تاریخچه ی:
رشته مخابرات هواپیما
تفاوت با نگارش: 3
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| {picture=Mokhabeb.jpg} | | {picture=Mokhabeb.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| امروزه صنعت هواپیمایی همانند صنعت خودرو سازی روال عادی خود را طی می کند و با قدمتی که پیدا کرده ، هواپیما را به وسیله ای روزمره برای جابجایی مسافر و کالا تبدیل نموده است به موازات همین اتفاق تنوع خدمات و بکارگیری افراد در این صنعت نیز هر روز رو به رشد و توسعه است که یکی از این رشته ها کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما می باشد . مجموعه کاردان ((مخابرات)) هواپیمایی یکی از مجموعه های آموزش عالی آموزشگاه هواپیمایی کشوری می باشد که هدف آن تربیت افراد کاردان در زمینه شناخت، نحوه عملکرد و نگهداری و کار با مدارات مخابرات هواپیمایی در جهت تامین سلامت پرواز برای سازمان هواپیمایی کشوری و در صورت نیاز برای سایر سازمانها در زمینه مخابرات بین المللی می باشد. | | امروزه صنعت هواپیمایی همانند صنعت خودرو سازی روال عادی خود را طی می کند و با قدمتی که پیدا کرده ، هواپیما را به وسیله ای روزمره برای جابجایی مسافر و کالا تبدیل نموده است به موازات همین اتفاق تنوع خدمات و بکارگیری افراد در این صنعت نیز هر روز رو به رشد و توسعه است که یکی از این رشته ها کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما می باشد . مجموعه کاردان ((مخابرات)) هواپیمایی یکی از مجموعه های آموزش عالی آموزشگاه هواپیمایی کشوری می باشد که هدف آن تربیت افراد کاردان در زمینه شناخت، نحوه عملکرد و نگهداری و کار با مدارات مخابرات هواپیمایی در جهت تامین سلامت پرواز برای سازمان هواپیمایی کشوری و در صورت نیاز برای سایر سازمانها در زمینه مخابرات بین المللی می باشد. |
| دروس این مجموعه ترکیبی از دروس عمومی، علوم پایه، دروس اصلی و دروس تخصصی مخابرات هواپیمایی است که با توجه به نیازهای مخابرات هواپیمایی در مرکز و فرودگاههای کشور و توصیه های سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (((ICAO))) برنامه ریزی شده است. | | دروس این مجموعه ترکیبی از دروس عمومی، علوم پایه، دروس اصلی و دروس تخصصی مخابرات هواپیمایی است که با توجه به نیازهای مخابرات هواپیمایی در مرکز و فرودگاههای کشور و توصیه های سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (((ICAO))) برنامه ریزی شده است. |
| !!طول دوره و شکل نظام: | | !!طول دوره و شکل نظام: |
| طول دوره 2 سال است و برنامه های درسی آن 4 ترم برنامه ریزی می شود طول هر ترم برابر 17 هفته آموزش کامل است مدت هر واحد درس نظری حداقل 17 ساعت و دروس عملی و آزمایشگاهی حداقل 34 ساعت می باشد و دروس کارگاهی 51 ساعت می باشد. | | طول دوره 2 سال است و برنامه های درسی آن 4 ترم برنامه ریزی می شود طول هر ترم برابر 17 هفته آموزش کامل است مدت هر واحد درس نظری حداقل 17 ساعت و دروس عملی و آزمایشگاهی حداقل 34 ساعت می باشد و دروس کارگاهی 51 ساعت می باشد. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| || | | || |
| ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی |ارشد| دکترا | | ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی |ارشد| دکترا |
