منو
 کاربر Online
637 کاربر online
تاریخچه ی: رشته دانشگاهی شیمی

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-212Lines: 1-202
 V{maketoc} V{maketoc}
 +{picture=11.GIF}
 !مقدمه !مقدمه
 مجموعه رشته شیمی (((شیمی محض)) ، ((شیمی کاربردی)) ، شیمی دبیری) در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از مجموعه رشته های علوم پایه است. که اهمیت و جذابیت خاص خود را داراست. بدون شک علوم پایه، پایه تمامی علوم و کاربردها در جامعه است. کار در زمینه علوم پایه و تحقیقات و سرمایه گذاری در آن جزو افتخارات خاص هر ملتی است. این رشته توسط داوطلبان آزمون سراسری که در گروههای ریاضی و تجربی تحصیل کرده اند انتخاب می گردد. سابقه طولانی این علم در زندگی بشر گویای اهمیت خاص آن برای اوست. این علم در طول تاریخ، بخصوص در دهه های اخیر،توسعه روز افزونی را طی نموده است. اختصاص جوایز بزرگ در سطح جهانی به این رشته (از جمله جایزه نوبل) گویای اهمیت شایان این رشته تحصیلی است. علم شیمی پایه ای است برای دیگر علوم تجربی، به طوری که امروز، گستردگی علم شیمی به حدی است که نمی توان آن را از شاخه های دیگر تحصیل مجزا و حد و مرزی برای آن مشخص نمود. اهمیت و کاربرد شیمی در ((پزشکی)) ، ((دارو سازی)) ، ((کشاورزی)) ، صنایع غذایی، علم مواد، راه و ساختمان، صنایع پلاستیکی، رنگ و رزین و... بر هیچ کس پوشیده نیست.  مجموعه رشته شیمی (((شیمی محض)) ، ((شیمی کاربردی)) ، شیمی دبیری) در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از مجموعه رشته های علوم پایه است. که اهمیت و جذابیت خاص خود را داراست. بدون شک علوم پایه، پایه تمامی علوم و کاربردها در جامعه است. کار در زمینه علوم پایه و تحقیقات و سرمایه گذاری در آن جزو افتخارات خاص هر ملتی است. این رشته توسط داوطلبان آزمون سراسری که در گروههای ریاضی و تجربی تحصیل کرده اند انتخاب می گردد. سابقه طولانی این علم در زندگی بشر گویای اهمیت خاص آن برای اوست. این علم در طول تاریخ، بخصوص در دهه های اخیر،توسعه روز افزونی را طی نموده است. اختصاص جوایز بزرگ در سطح جهانی به این رشته (از جمله جایزه نوبل) گویای اهمیت شایان این رشته تحصیلی است. علم شیمی پایه ای است برای دیگر علوم تجربی، به طوری که امروز، گستردگی علم شیمی به حدی است که نمی توان آن را از شاخه های دیگر تحصیل مجزا و حد و مرزی برای آن مشخص نمود. اهمیت و کاربرد شیمی در ((پزشکی)) ، ((دارو سازی)) ، ((کشاورزی)) ، صنایع غذایی، علم مواد، راه و ساختمان، صنایع پلاستیکی، رنگ و رزین و... بر هیچ کس پوشیده نیست.
 پیشرفتهای اخیر ایران در توسعه کارخانجات مادر مانند پتروشیمی، پالایشگاه، صنایع پلاستیکی، صنایع غذایی و دارویی نیز توجه خاص به این رشته را ایجاب می کند. افزایش سطح کیفیت محصولات، اعمال استانداردهای مطلوب، همگی نیاز به ارتقای دانش شیمی دارد. یک(( آزمایشگاه ))خوب در هر موسسه و کارخانه ای با یک شیمی دان خوب می تواند بازدهی مطلوبی داشته باشد. اغلب آزمایشگاههای کارخانجات مادر یا کارخانجات تبدیلی معتبر در کشور توسط متخصصان و کارشناسان شیمی اداره می شود. با عنایت به گسترش فراگیر فرآیند تولید و توسعه، در کشور، توجه بیشتر به علم شیمی از ضروریات محسوب می گردد. در حال حاضر، رشته شیمی در مقطع کارشناسی در سه گرایش: شیمی محض، شیمی کاربردی و شیمی دبیری در اغلب دانشگاههای کشور ارائه می گردد. خوشبختانه مقاطع تحصیلات تکمیلی در گرایشهای متفاوت این رشته، در تعداد قابل توجهی از دانشگاههای مملکت دایر است و با توجه به سابقه طولانی رشته شیمی در دانشگاههای ایران، توان علمی متخصصان این رشته در وضعیت مطلوب و قابل قبولی است.  