منو
 صفحه های تصادفی
نقش دریبل در پیشرفت فوتبال
الکترونگاتیوی پاولینگ
امام جواد علیه السلام و شفای نابینا در گهواره
تترادینام
انحراف تیغه بینی
شهر نظامی
معامله تجاری نوع دهم
تنش های اصلی و مشخصات آنها
ولایت امام علی علیه السلام، زندگی و حیات معنوی
شاگردی عبدالله بن مسعود در محضر پیامبر اکرم و امام علی علیه السلام
 کاربر Online
263 کاربر online
تاریخچه ی: رشته شنو ائی شناسی

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-87Lines: 1-87
 V{maketoc} V{maketoc}
- +{picture=shenavaeiig.jpg}
 !مقدمه !مقدمه
 
 
 
 
  
  {picture=ZZZZZZZZZ.GIF}  {picture=ZZZZZZZZZ.GIF}
  
 
 
 
 
 رشته ((شنوائی)) شناس از رشته‌های تحصیل نوپایی است که در کشور ما پیش از چند سال از عمر آن نمی‌گذرد. کارشناسان این رشته برای شناسایی و پیشگیری از ((اختلالات شنوائی)) از نوتوانی، درمان با تمرینات ورزشی و بازتوانی حس تعادلی استفاده می‌کنند. این کارشناسان در حیطه کار تخصصی خود در دعاوی قضایی نیز به ارائه نظریات فنی می پردازند. رشته ((شنوائی)) شناس از رشته‌های تحصیل نوپایی است که در کشور ما پیش از چند سال از عمر آن نمی‌گذرد. کارشناسان این رشته برای شناسایی و پیشگیری از ((اختلالات شنوائی)) از نوتوانی، درمان با تمرینات ورزشی و بازتوانی حس تعادلی استفاده می‌کنند. این کارشناسان در حیطه کار تخصصی خود در دعاوی قضایی نیز به ارائه نظریات فنی می پردازند.
 طول دوره این رشته 7 الی 8 ترم تحصیلی است. طول دوره این رشته 7 الی 8 ترم تحصیلی است.
 این رشته در حال حاضر در ایران دوره دکتری ندارد و فارغ التحصیلان می‌توانند در صورت پذیرفته‌شدن در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد را در رشته‌های شنوائی شناسی، زبان شناسی و کودکان استثنائی ادامه تحصیل دهند. این رشته در حال حاضر در ایران دوره دکتری ندارد و فارغ التحصیلان می‌توانند در صورت پذیرفته‌شدن در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد را در رشته‌های شنوائی شناسی، زبان شناسی و کودکان استثنائی ادامه تحصیل دهند.
 برخوردهای عاطفی و داشتن صبر و حوصله برای موفقیت در این رشته لازم و ضروری است.  برخوردهای عاطفی و داشتن صبر و حوصله برای موفقیت در این رشته لازم و ضروری است.
 !سطوح رشته !سطوح رشته
 ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا  ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا
 1 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران | |* | |  1 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران | |* | |
 2 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران| |* | |  2 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران| |* | |
 3 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی| |* | | ||  3 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی| |* | | ||
 !درسهای رشته  !درسهای رشته
 ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس  ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس
 1| آناتومی و فیزولوژی دستگاه شنوایی و تعادل |2| آناتومی و فیزیولوژی سر و گردن و گوش و حلق  1| آناتومی و فیزولوژی دستگاه شنوایی و تعادل |2| آناتومی و فیزیولوژی سر و گردن و گوش و حلق
 3| آناتومی و فیزیولوژی عمومی (نظری) |4| آواشناسی  3| آناتومی و فیزیولوژی عمومی (نظری) |4| آواشناسی
