مقدمه
شرط اساسی زندگی توام با آسایش، نشاط، پیشرفت و موفقیت و رشد و کمال برخورداری از سلامت، بهداشت، و
امنیت جسمانی و روانی و اجتماعی است. لیکن تغییر و تحولات سریع علمی و
تکنولوژی، تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیش آمدهای غیر منتظره از قبیل جنگ،
زلزله، بیماری و تصادف، پیچیدگی
ارتباطات اجتماعی و تهاجم فرهنگی در عصر کنونی مشکلات گوناگونی در زمینههای معیشتی، تحصیلی، شغلی، خانوادگی، تصمیمگیری، ارتباطی، عاطفی، روانی رفتاری و اخلاقی برای بسیاری از افراد در همه جوامع از جمله مردم کشور ما به وجد آورده است و سلامت بهداشت و امنیت جسمانی روانی و اجتمعای آنان را دچار آسیب کرده است. برای جلوگیری و حل و رفع این مشکلات و سازگاری و برخورد موثر و منطقی با موقعیتهای گوناگون زندگی و تامین بهداشت و سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی افراد جامعه متخصصین حرفههای یاورانه به ویژه متخصصان راهنمایی و مشاوره میتوانند کمکهای شایان توجهی ارائه کنند.
بنابراین در برنامههای
توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی هر کشور باید به فراهم ساختن شرایط وسایل و امکانات مربوط به ارائه خدمات متخصصین حرفههای یاورانه از جمله راهنمایی و مشاوره توجه کافی مبذول گردد. از آنجاییکه موفقیت و کارآیی موسسات و مراکز ارائه کننده خدمات یاورانه به مراجعان درگرو داشتن متخصصین لایق و کارآمد در حرفههای یاورانه است، تربیت نیروی انسانی واجد شرایط و کارآمد در این حرفهها و از جمله راهنمایی و مشاوره از اهمیت فراوانی برخوردار است. برنامه دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره به همین دلیل و برای تربیت و تامین نیروی انسانی لایق و کارآمد برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مراکز و موقعیتهای گوناگون با استفاده از همکاریهای صاحبنظران با تجربه به این رشته در کشور تهیه و تدوین شده است. رشته راهنمایی و مشاوره یکی از دورههای کارشناسی در نظام آموزش عالی است و هدف از تاسیس آن تربیت متخصصان و کارشناسانی است مومن، معتقد به اسلام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، که بتوانند تصدی امر راهنمایی و مشاوره یا فعالیتهای پرورشی را در هستههای مشاوره، مدارس، مراکز تربیت معلم دانشسراها و سایر موسسات اموزشی و تربیتی، بنیادها بر عهده بگیرند. همه افراد در جریان زندگی خودشان با مسائل و مشکلات متنوعی روبرو میشوند، کودکان نوجوانان و جوانان که این دوره از زندگی آنان با دوران تحصیل در مدارس ابتدایی، راهمایی و متوسطه و
دانشگاه مصادف است به علت تجارب کمتر و بحرانهای خاص این دورهها در جریان برخورد و برطرف ساختن مشکلات و مسائل شخصی و اجتماعی با دشواریهای بیشتری روبرو میشوند و این امر علاوه بر تاثیر گذاردن بر جریان زندگی عادی و معمولی آنان برجریان تحصیلی آنان نیز اثر می گذارد و چنانچه خدمات راهنمایی و مشاوره در دسترس آنها باشد با استفاده از این خدمات طرز حل و رفع و بطرف کردن بسیاری از مسائل و مشکلات و موانع را یادگرفته و از زندگی احساس رضایت و خرسندی نموده و سازش بهتر و بیشتری با خود و زندگی خواهند داشت و در نتیجه رشد شخصیتی سالم برای آنان تسهیل خواهد شد و سلامت شخصیت آنان کمتر در معرض ناهنجاری و بیماری قرار خواهد گرفت.