پیشرفتهای اخیر ایران در توسعه کارخانجات مادر مانند پتروشیمی، پالایشگاه، صنایع پلاستیکی، صنایع غذایی و دارویی نیز توجه خاص به این رشته را ایجاب می کند. افزایش سطح کیفیت محصولات، اعمال استانداردهای مطلوب، همگی نیاز به ارتقای دانش شیمی دارد. یک(( آزمایشگاه ))خوب در هر موسسه و کارخانه ای با یک شیمی دان خوب می تواند بازدهی مطلوبی داشته باشد. اغلب آزمایشگاههای کارخانجات مادر یا کارخانجات تبدیلی معتبر در کشور توسط متخصصان و کارشناسان شیمی اداره می شود. با عنایت به گسترش فراگیر فرآیند تولید و توسعه، در کشور، توجه بیشتر به علم شیمی از ضروریات محسوب می گردد. در حال حاضر، رشته شیمی در مقطع کارشناسی در سه گرایش: شیمی محض، شیمی کاربردی و شیمی دبیری در اغلب دانشگاههای کشور ارائه می گردد. خوشبختانه مقاطع تحصیلات تکمیلی در گرایشهای متفاوت این رشته، در تعداد قابل توجهی از دانشگاههای مملکت دایر است و با توجه به سابقه طولانی رشته شیمی در دانشگاههای ایران، توان علمی متخصصان این رشته در وضعیت مطلوب و قابل قبولی است.
 __تعریف و هدف __ __تعریف و هدف __
 دوره کارشناسی شیمی یکی از دوره های آموزش عالی است که دارای سه شاخه: شیمی محض، شیمی کاربردی و شیمی دبیری می باشد. هدف آن، آموزش و تربیت کارشناسان متخصص در زمینه های آموزش شیمی در دوره های مختلف دبیرستانی، راهنمایی و تربیت کمک پژوهشگر، آماده نمودن دانشجویان برای ورود به دوره کارشناسی ارشد و دکتری در ارتباط با تربیت کادر آموزشی و پژوهشی مورد نیاز دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی و تربیت متخصصان مورد نیاز صنایع شیمیایی کشور است.  دوره کارشناسی شیمی یکی از دوره های آموزش عالی است که دارای سه شاخه: شیمی محض، شیمی کاربردی و شیمی دبیری می باشد. هدف آن، آموزش و تربیت کارشناسان متخصص در زمینه های آموزش شیمی در دوره های مختلف دبیرستانی، راهنمایی و تربیت کمک پژوهشگر، آماده نمودن دانشجویان برای ورود به دوره کارشناسی ارشد و دکتری در ارتباط با تربیت کادر آموزشی و پژوهشی مورد نیاز دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی و تربیت متخصصان مورد نیاز صنایع شیمیایی کشور است.
 کارشناسان شیمی علاوه بر داشتن واحدهای مشترک درسی، واحدهای اختصاصی شاخه خاص خود را می گذرانند؛ البته دانشجویان برای انتخاب 15 واحد درسی حق انتخاب و آزادی عمل دارند (به جز گرایش دبیری که 3 واحد انتخابی دارند). با انتخاب درست این واحدها، دانشجویان در گرایش تخصصی تری مانند: شیمی فیزیک، شیمی تجزیه، شیمی آلی، ((شیمی معدنی)) ، ((شیمی پلیمر)) ، بیوشیمی و دیگر گرایشها اطلاعات تخصصی تری را کسب می نمایند.  کارشناسان شیمی علاوه بر داشتن واحدهای مشترک درسی، واحدهای اختصاصی شاخه خاص خود را می گذرانند؛ البته دانشجویان برای انتخاب 15 واحد درسی حق انتخاب و آزادی عمل دارند (به جز گرایش دبیری که 3 واحد انتخابی دارند). با انتخاب درست این واحدها، دانشجویان در گرایش تخصصی تری مانند: شیمی فیزیک، شیمی تجزیه، شیمی آلی، ((شیمی معدنی)) ، ((شیمی پلیمر)) ، بیوشیمی و دیگر گرایشها اطلاعات تخصصی تری را کسب می نمایند.
