تاریخچه ی:
رشته تاریخ
V{maketoc}
!مقدمه
تاریخ را میتوان مطالعه حیات اجتماعی انسان در زمان، همراه با تحلیل برای نوسازی اکنون و معرفت و آگاهی نسبت به آینده تعریف کرد.
آموزش(( تاریخ ))به مفهوم شناخت و احوال و سرگذشت جوامع، اقوام و ملتهای جهان بر اساس متون، مدارک، اسناد، اخبار، ((آثارتاریخی)) و بررسی آنها با روشهای علمی است. آنچه ضرورت مطالعه و آموزش تاریخ را در کشورمان ایجاب میکند، مطالعات و پژوهشهای نو و بازشناسی ارزشهای مادی و معنوی در ایران و اسلام از آغاز تا کنون و با الهام از انقلاب اسلامی و جهان بینی منبعث از آن است.
تاریخ باید رسالت خود را در تغییر زیر بنایی و بنیادی بر پایه مطالعه مواریث ارزشمند جامعه ایرانی و اسلامی و نیز تاریخ جهان به انجام رساند و با تقویت حس کنجکاوی، دقت علمی و علاقه و تفکر و ابداع و خلاقیت، گذشته را همچون چراغی فراسوی نسل کنونی بیفروزد تا در پرتو آن با استفاده از تجارب تاریخی در زمینههای ((فرهنگ))ی، سیاسی، ((اجتماع))ی و ((اقتصاد))ی به آنچه برای پیشرفت و تکامل این سرزمین اسلامی ضروری است، دست یابد.
از آنجا که کشورمان در زمینههای گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتمعای و سیاسی نیازمند تربیت عالمان و محققان در این زمینه است و با نظر به اینکه ((دانشگاه))ها، مرکز آموزش و پرورش متخصصان در رشتههای گوناگون علمی و از جمله تاریخ بشمار میرود، از این رو ضروری و شایسته است که برنامهریزی تاریخ، متناسب با نیازهای جامعه و پا به پای تحولات علمی در سطح جهان، در خدمت رفع نیازهای علمی و اجرایی کشور قرار گیرد و مقدمات رشد و شکوفایی و پیدایش عالمان و محققان بزرگ در این رشته از علوم انسانی را در سطح جهان فراهم سازد.
ضرایب دروس دبیرستانی مربوط به این رشته در ازمون ورودی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی عبارتند از: ضریب 2 برای درس ریاضی، ضریب 2 برای درس اقتصاد، ضریب 2 برای درس ادبیات فارسی، ضریب 1 برای درس زبان عربی، ضریب 3 برای درس تاریخ و جغرافی، ضریب 1 برای درس علوم اجتماعی، ضریب 2 برای درس فلسفه و منطق و ضریب 2 برای در روانشناسی.
علاقه به تحقیق و مطالعه پیرامون مسائل تاریخی و داشتن حافظه قوی و همچنین داشتن قدرت بیان خوب جهت گرایش دبیری از عوامل موفقیت در این رشته است.
!سطوح رشته
||ردیف| نام دانشگاه |کاردانی |کارشناسی |ارشد| دکترا
1| آزاد- آباده| |* | |
2| آزاد- بافت| |* | |
3| آزاد- بجنورد| |* | |
4 |آزاد- تنکابن| |* | |
5| آزاد- داراب| |* | |
6| زاد- شاهرود | |* | |
7| آزاد- شبستر| |* | |
8| آزاد- شهر بابک| |* | |
9| آزاد- شهرری| |* | |
10| آزاد- شوشتر| |* | |
11| آزاد- محلات| |* | |
12| آزاد- نجف آباد| |* | |
13| آزاد- نور| |* | |
14| آزاد-ابهر| |* | |
15| اراک| |* | |
16| ارومیه| |* | |
17| الزهرا تهران| |* | |
18| امام خمینی قزوین | |* | |
19| بیرحند | |* | |
20| تبریز | |* | |
21| تهران| |* | |
22| خرم آباد| |* | |
23| خوارزمی| |* | |
24| زاهدان | |* | |
25| شهیدچمران اهواز | |* | |
26| صنعتی اصفهان| |* | |
27| یزد | |* | | ||
!درسهای رشته
||ردیف| نام درس |ردیف|نام درس
1| آشنایی با خطوط و زبان ایران پیش از |2| اصول و فلسفه آموزش و پرورش
3| اصول و فنون مشاوره و راهنمایی|4| اقتصاد سیاسی
5| انقلاب اسلامی و ریشههای آن |6| انقلاب اسلامی و ریشههای تاریخی آن
7|انقلاب مشروطیت و تحولات سیاسی |8| ایران پیش از تاریخ
9| تاریخ آفریقا |10| تاریخ احزاب و مطبوعات ایران در دوره قاجار
11| تاریخ اروپا از انقلاب فرانسه |12| تاریخ اروپا از جنگ جهانی اول تا کنون
13| تاریخ اروپا در قرون جدید| 14| تاریخ اروپا در قرون وسطی
15| تاریخ استعمار غرب و رشد سرمایهدار |16| تاریخ اسلام
17| تاریخ اسلام از میلاد پیامر اکرم | 18| تاریخ اسلام در آسیای میانه
19|تاریخ اسلام در حوزه اقیانوس هند |20| تاریخ اسلام در ممالک قفقاز
21|تاریخ اندیشهها و مکاتب سیاسی |22| تاریخ اندیشههای اقتصادی
