تاریخچه ی:
رشته تربیت بدنی شاخه فنی و حرفه ای
تفاوت با نگارش: 2
- | __مقدمه:__ |
+ | V{maketoc} {picture=tarbiatbad.jpg} !مقدمه: |
| روش زندگی در جهان بطور کلی تغییر نموده و تحرک و پویایی به ایستایی تبدیل شده است، تغذیه روش نامناسب پیدا کرده و سوخت و ساز بدن دچار نقصان شده و این رویه حتی در کشورهای جهان سوم نیز شکل جدی به خود گرفته پشت میزنشینی، و ساعت های متوالی کار با کامپیوتر و نابودی و آلودگی زیستگاه های طبیعی، انسانها را با تهدید جدی روبرو کرده و ذهن و روحی خسته و درمانده را برای او به ارمغان آورده است حتی سرگرمی ها او نیز کمتر نشانه ای از تحرک و پویایی دارد. | | روش زندگی در جهان بطور کلی تغییر نموده و تحرک و پویایی به ایستایی تبدیل شده است، تغذیه روش نامناسب پیدا کرده و سوخت و ساز بدن دچار نقصان شده و این رویه حتی در کشورهای جهان سوم نیز شکل جدی به خود گرفته پشت میزنشینی، و ساعت های متوالی کار با کامپیوتر و نابودی و آلودگی زیستگاه های طبیعی، انسانها را با تهدید جدی روبرو کرده و ذهن و روحی خسته و درمانده را برای او به ارمغان آورده است حتی سرگرمی ها او نیز کمتر نشانه ای از تحرک و پویایی دارد. |
| و این در حالی است که موج بیماری کودکان و نوجوانان را نیز در برگرفته و با توجه به این وضعیت است که رشته تربیت بدنی و علوم ورزش اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. تاثیر مثبت فعالیت های بدنی و حرکات ورزشی می تواند آرامش عصبی- روانی انسان را تامین کند، بدن او را تقویت کند و از پیامدهای ویرانگر و زیانبار استرس ها کاسته و جامعه را بسوی اعتدال و شادابی نسبی رهنمون نماید. | | و این در حالی است که موج بیماری کودکان و نوجوانان را نیز در برگرفته و با توجه به این وضعیت است که رشته تربیت بدنی و علوم ورزش اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. تاثیر مثبت فعالیت های بدنی و حرکات ورزشی می تواند آرامش عصبی- روانی انسان را تامین کند، بدن او را تقویت کند و از پیامدهای ویرانگر و زیانبار استرس ها کاسته و جامعه را بسوی اعتدال و شادابی نسبی رهنمون نماید. |
| هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با آمادگی جسمانی، ((آناتومی))، ((روانشناسی ))عمومی، تغذیه و بهداشت مواد غذایی، ((فیزیولوژی))، تاسیسات و اماکن ورزشی، آزمونهای ورزشی آشنا شده و در تمرینات عملی ورزش های فوتبال، ((والیبال))، ژیمناستیک، بدمینتون، شنا شرکت می کنند. | | هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با آمادگی جسمانی، ((آناتومی))، ((روانشناسی ))عمومی، تغذیه و بهداشت مواد غذایی، ((فیزیولوژی))، تاسیسات و اماکن ورزشی، آزمونهای ورزشی آشنا شده و در تمرینات عملی ورزش های فوتبال، ((والیبال))، ژیمناستیک، بدمینتون، شنا شرکت می کنند. |
| __سال دوم __ | | __سال دوم __ |
| ||ردیف |نام |درس نظری |عملی | | ||ردیف |نام |درس نظری |عملی |
| 1 |آمادگی جسمانی| 0 |1 | | 1 |آمادگی جسمانی| 0 |1 |