 __اهمیت و جایگاه در جامعه__ __اهمیت و جایگاه در جامعه__
 شیمی تنها علمی است که 104 عنصر طبیعت را همراه نام خود دارد و بررسی خواص، ساختمان، ترکیبات و اهمیت آنها در محدوده علم شیمی است. از آن جایی که جهان مادی از این عناصر تشکیل شده است، هیچ چیز در هیچ جا نمی توان یافت که بی نیاز از علم شیمی باشد. به عبارت دیگر، آثار شیمیایی در تمام کائنات یافت می شود؛ به طوری که اگر لحظه ای فعالیتهای شیمیایی از کائنات حذف شود،بلافاصله همه چیز متوقف خواهد گردید؛ دیگر نوری از خورشید ساطع نخواهد شد،حیاتی نخواهد بود، سوخت و سازی در بدن جانوران و گیاهان انجام نخواهد گرفت و ... . همه تحولات مادی در جامعه به شیمی وابسته است. اگر واکنشهای شیمیایی نباشند هیچ گونه تولیدی رخ نمی دهد، هیچ فعالیت اقتصادی وجود نخواهد داشت و هیچ ماده ای نخواهد بود که ساخت و سازی انجام گیرد.  شیمی تنها علمی است که 104 عنصر طبیعت را همراه نام خود دارد و بررسی خواص، ساختمان، ترکیبات و اهمیت آنها در محدوده علم شیمی است. از آن جایی که جهان مادی از این عناصر تشکیل شده است، هیچ چیز در هیچ جا نمی توان یافت که بی نیاز از علم شیمی باشد. به عبارت دیگر، آثار شیمیایی در تمام کائنات یافت می شود؛ به طوری که اگر لحظه ای فعالیتهای شیمیایی از کائنات حذف شود،بلافاصله همه چیز متوقف خواهد گردید؛ دیگر نوری از خورشید ساطع نخواهد شد،حیاتی نخواهد بود، سوخت و سازی در بدن جانوران و گیاهان انجام نخواهد گرفت و ... . همه تحولات مادی در جامعه به شیمی وابسته است. اگر واکنشهای شیمیایی نباشند هیچ گونه تولیدی رخ نمی دهد، هیچ فعالیت اقتصادی وجود نخواهد داشت و هیچ ماده ای نخواهد بود که ساخت و سازی انجام گیرد.
 مجموعه آنچه بیان شد نشانگر اهمیت شیمی و فرآیندهای آن در جامعه است. فعالیتهای عمده جامعه از جمله: کاربرد نفت، گاز، پتروشیمی، لاستیک، پلاستیک، صنایع غذایی، ((صنایع نساجی)) ، دارویی، کشاورزی و... همگی شیمیایی هستند. افرادی که در جهان در ارتباط با علم شیمی کار می کنند بدون شک بیشتر از تمام علوم دیگر هستند.  مجموعه آنچه بیان شد نشانگر اهمیت شیمی و فرآیندهای آن در جامعه است. فعالیتهای عمده جامعه از جمله: کاربرد نفت، گاز، پتروشیمی، لاستیک، پلاستیک، صنایع غذایی، ((صنایع نساجی)) ، دارویی، کشاورزی و... همگی شیمیایی هستند. افرادی که در جهان در ارتباط با علم شیمی کار می کنند بدون شک بیشتر از تمام علوم دیگر هستند.
 __طول دوره و شکل اجرای آن__ __طول دوره و شکل اجرای آن__
 طول متوسط دوره کارشناسی شیمی 4 سال و شامل 8 نیمسال تحصیلی و 17 هفته آموزش کامل در هر نیمسال است. مدت زمان هر واحد درسی نظری 17 ساعت و آزمایشگاهی حداقل 34 ساعت است. به علت کیفیت خاص برخی از آزمایشگاههای شیمی که نیاز به مدت زیادتری دارند، جلسات آزمایشگاه به صورت سه ساعتی برگزار می گردد. طول متوسط دوره کارشناسی شیمی 4 سال و شامل 8 نیمسال تحصیلی و 17 هفته آموزش کامل در هر نیمسال است. مدت زمان هر واحد درسی نظری 17 ساعت و آزمایشگاهی حداقل 34 ساعت است. به علت کیفیت خاص برخی از آزمایشگاههای شیمی که نیاز به مدت زیادتری دارند، جلسات آزمایشگاه به صورت سه ساعتی برگزار می گردد.
