منو
 کاربر Online
697 کاربر online
تاریخچه ی: رشته راهنمایی و مشاوره

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-105Lines: 1-105
 V{maketoc} V{maketoc}
- +{picture=mooshama.jpg}
 !مقدمه  !مقدمه
   
  شرط اساسی زندگی توام با آسایش، نشاط، پیشرفت و موفقیت و رشد و کمال برخورداری از سلامت، بهداشت، و ((امنیت جسمانی ))و روانی و اجتماعی است. لیکن تغییر و تحولات سریع علمی و ((تکنولوژی))، تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیش آمدهای غیر منتظره از قبیل جنگ، ((زلزله))، بیماری و تصادف، پیچیدگی ((ارتباطات اجتماعی ))و تهاجم فرهنگی در عصر کنونی مشکلات گوناگونی در زمینه‌های معیشتی، تحصیلی، شغلی، خانوادگی، تصمیم‌گیری، ارتباطی، عاطفی، روانی رفتاری و اخلاقی برای بسیاری از افراد در همه جوامع از جمله مردم کشور ما به وجد آورده است و سلامت بهداشت و امنیت جسمانی روانی و اجتمعای آنان را دچار آسیب کرده است. برای جلوگیری و حل و رفع این مشکلات و سازگاری و برخورد موثر و منطقی با موقعیت‌های گوناگون زندگی و تامین بهداشت و سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی افراد جامعه متخصصین حرفه‌های یاورانه به ویژه متخصصان راهنمایی و مشاوره می‌توانند کمک‌های شایان توجهی ارائه کنند.  شرط اساسی زندگی توام با آسایش، نشاط، پیشرفت و موفقیت و رشد و کمال برخورداری از سلامت، بهداشت، و ((امنیت جسمانی ))و روانی و اجتماعی است. لیکن تغییر و تحولات سریع علمی و ((تکنولوژی))، تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیش آمدهای غیر منتظره از قبیل جنگ، ((زلزله))، بیماری و تصادف، پیچیدگی ((ارتباطات اجتماعی ))و تهاجم فرهنگی در عصر کنونی مشکلات گوناگونی در زمینه‌های معیشتی، تحصیلی، شغلی، خانوادگی، تصمیم‌گیری، ارتباطی، عاطفی، روانی رفتاری و اخلاقی برای بسیاری از افراد در همه جوامع از جمله مردم کشور ما به وجد آورده است و سلامت بهداشت و امنیت جسمانی روانی و اجتمعای آنان را دچار آسیب کرده است. برای جلوگیری و حل و رفع این مشکلات و سازگاری و برخورد موثر و منطقی با موقعیت‌های گوناگون زندگی و تامین بهداشت و سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی افراد جامعه متخصصین حرفه‌های یاورانه به ویژه متخصصان راهنمایی و مشاوره می‌توانند کمک‌های شایان توجهی ارائه کنند.
 بنابراین در برنامه‌های ((توسعه اقتصادی)) ، اجتماعی و فرهنگی هر کشور باید به فراهم ساختن شرایط وسایل و امکانات مربوط به ارائه خدمات متخصصین حرفه‌های یاورانه از جمله راهنمایی و مشاوره توجه کافی مبذول گردد. از آنجاییکه موفقیت و کارآیی موسسات و مراکز ارائه کننده خدمات یاورانه به مراجعان درگرو داشتن متخصصین لایق و کارآمد در حرفه‌های یاورانه است، تربیت نیروی انسانی واجد شرایط و کارآمد در این حرفه‌ها و از جمله راهنمایی و مشاوره از اهمیت فراوانی برخوردار است. برنامه دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره به همین دلیل و برای تربیت و تامین نیروی انسانی لایق و کارآمد برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مراکز و موقعیت‌های گوناگون با استفاده از همکاریهای صاحبنظران با تجربه به این رشته در کشور تهیه و تدوین شده است. رشته راهنمایی و مشاوره یکی از دوره‌های کارشناسی در نظام آموزش عالی است و هدف از تاسیس آن تربیت متخصصان و کارشناسانی است مومن، معتقد به