تاریخچه ی:
رشته شنو ائی شناسی
تفاوت با نگارش: 1
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | |
+ | {picture=shenavaeiig.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| |
| | | |
| | | | | |
| {picture=ZZZZZZZZZ.GIF} | | {picture=ZZZZZZZZZ.GIF} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| رشته ((شنوائی)) شناس از رشتههای تحصیل نوپایی است که در کشور ما پیش از چند سال از عمر آن نمیگذرد. کارشناسان این رشته برای شناسایی و پیشگیری از ((اختلالات شنوائی)) از نوتوانی، درمان با تمرینات ورزشی و بازتوانی حس تعادلی استفاده میکنند. این کارشناسان در حیطه کار تخصصی خود در دعاوی قضایی نیز به ارائه نظریات فنی می پردازند. | | رشته ((شنوائی)) شناس از رشتههای تحصیل نوپایی است که در کشور ما پیش از چند سال از عمر آن نمیگذرد. کارشناسان این رشته برای شناسایی و پیشگیری از ((اختلالات شنوائی)) از نوتوانی، درمان با تمرینات ورزشی و بازتوانی حس تعادلی استفاده میکنند. این کارشناسان در حیطه کار تخصصی خود در دعاوی قضایی نیز به ارائه نظریات فنی می پردازند. |
| طول دوره این رشته 7 الی 8 ترم تحصیلی است. | | طول دوره این رشته 7 الی 8 ترم تحصیلی است. |
| این رشته در حال حاضر در ایران دوره دکتری ندارد و فارغ التحصیلان میتوانند در صورت پذیرفتهشدن در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد را در رشتههای شنوائی شناسی، زبان شناسی و کودکان استثنائی ادامه تحصیل دهند. | | این رشته در حال حاضر در ایران دوره دکتری ندارد و فارغ التحصیلان میتوانند در صورت پذیرفتهشدن در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد را در رشتههای شنوائی شناسی، زبان شناسی و کودکان استثنائی ادامه تحصیل دهند. |
| برخوردهای عاطفی و داشتن صبر و حوصله برای موفقیت در این رشته لازم و ضروری است. | | برخوردهای عاطفی و داشتن صبر و حوصله برای موفقیت در این رشته لازم و ضروری است. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا | | ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا |
| 1 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران | |* | | | | 1 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران | |* | | |
| 2 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران| |* | | | | 2 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران| |* | | |
| 3 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی| |* | | || | | 3 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی| |* | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس | | ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس |
| 1| آناتومی و فیزولوژی دستگاه شنوایی و تعادل |2| آناتومی و فیزیولوژی سر و گردن و گوش و حلق | | 1| آناتومی و فیزولوژی دستگاه شنوایی و تعادل |2| آناتومی و فیزیولوژی سر و گردن و گوش و حلق |
| 3| آناتومی و فیزیولوژی عمومی (نظری) |4| آواشناسی | | 3| آناتومی و فیزیولوژی عمومی (نظری) |4| آواشناسی |
| 5| اختلالات ارتباطی افراد کمشنوا (توانبخشی 1) |6| ارزیابی پایه شنوایی (نظری) | | 5| اختلالات ارتباطی افراد کمشنوا (توانبخشی 1) |6| ارزیابی پایه شنوایی (نظری) |
| 7| ارزیابی تکمیکی شنوایی (نظری) |8| اصطلاحات پزشکی (نظری) | | 7| ارزیابی تکمیکی شنوایی (نظری) |8| اصطلاحات پزشکی (نظری) |
| 9| اصول توانبخشی (نظری) |10| الکترونیک تجهیزات شنوایی (نظری) | | 9| اصول توانبخشی (نظری) |10| الکترونیک تجهیزات شنوایی (نظری) |