 !سطوح رشته !سطوح رشته
 ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی |کارشناسی| ارشد| دکترا  ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی |کارشناسی| ارشد| دکترا
 1| آزاد- آباده | |* | |  1| آزاد- آباده | |* | |
 2| آزاد- آمل| |* | | 2| آزاد- آمل| |* | |
 3| آزاد- اردکان| | * | | 3| آزاد- اردکان| | * | |
 4| آزاد- استهبان| |* | | 4| آزاد- استهبان| |* | |
 5| آزاد- اسد آباد| |* | | 5| آزاد- اسد آباد| |* | |
 6| آزاد- اسلام آباد غرب| | * | |  6| آزاد- اسلام آباد غرب| | * | |
 7| آزاد- اصفهان| | * | | 7| آزاد- اصفهان| | * | |
 8| آزاد- امیدیه| | |* | 8| آزاد- امیدیه| | |* |
 9| آزاد- ایلام | |* | | 9| آزاد- ایلام | |* | |
 10| آزاد- بجنورد| | * | |  10| آزاد- بجنورد| | * | |
 11| آزاد- بندر کنگان| |‌* | | 11| آزاد- بندر کنگان| |‌* | |
 12| آزاد- بهشهر | |* | | 12| آزاد- بهشهر | |* | |
 13| آزاد- بیرجند| |* | | 13| آزاد- بیرجند| |* | |
 14| آزاد- پیشوا| | * | | 14| آزاد- پیشوا| | * | |
 15| آزاد- تبریز | | * |* |  15| آزاد- تبریز | | * |* |
 16| آزاد- تربت حیدریه | | * | |  16| آزاد- تربت حیدریه | | * | |
 17| آزاد- تنکابن| | * | | 17| آزاد- تنکابن| | * | |
 18| آزاد- تهران| |* | | 18| آزاد- تهران| |* | |
 19| آزاد- تهران شمال| |* | * |  19| آزاد- تهران شمال| |* | * |
 20| آزاد- تهران مرکزی| |* |‌ * | 20| آزاد- تهران مرکزی| |* |‌ * |
 21| آزاد- تویسرکان| |* | | 21| آزاد- تویسرکان| |* | |
 22| آزاد- جهرم| | * | | 22| آزاد- جهرم| | * | |
 23| آزاد- چناران | |* | | 23| آزاد- چناران | |* | |
 24| آزاد- خرم آباد | |* | | 24| آزاد- خرم آباد | |* | |
 25| آزاد- خرمشهر | |* | | 25| آزاد- خرمشهر | |* | |
 26| آزاد- دامغان | |* | | 26| آزاد- دامغان | |* | |
 27| آزاد- دزفول | | * | | 27| آزاد- دزفول | | * | |
 28| آزاد- دلیجان| |* | | 28| آزاد- دلیجان| |* | |
 29| آزاد- دوگنبدان | |* | | 29| آزاد- دوگنبدان | |* | |
 30| آزاد- رامهرمز| |* | | 30| آزاد- رامهرمز| |* | |
 31| آزاد- رزن | |* | | 31| آزاد- رزن | |* | |
 32| آزاد- رشت| |* | | 32| آزاد- رشت| |* | |
 33| آزاد- زنجان| | * | | 33| آزاد- زنجان| | * | |
 34| آزاد- زنگی آباد | |* | | 34| آزاد- زنگی آباد | |* | |
 35| آزاد- ساری| |* | ‌| 35| آزاد- ساری| |* | ‌|
 36| آزاد- ساوه | | * |* | 36| آزاد- ساوه | | * |* |
 37| آزاد- سقز| |* |‌ | 37| آزاد- سقز| |* |‌ |
 38| آزاد- سنقر| | * | | 38| آزاد- سنقر| | * | |
 39| آزاد- سیرجان | |* | | 39| آزاد- سیرجان | |* | |
 40| آزاد- شاهرود | |* | | 40| آزاد- شاهرود | |* | |
 41| آزاد- شهرری | | |‌ * | 41| آزاد- شهرری | | |‌ * |
 42| آزاد- شهرضا | | | * | 42| آزاد- شهرضا | | | * |
 43| آزاد- شهریار| |* | | 43| آزاد- شهریار| |* | |
 44| آزاد- شیراز | |* | | 44| آزاد- شیراز | |* | |
 45| آزاد- علوم و تحقیقات اهواز| | | * |  45| آزاد- علوم و تحقیقات اهواز| | | * |
 46| آزاد- علوم و تحقیقات تهران| | |* |  46| آزاد- علوم و تحقیقات تهران| | |* |
 47| آزاد- فریمان| |* | | 47| آزاد- فریمان| |* | |
 48| آزاد- فیروزآباد| |* |‌* | 48| آزاد- فیروزآباد| |* |‌* |
 49| آزاد- قایم شهر| |* | | 49| آزاد- قایم شهر| |* | |
 50| آزاد- قشم| | * | | 50| آزاد- قشم| | * | |
 51| آزاد- قم | |* | | 51| آزاد- قم | |* | |