اسلام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، که بتوانند تصدی امر راهنمایی و مشاوره یا فعالیت‌های پرورشی را در هسته‌های مشاوره، مدارس، مراکز تربیت معلم دانشسراها و سایر موسسات اموزشی و تربیتی، بنیادها بر عهده بگیرند. همه افراد در جریان زندگی خودشان با مسائل و مشکلات متنوعی روبرو میشوند، کودکان نوجوانان و جوانان که این دوره از زندگی آنان با دوران تحصیل در مدارس ابتدایی، راهمایی و متوسطه و ((دانشگاه ))مصادف است به علت تجارب کمتر و بحرانهای خاص این دوره‌ها در جریان برخورد و برطرف ساختن مشکلات و مسائل شخصی و اجتماعی با دشواریهای بیشتری روبرو میشوند و این امر علاوه بر تاثیر گذاردن بر جریان زندگی عادی و معمولی آنان برجریان تحصیلی آنان نیز اثر می گذارد و چنانچه خدمات راهنمایی و مشاوره در دسترس آنها باشد با استفاده از این خدمات طرز حل و رفع و بطرف کردن بسیاری از مسائل و مشکلات و موانع را یادگرفته و از زندگی احساس رضایت و خرسندی نموده و سازش بهتر و بیشتری با خود و زندگی خواهند داشت و در نتیجه رشد شخصیتی سالم برای آنان تسهیل خواهد شد و سلامت شخصیت آنان کمتر در معرض ناهنجاری و بیماری قرار خواهد گرفت. بنابراین در برنامه‌های ((توسعه اقتصادی)) ، اجتماعی و فرهنگی هر کشور باید به فراهم ساختن شرایط وسایل و امکانات مربوط به ارائه خدمات متخصصین حرفه‌های یاورانه از جمله راهنمایی و مشاوره توجه کافی مبذول گردد. از آنجاییکه موفقیت و کارآیی موسسات و مراکز ارائه کننده خدمات یاورانه به مراجعان درگرو داشتن متخصصین لایق و کارآمد در حرفه‌های یاورانه است، تربیت نیروی انسانی واجد شرایط و کارآمد در این حرفه‌ها و از جمله راهنمایی و مشاوره از اهمیت فراوانی برخوردار است. برنامه دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره به همین دلیل و برای تربیت و تامین نیروی انسانی لایق و کارآمد برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مراکز و موقعیت‌های گوناگون با استفاده از همکاریهای صاحبنظران با تجربه به این رشته در کشور تهیه و تدوین شده است. رشته راهنمایی و مشاوره یکی از دوره‌های کارشناسی در نظام آموزش عالی است و هدف از تاسیس آن تربیت متخصصان و کارشناسانی است مومن، معتقد به اسلام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، که بتوانند تصدی امر راهنمایی و مشاوره یا فعالیت‌های پرورشی را در هسته‌های مشاوره، مدارس، مراکز تربیت معلم دانشسراها و سایر موسسات اموزشی و تربیتی، بنیادها بر عهده بگیرند. همه افراد در جریان زندگی خودشان با مسائل و مشکلات متنوعی روبرو میشوند، کودکان نوجوانان و جوانان که این دوره از زندگی آنان با دوران تحصیل در مدارس ابتدایی، راهمایی و متوسطه و ((دانشگاه ))مصادف است به علت تجارب کمتر و بحرانهای خاص این دوره‌ها در جریان برخورد و برطرف ساختن مشکلات و مسائل شخصی و اجتماعی با دشواریهای بیشتری روبرو میشوند و این امر علاوه بر تاثیر گذاردن بر جریان زندگی عادی و معمولی آنان برجریان تحصیلی آنان نیز اثر می گذارد و چنانچه خدمات راهنمایی و مشاوره در دسترس آنها باشد با استفاده از این خدمات طرز حل و رفع و بطرف کردن بسیاری از مسائل و مشکلات و موانع را یادگرفته و از زندگی احساس رضایت و خرسندی نموده و سازش بهتر و بیشتری با خود و زندگی خواهند داشت و در نتیجه رشد شخصیتی سالم برای آنان تسهیل خواهد شد و سلامت شخصیت آنان کمتر در معرض ناهنجاری و بیماری قرار خواهد گرفت.
