تاریخچه ی:
رشته قارچ شناسی پزشکی
تفاوت با نگارش: 1
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| + | {picture=gharch-shenasi.GIF} |
- | !مقدمه | |
| + | !مقدمه |
| کمتر از یک دهه است که مصرف ((قارچ)) در ایران به صورت خوراکی روزانه درآمده است ارزش عقلائی قارچ فراوانی است و کمتر فردی را در اطراف خود می بینید که از قارچ خوردن بدش بیاید . رشته ((قارچ شناسی ))پزشکی رشته ای نیست که به تولید قارچ بپردازد بلکه کار تحقیقات علمی را به صورت آکادمیک انجام می دهد و به منظور تامین نیروی انسانی متعهد و متخصص در رشته قارچ شناسی و دستیابی به راههای تحقیق و تتبع در علوم وابسته به آن و برای نیل به خودکفایی و در نتیجه حفظ و ارتقا سطح علم در نظام جمهوری اسلامی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته قارچ شناسی با مشخصات زیر ارائه می گردد: | | کمتر از یک دهه است که مصرف ((قارچ)) در ایران به صورت خوراکی روزانه درآمده است ارزش عقلائی قارچ فراوانی است و کمتر فردی را در اطراف خود می بینید که از قارچ خوردن بدش بیاید . رشته ((قارچ شناسی ))پزشکی رشته ای نیست که به تولید قارچ بپردازد بلکه کار تحقیقات علمی را به صورت آکادمیک انجام می دهد و به منظور تامین نیروی انسانی متعهد و متخصص در رشته قارچ شناسی و دستیابی به راههای تحقیق و تتبع در علوم وابسته به آن و برای نیل به خودکفایی و در نتیجه حفظ و ارتقا سطح علم در نظام جمهوری اسلامی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته قارچ شناسی با مشخصات زیر ارائه می گردد: |
| __تعریف و هدف: __ | | __تعریف و هدف: __ |
| کارشناسی ارشد قارچ شناسی (ناپیوسته ) به دوره ای اطلاق می شود که تحصیلات بالاتر از کارشناسی را در بر میگیرد و و اولین مقطع تحصیلی پس از کارشناسی می باشد. هدف از ایجاد آن تربیت افرادی لایق ، متعهد و کاردان می باشد که بتوانند برمبانی علم قارچ شناسی و متون علمی موجود احاطه یافته، در اثر آشنایی با روشهای پیشرفته تحقیق در علوم و بدست آوردن کارایی و لیاقت و مهارت علمی و عملی لازم به خوبی به حل مشکلات مربوطه پرداخته و از مقالات علمی و تحقیقات ((علوم قارچ شناسی ))و علوم وابسته در جهت پیشبرد مرزهای دانش و کمک به ایجاد روح علمی در جامعه استفاده نمایند. | | کارشناسی ارشد قارچ شناسی (ناپیوسته ) به دوره ای اطلاق می شود که تحصیلات بالاتر از کارشناسی را در بر میگیرد و و اولین مقطع تحصیلی پس از کارشناسی می باشد. هدف از ایجاد آن تربیت افرادی لایق ، متعهد و کاردان می باشد که بتوانند برمبانی علم قارچ شناسی و متون علمی موجود احاطه یافته، در اثر آشنایی با روشهای پیشرفته تحقیق در علوم و بدست آوردن کارایی و لیاقت و مهارت علمی و عملی لازم به خوبی به حل مشکلات مربوطه پرداخته و از مقالات علمی و تحقیقات ((علوم قارچ شناسی ))و علوم وابسته در جهت پیشبرد مرزهای دانش و کمک به ایجاد روح علمی در جامعه استفاده نمایند. |
| __طول دوره و شکل نظام : __ | | __طول دوره و شکل نظام : __ |
| براساس آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) مصوب شورایعالی برنامه ریزی طول دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) قارچ شناسی 2 سال می باشد. | | براساس آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) مصوب شورایعالی برنامه ریزی طول دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) قارچ شناسی 2 سال می باشد. |
| هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال می باشدو در هر نیمسال 17 هفته کامل آموزشی وجود دارد. | | هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال می باشدو در هر نیمسال 17 هفته کامل آموزشی وجود دارد. |