علاوه بر این نوجوانان و جوانان در این دوره از زندگی با انتخاب رشته تحصیلی و شغل که از مهمترین انتخابهای سرنوشت ساز و تعیین کننده در زندگی فردی و اجتماعی فرد هستندمواجهند و در دنیای کنونی به علت تعدد و تنوع رشتههای تحصیلی و کثرت و تعدد مشاغل و تخصصی بودن آنها این انتخابها برای همه افراد به ویژه نوجوانان و جوانان آسان نمیباشد. و چنانچه خدمات مشاورهای و پرورشی در دسترس افراد خصوصاً نوجوانان و جوانان قرار داشته باشد به وسیله راهنمایان و مشاوران آموزش دیده و مجرب قادر خواهند بود با شناخت خودشان و پی بردن به استعدادها، علایق، هدفها نیازهایشان و همچنین شناخت رشتههای تحصیلی و مشاغل مختلف و نیازهای جامعه در انتخاب رشته تحصیلی و شغل مناسب یاری شوند که در نتیجه از بسیاری از ضایعات که ناشی از انتخاب نادرست رشته تحصیلی و یا شغل میباشد و سازمانها دولتی یا خصوصی عهدهدار شوند.
متوسط طول دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره 4 سال و حداکثر آن 6 سال خواهد بود و دانشجویان در طی آن آموزشهای نظری و عملی لازم برای کسب تواناییهای ضروری در انجام وظائف راهنمایی و مشاوره یا فعالیتهای پرورشی را بر اساس آییننامههای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی برنامهریزی فراخواهند گرفت.
سطوح رشته
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | آزاد- اسلامشهر | | * | |
|
2 | آزاد- بهبها ن | | * | |
|
3 | آزاد- تهران | | * | |
|
4 | آزاد- خمینی شهر | | * | |
|
5 | آزاد- رودهن | | * | |
|
6 | آزاد- زرند | | * | |
|
7 | آزاد- شبستر | | * | |
|
8 | آزاد- شهرکرد | | * | |
|
9 | آزاد- قوچان | | * | |
|
10 | آزاد- مرودشت | | * | |
|
11 | آزاد- مهاباد | | * | |
|
12 | آزاد-ابهر | | * | |
|
13 | آزاد-بوشهر | | * | |
|
14 | الزهرا تهران | | * | |
|
15 | بندرعباس | | * | |
|
16 | تهران | | * | |
|
17 | خوارزمی | | * | |
|
18 | رازی کرمانشاه | | * | |
|
19 | شهیدچمران اهواز | | * | |
|
20 | صنعتی اصفهان | | * | |
|
21 | علامه طباطبائی | | * | | |
درسهای رشته
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | فارسی | 2 | آسیب شناسی اجتماعی
|
3 | آسیب شناسی روانی 1 | 4 | آسیب شناسی روانی 2
|
5 | آسیبشناسی اجتماعی | 6 | آسیبشناسی روانی 1
|
7 | آسیبشناسی روانی 2 | 8 | آشنایی با قرآن 1
|
9 | آشنایی با قرآن 2 | 10 | آشنایی با کامپیوتر
|
11 | آشنایی با کتاب و کتابخانه | 12 | آمار استنباطی
|
13 | آمار توصیفی | 14 | آموزش ابتدایی راهنمایی متوسطه
|
15 | آموزش و پرورش ابتدائی، راهنمایی و متوسطه | 16 | آیین نگارش و فن سخنوری
|
17 | اختلالات یادگیری | 18 | ادبیات کودکان و نوجوانان
|
19 | اصول و فلسفه آموزش و پرورش | 20 | اصول و فلسفه تعلیم و تربیت
|
21 | انسان از دیدگاه اسلام | 22 | انقلاب اسلامی و ریشههای آن
|
23 | بازی و حرکت درمانی | 24 | بهداشت روانی
|
25 | بهداشت و کمکهای اولیه | 26 | پروژه تحقیقاتی
|
27 | تاریخ اسلام | 28 | تربیت بدنی 2
|
29 | تمرین عملی راهنمائی مشاوره 2 (فعالیت مشاوره ) | 30 | تمرین عملی راهنمایی و مشاوره 1 (فعالیت راهنمای
|
31 | تولید و کاربرد مواد آموزشی | 32 | جامعه شناسی آموزش و پرورش