 علاوه بر این نوجوانان و جوانان در این دوره از زندگی با انتخاب رشته تحصیلی و شغل که از مهمترین انتخابهای سرنوشت ساز و تعیین کننده در زندگی فردی و اجتماعی فرد هستندمواجهند و در دنیای کنونی به علت تعدد و تنوع رشته‌های تحصیلی و کثرت و تعدد مشاغل و تخصصی بودن آنها این انتخابها برای همه افراد به ویژه نوجوانان و جوانان آسان نمی‌باشد. و چنانچه خدمات مشاوره‌ای و پرورشی در دسترس افراد خصوصاً نوجوانان و جوانان قرار داشته باشد به وسیله راهنمایان و مشاوران آموزش دیده و مجرب قادر خواهند بود با شناخت خودشان و پی بردن به استعدادها، علایق، هدفها نیازهایشان و همچنین شناخت رشته‌های تحصیلی و مشاغل مختلف و نیازهای جامعه در انتخاب رشته تحصیلی و شغل مناسب یاری شوند که در نتیجه از بسیاری از ضایعات که ناشی از انتخاب نادرست رشته تحصیلی و یا شغل میباشد و سازمانها دولتی یا خصوصی عهده‌دار شوند.  علاوه بر این نوجوانان و جوانان در این دوره از زندگی با انتخاب رشته تحصیلی و شغل که از مهمترین انتخابهای سرنوشت ساز و تعیین کننده در زندگی فردی و اجتماعی فرد هستندمواجهند و در دنیای کنونی به علت تعدد و تنوع رشته‌های تحصیلی و کثرت و تعدد مشاغل و تخصصی بودن آنها این انتخابها برای همه افراد به ویژه نوجوانان و جوانان آسان نمی‌باشد. و چنانچه خدمات مشاوره‌ای و پرورشی در دسترس افراد خصوصاً نوجوانان و جوانان قرار داشته باشد به وسیله راهنمایان و مشاوران آموزش دیده و مجرب قادر خواهند بود با شناخت خودشان و پی بردن به استعدادها، علایق، هدفها نیازهایشان و همچنین شناخت رشته‌های تحصیلی و مشاغل مختلف و نیازهای جامعه در انتخاب رشته تحصیلی و شغل مناسب یاری شوند که در نتیجه از بسیاری از ضایعات که ناشی از انتخاب نادرست رشته تحصیلی و یا شغل میباشد و سازمانها دولتی یا خصوصی عهده‌دار شوند.
 متوسط طول دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره 4 سال و حداکثر آن 6 سال خواهد بود و دانشجویان در طی آن آموزشهای نظری و عملی لازم برای کسب تواناییهای ضروری در انجام وظائف راهنمایی و مشاوره یا فعالیت‌های پرورشی را بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی برنامه‌ریزی فراخواهند گرفت.  متوسط طول دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره 4 سال و حداکثر آن 6 سال خواهد بود و دانشجویان در طی آن آموزشهای نظری و عملی لازم برای کسب تواناییهای ضروری در انجام وظائف راهنمایی و مشاوره یا فعالیت‌های پرورشی را بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی برنامه‌ریزی فراخواهند گرفت.