 52| آزاد- قوچان| | * |* | 52| آزاد- قوچان| | * |* |
 53| آزاد- قیام دشت | |* | |  53| آزاد- قیام دشت | |* | |
 54| آزاد- گچساران| | * | * | 54| آزاد- گچساران| | * | * |
 55| آزاد- گز| | |* | 55| آزاد- گز| | |* |
 56| آزاد- گلپایگان| | * | |  56| آزاد- گلپایگان| | * | |
 57| آزاد- گناباد | |* | | 57| آزاد- گناباد | |* | |
 58| آزاد- گیلانغرب| |* | | 58| آزاد- گیلانغرب| |* | |
 59| آزاد- لامرد| |* ‌| | 59| آزاد- لامرد| |* ‌| |
 60| آزاد- لاهیجان| |* | | 60| آزاد- لاهیجان| |* | |
 61| آزاد- مرند| | * | | 61| آزاد- مرند| | * | |
 62| آزاد- مشهد| |* |* | 62| آزاد- مشهد| |* |* |
 63| آزاد- میاندوآب | |* | | 63| آزاد- میاندوآب | |* | |
 64| آزاد- نقده | | * | | 64| آزاد- نقده | | * | |
 65| آزاد- نی ریز | |* ‌ | | 65| آزاد- نی ریز | |* ‌ | |
 66| آزاد- ورامین | |* | | 66| آزاد- ورامین | |* | |
 67| آزاد- کازرون | * | | | 67| آزاد- کازرون | * | | |
 68| آزاد- کرج | |* |* |  68| آزاد- کرج | |* |* |
 69| آزاد- کرمان| |* | | 69| آزاد- کرمان| |* | |
 70| آزاد- کرمانشاه | | * | | 70| آزاد- کرمانشاه | | * | |
 71| آزاد- یزد| | | * | 71| آزاد- یزد| | | * |
 72| آزاد-ابهر| |* | | 72| آزاد-ابهر| |* | |
 73| آزاد-اراک | | * | * | 73| آزاد-اراک | | * | * |
 74| آزاد-اردبیل| | * ‌ |* | 74| آزاد-اردبیل| | * ‌ |* |
 75| آزاد-ارومیه | | * | | 75| آزاد-ارومیه | | * | |
 76| آزاد-بروجرد | |* | |  76| آزاد-بروجرد | |* | |
 77| آزاد-بندر عباس| | * ‌| | 77| آزاد-بندر عباس| | * ‌| |
 78| آزاد-بوشهر | |* | | 78| آزاد-بوشهر | |* | |
 79| آزاد-تاکستان | | * | | 79| آزاد-تاکستان | | * | |
 80| آزاد-خوی| | * | | 80| آزاد-خوی| | * | |
 81| آزاد-زاهدان| |* | | 81| آزاد-زاهدان| |* | |
 82| آزاد-ماهشهر | | * | |  82| آزاد-ماهشهر | | * | |
 83| آزاد-مراغه| |* | | 83| آزاد-مراغه| |* | |
 84| آزاد-همدان | | * | | 84| آزاد-همدان | | * | |
 85| اراک | | * | | 85| اراک | | * | |
 86| ارومیه | |* | | 86| ارومیه | |* | |
 87| اصفهان| |* | | 87| اصفهان| |* | |
 88| الزهرا تهران| |* | | 88| الزهرا تهران| |* | |
 89| امام خمینی قزوین| |* | |  89| امام خمینی قزوین| |* | |
 90| ایلام | | * | | 90| ایلام | | * | |
 91| بوعلی سینا همدان| |* | |  91| بوعلی سینا همدان| |* | |
 92| بیرجند| |* | | 92| بیرجند| |* | |
 93| بیرحند | | * | | 93| بیرحند | | * | |
 94| تبریز| | * | | 94| تبریز| | * | |
 95| تربیت معلم تبریز | |* | |‌  95| تربیت معلم تبریز | |* | |‌
 96| تربیت معلم تهران | |* | |  96| تربیت معلم تهران | |* | |
 97| تربیت معلم سبزوار | |* | |  97| تربیت معلم سبزوار | |* | |
 98| تهران | | * | | 98| تهران | | * | |
 99| خلیج فارس| |* | |  99| خلیج فارس| |* | |
 100| رازی کرمانشاه | |* | | 100| رازی کرمانشاه | |* | |
 101| زابل| |* | | 101| زابل| |* | |
 102| زاهدان| | * | | 102| زاهدان| | * | |
 103| زنجان| |* ‌ | | 103| زنجان| |* ‌ | |
 104| سمنان| |* | | 104| سمنان| |* | |
 105| شهید بهشتی| |* | |  105| شهید بهشتی| |* | |
 106| شهیدباهنرکرمان| | * | | 106| شهیدباهنرکرمان| | * | |
 107| شهیدچمران اهواز | |* | | 107| شهیدچمران اهواز | |* | |
 108| شیراز | |* | | 108| شیراز | |* | |
 109| صنعتی اصفهان | |* | |  109| صنعتی اصفهان | |* | |
 110| صنعتی شاهرود| | * | | 110| صنعتی شاهرود| | * | |
