تاریخچه ی:
رشته تکنولوژی پرتو شناسی
تفاوت با نگارش: 1
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| + | {picture=161.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| امروزه با توجه به ابعاد علم ((پزشکی)) ، علم رادیولوژی در امر تشخیص ، درمان بیماریها ارزش والایی را کسب کرده است و به دلیل اهمیتی که استفاده از اشعه یونیزان در امر تشخیص و تحقیق و درمان بیماریها دارد ، نیاز به تربیت افرادی که آشنا به کاربرد این علم و استفاده از آن د رعلم پزشکی باشند از اهمیت خاصی برخوردار است . | | امروزه با توجه به ابعاد علم ((پزشکی)) ، علم رادیولوژی در امر تشخیص ، درمان بیماریها ارزش والایی را کسب کرده است و به دلیل اهمیتی که استفاده از اشعه یونیزان در امر تشخیص و تحقیق و درمان بیماریها دارد ، نیاز به تربیت افرادی که آشنا به کاربرد این علم و استفاده از آن د رعلم پزشکی باشند از اهمیت خاصی برخوردار است . |
| بدین منظور و در اجرای بند 12 و اصل سوم و اصل بیست و نهم و سی ام و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، باید به موازات تربیت پزشکان متخصص و متعهد به تربیت سریع کاردانان ماهر در رشته پرتو شناس نیز همت گماشت. | | بدین منظور و در اجرای بند 12 و اصل سوم و اصل بیست و نهم و سی ام و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، باید به موازات تربیت پزشکان متخصص و متعهد به تربیت سریع کاردانان ماهر در رشته پرتو شناس نیز همت گماشت. |
| __1-تعریف و هدف __ | | __1-تعریف و هدف __ |
| دوره کاردانی پرتو شناسی تشخیصی علاوه برآنکه مقدمه ای است برای دوره های بالاتر این رشته ، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخشهای پرتو شناسی تشخیصی را نیز در حد کاردان بعهده دارد. | | دوره کاردانی پرتو شناسی تشخیصی علاوه برآنکه مقدمه ای است برای دوره های بالاتر این رشته ، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخشهای پرتو شناسی تشخیصی را نیز در حد کاردان بعهده دارد. |
| فارغ التحصیلان این دوره آموزشی قادر خواهند بود در مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور به عنوان همکار در کنار کارشناسان و متخصصین این رشته کلیه خدمات مورد لزوم را انجام دهند. | | فارغ التحصیلان این دوره آموزشی قادر خواهند بود در مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور به عنوان همکار در کنار کارشناسان و متخصصین این رشته کلیه خدمات مورد لزوم را انجام دهند. |
| __2- طول دوره و شکل نظام: __ | | __2- طول دوره و شکل نظام: __ |
| متوسط طول دوره کاردانی پرتو شناسی تشخیصی دو سال و نظام آموزشی آن مطابق آیین نامه آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مصوب شورایعالی برنامه ریزی است . دروس بصورت علمی و نظری و عملی – نظری و کارآموزی عرضه می شود که در طی جلسات متعدد هفتگی – اموزش مورد نظر انجام می یابد. | | متوسط طول دوره کاردانی پرتو شناسی تشخیصی دو سال و نظام آموزشی آن مطابق آیین نامه آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مصوب شورایعالی برنامه ریزی است . دروس بصورت علمی و نظری و عملی – نظری و کارآموزی عرضه می شود که در طی جلسات متعدد هفتگی – اموزش مورد نظر انجام می یابد. |
| __5-ضرورت و اهمیت__ | | __5-ضرورت و اهمیت__ |
| بکار گرفتن اشعه یونیزان در علم پزشکی نیاز به افرادی دارد که کاملا به روش کارگیری آن اشعه آشنایی و آگاهی داشته باشند لذا به دلایل زیر بر پایی این دوره ضرورت پیدامیکند : | | بکار گرفتن اشعه یونیزان در علم پزشکی نیاز به افرادی دارد که کاملا به روش کارگیری آن اشعه آشنایی و آگاهی داشته باشند لذا به دلایل زیر بر پایی این دوره ضرورت پیدامیکند : |
| __ 1-5-__باتوجه به وسعت علم پزشکی و نیاز روز افزون به علم پرتو شناسی جهت کمک به تشخیص و تحقیق و درمان بیماریها: | | __ 1-5-__باتوجه به وسعت علم پزشکی و نیاز روز افزون به علم پرتو شناسی جهت کمک به تشخیص و تحقیق و درمان بیماریها: |
| __2-5-__ کمبود افراد تحصیل کرد و آشنا به این فن و تکنیک در سطح مملکت . | | __2-5-__ کمبود افراد تحصیل کرد و آشنا به این فن و تکنیک در سطح مملکت . |
| __3-5-__لزوم گسترش مراکز درمانی و ((بهداشت))ی بخصوص تاسیس و راه اندازی درمانگاههای بهداشتی درمانی در تمام مناطق ایران که فارغ التحصیلان این دوره در این مراکز بتوانند به خدمات درمانی اشتغال ورزند. | | __3-5-__لزوم گسترش مراکز درمانی و ((بهداشت))ی بخصوص تاسیس و راه اندازی درمانگاههای بهداشتی درمانی در تمام مناطق ایران که فارغ التحصیلان این دوره در این مراکز بتوانند به خدمات درمانی اشتغال ورزند. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا | | ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا |
| 1| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اردبیل| | * | | | | 1| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اردبیل| | * | | |
| 2| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ارومیه| | * | | | | 2| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ارومیه| | * | | |
| 3| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان| | * | | | | 3| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان| | * | | |
| 4| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اهواز | |* | | | | 4| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اهواز | |* | | |
| 5| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران| | * | | | | 5| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران| | * | | |
| 6| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بندرعباس| | * | | | | 6| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بندرعباس| | * | | |