   
   
   
 !سطوح رشته !سطوح رشته
 ||ردیف |نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا  ||ردیف |نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا
 1| آزاد- اسلامشهر| | * | | 1| آزاد- اسلامشهر| | * | |
 2| آزاد- بهبها ن| | * | | 2| آزاد- بهبها ن| | * | |
 3| آزاد- تهران| | * | | 3| آزاد- تهران| | * | |
 4| آزاد- خمینی شهر | | * | | 4| آزاد- خمینی شهر | | * | |
 5| آزاد- رودهن | | * | |  5| آزاد- رودهن | | * | |
 6| آزاد- زرند| | * | | 6| آزاد- زرند| | * | |
 7| آزاد- شبستر| | * | | 7| آزاد- شبستر| | * | |
 8| آزاد- شهرکرد| | * | | 8| آزاد- شهرکرد| | * | |
 9| آزاد- قوچان | | * | | 9| آزاد- قوچان | | * | |
 10| آزاد- مرودشت| | * | | 10| آزاد- مرودشت| | * | |
 11| آزاد- مهاباد | | * | |  11| آزاد- مهاباد | | * | |
 12| آزاد-ابهر| | * | | 12| آزاد-ابهر| | * | |
 13| آزاد-بوشهر | | * | | 13| آزاد-بوشهر | | * | |
 14| الزهرا تهران | | * | | 14| الزهرا تهران | | * | |
 15| بندرعباس| | * | | 15| بندرعباس| | * | |
 16| تهران | | * | | 16| تهران | | * | |
 17| خوارزمی | | * | | 17| خوارزمی | | * | |
 18| رازی کرمانشاه | | * | | 18| رازی کرمانشاه | | * | |
 19| شهیدچمران اهواز| | * | | 19| شهیدچمران اهواز| | * | |
 20| صنعتی اصفهان | | * | | 20| صنعتی اصفهان | | * | |
 21| علامه طباطبائی | | * | | || 21| علامه طباطبائی | | * | | ||
 !درسهای رشته  !درسهای رشته
 ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس  ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس
 1| فارسی| 2| آسیب شناسی اجتماعی  1| فارسی| 2| آسیب شناسی اجتماعی
 3| آسیب شناسی روانی 1 |4| آسیب شناسی روانی 2  3| آسیب شناسی روانی 1 |4| آسیب شناسی روانی 2
 5| آسیب‌شناسی اجتماعی |6| آسیب‌شناسی روانی 1  5| آسیب‌شناسی اجتماعی |6| آسیب‌شناسی روانی 1
 7| آسیب‌شناسی روانی 2 |8| آشنایی با قرآن 1  7| آسیب‌شناسی روانی 2 |8| آشنایی با قرآن 1
 9| آشنایی با قرآن 2 |10| آشنایی با کامپیوتر  9| آشنایی با قرآن 2 |10| آشنایی با کامپیوتر
 11| آشنایی با کتاب و کتابخانه |12| آمار استنباطی  11| آشنایی با کتاب و کتابخانه |12| آمار استنباطی
 13| آمار توصیفی |14| آموزش ابتدایی راهنمایی متوسطه  13| آمار توصیفی |14| آموزش ابتدایی راهنمایی متوسطه
 15| آموزش و پرورش ابتدائی، راهنمایی و متوسطه |16| آیین نگارش و فن سخنوری  15| آموزش و پرورش ابتدائی، راهنمایی و متوسطه |16| آیین نگارش و فن سخنوری
 17| اختلالات یادگیری |18| ادبیات کودکان و نوجوانان  17| اختلالات یادگیری |18| ادبیات کودکان و نوجوانان
 19| اصول و فلسفه آموزش و پرورش |20| اصول و فلسفه تعلیم و تربیت  19| اصول و فلسفه آموزش و پرورش |20| اصول و فلسفه تعلیم و تربیت
 21| انسان از دیدگاه اسلام |22| انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن  21| انسان از دیدگاه اسلام |22| انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن
 23| بازی و حرکت درمانی |24| بهداشت روانی  23| بازی و حرکت درمانی |24| بهداشت روانی
 25| بهداشت و کمکهای اولیه |26| پروژه تحقیقاتی  25| بهداشت و کمکهای اولیه |26| پروژه تحقیقاتی
 27| تاریخ اسلام |28| تربیت بدنی 2  27| تاریخ اسلام |28| تربیت بدنی 2