 111| صنعتی شریف| | * | | 111| صنعتی شریف| | * | |
 112| علوم پایه دامغان| | * | | 112| علوم پایه دامغان| | * | |
 113| فردوسی مشهد| |* | | 113| فردوسی مشهد| |* | |
 114| گیلان | |* | | 114| گیلان | |* | |
 115| لرستان| |* | | 115| لرستان| |* | |
 116| مازندران| |* | |  116| مازندران| |* | |
 117| محقق اردبیلی اردبیل| |* | |  117| محقق اردبیلی اردبیل| |* | |
 118| کاشان| |* | |  118| کاشان| |* | |
 119| یاسوج | |* | |  119| یاسوج | |* | |
 120| یزد | |* | | || 120| یزد | |* | | ||
 !درسهای رشته  !درسهای رشته
 ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس  ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس
 1| آزمایشگاه شیمی آلی 1 |2| آزمایشگاه شیمی آلی 2  1| آزمایشگاه شیمی آلی 1 |2| آزمایشگاه شیمی آلی 2
 3| آزمایشگاه شیمی فیزیک 1 |4| آزمایشگاه شیمی فیزیک 2  3| آزمایشگاه شیمی فیزیک 1 |4| آزمایشگاه شیمی فیزیک 2
 5| آزمایشگاه فیزیک پایه 1 |6| آزمایشگاه فیزیک پایه 2  5| آزمایشگاه فیزیک پایه 1 |6| آزمایشگاه فیزیک پایه 2
 7| آزمایشگاه خوردگی فلزات |8| آزمایشگاه سنتز مواد آلی  7| آزمایشگاه خوردگی فلزات |8| آزمایشگاه سنتز مواد آلی
 9| آزمایشگاه شیمی تجزیه 1 |10| آزمایشگاه شیمی تجزیه 2  9| آزمایشگاه شیمی تجزیه 1 |10| آزمایشگاه شیمی تجزیه 2
 11| آزمایشگاه شیمی تجزیه دستگاهی |12| آزمایشگاه شیمی صنعتی  11| آزمایشگاه شیمی تجزیه دستگاهی |12| آزمایشگاه شیمی صنعتی
 13| آزمایشگاه شیمی عمومی 1 |14| آزمایشگاه شیمی عمومی 2  13| آزمایشگاه شیمی عمومی 1 |14| آزمایشگاه شیمی عمومی 2
 15| آزمایشگاه شیمی معدنی 1 |16| آزمایشگاه شیمی معدنی 2  15| آزمایشگاه شیمی معدنی 1 |16| آزمایشگاه شیمی معدنی 2
 17| آنالیز عددی |18| اصول بیوشیمی  17| آنالیز عددی |18| اصول بیوشیمی
 19| اصول تصفیه آب و پسابهای صنعتی |20| اصول صنایع شیمیایی  19| اصول تصفیه آب و پسابهای صنعتی |20| اصول صنایع شیمیایی
 21| اصول محاسبات شیمی صنعتی |22| الکترو شیمی صنعتی  21| اصول محاسبات شیمی صنعتی |22| الکترو شیمی صنعتی
 23| تجزیه نمونه های حقیقی |24| تمرین پژوهش  23| تجزیه نمونه های حقیقی |24| تمرین پژوهش
 25| جداسازی و شناسیایی ترکیبات آلی |26| خوردگی فلزات  25| جداسازی و شناسیایی ترکیبات آلی |26| خوردگی فلزات
 27| روش استفاده از متون علمی شیمی |28| ریاضی عمومی 1  27| روش استفاده از متون علمی شیمی |28| ریاضی عمومی 1
 29| ریاضی عمومی 2 |30| زبان تخصصی شیمی  29| ریاضی عمومی 2 |30| زبان تخصصی شیمی
 31| سمینار موضوع روز |32| سنتز مواد آلی  31| سمینار موضوع روز |32| سنتز مواد آلی
 33| شاخص های بهداشتی |34| شیمی آلی 1  33| شاخص های بهداشتی |34| شیمی آلی 1
 35| شیمی آلی 2 |36| شیمی آلی فلزی  35| شیمی آلی 2 |36| شیمی آلی فلزی
 37| شیمی تجزیه 1 |38| شیمی دارویی  37| شیمی تجزیه 1 |38| شیمی دارویی
 39| شیمی صنایع معدنی |40| شیمی عمومی 1  39| شیمی صنایع معدنی |40| شیمی عمومی 1
 41| شیمی عمومی 2 |42| شیمی فیزیک 1  41| شیمی عمومی 2 |42| شیمی فیزیک 1
 43| شیمی فیزیک 2 |44| شیمی فیزیک آلی  43| شیمی فیزیک 2 |44| شیمی فیزیک آلی
 45| شیمی محیط زیست |46 |شیمی معدنی 1  45| شیمی محیط زیست |46 |شیمی معدنی 1
 47| شیمی هسته‌ای |48| شیمی و تکنولوژی پلیمر  47| شیمی هسته‌ای |48| شیمی و تکنولوژی پلیمر
 49| شیمی و تکنولوژی نفت |50| شیمی آلی 3  49| شیمی و تکنولوژی نفت |50| شیمی آلی 3
