منو
 صفحه های تصادفی
تقیّه
تشکیل دوره اول جدول تناوبی
اعداد اول دوقلو
لشکر کشی مرداویج زیاری به خوزستان
استفاده غذا در بدن
احیاء خورشید
فتوژئولوژی
فهرست مورخان
گویچه‌های سفیدخون
آرماتورهای غیر فولادی در بتن
 کاربر Online
782 کاربر online
تاریخچه ی: رشته جغرافی

V{maketoc}


!مقدمه

جغرافیا ((علم)) فضا و مکان است. بنای محوری جغرافیا شناخت عوامل طبیعی، فرهنگی و فیزیکی مؤثر در مکانها، قسمت های قابل زیست و زندگی بر روی کره زمین است و هدف جغرافیا تشریح، تخمین و تفسیر الگوهای متغیر مکانی و فضائی است.
بنابراین دانش ((جغرافیا)) از یک طرف به توصیف، بررسی، تجربه و تحلیل پدیده های مختلف محیط در عرصه های گوناگون آب و خاک و اقلیم و محیط زیست و نیز نحوه پراکندگی سازمان بندیهای اجتماعی و فعالیت های ((اقتصاد))ی و پیامدهای ناشی از کنش های متناسب جوامع انسانی با محیط زیست می پردازد و از طرف دیگر می کوشد تا با شناخت علمی که نسبت به قانونمندیهای محیط طبیعی و جریانهای اجتماعی پیدا می کند، نقشی فعال در کاهش یا از بین بردن ناهماهنگی های فضایی و آفرینش چشم اندازهای فرهنگی بر عهده گیرد. این کار میسر نیست مگر با تکیه بر جنبه های علمی و کاربردی جغرافیا و اهمیتی که امروزه این علم در شناخت محیط زندگی انسان و راهگشائی و حل بسیاری از مسائل و مشکلات یافته است.
بازشناسی جغرافیائی کشورمان نه تنها به لحاظ برنامه ریزی های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی و فضائی اهمیت دارد، بلکه به جهات اصولی دیگر نیز از اولویت خاصی برخوردار است. به تعبیری هیچ ملتی نمی تواند استقلال پیدا کند، الا اینکه خودش، خودش را بفهمد و تا زمانی که ملتها خودشان را گم کرده اند و دیگران را بجای خود نشانده اند، نمی توانند استقلال پیدا کنند.
برای خودشناسی و خود فهمی، یعنی شناسائی وضع ایران، دانش جغرافیا می تواند گامهای مؤثر و استواری بردارد. هدف از ارائه این رشته شناخت ارزش کاربردی جغرافیا و نیز آگاهی از ضرورت کاربرد بررسیهای جغرافیائی در کلیه تصمیم گیریهای سیاسی- نظامی، اجتماعی، اقتصادی و فضا- مکانی است. جهت افزایش کارائی و توانائی دانشجویان در مورد مسائل گوناگون جغرافیا، در این رشته به مسافرت های پژوهشی و علمی و انجام عملیات میدانی توجه خاصی شده است.
ضرایب دروس دبیرستانی مربوط به این رشته در آزمون ورودی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی عبارتند از: ضریب 2 برای درس ریاضی، ضریب 2 برای درس اقتصاد، ضریب 2 برای درس ادبیات فارسی، ضریب 1 برای زبان عربی، ضریب 3 برای درس تاریخ و جغرافیا، ضریب 1 برای درس علوم اجتماعی، ضریب 2 برای درس فلسفه و منطق و ضریب 2 برای درس روانشناسی.
علاقه و مطالعه و تحقیق در زمینه مسائل جغرافیائی و داشتن اطلاعات کافی در زمینه مسائل اقتصادی و اجتماعی- به خصوص در گرایش جغرافیای انسانی- همچنین داشتن سلامت جسمانی جهت انجام عملیات میدانی از عوامل مهم موفقیت در این رشته است .