 29| تمرین عملی راهنمائی مشاوره 2 (فعالیت مشاوره ) |30| تمرین عملی راهنمایی و مشاوره 1 (فعالیت‌ راهنمای  29| تمرین عملی راهنمائی مشاوره 2 (فعالیت مشاوره ) |30| تمرین عملی راهنمایی و مشاوره 1 (فعالیت‌ راهنمای
 31| تولید و کاربرد مواد آموزشی |32| جامعه شناسی آموزش و پرورش  31| تولید و کاربرد مواد آموزشی |32| جامعه شناسی آموزش و پرورش
 33| جامعه شناسی عمومی |34| جمعیت و تنظیم خانواده  33| جامعه شناسی عمومی |34| جمعیت و تنظیم خانواده
 35| خانواده در اسلام و ایران |36| راهنمایی و مشاوره تحصیلی  35| خانواده در اسلام و ایران |36| راهنمایی و مشاوره تحصیلی
 37| راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریه |38| راهنمایی و مشاوره گروهی  37| راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریه |38| راهنمایی و مشاوره گروهی
 39| روابط انسانی در مدرسه |40| روان شناسی اجتماعی  39| روابط انسانی در مدرسه |40| روان شناسی اجتماعی
 41| روان شناسی اجتماعی |42| روان شناسی و آموزش و پرورش افراد استثنائی  41| روان شناسی اجتماعی |42| روان شناسی و آموزش و پرورش افراد استثنائی
 43| روان شناسی یادگیری |44| روان‌شناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی  43| روان شناسی یادگیری |44| روان‌شناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی
 45| روان‌شناسی تربیتی |46| روان‌شناسی رشد 1 (کودکی و نوجوانی)  45| روان‌شناسی تربیتی |46| روان‌شناسی رشد 1 (کودکی و نوجوانی)
 47| روان‌شناسی رشد 2 (جوانی، بزرگسالی و پیری) |48| روان‌شناسی شخصیت  47| روان‌شناسی رشد 2 (جوانی، بزرگسالی و پیری) |48| روان‌شناسی شخصیت
 49| روان‌شناسی عمومی |50| روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت  49| روان‌شناسی عمومی |50| روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت
 51| روانشناسی از دیدگاه اسلام |52| روانشناسی تربیتی  51| روانشناسی از دیدگاه اسلام |52| روانشناسی تربیتی
 53| روانشناسی رشد نوجوانی 2 |54| روانشناسی رشد کودکی 1  53| روانشناسی رشد نوجوانی 2 |54| روانشناسی رشد کودکی 1
 55| روانشناسی عمومی |56| روانشناسی و آموزش افراد استثنایی  55| روانشناسی عمومی |56| روانشناسی و آموزش افراد استثنایی
 57| روش تحقیق در علوم تربیتی و روان شناسی |58| روشها و فنون تدریس  57| روش تحقیق در علوم تربیتی و روان شناسی |58| روشها و فنون تدریس
 59| روشها و فنون راهنمایی و مشاوره |60| روشهای آماری  59| روشها و فنون راهنمایی و مشاوره |60| روشهای آماری
 61| روشهای آماری در علوم تربیتی |62| روشهای اصلاح رفتار  61| روشهای آماری در علوم تربیتی |62| روشهای اصلاح رفتار
 63| روشهای تغییر و اصلاح رفتار |64| ریاضیات پایه  63| روشهای تغییر و اصلاح رفتار |64| ریاضیات پایه
 65| ریاضیات پایه و مقدمات آمار |66| ریاضیات پیش دانشگاهی  65| ریاضیات پایه و مقدمات آمار |66| ریاضیات پیش دانشگاهی
 67| زبان پیش دانشگاهی 1 |68| زبان پیش دانشگاهی 2  67| زبان پیش دانشگاهی 1 |68| زبان پیش دانشگاهی 2
 69| زبان خارجی عمومی |70| زبان فارسی  69| زبان خارجی عمومی |70| زبان فارسی
 71| زیست شناسی عمومی |72| سازمان و قوانین آموزش پرورش  71| زیست شناسی عمومی |72| سازمان و قوانین آموزش پرورش
 73| سرودها و آهنگهای انقلابی |74| سنجش و اندازه‌گیری در علوم تربیتی  73| سرودها و آهنگهای انقلابی |74| سنجش و اندازه‌گیری در علوم تربیتی