 51| شیمی تجزیه 2 |52| شیمی تجزیه دستگاهی  51| شیمی تجزیه 2 |52| شیمی تجزیه دستگاهی
 53| شیمی سطح و حالت جامد |54| شیمی صنعتی 1  53| شیمی سطح و حالت جامد |54| شیمی صنعتی 1
 55| شیمی صنعتی 2 |56| شیمی معدنی 2  55| شیمی صنعتی 2 |56| شیمی معدنی 2
 57| شیمی و تکنولوژی چرم |58| شیمی و تکنولوژی رنگ  57| شیمی و تکنولوژی چرم |58| شیمی و تکنولوژی رنگ
 59| شیمی و تکنولوژی مواد غذایی |60| طیف سنجی مولکولی  59| شیمی و تکنولوژی مواد غذایی |60| طیف سنجی مولکولی
 61| فیزیک پایه 1 |62| فیزیک پایه 2  61| فیزیک پایه 1 |62| فیزیک پایه 2
 63| گرافیک و نقشه‌خوانی |64| مبانی شیمی کوانتمی  63| گرافیک و نقشه‌خوانی |64| مبانی شیمی کوانتمی
 65| مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی |66| مبانی شیمی پلیمر  65| مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی |66| مبانی شیمی پلیمر
 67| معادلات دیفرانسیل |68| نظریه گروه در شیمی  67| معادلات دیفرانسیل |68| نظریه گروه در شیمی
 69| کارآموزی تابستانی گزارش نویسی و سمینار |70| کاربرد الکترونیک در شیمی  69| کارآموزی تابستانی گزارش نویسی و سمینار |70| کاربرد الکترونیک در شیمی
 71| کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی |72| کارگاه یا شیشه گری ||  71| کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی |72| کارگاه یا شیشه گری ||
 !صنعت و بازارکار !صنعت و بازارکار
 سابقه طولانی رشته شیمی در ایران موجب شده است که تعداد متخصصان قابل توجهی در این رشته در جامعه، در مقاطع مختلف مشغول فعالیتهای گوناگون باشند. دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای کشور یکی پس از دیگری دایر شده و فارغ التحصیلان آنها در مشاغل مختلف مشغول به کار شده اند، به طوری که کیفیت علمی آنها نیز با کشورهای با سابقه طولانی در این سطوح قابل مقایسه است. مهمترین گرایشهای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای کشور عبارت است از: شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی فیزیک، شیمی معدنی، شیمی پلیمر و بیوشیمی.  سابقه طولانی رشته شیمی در ایران موجب شده است که تعداد متخصصان قابل توجهی در این رشته در جامعه، در مقاطع مختلف مشغول فعالیتهای گوناگون باشند. دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای کشور یکی پس از دیگری دایر شده و فارغ التحصیلان آنها در مشاغل مختلف مشغول به کار شده اند، به طوری که کیفیت علمی آنها نیز با کشورهای با سابقه طولانی در این سطوح قابل مقایسه است. مهمترین گرایشهای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای کشور عبارت است از: شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی فیزیک، شیمی معدنی، شیمی پلیمر و بیوشیمی.
 گستردگی ((علم شیمی ))باعث جذب تعداد زیادی دانشجو در گرایشهای مختلف شده است، دانشجویانی که استعداد ریاضی قوی دارند در گرایشهای شیمی فیزیک و شیمی تجزیه و شیمی معدنی جذب می شوند. دانشجویانی که پایه علوم تجربی قویتری دارند قادر به ادامه تحصیل در رشته های شیمی آلی و بیوشیمی نیز هستند.  گستردگی ((علم شیمی ))باعث جذب تعداد زیادی دانشجو در گرایشهای مختلف شده است، دانشجویانی که استعداد ریاضی قوی دارند در گرایشهای شیمی فیزیک و شیمی تجزیه و شیمی معدنی جذب می شوند. دانشجویانی که پایه علوم تجربی قویتری دارند قادر به ادامه تحصیل در رشته های شیمی آلی و بیوشیمی نیز هستند.
