه از سیستمها |
| د: آشنایی با اصول علمی و ((تکنولوژی))های مبتنی بر آنها در زمینههای مربوطه | | د: آشنایی با اصول علمی و ((تکنولوژی))های مبتنی بر آنها در زمینههای مربوطه |
| ه: توانایی انجام پروژههای صنعتی و تحقیقاتی (کاربردی) در حد متعارف. | | ه: توانایی انجام پروژههای صنعتی و تحقیقاتی (کاربردی) در حد متعارف. |
| و: توانایی و راهبری سیستمهای تولید مواد و ساخت قطعات و رفع مسایل و مشکلات معمولی آنها. | | و: توانایی و راهبری سیستمهای تولید مواد و ساخت قطعات و رفع مسایل و مشکلات معمولی آنها. |
| با توجه به غنی بودن کشور به لحاظ ذخایر معدنی و نیاز مبرم به صنایع زیر بنایی نظیر تولید فلزات اصلی و مواد غیر فلزی و با وجود واحدهای صنعتی بزرگ که با سرمایهگذاری زیاد به مرحله تولید رسیدهاند نظیر واحدهای تولید آهن و فولاد و سایر فلزات، واحدهای نورد و شکل دادن فلزات ((ریختهگری))، کارخانجات سرامیک و کاشی و شیشهسازی، و نیز با توجه به اهمیت مواد سرامیکی در صنایع الکتریکی و الکترونیکی، تربیت متخصصینی که قابلیت و کارآیی لازم را دارا باشند میتواند قدمی بزرگ در جهت شکوفایی صنعتی و قطع وابستگی به دیگر کشورها در این زمینه مهم تخصصی باشد. | | با توجه به غنی بودن کشور به لحاظ ذخایر معدنی و نیاز مبرم به صنایع زیر بنایی نظیر تولید فلزات اصلی و مواد غیر فلزی و با وجود واحدهای صنعتی بزرگ که با سرمایهگذاری زیاد به مرحله تولید رسیدهاند نظیر واحدهای تولید آهن و فولاد و سایر فلزات، واحدهای نورد و شکل دادن فلزات ((ریختهگری))، کارخانجات سرامیک و کاشی و شیشهسازی، و نیز با توجه به اهمیت مواد سرامیکی در صنایع الکتریکی و الکترونیکی، تربیت متخصصینی که قابلیت و کارآیی لازم را دارا باشند میتواند قدمی بزرگ در جهت شکوفایی صنعتی و قطع وابستگی به دیگر کشورها در این زمینه مهم تخصصی باشد. |