23|تاریخ اندیشههای سیاسی در ایران |24| تاریخ ایران از ایلامیها و آریاییها
25|تاریخ ایران در دورۀ ساسانیان | 26| تاریخ ایران در دورۀ سلوکی و اشکانی
27|تاریخ بالکان با تکیه بر گسترش اسلام |28| تاریخ بیزانس
29|تاریخ پیامبران |30| تاریخ تحلیلی زندگانی ائمه معصومین (ع)
31|تاریخ تحولات سیاسی ... ایران از آغاز |32 |تاریخ تحولات سیاسی ... ایران از زوال ایلخانان تا
33|تاریخ تحولات سیاسی ... ایران در | 34| تاریخ تحولات سیاسی ... ایران در دورۀ حمله مغول
35|تاریخ تحولات سیاسی ایران سامانی| 36| تاریخ تحولات سیاسی ... ایران در دورۀ سلجوقیان
37|تاریخ تحولات سیاسی ... ایران غوریان | 38| تاریخ تحولات سیاسی ... در دورۀ صفویان
39| تاریخ تحولات سیاسی ... صفویان | 40| تاریخ تحولات سیاسی... جهان اسلام از سال
41| تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و |42|تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی
43| تاریخ تشیع 1 (از آغاز قرن تا پنجم هجری) |44| تاریخ تشیع 2 ( قرن پنجم هجری تا قرن دهم هجری)
45| تاریخ تفکر سیاسی در دوره قاجار |46|تاریخ تمدنهای مشرق زیمن
47| تاریخ چین و ژاپن |48|تاریخ خلیج فارس و سرزمینهای همجوار
49| تاریخ دیپلماسی ایران |50|تاریخ روسیه و اتحاد شوروی تا فروپاشی آن
51| تاریخ سلسلههای شرقی ایران (پیشدادیان کیانیان) |52| تاریخ شبه قاره هند
53| تاریخ عثمانی و خاورمیانه |54| تاریخ عرفان و تصوف در ایران و اسلام
55| تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی |56| تاریخ فرهنگ و تمدن ایران
57| تاریخ قاره آمریکا |58| تاریخ گسترش اسلام در افریقا و اروپا از آغاز سقوط
59 |تاریخ محلی |60| تاریخ نفت در ایران و خاورمیانه
61|تاریخ نگاری و تحولات آن در ایران و جهان |62| تاریخ نهضتها و جنبشهای اسلامی جهان
63| تاریخ هنر و معماری اسلامی |64| تاریخ یونان و رم
65| تربیت بدنی 2 |66| تمرین دبیری 1
67| تمرین دبیری 2 |68| تولید و کاربرد مواد آموزشی
69| جامعه شناسی تاریخی |70| جغرافیای انسانی
71| جغرافیای تاریخی سرزمینهای اسلامی |72| خلفای فاطمی مصر و حمدانیان
73| روانشناسی اجتماعی |74| روانشناسی تربیتی
75| روش تحقیق در تاریخ |76| روشها و فنون تدریس (کلیات)
77| ریشههای تاریخی توسعه نیافتگی در ایران |78| زبان خارجی
79| سنجش و اندازهگیری |80| شناخت و نقد مبانی و ماخذ ایران بعد از اسلام
81| شناخت و نقد منابع و ماخذ تاریخ ایران پیش از اسلام |82| فارسی
83| فرهنگ و تمدن ایران در دورۀ صفوی |84| فلسفه تاریخ
85| قرائت متون تاریخی به زبان خارجی 1 |86| قرائت متون تاریخی به زبان خارجی 2
87| قرائت متون تاریخی به زبان عربی 1 |88| قرائت متون تاریخی به زبان فارسی 1
89| قرائت متون تاریخی به زبان فارسی 2 |90| قرائت و ترجمه متون تاریخی به زبان عربی 2
91| قوم شناسی و مردم شناسی تاریخی ایران |92| قیام کربلا و نقش آن در نهضتهای شیعی
93| گاهشماری و تقویم |94| مبانی برنامهریزی آموزش متوسطه
95| مبانی تاریخ اجتماعی ایران |96| مبانی تکوین و تحول تمدنهای جهان
97| مبانی جامعهشناسی |98| مبانی حکومت و ساخت قدرت در تاریخ ایران
99| مبانی علم اقتصاد |100| مبانی علم سیاست
101| متون اسلامی |102| مدیریت آموزشی
103| معارف اسلامی 2 |104| نهضت روحانیت در دو سده اخیر ایران
105| نهضت فلسطین |106| کلیات جغرافیا (با تکیه بر جغرافیای ایران)
107| کلیات و مبانی علم تاریخ | | ||
!صنعت و بازارکار
فارغالتحصیلان دورههای کارشناسی تاریخ توانائی آن را خواهند یافت که در سازمانهای دولتی و غیر دولتی از قبیل وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ((موزه))ها، مراکز اسناد ملی، صدا و سیما، مراکز نگهداری آرشیوهای دولتی در کلیه وزارتخانهها و مؤسسات دولتی، روزنامهها و مجلات و مراکز ((چاپ و نشر)) کتاب و مانند آن به انجام تحقیقات تاریخی در حد تحقیقات بینالمللی و تدریس تاریخ در مراکز آموزشی بپردازند.