!سطوح رشته

||ردیف |نام دانشگاه |کاردانی| کارشناسی |ارشد |دکترا
1| آزاد- آباده | | * | |
2| آزاد- آشتیان | | * | |
3| آزاد- اسلامشهر | | * | |
4| آزاد- اهر | | * | |
5| آزاد- اهواز | | * | |
6| آزاد- بجنورد | | * | |
7| آزاد- تربت حیدریه | | * | |
8| آزاد- تهران | | * | |
9| آزاد- خرم آباد | | * | |
10| آزاد- رشت | | * | |
11| آزاد- ساوه | | * | |
12| آزاد- سمنان | | * | |
13| آزاد- شهر بابک | | * | |
14| آزاد- شیراز | | * | |
15| آزاد- شیروان| |‌ * | |
16| آزاد- گرمسار | | * | |
17| آزاد- لارستان | | * | |
18| آزاد- مرند | | * | |
19| آزاد- مشهد | | * | |
20| آزاد- ملایر | | * | |
21| آزاد- میبد | | * | |
22| آزاد- نجف آباد | | * | |
23| آزاد- نور | | * | |
24| آزاد- نوشهر و چالوس | | * | |
25| آزاد-آستارا | | * | |
26| آزاد-اردبیل | | * | |
27| آزاد-بروجرد | | * | |
28| آزاد-زاهدان | | * | |
29| امام حسین تهران | | * |‌ |
30| بابلسر | | * |‌ |
31| تبریز | | * | |
32| تربیت معلم تهران | | * | |
33| تربیت معلم سبزوار | | * |‌ |
34| تهران | |‌ * | |
35| خوارزمی | | * |‌ |
36| رازی کرمانشاه | | * | |
37| زابل | | * | |
38| زاهدان | | * | |
39| زنجان | | * | |
40| شهید بهشتی | | * | |
41| شهیدچمران اهواز | | * | |
42| صنعتی اصفهان | | * | |
43| فردوسی مشهد | | * | |
44| مازندران | | * | |
45| یزد | | * | | ||



!درسهای رشته

||ردیف| نام درس |ردیف|نام درس
1| آمار و احتمالات 1 | 2| آمار و احتمالات در جغرافیا 2
3| اصول و روشهای برنامه‌ریزی ناحیه‌ای |4| اقلیم و بحرانهای محیطی
5| انسان و محیط، طبیعی |6| اکوسیستم‌های محیطی
7| پایان‌نامه |8| پایان‌نامه طبیعی
9| تاریخ علم جغرافیا |10| جغرافیای انسانی ایران
11| جغرافیای قاره‌ها |12| جغرافیای ناحیه‌ای ایران
13| جغرافیای کواترنر |14| جغرافیای کوچ نشینی
15| حفاظت خاک |16| روشها و تکنیکها در ژئومورفولوژی
17| ریاضیات 1 |18| ریاضیات 2
19| زمین در فضا |20| زمین شناسی برای جغرافیا
21| زمین‌شناسی ایران |22| ژئومرفولوژی اقلیمی
23| ژوهیدرولوژی |24| فلسفه جغرافیا و جغرافیای کاربردی
25| فیزیک پایه |26| مبانی جغرافیای اقتصادی 1 کشاورزی
27| مبانی جغرافیای جمعیت |28| مبانی ژئومرفولوژی 2 دینامیک
29| مبانی علم جغرافیا |30| مبانی محیط زیست
31| متون جغرافیا به زبان انگلیسی 1 |32| میکروکلیمای مقدماتی
33| مکتبهای جغرافیایی |34| نقشه برداری 1
35| نقشه خوانی |36| نقشه ها و نمونه دارهای ژئومرفلوژی
37| نواحی اقلیمی ایران و توانهای انها |38| هیدرولوژی کاربردی
39| واحدهای ژئومورفولوژی ایران |40| کاربرد آمار در جغرافیای طبیعی
41| کاربرد عکسهای هوایی و ماهواره ای درجغرافیا |42| کاربرد کامپیوتر در جغرافیا
43| کارهای عملی ژئومورفولوژی| | ||



!صنعت و بازار کار
دانش آموزانی که رشته جغرافی را انتخاب می کنند در مرحله اول می توانند به عنوان دبیر جغرافی در آموزش و پرورش مشغول کار شوند و در صورتی که بتوانند دوران تحصیلی خود را با پشتکار سپری کنند یا ادامه تحصیل برای کارشناسی ارشد یا بالاتر بدهند در موسسات تحقیقاتی که بررسی مسائل جغرافیائی را به عهده دارند یا سازمان(( نقشه برداری ))کشور مشغول کار می شوند.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 09 اسفند 1384 [05:36 ]   2   سمیرا_عقیلی      جاری 
 چهارشنبه 12 بهمن 1384 [09:26 ]   1   کیانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..