تاریخچه ی:
رشته تعمیر و نگهداری هواپیما
تفاوت با نگارش: 2
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| {picture=mTamirNe.jpg} | | {picture=mTamirNe.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| در اجرای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، و نیل به خودکفایی آموزشی و ایجاد زمینه های لازم به منظور تربیت متخصصان تعمیر و نگهداری متعهد در صنایع هوایی و ایجاد صنعت مستقل و غیر وابسته پس از بررسی و ((پژوهش)) در این زمینه نیازها اعم از ساخت، بازسازی، تعمیر و نگهداری وسائل پرنده و ملحقات مربوطه، مجموعه کارشناسی مهندسی ((تعمیر)) نگهداری هواپیما با مشخصات ذیل تدوین شده است. | | در اجرای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، و نیل به خودکفایی آموزشی و ایجاد زمینه های لازم به منظور تربیت متخصصان تعمیر و نگهداری متعهد در صنایع هوایی و ایجاد صنعت مستقل و غیر وابسته پس از بررسی و ((پژوهش)) در این زمینه نیازها اعم از ساخت، بازسازی، تعمیر و نگهداری وسائل پرنده و ملحقات مربوطه، مجموعه کارشناسی مهندسی ((تعمیر)) نگهداری هواپیما با مشخصات ذیل تدوین شده است. |
| !!تعریف و هدف: | | !!تعریف و هدف: |
| این مجموعه یکی از مجموعه های آموزش عالی است که ضمن تبیین اصول مهندسی تعمیر و نگهداری، بازسازی و ((بهسازی)) و مدیریت تعمیر سیستمهای مکانیکی هواپیما، هلکوپتر در سطح کارشناسی متخصصینی جهت فعالیت در صنایع مربوطه تربیت می کند. | | این مجموعه یکی از مجموعه های آموزش عالی است که ضمن تبیین اصول مهندسی تعمیر و نگهداری، بازسازی و ((بهسازی)) و مدیریت تعمیر سیستمهای مکانیکی هواپیما، هلکوپتر در سطح کارشناسی متخصصینی جهت فعالیت در صنایع مربوطه تربیت می کند. |
| !!طول دوره و شکل نظام: | | !!طول دوره و شکل نظام: |
| طول متوسط دوره 4 سال است و کلیه دروس در 8 ترم برنامه ریزی می شود. دانشجویان موظفند سه واحد به عنوان ((پروژه)) اخذ نمایند و در یک تابستان در صنایع هوا فضا کارآموزی انجام دهند. | | طول متوسط دوره 4 سال است و کلیه دروس در 8 ترم برنامه ریزی می شود. دانشجویان موظفند سه واحد به عنوان ((پروژه)) اخذ نمایند و در یک تابستان در صنایع هوا فضا کارآموزی انجام دهند. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| || | | || |
| ردیف| نام دانشگاه |کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا | | ردیف| نام دانشگاه |کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا |
| 1| دانشکده صنعت هواپیمایی- وابسته به سازمان هواپیمایی | |* | | | | 1| دانشکده صنعت هواپیمایی- وابسته به سازمان هواپیمایی | |* | | |
| || | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| || | | || |
| ردیف |نام درس |ردیف| نام درس | | ردیف |نام درس |ردیف| نام درس |
| 1| آزمایشگاه ترمودینامیک و انتقال حرارت |2| آزمایشگاه تستهای غیر مخرب | | 1| آزمایشگاه ترمودینامیک و انتقال حرارت |2| آزمایشگاه تستهای غیر مخرب |
| 3| آزمایشگاه مبانی مهندسی برق |4| آزمایشگاه مقاومت مصالح | | 3| آزمایشگاه مبانی مهندسی برق |4| آزمایشگاه مقاومت مصالح |
| 5| آزمایشگاه مکانیک سیالات |6| آزمایشگاه آئرودینامیک | | 5| آزمایشگاه مکانیک سیالات |6| آزمایشگاه آئرودینامیک |
| 7| آزمایشگاه خوردگی فلزات |8| آزمایشگاه سیستمهای دینامیکی | | 7| آزمایشگاه خوردگی فلزات |8| آزمایشگاه سیستمهای دینامیکی |
| 9| آزمایشگاه مواد و عملیات حرارتی |10| آشنایی با پرواز | | 9| آزمایشگاه مواد و عملیات حرارتی |10| آشنایی با پرواز |
| 11| آمار و احتمالات مهندسی |12| آیروالاستیسیته | | 11| آمار و احتمالات مهندسی |12| آیروالاستیسیته |
| 13| آیرودینامیک |14| ارتعاشات مکانیکی | | 13| آیرودینامیک |14| ارتعاشات مکانیکی |
| 15| استاتیک |16| اسلحه و مهمات هوایی | | 15| استاتیک |16| اسلحه و مهمات هوایی |
| 17| انتقال حرارت 1 |18| پایاننامه | | 17| انتقال حرارت 1 |18| پایاننامه |