 75| سنجش و اندازه‌گیری در علوم تربیتی و روانشناسی |76|سیره تربیتی پیغمبر و ائمه (ع)  75| سنجش و اندازه‌گیری در علوم تربیتی و روانشناسی |76|سیره تربیتی پیغمبر و ائمه (ع)
 77| شخصیت نظریه‌ها و مفاهیم |78| فعالیت های گروهی  77| شخصیت نظریه‌ها و مفاهیم |78| فعالیت های گروهی
 79| فیزیولوژی اعصاب |80| فیزیولوژی انسان (اعصاب و غدد)  79| فیزیولوژی اعصاب |80| فیزیولوژی انسان (اعصاب و غدد)
 81| مبانی تحلیل سیاسی |82| مبانی جامعه شناسی  81| مبانی تحلیل سیاسی |82| مبانی جامعه شناسی
 83| مبانی راهنمایی و مشاوره |84| مبانی کامپیوتر  83| مبانی راهنمایی و مشاوره |84| مبانی کامپیوتر
 85| متون اسلامی (آیات و احادیث) |86| متون زبان تخصصی  85| متون اسلامی (آیات و احادیث) |86| متون زبان تخصصی
 87| متون عربی |88| مددکاری اجتماعی  87| متون عربی |88| مددکاری اجتماعی
 89| مسائل نوجوانان و جوانان |90| مشاوره خانواده  89| مسائل نوجوانان و جوانان |90| مشاوره خانواده
 91| مشاوره و راهنمایی تحصیلی |92| معارف اسلامی 2  91| مشاوره و راهنمایی تحصیلی |92| معارف اسلامی 2
 93| مقدمات تحقیق در علوم تربیتی |94| مقدمات مدیریت آموزش و پرورش  93| مقدمات تحقیق در علوم تربیتی |94| مقدمات مدیریت آموزش و پرورش
 95| مقدمات مدیریت آموزشی |96| مقدمات کامپیوتر  95| مقدمات مدیریت آموزشی |96| مقدمات کامپیوتر
 97| نظریه‌های مشاوره و روان درمانی |98| هنرهای نمایشی  97| نظریه‌های مشاوره و روان درمانی |98| هنرهای نمایشی
 99| ورزش و بازیهای تربیتی |100| کاربرد آزمونهای تشخیص و شخصیت  99| ورزش و بازیهای تربیتی |100| کاربرد آزمونهای تشخیص و شخصیت
 101| کاربرد آزمونهای تشخیصی و شخصیت در مشاوره |102| کاربرد آزمونهای هوش استعداد  101| کاربرد آزمونهای تشخیصی و شخصیت در مشاوره |102| کاربرد آزمونهای هوش استعداد
 103| کاربرد آزمونهای هوش، استعداد و رغبت در مشاوره |104| کارورزی 1  103| کاربرد آزمونهای هوش، استعداد و رغبت در مشاوره |104| کارورزی 1
 105| کارورزی 2 |106| کارورزی در مشاوره 1  105| کارورزی 2 |106| کارورزی در مشاوره 1
 107| کارورزی در مشاوره 2 | | || 107| کارورزی در مشاوره 2 | | ||
 !صنعت و بازارکار !صنعت و بازارکار
 فارغ التحصیلان این رشته مهم که حتماً باید با علاقه و داشتن ذوق درونی خود نسبت به اصلاح و راهنمائی مردم این رشته را انتخاب کرده باشند اولین جائی که می توانند نقش مفیدی ایفا کنند خانواده خودشان است و برای امرار معاش می توان به اشتغال در مراکز مشاوره خصوصی و دولتی- مدارس- ادارات و وزارتخانه ها- مراکز فرهنگی- شهرداری- بعضی از بیمارستان ها و درمانگاه ها اشاره کرد.  فارغ التحصیلان این رشته مهم که حتماً باید با علاقه و داشتن ذوق درونی خود نسبت به اصلاح و راهنمائی مردم این رشته را انتخاب کرده باشند اولین جائی که می توانند نقش مفیدی ایفا کنند خانواده خودشان است و برای امرار معاش می توان به اشتغال در مراکز مشاوره خصوصی و دولتی- مدارس- ادارات و وزارتخانه ها- مراکز فرهنگی- شهرداری- بعضی از بیمارستان ها و درمانگاه ها اشاره کرد.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 09 اسفند 1384 [07:30 ]   2   سمیرا_عقیلی      جاری 
 یکشنبه 16 بهمن 1384 [10:34 ]   1   کیانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..