| 7| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بیرجند| | * | | | | 7| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بیرجند| | * | | |
| 8| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تبریز| | * | | | | 8| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تبریز| | * | | |
| 9| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی رفسنجان | |* | | | | 9| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی رفسنجان | |* | | |
| 10| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زاهدان| |* | | | | 10| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زاهدان| |* | | |
| 11| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زنجان | | * | | | | 11| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زنجان | | * | | |
| 12| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان | | * | | | | 12| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان | | * | | |
| 13| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهرکرد| |* | | | | 13| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهرکرد| |* | | |
| 14| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی | |* | | | | 14| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی | |* | | |
| 15| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شیراز | |* | | | | 15| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شیراز | |* | | |
| 16| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گیلان- رشت | |* | | | | 16| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گیلان- رشت | |* | | |
| 17| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مازندران- ساری | | * | | | | 17| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مازندران- ساری | | * | | |
| 18| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مشهد| | * | | | | 18| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مشهد| | * | | |
| 19| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی همدان| |* | | | | 19| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی همدان| |* | | |
| 20| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کاشان | | * | | | | 20| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کاشان | | * | | |
| 21| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کردستان- سنندج | |* | | | | 21| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کردستان- سنندج | |* | | |
| 22| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمان| | * | | | | 22| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمان| | * | | |
| 23| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمانشاه| | * | | | | 23| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمانشاه| | * | | |
| 24| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی یزد| | * | | || | | 24| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی یزد| | * | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| ||ردیف| نام درس |ردیف|نام درس | | ||ردیف| نام درس |ردیف|نام درس |
| 1| فارسی |2| اخلاق و تربیت اسلامی | | 1| فارسی |2| اخلاق و تربیت اسلامی |
| 3| ارزیابی تکنیکی فیلم های پرتونگاری |4| اصول تاریکخانه | | 3| ارزیابی تکنیکی فیلم های پرتونگاری |4| اصول تاریکخانه |
| 5| اصول نگهداری و تعمیرات مقدماتی دستگاههای پرتوشناسی |6| بهداشت عمومی | | 5| اصول نگهداری و تعمیرات مقدماتی دستگاههای پرتوشناسی |6| بهداشت عمومی |
| 7| تربیت بدنی 1 |8| تشریح (آناتومی ) | | 7| تربیت بدنی 1 |8| تشریح (آناتومی ) |
| 9| رادیوبیولوژی و حفاظت در برابر پرتو های یونساز |10| روشهای پرتو نگاری 2 | | 9| رادیوبیولوژی و حفاظت در برابر پرتو های یونساز |10| روشهای پرتو نگاری 2 |
| 11| روشهای پرتو نگاری 3 |12| روشهای پرتو نگاری1 | | 11| روشهای پرتو نگاری 3 |12| روشهای پرتو نگاری1 |
| 13| زبان تخصصی 1 |14|زبان خارجی | | 13| زبان تخصصی 1 |14|زبان خارجی |
| 15| فیزیک پرتو شناسی تشخیصی |16| فیزیک پرتوها | | 15| فیزیک پرتو شناسی تشخیصی |16| فیزیک پرتوها |
| 17| فیزیولوژی انسانی |18| فیزیک عمومی | | 17| فیزیولوژی انسانی |18| فیزیک عمومی |
| 19| کار آموزی بیمارستانی 2 |20| کارآموزی بیمارستانی 1 | | 19| کار آموزی بیمارستانی 2 |20| کارآموزی بیمارستانی 1 |
| 21| ماده حاجب در رادیوگرافی |22| معارف اسلامی 1 || | | 21| ماده حاجب در رادیوگرافی |22| معارف اسلامی 1 || |
| !صنعت و بازارکار | | !صنعت و بازارکار |
| فارغ التحصیلان ای دوره کاردانی ((تکنولوژی)) پرتو شناسی تشخیصی قادر خواهند بود: | | فارغ التحصیلان ای دوره کاردانی ((تکنولوژی)) پرتو شناسی تشخیصی قادر خواهند بود: |
| کلیه روشهای مختلف رادیوگرافی ها را با ستثنا ،(( فلوروسکوپی ))و تزریق ماده حاجب را تحت نظر متخصص مربوطه انجام دهند. | | کلیه روشهای مختلف رادیوگرافی ها را با ستثنا ،(( فلوروسکوپی ))و تزریق ماده حاجب را تحت نظر متخصص مربوطه انجام دهند. |
| ماده حاجب را با نظارت و سرپرستی پزشکی متخصص پرتو شناسی به بیمار تزریق نمایند. | | ماده حاجب را با نظارت و سرپرستی پزشکی متخصص پرتو شناسی به بیمار تزریق نمایند. |
| پس از طی دوره تعهد خدمت و کسب تجربه کافی در صورت تمایل و قبولی در آزمون و امتحان اختصاصی وارد دوره کارشناسی شوند و تحصیلات خود را ادامه دهند. | | پس از طی دوره تعهد خدمت و کسب تجربه کافی در صورت تمایل و قبولی در آزمون و امتحان اختصاصی وارد دوره کارشناسی شوند و تحصیلات خود را ادامه دهند. |