 5| اختلالات ارتباطی افراد کم‌شنوا (توانبخشی 1) |6| ارزیابی پایه شنوایی (نظری)  5| اختلالات ارتباطی افراد کم‌شنوا (توانبخشی 1) |6| ارزیابی پایه شنوایی (نظری)
 7| ارزیابی تکمیکی شنوایی (نظری) |8| اصطلاحات پزشکی (نظری)  7| ارزیابی تکمیکی شنوایی (نظری) |8| اصطلاحات پزشکی (نظری)
 9| اصول توانبخشی (نظری) |10| الکترونیک تجهیزات شنوایی (نظری)  9| اصول توانبخشی (نظری) |10| الکترونیک تجهیزات شنوایی (نظری)
 11| ایمیتانس ادیتومتری (نظری) |12| اکوستیک  11| ایمیتانس ادیتومتری (نظری) |12| اکوستیک
 13| بافت‌شناسی و آسیب‌شناسی |14| بهداشت عمومی  13| بافت‌شناسی و آسیب‌شناسی |14| بهداشت عمومی
 15| بیماریهای اطفال |16| بیماریهای گوش و روش‌های درمان آن (نظری)  15| بیماریهای اطفال |16| بیماریهای گوش و روش‌های درمان آن (نظری)
 17 |بیماریهای مغز و اعصاب (نظری) |18| بیوشیمی  17 |بیماریهای مغز و اعصاب (نظری) |18| بیوشیمی
 19| پایان‌نامه |20| تجویز و ارزیابی سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی  19| پایان‌نامه |20| تجویز و ارزیابی سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی
 21| تربیت شنوایی (توانبخشی 4) (نظری) |22| تشریح و فیزیولوژی مغز و اعصاب (نظری)  21| تربیت شنوایی (توانبخشی 4) (نظری) |22| تشریح و فیزیولوژی مغز و اعصاب (نظری)
 23| رادیولوژی سر و گردن (نظری) |24| روانشناسی عمومی  23| رادیولوژی سر و گردن (نظری) |24| روانشناسی عمومی
 25| روانشناسی مبتلایان به کم‌شنوایی (نظری) |26| روش تحقیق و نگارش  25| روانشناسی مبتلایان به کم‌شنوایی (نظری) |26| روش تحقیق و نگارش
 27| روش‌های توانبخشی شنوایی (توانبخشی 2) (نظری) |28| زبان آموزی (توانبخشی 5) (نظری)  27| روش‌های توانبخشی شنوایی (توانبخشی 2) (نظری) |28| زبان آموزی (توانبخشی 5) (نظری)
 29| زبان انگلیسی اختصاصی (نظری) |30| ژنتیک پزشکی  29| زبان انگلیسی اختصاصی (نظری) |30| ژنتیک پزشکی
 31| سایکو آکوستیک (نظری) |32| شنوایی شناسی و تشخیص 1 (نظری)  31| سایکو آکوستیک (نظری) |32| شنوایی شناسی و تشخیص 1 (نظری)
 33| شنوایی شناسی و تشخیص 2 (نظری) |34| شنوایی‌شناسی اطفال (نظری)  33| شنوایی شناسی و تشخیص 2 (نظری) |34| شنوایی‌شناسی اطفال (نظری)
 35 |فارماکولوژی |36| فیزیوپاتولوژی اختلالات شنوایی و تعادلی (نظری)  35 |فارماکولوژی |36| فیزیوپاتولوژی اختلالات شنوایی و تعادلی (نظری)
 37| فیزیک عمومی |38| مبانی آزمونهای الکتروفیزیولوژیک (نظری)  37| فیزیک عمومی |38| مبانی آزمونهای الکتروفیزیولوژیک (نظری)
 39| مبانی تجهیزات و اصول کالیبراسیون (نظری) |40| مبانی علم گفتار (نظری)  39| مبانی تجهیزات و اصول کالیبراسیون (نظری) |40| مبانی علم گفتار (نظری)
 41|مدیریت در شنوایی‌شناسی (نظری) |42| میکروبیولوژی (نظری)  41|مدیریت در شنوایی‌شناسی (نظری) |42| میکروبیولوژی (نظری)
 43| نویز و حفاظت شنوایی (نظری) |44| کارآموزی در عرصه 1  43| نویز و حفاظت شنوایی (نظری) |44| کارآموزی در عرصه 1
 45| کارآموزی در عرصه 2 |46| کارآموزی در عرصه 3  45| کارآموزی در عرصه 2 |46| کارآموزی در عرصه 3
 47| کارآموزی در عرصه 4 |48| کارآموزی در عرصه 5 (درمانگاه گوش و حلق و بینی)  47| کارآموزی در عرصه 4 |48| کارآموزی در عرصه 5 (درمانگاه گوش و حلق و بینی)
 49| کارآموزی در عرصه 6 |50| کارآموزی در عرصه 7  49| کارآموزی در عرصه 6 |50| کارآموزی در عرصه 7
 51| کمک‌های اولیه (نظری، عملی)| | || 51| کمک‌های اولیه (نظری، عملی)| | ||
   
