تاریخچه ی:
رشته بهداشت محیط
تفاوت با نگارش: 2
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | |
+ | {picture=behdashtmohit_icon.GIF} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| |
| | | |
| | | | | |
| {picture=uuuuuu.gif} | | {picture=uuuuuu.gif} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| در اجرای بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تامین و حفظ(( آب ))آشامیدنی بهداشتی و پاکسازی ((محیطزیست)) انسان از آلودگیها و بهداشت اماکن عمومی و پیشگیری از بیماریهای ناشی از عدم بهداشت آب و محیط و برای بالابردن سطح سلامتی روستاییان ضرورت آموزش و تربیت افراد کاردان و متعهد در زمینه بهداشت محیط محسوس است و بر این اساس طرحی تحت عنوان طرح دوره کاردانی بهداشت محیط به وسیله گروه پزشکی شورای عالی برنامهریزی تهیه گردیده است، مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس این دوره به شرح زیر به تصویب شورایعالی برنامهریزی رسیده است . | | در اجرای بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تامین و حفظ(( آب ))آشامیدنی بهداشتی و پاکسازی ((محیطزیست)) انسان از آلودگیها و بهداشت اماکن عمومی و پیشگیری از بیماریهای ناشی از عدم بهداشت آب و محیط و برای بالابردن سطح سلامتی روستاییان ضرورت آموزش و تربیت افراد کاردان و متعهد در زمینه بهداشت محیط محسوس است و بر این اساس طرحی تحت عنوان طرح دوره کاردانی بهداشت محیط به وسیله گروه پزشکی شورای عالی برنامهریزی تهیه گردیده است، مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس این دوره به شرح زیر به تصویب شورایعالی برنامهریزی رسیده است . |
| دوره کاردانی بهداشت محیط یکی از دورههای آموزشی در نظام آموزش عالی است که هدف آن تربیت افرادی است که بتوانند در اجتماعات کوچک مستقر شده و پس از مطالعه و بررسی مشکلات ((بهداشت محیط ))منطقه با همکاری ردههای مستقر در شهرستان در تامین آب شروب اهالی (کمی، کیفی) دفع فاضلاب و زباله بهسازی منابع آب، بهسازی اماکن عمومی، مبارزه با(( حشرات ))و ناقلین، فعالیت نمایند | | دوره کاردانی بهداشت محیط یکی از دورههای آموزشی در نظام آموزش عالی است که هدف آن تربیت افرادی است که بتوانند در اجتماعات کوچک مستقر شده و پس از مطالعه و بررسی مشکلات ((بهداشت محیط ))منطقه با همکاری ردههای مستقر در شهرستان در تامین آب شروب اهالی (کمی، کیفی) دفع فاضلاب و زباله بهسازی منابع آب، بهسازی اماکن عمومی، مبارزه با(( حشرات ))و ناقلین، فعالیت نمایند |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف |نام دانشگاه| کاردانی |کارشناسی| ارشد| دکترا | | ||ردیف |نام دانشگاه| کاردانی |کارشناسی| ارشد| دکترا |
| 1| آزاد- بیرجند| * | | | | | 1| آزاد- بیرجند| * | | | |
| 2| آزاد- تهران|* | | | | | 2| آزاد- تهران|* | | | |
| 3| آزاد- سبزوار |* | | | | | 3| آزاد- سبزوار |* | | | |
| 4| آزاد- فیروزآباد |* | | | || | | 4| آزاد- فیروزآباد |* | | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس | | ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس |
| 1| آشنایی با پوتوها |2| آمار حیاتی 1 | | 1| آشنایی با پوتوها |2| آمار حیاتی 1 |