| نظام آموزش این دوره واحدی است و برای هر واحد درسی نظری در هر نیمسال 17 ساعت آموزش کلاسیک در نظر گرفته شده است و دانشجو باید به ازای هر ساعت درس نظری حداقل 3 ساعت وقت صرف مطالعه ، بحث و تجزیه و تحلیل در درس بنماید. | | نظام آموزش این دوره واحدی است و برای هر واحد درسی نظری در هر نیمسال 17 ساعت آموزش کلاسیک در نظر گرفته شده است و دانشجو باید به ازای هر ساعت درس نظری حداقل 3 ساعت وقت صرف مطالعه ، بحث و تجزیه و تحلیل در درس بنماید. |
| __ضرورت و اهمیت__ | | __ضرورت و اهمیت__ |
| باتوجه به گسترش روز افزون دامنه علم قارچ شناسی پزشکی و تحقیقات دامنه داری که طی صد سال اخیر انجام گردیده و نیاز به شناخت عوامل بیماریزا و ارتباط آنها با انسان و نیز جهت کوشش در پژوهشهای علمی برای نیل به خودکفایی و آماده نمودن افراد جهت تحلیل تا مرحله دکتری علمی ،اهمیت دایر نمودن این دوره مشخص می گردد و تاسیس این دوره در ((دانشگاه))های جمهوری اسلامی ایران کاملا ضرورت دارد. | | باتوجه به گسترش روز افزون دامنه علم قارچ شناسی پزشکی و تحقیقات دامنه داری که طی صد سال اخیر انجام گردیده و نیاز به شناخت عوامل بیماریزا و ارتباط آنها با انسان و نیز جهت کوشش در پژوهشهای علمی برای نیل به خودکفایی و آماده نمودن افراد جهت تحلیل تا مرحله دکتری علمی ،اهمیت دایر نمودن این دوره مشخص می گردد و تاسیس این دوره در ((دانشگاه))های جمهوری اسلامی ایران کاملا ضرورت دارد. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا | | ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا |
| 1| اردبیل| | * | | | | 1| اردبیل| | * | | |
| 2| اصفهان | |* | | | | 2| اصفهان | |* | | |
| 3|بابلسر| |* | | | | 3|بابلسر| |* | | |
| 4| رفسنجان| |* | | | | 4| رفسنجان| |* | | |
| 5| شیراز | |* | | | | 5| شیراز | |* | | |
| 6| گرگان | |* | | | | 6| گرگان | |* | | |
| 7| مشهد| |* | | || | | 7| مشهد| |* | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| ||ردیف| نام درس |ردیف|نام درس | | ||ردیف| نام درس |ردیف|نام درس |
| 1| آمار حیاتی 1 |2| اپیدمیولوژی و اصول پیشگیری از بیماریها | | 1| آمار حیاتی 1 |2| اپیدمیولوژی و اصول پیشگیری از بیماریها |
| 3| ایمنیشناسی و سرم شناسی |4| باکتری شناسی پزشکی | | 3| ایمنیشناسی و سرم شناسی |4| باکتری شناسی پزشکی |
| 5| بیوشیمی عمومی |6| تک یاخته شناسی مقدماتی | | 5| بیوشیمی عمومی |6| تک یاخته شناسی مقدماتی |
| 7| حیوانات آزمایشگاهی و نگهداری آنها |8| قارچ های احشایی | | 7| حیوانات آزمایشگاهی و نگهداری آنها |8| قارچ های احشایی |
| 9| قارچ های سطحی و جلدی |10| قارچهای زیر جلدی | | 9| قارچ های سطحی و جلدی |10| قارچهای زیر جلدی |
| 11| کشت قارچ ها |12| مقدمات قارچ شناسی|| | | 11| کشت قارچ ها |12| مقدمات قارچ شناسی|| |
| !صنعت و بازارکار | | !صنعت و بازارکار |
| دانشجویانی که این دوره آموزش را طی می کنند می توانند در صورت داشتن شرایط لازم در موسسات آموزش عالی به امر تدریس و تحقیق پرداخته و همچنین ضمن کمک به امر برنامه ریزی در موسسات و مراکز درمانی و بهداشتی یا مراکز تحقیقاتی انجام وظیفه نمایند. | | دانشجویانی که این دوره آموزش را طی می کنند می توانند در صورت داشتن شرایط لازم در موسسات آموزش عالی به امر تدریس و تحقیق پرداخته و همچنین ضمن کمک به امر برنامه ریزی در موسسات و مراکز درمانی و بهداشتی یا مراکز تحقیقاتی انجام وظیفه نمایند. |