 __تواناییهای فارغ التحصیلان __ __تواناییهای فارغ التحصیلان __
 فارغ التحصیلان این دوره می توانند مسوولیت زمینه های مختلف از جمله موارد زیر را عهده دار باشند:  فارغ التحصیلان این دوره می توانند مسوولیت زمینه های مختلف از جمله موارد زیر را عهده دار باشند:
-__1-__ طرح، نظارت و اجرای طرحهای تحقیقاتی کوچک و بزرگ شیمیایی در سطوح مختلف کاربردی و علمی محض، در دانشگاهها، کارخانجات و مراکز تحقیقاتی، به منظور ارتقای کمی و کیفی محصولات مورد نیاز جامعه.
__2-__ مسوولیت و ارائه خدمات در آزمایشگاههای کنترل کیفی، پیگیری و ارائه معیارهای استاندارد به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و همچنین مواد مصرفی کارخانه ها و صنایع.
__3-__ ارائه خدمات آموزشی در سطح دانشگاهها، دبیرستانها و موسسات آموزشی.
__4-__ ارائه طرحهای پژوهشی به منظور استفاده از منابع اولیه ارزنده موجود در جامعه در جهت افزایش بهره وری از آنها و جلوگیری از صادرات بی رویه مواد اولیه ارزشمند و تبدیل آنها به محصولات واسطه ای که ارزش اقتصادی بالاتری دارند.
__5-__ ارائه خدمات در کارخانجات پتروشیمی، پلاستیک، لاستیک، رنگ و رزین، الیاف، صنایع غذایی، صنایع دارویی، بهداشتی و شوینده ها.
__6-__ آمادگی برای ادامه تحصیلات در مقاطع بالاتر برای تأمین کادر علمی دانشگاهها و سایر مراکز علمی.
__7- __کمک به توسعه صنایع دستی که در سطح گسترده ای در جامعه پراکنده هستند؛ از جمله ساخت رنگهای بهتر و متنوع تر، بخصوص استفاده از رنگهای طبیعی موجود در صنعت فرش.
__8-__ استفاده از گیاهان دارویی فراوانی که در مملکت موجودند، به منظور استخراج و شناسایی موارد کاربرد این گیاهان به کمک متخصصان داروساز.
+* طرح، نظارت و اجرای طرحهای تحقیقاتی کوچک و بزرگ شیمیایی در سطوح مختلف کاربردی و علمی محض، در دانشگاهها، کارخانجات و مراکز تحقیقاتی، به منظور ارتقای کمی و کیفی محصولات مورد نیاز جامعه.
* مسوولیت و ارائه خدمات در آزمایشگاههای کنترل کیفی، پیگیری و ارائه معیارهای استاندارد به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و همچنین مواد مصرفی کارخانه ها و صنایع.
* ارائه خدمات آموزشی در سطح دانشگاهها، دبیرستانها و موسسات آموزشی.
* ارائه طرحهای پژوهشی به منظور استفاده از منابع اولیه ارزنده موجود در جامعه در جهت افزایش بهره وری از آنها و جلوگیری از صادرات بی رویه مواد اولیه ارزشمند و تبدیل آنها به محصولات واسطه ای که ارزش اقتصادی بالاتری دارند.
* ارائه خدمات در کارخانجات پتروشیمی، پلاستیک، لاستیک، رنگ و رزین، الیاف، صنایع غذایی، صنایع دارویی، بهداشتی و شوینده ها.
*آمادگی برای ادامه تحصیلات در مقاطع بالاتر برای تأمین کادر علمی دانشگاهها و سایر مراکز علمی.
*کمک به توسعه صنایع دستی که در سطح گسترده ای در جامعه پراکنده هستند؛ از جمله ساخت رنگهای بهتر و متنوع تر، بخصوص استفاده از رنگهای طبیعی موجود در صنعت فرش.
* استفاده از گیاهان دارویی فراوانی که در مملکت موجودند، به منظور استخراج و شناسایی موارد کاربرد این گیاهان به کمک متخصصان داروساز.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 09 اسفند 1384 [09:12 ]   6   کیانی      جاری 
 یکشنبه 23 بهمن 1384 [10:00 ]   5   کیانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 23 بهمن 1384 [09:57 ]   4   کیانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 23 بهمن 1384 [09:53 ]   3   کیانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 23 بهمن 1384 [09:43 ]   2   کیانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 23 بهمن 1384 [09:36 ]   1   کیانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..