| 1| دانشکده صنعت هواپیمایی- وابسته به سازمان هواپیمایی | *| | | | | 1| دانشکده صنعت هواپیمایی- وابسته به سازمان هواپیمایی | *| | | |
| || | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| || | | || |
| ردیف| نام درس | ردیف| نام درس | | ردیف| نام درس | ردیف| نام درس |
| 1| آشنایی با مدارهای الکتریکی |2| آشنایی با دستگاههای ناوبری | | 1| آشنایی با مدارهای الکتریکی |2| آشنایی با دستگاههای ناوبری |
| 3| آشنایی با کامپیوتر و برنامه نویسی |4| الکترونیک و رادیو | | 3| آشنایی با کامپیوتر و برنامه نویسی |4| الکترونیک و رادیو |
| 5| انکس 10 جلد دوم 1 |6| انکس 10 جلد دوم 2 | | 5| انکس 10 جلد دوم 1 |6| انکس 10 جلد دوم 2 |
| 7| تاریخچه ارتباطات و مخابرات هواپیمایی |8| تایپ لاتین 1 | | 7| تاریخچه ارتباطات و مخابرات هواپیمایی |8| تایپ لاتین 1 |
| 9| تایپ لاتین 2 |10| تجسس و نجات | | 9| تایپ لاتین 2 |10| تجسس و نجات |
| 11| تله تایپ 1 |12| تله تایپ 2 | | 11| تله تایپ 1 |12| تله تایپ 2 |
| 13| داکیومنت 7910 و 8400 و 8585 |14| داکیومنت 7946 | | 13| داکیومنت 7910 و 8400 و 8585 |14| داکیومنت 7946 |
| 15| رویکس و آمار مخابرات |16| ریاضیات عمومی 1 | | 15| رویکس و آمار مخابرات |16| ریاضیات عمومی 1 |
| 17| زبان انگلیسی 2 و لابراتوار |18| زبان انگلیسی 3 و لابراتوار | | 17| زبان انگلیسی 2 و لابراتوار |18| زبان انگلیسی 3 و لابراتوار |
| 19| زبان انگلیسی فنی 1 |20| سرویس اطلاعات پرواز | | 19| زبان انگلیسی فنی 1 |20| سرویس اطلاعات پرواز |
| 21| فیزیک عمومی |22| قوانین هوایی- جغرافیا و نجوم | | 21| فیزیک عمومی |22| قوانین هوایی- جغرافیا و نجوم |
| 23| مقدمات مدارهای منطقی |24| مقررات رادیو تلفنی | | 23| مقدمات مدارهای منطقی |24| مقررات رادیو تلفنی |
| 25| مورس لاتین |26| مکانیزم تله تایپ | | 25| مورس لاتین |26| مکانیزم تله تایپ |
| 27| هواشناسی | | | | 27| هواشناسی | | |
| || | | || |
- | ! صنعت و بازار کار | |
| + | ! صنعت و بازار کار |
| فارغ التحصیلان این دوره دارای مهارتها و آمادگی های زیر می باشند: | | فارغ التحصیلان این دوره دارای مهارتها و آمادگی های زیر می باشند: |
| *مبادله پیامهای هواپیمایی با استفاده از ((ماکروویو))، ((ماهواره)) خطی، سیستم نیمه ((اتوماتیک)) (PBTT)، SSB،CW و غیره ... از طریق سرویس ثابت و متحرک هوایی (AFS،AMS) با رعایت مقررات و دستورالعمل های ((ایکائو)) (ICAO) | | *مبادله پیامهای هواپیمایی با استفاده از ((ماکروویو))، ((ماهواره)) خطی، سیستم نیمه ((اتوماتیک)) (PBTT)، SSB،CW و غیره ... از طریق سرویس ثابت و متحرک هوایی (AFS،AMS) با رعایت مقررات و دستورالعمل های ((ایکائو)) (ICAO) |
| *ارتباط با شبکه بین المللی سیتا (SITA) و مبادله پیامهای هواپیمایی مربوط به آژانسهای هواپیمایی | | *ارتباط با شبکه بین المللی سیتا (SITA) و مبادله پیامهای هواپیمایی مربوط به آژانسهای هواپیمایی |
| *تهیه و توزیع ((بولنت|بولتنهای)) گزارشات جوی پرواز(ROBEX) | | *تهیه و توزیع ((بولنت|بولتنهای)) گزارشات جوی پرواز(ROBEX) |
| *توانایی در نگهداری سیستمهای ارتباطی هواپیمایی در ((فرودگاه|فرودگاههای)) درجه 3 و 4 | | *توانایی در نگهداری سیستمهای ارتباطی هواپیمایی در ((فرودگاه|فرودگاههای)) درجه 3 و 4 |