| 19| تحلیل تجربی تنش |20| ترمودینامیک 1 | | 19| تحلیل تجربی تنش |20| ترمودینامیک 1 |
| 21| تستهای غیر مخرب |22| دینامیک عمومی | | 21| تستهای غیر مخرب |22| دینامیک عمومی |
| 23| دینامیک ماشین عمومی| 24| رئولوژی پلیمرها 2 | | 23| دینامیک ماشین عمومی| 24| رئولوژی پلیمرها 2 |
| 25| رایانه و برنامه نویسی |26| روش های تولید | | 25| رایانه و برنامه نویسی |26| روش های تولید |
| 27| روش های تجربی در آئرودینامیک |28| ریاضی عمومی 1 | | 27| روش های تجربی در آئرودینامیک |28| ریاضی عمومی 1 |
| 29| ریاضی عمومی 2 |30| زبان تخصصی | | 29| ریاضی عمومی 2 |30| زبان تخصصی |
| 31| ساختمان هواپیما |32| سوانح هوایی | | 31| ساختمان هواپیما |32| سوانح هوایی |
| 33| سوخت و احتراق |34| سیستمهای الکتریک و آلات دقیق هواپیما | | 33| سوخت و احتراق |34| سیستمهای الکتریک و آلات دقیق هواپیما |
| 35| سیستمهای هواپیما |36| طراحی هواپیما 1 | | 35| سیستمهای هواپیما |36| طراحی هواپیما 1 |
| 37| طراحی اجزاء ماشین 2 |38| طراحی اجزای ماشین 1 | | 37| طراحی اجزاء ماشین 2 |38| طراحی اجزای ماشین 1 |
| 39| طراحی و ساخت قید و بندها |40| علم مواد | | 39| طراحی و ساخت قید و بندها |40| علم مواد |
| 41| فرآیندهای ساخت و مواد هواپیمایی |42| فیزیک پایه 1 | | 41| فرآیندهای ساخت و مواد هواپیمایی |42| فیزیک پایه 1 |
| 43| فیزیک پایه 2 |44| مبانی مهندسی برق | | 43| فیزیک پایه 2 |44| مبانی مهندسی برق |
| 45| محاسبات عددی |46| مدیریت تعمیر و نگهداری هواپیما | | 45| محاسبات عددی |46| مدیریت تعمیر و نگهداری هواپیما |
| 47| معادلات دیفرانسیل |48| مقاومت مصالح | | 47| معادلات دیفرانسیل |48| مقاومت مصالح |
| 49| مقررات و ایمنی هوایی |50| مواد مرکب (کامپوزیت)و کارگاه | | 49| مقررات و ایمنی هوایی |50| مواد مرکب (کامپوزیت)و کارگاه |
| 51| موتور جت |52| موتورهای پیستونی هواپیما | | 51| موتور جت |52| موتورهای پیستونی هواپیما |
| 53| مکانیک سیالات |54| مکانیک پرواز | | 53| مکانیک سیالات |54| مکانیک پرواز |
| 55| نقشه کشی صنعتی 1 |56| نقشه کشی تخصصی | | 55| نقشه کشی صنعتی 1 |56| نقشه کشی تخصصی |
| 57| هیدرولیک ونیوماتیک هوایی |58| کارآموزی | | 57| هیدرولیک ونیوماتیک هوایی |58| کارآموزی |
| 59| کارگاه بال و بدنه هواپیما |60| کارگاه جلو برنده های هواپیما | | 59| کارگاه بال و بدنه هواپیما |60| کارگاه جلو برنده های هواپیما |
| 61| کارگاه سیستمهای هواپیما |62| کارگاه فن آوری و روشهای جوشکاری | | 61| کارگاه سیستمهای هواپیما |62| کارگاه فن آوری و روشهای جوشکاری |
| 63| کارگاه ماشین ابزار |64| کنترل اتوماتیک | | 63| کارگاه ماشین ابزار |64| کنترل اتوماتیک |
| 65| کنترل خوردگی در هواپیما | | | | 65| کنترل خوردگی در هواپیما | | |
| || | | || |
- | ! صنعت و بازار کار | |
- | با توجه به تجارب چندین ساله در امر تعمیر و نگهداری هواپیما که موفقیت های بسیاری را در پی داشته و دلیل اصلی آن تحریم های جهانی بوده و همچنین رشد علمی سازمان های سازنده وسایل پرنده (هواپیما، ((چرخبال))). این رشته توانسته در اندازه خودش بازار کار خوبی را برای علاقه مندان فراهم آورد که عبارت است از: سازمان ها و ((ارگان)) های هواپیمایی کشور (نظامی و غیرنظامی)، سازمان ها و شرکت های دولتی تولیدکننده هواپیماهای سبک و فوق سبک و شرکت های خصوصی سازنده وسایل پرنده. | |
| + | ! صنعت و بازار کار |
| + | با توجه به تجارب چندین ساله در امر تعمیر و نگهداری هواپیما که موفقیت های بسیاری را در پی داشته و دلیل اصلی آن تحریم های جهانی بوده و همچنین رشد علمی سازمان های سازنده وسایل پرنده (هواپیما، ((چرخبال))). این رشته توانسته در اندازه خودش بازار کار خوبی را برای علاقه مندان فراهم آورد که عبارت است از: سازمان ها و ((ارگان)) های هواپیمایی کشور (نظامی و غیرنظامی)، سازمان ها و شرکت های دولتی تولیدکننده هواپیماهای سبک و فوق سبک و شرکت های خصوصی سازنده وسایل پرنده. |