| 2 |آمادگی دفاعی| 2| 0 | | 2 |آمادگی دفاعی| 2| 0 |
| 3 |آناتومی |1 |1 | | 3 |آناتومی |1 |1 |
| 4 |ادبیات فارسی (2) |2 |0 | | 4 |ادبیات فارسی (2) |2 |0 |
| 5 |ایمنی و کمک های نخستین| 1 |1 | | 5 |ایمنی و کمک های نخستین| 1 |1 |
| 6 |تعلیمات دینی و قرآن (2)| 3| 0 | | 6 |تعلیمات دینی و قرآن (2)| 3| 0 |
| 7 |جغرافیای عمومی و استان | 3 |0 | | 7 |جغرافیای عمومی و استان | 3 |0 |
| 8 |روانشناسی عمومی | 2| 0 | | 8 |روانشناسی عمومی | 2| 0 |
| 9 |ریاضی (2)| 4| 0 | | 9 |ریاضی (2)| 4| 0 |
| 10 |زبان خارجه (2)| 2| 0 | | 10 |زبان خارجه (2)| 2| 0 |
| 11 |زبان فارسی (2) |2| 0 | | 11 |زبان فارسی (2) |2| 0 |
| 12 |ژیمناستیک (1) |0| 2 | | 12 |ژیمناستیک (1) |0| 2 |
| 13 |شنا (1) |0 |2 | | 13 |شنا (1) |0 |2 |
| 14 |عربی (1/2)| 1| 0 | | 14 |عربی (1/2)| 1| 0 |
| 15 |فوتبال پسران / بدمینتون (دختران) |2| 0 | | 15 |فوتبال پسران / بدمینتون (دختران) |2| 0 |
| 16 |والیبال (1)| 0 |2 || | | 16 |والیبال (1)| 0 |2 || |
| __سال سوم __ | | __سال سوم __ |
| ||ردیف |نام |درس نظری |عملی | | ||ردیف |نام |درس نظری |عملی |
| 1 |آزمون های ورزشی| 1| 1 | | 1 |آزمون های ورزشی| 1| 1 |
| 2 |بستکبال (1)| 0| 2 | | 2 |بستکبال (1)| 0| 2 |
| 3 |تاریخ معاصر ایران| 2 |0 | | 3 |تاریخ معاصر ایران| 2 |0 |
| 4 |تعلیمات دینی و قرآن (3)| 3| 0 | | 4 |تعلیمات دینی و قرآن (3)| 3| 0 |
| 5 |تغذیه و بهداشت مواد غذایی| 2| 0 | | 5 |تغذیه و بهداشت مواد غذایی| 2| 0 |
| 6 |تنیس روی میز (1)| 0| 2 | | 6 |تنیس روی میز (1)| 0| 2 |
| 7 |جدول مسابقات ورزشی| 1 |0 | | 7 |جدول مسابقات ورزشی| 1 |0 |
| 8 |دوو میدانی (1)| 0 |2 | | 8 |دوو میدانی (1)| 0 |2 |
| 9 |زبان تخصصی| 2| 0 | | 9 |زبان تخصصی| 2| 0 |
| 10 |شناخت تاسیسات و اماکن ورزشی| 2| 0 | | 10 |شناخت تاسیسات و اماکن ورزشی| 2| 0 |
| 11 |عربی (2/2)| 1| 0 | | 11 |عربی (2/2)| 1| 0 |
| 12 |فیزیولوژی (1)| 4 |0 | | 12 |فیزیولوژی (1)| 4 |0 |
| 13 |مبانی کاربرد رایانه| 1 |1 | | 13 |مبانی کاربرد رایانه| 1 |1 |
| 14 |هندبال (1)| 0 |2 | | 14 |هندبال (1)| 0 |2 |
| 15 |کارآموزی |0 |2 | | 15 |کارآموزی |0 |2 |
| 16 |کشتی پسران / تیراندازی دختران| 0| 1 || | | 16 |کشتی پسران / تیراندازی دختران| 0| 1 || |
- | __صنعت و بازار کار__ |
+ | ! صنعت و بازار کار |
| زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از : | | زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از : |
| داوری مسابقات ورزشی | | داوری مسابقات ورزشی |
| سرپرست تیم های ورزشی | | سرپرست تیم های ورزشی |
| سرپرستی اماکن و تاسیسات ورزشی | | سرپرستی اماکن و تاسیسات ورزشی |
| سرپرست میادین ورزشی | | سرپرست میادین ورزشی |
| مربیگری و کمک مربیگری رشته های مختلف ورزشی | | مربیگری و کمک مربیگری رشته های مختلف ورزشی |
| و ... | | و ... |