| 11| ایمیتانس ادیتومتری (نظری) |12| اکوستیک | | 11| ایمیتانس ادیتومتری (نظری) |12| اکوستیک |
| 13| بافتشناسی و آسیبشناسی |14| بهداشت عمومی | | 13| بافتشناسی و آسیبشناسی |14| بهداشت عمومی |
| 15| بیماریهای اطفال |16| بیماریهای گوش و روشهای درمان آن (نظری) | | 15| بیماریهای اطفال |16| بیماریهای گوش و روشهای درمان آن (نظری) |
| 17 |بیماریهای مغز و اعصاب (نظری) |18| بیوشیمی | | 17 |بیماریهای مغز و اعصاب (نظری) |18| بیوشیمی |
| 19| پایاننامه |20| تجویز و ارزیابی سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی | | 19| پایاننامه |20| تجویز و ارزیابی سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی |
| 21| تربیت شنوایی (توانبخشی 4) (نظری) |22| تشریح و فیزیولوژی مغز و اعصاب (نظری) | | 21| تربیت شنوایی (توانبخشی 4) (نظری) |22| تشریح و فیزیولوژی مغز و اعصاب (نظری) |
| 23| رادیولوژی سر و گردن (نظری) |24| روانشناسی عمومی | | 23| رادیولوژی سر و گردن (نظری) |24| روانشناسی عمومی |
| 25| روانشناسی مبتلایان به کمشنوایی (نظری) |26| روش تحقیق و نگارش | | 25| روانشناسی مبتلایان به کمشنوایی (نظری) |26| روش تحقیق و نگارش |
| 27| روشهای توانبخشی شنوایی (توانبخشی 2) (نظری) |28| زبان آموزی (توانبخشی 5) (نظری) | | 27| روشهای توانبخشی شنوایی (توانبخشی 2) (نظری) |28| زبان آموزی (توانبخشی 5) (نظری) |
| 29| زبان انگلیسی اختصاصی (نظری) |30| ژنتیک پزشکی | | 29| زبان انگلیسی اختصاصی (نظری) |30| ژنتیک پزشکی |
| 31| سایکو آکوستیک (نظری) |32| شنوایی شناسی و تشخیص 1 (نظری) | | 31| سایکو آکوستیک (نظری) |32| شنوایی شناسی و تشخیص 1 (نظری) |
| 33| شنوایی شناسی و تشخیص 2 (نظری) |34| شنواییشناسی اطفال (نظری) | | 33| شنوایی شناسی و تشخیص 2 (نظری) |34| شنواییشناسی اطفال (نظری) |
| 35 |فارماکولوژی |36| فیزیوپاتولوژی اختلالات شنوایی و تعادلی (نظری) | | 35 |فارماکولوژی |36| فیزیوپاتولوژی اختلالات شنوایی و تعادلی (نظری) |
| 37| فیزیک عمومی |38| مبانی آزمونهای الکتروفیزیولوژیک (نظری) | | 37| فیزیک عمومی |38| مبانی آزمونهای الکتروفیزیولوژیک (نظری) |
| 39| مبانی تجهیزات و اصول کالیبراسیون (نظری) |40| مبانی علم گفتار (نظری) | | 39| مبانی تجهیزات و اصول کالیبراسیون (نظری) |40| مبانی علم گفتار (نظری) |
| 41|مدیریت در شنواییشناسی (نظری) |42| میکروبیولوژی (نظری) | | 41|مدیریت در شنواییشناسی (نظری) |42| میکروبیولوژی (نظری) |
| 43| نویز و حفاظت شنوایی (نظری) |44| کارآموزی در عرصه 1 | | 43| نویز و حفاظت شنوایی (نظری) |44| کارآموزی در عرصه 1 |
| 45| کارآموزی در عرصه 2 |46| کارآموزی در عرصه 3 | | 45| کارآموزی در عرصه 2 |46| کارآموزی در عرصه 3 |
| 47| کارآموزی در عرصه 4 |48| کارآموزی در عرصه 5 (درمانگاه گوش و حلق و بینی) | | 47| کارآموزی در عرصه 4 |48| کارآموزی در عرصه 5 (درمانگاه گوش و حلق و بینی) |
| 49| کارآموزی در عرصه 6 |50| کارآموزی در عرصه 7 | | 49| کارآموزی در عرصه 6 |50| کارآموزی در عرصه 7 |
| 51| کمکهای اولیه (نظری، عملی)| | || | | 51| کمکهای اولیه (نظری، عملی)| | || |
| | | |
| !صنعت و بازارکار | | !صنعت و بازارکار |
- | __فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در زمینههای زیر مشغول بکار شوند:__ |
+ | ~~green:__فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در زمینههای زیر مشغول بکار شوند:__~~ |
