V{maketoc}
!مقدمه
رشته ((شنوائی)) شناس از رشتههای تحصیل نوپایی است که در کشور ما پیش از چند سال از عمر آن نمیگذرد. کارشناسان این رشته برای شناسایی و پیشگیری از ((اختلالات شنوائی)) از نوتوانی، درمان با تمرینات ورزشی و بازتوانی حس تعادلی استفاده میکنند. این کارشناسان در حیطه کار تخصصی خود در دعاوی قضایی نیز به ارائه نظریات فنی می پردازند.
طول دوره این رشته 7 الی 8 ترم تحصیلی است.
این رشته در حال حاضر در ایران دوره دکتری ندارد و فارغ التحصیلان میتوانند در صورت پذیرفتهشدن در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد را در رشتههای شنوائی شناسی، زبان شناسی و کودکان استثنائی ادامه تحصیل دهند.
برخوردهای عاطفی و داشتن صبر و حوصله برای موفقیت در این رشته لازم و ضروری است.
!سطوح رشته
||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا
1 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران | |* | |
2 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران| |* | |
3 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی| |* | | ||
!درسهای رشته
||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس
1| آناتومی و فیزولوژی دستگاه شنوایی و تعادل |2| آناتومی و فیزیولوژی سر و گردن و گوش و حلق
3| آناتومی و فیزیولوژی عمومی (نظری) |4| آواشناسی
5| اختلالات ارتباطی افراد کمشنوا (توانبخشی 1) |6| ارزیابی پایه شنوایی (نظری)
7| ارزیابی تکمیکی شنوایی (نظری) |8| اصطلاحات پزشکی (نظری)
9| اصول توانبخشی (نظری) |10| الکترونیک تجهیزات شنوایی (نظری)
11| ایمیتانس ادیتومتری (نظری) |12| اکوستیک
13| بافتشناسی و آسیبشناسی |14| بهداشت عمومی
15| بیماریهای اطفال |16| بیماریهای گوش و روشهای درمان آن (نظری)
17 |بیماریهای مغز و اعصاب (نظری) |18| بیوشیمی
19| پایاننامه |20| تجویز و ارزیابی سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی
21| تربیت شنوایی (توانبخشی 4) (نظری) |22| تشریح و فیزیولوژی مغز و اعصاب (نظری)
23| رادیولوژی سر و گردن (نظری) |24| روانشناسی عمومی
25| روانشناسی مبتلایان به کمشنوایی (نظری) |26| روش تحقیق و نگارش
27| روشهای توانبخشی شنوایی (توانبخشی 2) (نظری) |28| زبان آموزی (توانبخشی 5) (نظری)
29| زبان انگلیسی اختصاصی (نظری) |30| ژنتیک پزشکی
31| سایکو آکوستیک (نظری) |32| شنوایی شناسی و تشخیص 1 (نظری)
33| شنوایی شناسی و تشخیص 2 (نظری) |34| شنواییشناسی اطفال (نظری)
35 |فارماکولوژی |36| فیزیوپاتولوژی اختلالات شنوایی و تعادلی (نظری)
37| فیزیک عمومی |38| مبانی آزمونهای الکتروفیزیولوژیک (نظری)
39| مبانی تجهیزات و اصول کالیبراسیون (نظری) |40| مبانی علم گفتار (نظری)
41|مدیریت در شنواییشناسی (نظری) |42| میکروبیولوژی (نظری)
43| نویز و حفاظت شنوایی (نظری) |44| کارآموزی در عرصه 1
45| کارآموزی در عرصه 2 |46| کارآموزی در عرصه 3
47| کارآموزی در عرصه 4 |48| کارآموزی در عرصه 5 (درمانگاه گوش و حلق و بینی)
49| کارآموزی در عرصه 6 |50| کارآموزی در عرصه 7
51| کمکهای اولیه (نظری، عملی)| | ||
!صنعت و بازارکار
__فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در زمینههای زیر مشغول بکار شوند:__
*فعالیت در مراکز شنوائی شناسی خصوصی، دولتی، و مراکز دانشگاهی، بیمارستانها، درمانگاهها و مجتمعهای توانبخشی.
* کارخانهها و مراکز صنعتی جهت ارزیابی صوت، اثرات و پیشگیری.
* مدارس (عادی و استثنائی).
* خانههای بهداشت.
* تأسیس و دریافت مجوز کلینیکهای خصوصی و مؤسسات شنوائی شناسی با همکاری مسؤلین فنی.
* فعالیت در زمینههای آموزشی در ((دانشگاه))ها و مراکز تربیت معلم.
* فعالیت در زمینههای تحقیقاتی در مؤسسات مربوطه.
* مراکز مشاوره وابسته به سازمان بهزیستی و نظایر آن.
__فارغالتحصیلان این رشته قادرند به امور زیر بپردازند: __
* انجام آزمایشهای تکمیلی و تشخیص محل ضایعه در(( سیستم شنوائی)).
* تعیین و تجویز و ارزیابی مشخصات ((الکترو آکوستیکی ))و نوع سمعک و قالب مورد نیاز هر فرد دارای مشکل شنوائی.
* تشخیص کم شنوائی بر اساس آزمایشهای انجام شده و تهیه گزارش ادیولوژیک و ارجاع به متخصص.
* تدریس برای افرادی که به نوعی نیاز به اطلاعات این رشته دارند (پزشکی، پیراپزشکی و. . .)
* همکاری با سایر متخصصین در زمینههای شنوائی و تکلم برای حفظ ارتباط معلول با جامعه و اطرافیان.
* تحقیق و بررسی در زمینههای شنوائی.
* مشخص کردن عیب دستگاههای شنوائی و در صورت امکان، کمک به رفع آن (اریومتری، امیدانس، سمعک و...)
* مشاوره با معلولین شنوائی و والدین آنها جهت ارتباط بهتر با اطرافیان و ارائه توصیههای لازم.
* ارائه طرح و برنامه ریزیهای لازم در زمینههای مربوط به شنوائی و تکلم.
میبینید که ادامه فعالیت شنوائیشناسان، بسیار وسیع است که بطور اجمالی به مواردی از آنها اشاره شد. کارشناسان مذکور براساس زمینه و علاقه خود، میتوانند در مراکز مختلف فعالیت نمایند.