تاریخچه ی:
رشته مخابرات هواپیما
V{maketoc}
!مقدمه
امروزه صنعت هواپیمایی همانند صنعت خودرو سازی روال عادی خود را طی می کند و با قدمتی که پیدا کرده ، هواپیما را به وسیله ای روزمره برای جابجایی مسافر و کالا تبدیل نموده است به موازات همین اتفاق تنوع خدمات و بکارگیری افراد در این صنعت نیز هر روز رو به رشد و توسعه است که یکی از این رشته ها کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما می باشد . مجموعه کاردان ((مخابرات)) هواپیمایی یکی از مجموعه های آموزش عالی آموزشگاه هواپیمایی کشوری می باشد که هدف آن تربیت افراد کاردان در زمینه شناخت، نحوه عملکرد و نگهداری و کار با مدارات مخابرات هواپیمایی در جهت تامین سلامت پرواز برای سازمان هواپیمایی کشوری و در صورت نیاز برای سایر سازمانها در زمینه مخابرات بین المللی می باشد.
دروس این مجموعه ترکیبی از دروس عمومی، علوم پایه، دروس اصلی و دروس تخصصی مخابرات هواپیمایی است که با توجه به نیازهای مخابرات هواپیمایی در مرکز و فرودگاههای کشور و توصیه های سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (((ICAO))) برنامه ریزی شده است.
!!طول دوره و شکل نظام:
طول دوره 2 سال است و برنامه های درسی آن 4 ترم برنامه ریزی می شود طول هر ترم برابر 17 هفته آموزش کامل است مدت هر واحد درس نظری حداقل 17 ساعت و دروس عملی و آزمایشگاهی حداقل 34 ساعت می باشد و دروس کارگاهی 51 ساعت می باشد.
!سطوح رشته
||
ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی |ارشد| دکترا
1| دانشکده صنعت هواپیمایی- وابسته به سازمان هواپیمایی | *| | |
||
!درسهای رشته
||
ردیف| نام درس | ردیف| نام درس
1| آشنایی با مدارهای الکتریکی |2| آشنایی با دستگاههای ناوبری
3| آشنایی با کامپیوتر و برنامه نویسی |4| الکترونیک و رادیو
5| انکس 10 جلد دوم 1 |6| انکس 10 جلد دوم 2
7| تاریخچه ارتباطات و مخابرات هواپیمایی |8| تایپ لاتین 1
9| تایپ لاتین 2 |10| تجسس و نجات
11| تله تایپ 1 |12| تله تایپ 2
13| داکیومنت 7910 و 8400 و 8585 |14| داکیومنت 7946
15| رویکس و آمار مخابرات |16| ریاضیات عمومی 1
17| زبان انگلیسی 2 و لابراتوار |18| زبان انگلیسی 3 و لابراتوار
19| زبان انگلیسی فنی 1 |20| سرویس اطلاعات پرواز
21| فیزیک عمومی |22| قوانین هوایی- جغرافیا و نجوم
23| مقدمات مدارهای منطقی |24| مقررات رادیو تلفنی
25| مورس لاتین |26| مکانیزم تله تایپ
27| هواشناسی | |
||
! صنعت و بازار کار
فارغ التحصیلان این دوره دارای مهارتها و آمادگی های زیر می باشند:
*مبادله پیامهای هواپیمایی با استفاده از ((ماکروویو))، ((ماهواره)) خطی، سیستم نیمه ((اتوماتیک)) (PBTT)، SSB،CW و غیره ... از طریق سرویس ثابت و متحرک هوایی (AFS،AMS) با رعایت مقررات و دستورالعمل های ((ایکائو)) (ICAO)
*ارتباط با شبکه بین المللی سیتا (SITA) و مبادله پیامهای هواپیمایی مربوط به آژانسهای هواپیمایی
*تهیه و توزیع ((بولنت|بولتنهای)) گزارشات جوی پرواز(ROBEX)
*توانایی در نگهداری سیستمهای ارتباطی هواپیمایی در ((فرودگاه|فرودگاههای)) درجه 3 و 4