 !صنعت و بازارکار !صنعت و بازارکار
-__فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه‌های زیر مشغول بکار شوند:__ +~~green:__فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه‌های زیر مشغول بکار شوند:__~~
 *فعالیت در مراکز شنوائی شناسی خصوصی، دولتی، و مراکز دانشگاهی، بیمارستانها، درمانگاهها و مجتمع‌های توانبخشی. *فعالیت در مراکز شنوائی شناسی خصوصی، دولتی، و مراکز دانشگاهی، بیمارستانها، درمانگاهها و مجتمع‌های توانبخشی.
 * کارخانه‌ها و مراکز صنعتی جهت ارزیابی صوت، اثرات و پیشگیری. * کارخانه‌ها و مراکز صنعتی جهت ارزیابی صوت، اثرات و پیشگیری.
 * مدارس (عادی و استثنائی). * مدارس (عادی و استثنائی).
 * خانه‌های بهداشت. * خانه‌های بهداشت.
 * تأسیس و دریافت مجوز کلینیکهای خصوصی و مؤسسات شنوائی شناسی با همکاری مسؤلین فنی. * تأسیس و دریافت مجوز کلینیکهای خصوصی و مؤسسات شنوائی شناسی با همکاری مسؤلین فنی.
 * فعالیت در زمینه‌های آموزشی در ((دانشگاه))ها و مراکز تربیت معلم. * فعالیت در زمینه‌های آموزشی در ((دانشگاه))ها و مراکز تربیت معلم.
 * فعالیت در زمینه‌های تحقیقاتی در مؤسسات مربوطه.  * فعالیت در زمینه‌های تحقیقاتی در مؤسسات مربوطه.
 * مراکز مشاوره وابسته به سازمان بهزیستی و نظایر آن. * مراکز مشاوره وابسته به سازمان بهزیستی و نظایر آن.
-__فارغ‌التحصیلان این رشته قادرند به امور زیر بپردازند: __ +~~green:__فارغ‌التحصیلان این رشته قادرند به امور زیر بپردازند: __~~
 * انجام آزمایش‌های تکمیلی و تشخیص محل ضایعه در(( سیستم شنوائی)). * انجام آزمایش‌های تکمیلی و تشخیص محل ضایعه در(( سیستم شنوائی)).
 * تعیین و تجویز و ارزیابی مشخصات ((الکترو آکوستیکی ))و نوع سمعک و قالب مورد نیاز هر فرد دارای مشکل شنوائی. * تعیین و تجویز و ارزیابی مشخصات ((الکترو آکوستیکی ))و نوع سمعک و قالب مورد نیاز هر فرد دارای مشکل شنوائی.
 * تشخیص کم شنوائی بر اساس آزمایش‌های انجام شده و تهیه گزارش ادیولوژیک و ارجاع به متخصص. * تشخیص کم شنوائی بر اساس آزمایش‌های انجام شده و تهیه گزارش ادیولوژیک و ارجاع به متخصص.
 * تدریس برای افرادی که به نوعی نیاز به اطلاعات این رشته دارند (پزشکی، پیراپزشکی و. . .) * تدریس برای افرادی که به نوعی نیاز به اطلاعات این رشته دارند (پزشکی، پیراپزشکی و. . .)
 * همکاری با سایر متخصصین در زمینه‌های شنوائی و تکلم برای حفظ ارتباط معلول با جامعه و اطرافیان. * همکاری با سایر متخصصین در زمینه‌های شنوائی و تکلم برای حفظ ارتباط معلول با جامعه و اطرافیان.
 * تحقیق و بررسی در زمینه‌های شنوائی. * تحقیق و بررسی در زمینه‌های شنوائی.
 * مشخص کردن عیب دستگاههای شنوائی و در صورت امکان، کمک به رفع آن (اریومتری، امیدانس، سمعک و...) * مشخص کردن عیب دستگاههای شنوائی و در صورت امکان، کمک به رفع آن (اریومتری، امیدانس، سمعک و...)
 * مشاوره با معلولین شنوائی و والدین آنها جهت ارتباط بهتر با اطرافیان و ارائه توصیه‌های لازم. * مشاوره با معلولین شنوائی و والدین آنها جهت ارتباط بهتر با اطرافیان و ارائه توصیه‌های لازم.
 * ارائه طرح و برنامه ریزی‌های لازم در زمینه‌های مربوط به شنوائی و تکلم. * ارائه طرح و برنامه ریزی‌های لازم در زمینه‌های مربوط به شنوائی و تکلم.
 می‌بینید که ادامه فعالیت شنوائی‌شناسان، بسیار وسیع است که بطور اجمالی به مواردی از آنها اشاره شد. کارشناسان مذکور براساس زمینه و علاقه خود، می‌توانند در مراکز مختلف فعالیت نمایند.  می‌بینید که ادامه فعالیت شنوائی‌شناسان، بسیار وسیع است که بطور اجمالی به مواردی از آنها اشاره شد. کارشناسان مذکور براساس زمینه و علاقه خود، می‌توانند در مراکز مختلف فعالیت نمایند.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 09 اسفند 1384 [09:33 ]   3   سمیرا_عقیلی      جاری 
 شنبه 29 بهمن 1384 [11:35 ]   2   کیانی      v  c  d  s 
 شنبه 29 بهمن 1384 [09:03 ]   1   کیانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..