|
33 | جامعه شناسی عمومی | 34 | جمعیت و تنظیم خانواده
|
35 | خانواده در اسلام و ایران | 36 | راهنمایی و مشاوره تحصیلی
|
37 | راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریه | 38 | راهنمایی و مشاوره گروهی
|
39 | روابط انسانی در مدرسه | 40 | روان شناسی اجتماعی
|
41 | روان شناسی اجتماعی | 42 | روان شناسی و آموزش و پرورش افراد استثنائی
|
43 | روان شناسی یادگیری | 44 | روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی
|
45 | روانشناسی تربیتی | 46 | روانشناسی رشد 1 (کودکی و نوجوانی)
|
47 | روانشناسی رشد 2 (جوانی، بزرگسالی و پیری) | 48 | روانشناسی شخصیت
|
49 | روانشناسی عمومی | 50 | روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت
|
51 | روانشناسی از دیدگاه اسلام | 52 | روانشناسی تربیتی
|
53 | روانشناسی رشد نوجوانی 2 | 54 | روانشناسی رشد کودکی 1
|
55 | روانشناسی عمومی | 56 | روانشناسی و آموزش افراد استثنایی
|
57 | روش تحقیق در علوم تربیتی و روان شناسی | 58 | روشها و فنون تدریس
|
59 | روشها و فنون راهنمایی و مشاوره | 60 | روشهای آماری
|
61 | روشهای آماری در علوم تربیتی | 62 | روشهای اصلاح رفتار
|
63 | روشهای تغییر و اصلاح رفتار | 64 | ریاضیات پایه
|
65 | ریاضیات پایه و مقدمات آمار | 66 | ریاضیات پیش دانشگاهی
|
67 | زبان پیش دانشگاهی 1 | 68 | زبان پیش دانشگاهی 2
|
69 | زبان خارجی عمومی | 70 | زبان فارسی
|
71 | زیست شناسی عمومی | 72 | سازمان و قوانین آموزش پرورش
|
73 | سرودها و آهنگهای انقلابی | 74 | سنجش و اندازهگیری در علوم تربیتی
|
75 | سنجش و اندازهگیری در علوم تربیتی و روانشناسی | 76 | سیره تربیتی پیغمبر و ائمه علیهالسلام
|
77 | شخصیت نظریهها و مفاهیم | 78 | فعالیت های گروهی
|
79 | فیزیولوژی اعصاب | 80 | فیزیولوژی انسان (اعصاب و غدد)
|
81 | مبانی تحلیل سیاسی | 82 | مبانی جامعه شناسی
|
83 | مبانی راهنمایی و مشاوره | 84 | مبانی کامپیوتر
|
85 | متون اسلامی (آیات و احادیث) | 86 | متون زبان تخصصی
|
87 | متون عربی | 88 | مددکاری اجتماعی
|
89 | مسائل نوجوانان و جوانان | 90 | مشاوره خانواده
|
91 | مشاوره و راهنمایی تحصیلی | 92 | معارف اسلامی 2
|
93 | مقدمات تحقیق در علوم تربیتی | 94 | مقدمات مدیریت آموزش و پرورش
|
95 | مقدمات مدیریت آموزشی | 96 | مقدمات کامپیوتر
|
97 | نظریههای مشاوره و روان درمانی | 98 | هنرهای نمایشی
|
99 | ورزش و بازیهای تربیتی | 100 | کاربرد آزمونهای تشخیص و شخصیت
|
101 | کاربرد آزمونهای تشخیصی و شخصیت در مشاوره | 102 | کاربرد آزمونهای هوش استعداد
|
103 | کاربرد آزمونهای هوش، استعداد و رغبت در مشاوره | 104 | کارورزی 1
|
105 | کارورزی 2 | 106 | کارورزی در مشاوره 1
|
107 | کارورزی در مشاوره 2 | | |
صنعت و بازارکار
فارغ التحصیلان این رشته مهم که حتماً باید با علاقه و داشتن ذوق درونی خود نسبت به اصلاح و راهنمائی مردم این رشته را انتخاب کرده باشند اولین جائی که می توانند نقش مفیدی ایفا کنند خانواده خودشان است و برای امرار معاش می توان به اشتغال در مراکز مشاوره خصوصی و دولتی- مدارس- ادارات و وزارتخانه ها- مراکز فرهنگی- شهرداری- بعضی از بیمارستان ها و درمانگاه ها اشاره کرد.