| *فعالیت در مراکز شنوائی شناسی خصوصی، دولتی، و مراکز دانشگاهی، بیمارستانها، درمانگاهها و مجتمعهای توانبخشی. | | *فعالیت در مراکز شنوائی شناسی خصوصی، دولتی، و مراکز دانشگاهی، بیمارستانها، درمانگاهها و مجتمعهای توانبخشی. |
| * کارخانهها و مراکز صنعتی جهت ارزیابی صوت، اثرات و پیشگیری. | | * کارخانهها و مراکز صنعتی جهت ارزیابی صوت، اثرات و پیشگیری. |
| * مدارس (عادی و استثنائی). | | * مدارس (عادی و استثنائی). |
| * خانههای بهداشت. | | * خانههای بهداشت. |
| * تأسیس و دریافت مجوز کلینیکهای خصوصی و مؤسسات شنوائی شناسی با همکاری مسؤلین فنی. | | * تأسیس و دریافت مجوز کلینیکهای خصوصی و مؤسسات شنوائی شناسی با همکاری مسؤلین فنی. |
| * فعالیت در زمینههای آموزشی در ((دانشگاه))ها و مراکز تربیت معلم. | | * فعالیت در زمینههای آموزشی در ((دانشگاه))ها و مراکز تربیت معلم. |
| * فعالیت در زمینههای تحقیقاتی در مؤسسات مربوطه. | | * فعالیت در زمینههای تحقیقاتی در مؤسسات مربوطه. |
| * مراکز مشاوره وابسته به سازمان بهزیستی و نظایر آن. | | * مراکز مشاوره وابسته به سازمان بهزیستی و نظایر آن. |
- | __فارغالتحصیلان این رشته قادرند به امور زیر بپردازند: __ |
+ | ~~green:__فارغالتحصیلان این رشته قادرند به امور زیر بپردازند: __~~ |
| * انجام آزمایشهای تکمیلی و تشخیص محل ضایعه در(( سیستم شنوائی)). | | * انجام آزمایشهای تکمیلی و تشخیص محل ضایعه در(( سیستم شنوائی)). |
| * تعیین و تجویز و ارزیابی مشخصات ((الکترو آکوستیکی ))و نوع سمعک و قالب مورد نیاز هر فرد دارای مشکل شنوائی. | | * تعیین و تجویز و ارزیابی مشخصات ((الکترو آکوستیکی ))و نوع سمعک و قالب مورد نیاز هر فرد دارای مشکل شنوائی. |
| * تشخیص کم شنوائی بر اساس آزمایشهای انجام شده و تهیه گزارش ادیولوژیک و ارجاع به متخصص. | | * تشخیص کم شنوائی بر اساس آزمایشهای انجام شده و تهیه گزارش ادیولوژیک و ارجاع به متخصص. |
| * تدریس برای افرادی که به نوعی نیاز به اطلاعات این رشته دارند (پزشکی، پیراپزشکی و. . .) | | * تدریس برای افرادی که به نوعی نیاز به اطلاعات این رشته دارند (پزشکی، پیراپزشکی و. . .) |
| * همکاری با سایر متخصصین در زمینههای شنوائی و تکلم برای حفظ ارتباط معلول با جامعه و اطرافیان. | | * همکاری با سایر متخصصین در زمینههای شنوائی و تکلم برای حفظ ارتباط معلول با جامعه و اطرافیان. |
| * تحقیق و بررسی در زمینههای شنوائی. | | * تحقیق و بررسی در زمینههای شنوائی. |
| * مشخص کردن عیب دستگاههای شنوائی و در صورت امکان، کمک به رفع آن (اریومتری، امیدانس، سمعک و...) | | * مشخص کردن عیب دستگاههای شنوائی و در صورت امکان، کمک به رفع آن (اریومتری، امیدانس، سمعک و...) |
| * مشاوره با معلولین شنوائی و والدین آنها جهت ارتباط بهتر با اطرافیان و ارائه توصیههای لازم. | | * مشاوره با معلولین شنوائی و والدین آنها جهت ارتباط بهتر با اطرافیان و ارائه توصیههای لازم. |
| * ارائه طرح و برنامه ریزیهای لازم در زمینههای مربوط به شنوائی و تکلم. | | * ارائه طرح و برنامه ریزیهای لازم در زمینههای مربوط به شنوائی و تکلم. |
| میبینید که ادامه فعالیت شنوائیشناسان، بسیار وسیع است که بطور اجمالی به مواردی از آنها اشاره شد. کارشناسان مذکور براساس زمینه و علاقه خود، میتوانند در مراکز مختلف فعالیت نمایند. | | میبینید که ادامه فعالیت شنوائیشناسان، بسیار وسیع است که بطور اجمالی به مواردی از آنها اشاره شد. کارشناسان مذکور براساس زمینه و علاقه خود، میتوانند در مراکز مختلف فعالیت نمایند. |