| 3| آموزش بهداشت |4| اپیدمیولوژی بیماریهای واگیر | | 3| آموزش بهداشت |4| اپیدمیولوژی بیماریهای واگیر |
| 5| اصول بهداشت هوا |6| اصول تصفیه و بهسازی منابع آب | | 5| اصول بهداشت هوا |6| اصول تصفیه و بهسازی منابع آب |
| 7| اصول هیدرولیک |8| اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری | | 7| اصول هیدرولیک |8| اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری |
| 9| بهداشت حرفهای |10| بهداشت مسکن | | 9| بهداشت حرفهای |10| بهداشت مسکن |
| 11| بهداشت مواد غذایی |12| بهرهبرداری از تاسیسات آب و فاضلاب | | 11| بهداشت مواد غذایی |12| بهرهبرداری از تاسیسات آب و فاضلاب |
| 13| پاتوبیولوژی |14| تربیت بدنی | | 13| پاتوبیولوژی |14| تربیت بدنی |
| 15| جامعه شناسی شهری و روستایی |16| جمعیت و تنظیم خانواده | | 15| جامعه شناسی شهری و روستایی |16| جمعیت و تنظیم خانواده |
| 17 |حفاری و بهرهبرداری از چاه |18| دفع فاضلاب | | 17 |حفاری و بهرهبرداری از چاه |18| دفع فاضلاب |
| 19| دفع فضولات اجتماعات کوچک |20| ریاضیات پیش دانشگاهی | | 19| دفع فضولات اجتماعات کوچک |20| ریاضیات پیش دانشگاهی |
| 21| زبان پیش دانشگاهی |22| زبان عمومی | | 21| زبان پیش دانشگاهی |22| زبان عمومی |
| 23| شیمی عمومی |24 |شیمی عمومی آزمایشگاه | | 23| شیمی عمومی |24 |شیمی عمومی آزمایشگاه |
| 25| شیمی و میکروبیولوژی اب و فاضلاب |26| فارسی | | 25| شیمی و میکروبیولوژی اب و فاضلاب |26| فارسی |
| 27 |فیزیک عمومی |28 |گندزاها و پاک کنندهها | | 27 |فیزیک عمومی |28 |گندزاها و پاک کنندهها |
| 29| معارف |30 |نظام عرضه خدمات بهداشتی | | 29| معارف |30 |نظام عرضه خدمات بهداشتی |
| 31 |نقشه برداری |32| نقشه کشی | | 31 |نقشه برداری |32| نقشه کشی |
| 33| کارآموزی در عرصه 1 |34| کارآموزی در عرصه 2 | | 33| کارآموزی در عرصه 1 |34| کارآموزی در عرصه 2 |
| 35| کارآموزی در عرصه 3 |36| کارآموزی در عرصه 4 | | 35| کارآموزی در عرصه 3 |36| کارآموزی در عرصه 4 |
| 37| کاربرد تلمبهها در تاسیسات آب و فاضلاب |38| کاربرد سموم و مبارزه با ناقلین | | 37| کاربرد تلمبهها در تاسیسات آب و فاضلاب |38| کاربرد سموم و مبارزه با ناقلین |
| 39| کارگاه لوله کشی آب و فاضلاب |40 |کارگاه نصب و راهاندازی و تعمیر موتور تلمبهها || | | 39| کارگاه لوله کشی آب و فاضلاب |40 |کارگاه نصب و راهاندازی و تعمیر موتور تلمبهها || |
| !صنعت و بازارکار | | !صنعت و بازارکار |
| کسانیکه دوره کاردانی بهداشت محیط را بگذرانند قادرند: | | کسانیکه دوره کاردانی بهداشت محیط را بگذرانند قادرند: |
| |
| | | |
| | | | | |
| {picture=DDDD.jpg} | | {picture=DDDD.jpg} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| __1-__ در تهیه و اجرای طحرهای انتقال، تصفیه و توزیع آب در سطح روستا فعالیت نمایند. | | __1-__ در تهیه و اجرای طحرهای انتقال، تصفیه و توزیع آب در سطح روستا فعالیت نمایند. |
| __2-__ در شناسایی منابع آلوده کننده آب فعالیت نمایند. | | __2-__ در شناسایی منابع آلوده کننده آب فعالیت نمایند. |
| __3-__ ارائه راه حلهای ساده جهت جمعآوری، تصفیه و دفع فاضلاب اجتماعات کوچک فعالیت نمایند. | | __3-__ ارائه راه حلهای ساده جهت جمعآوری، تصفیه و دفع فاضلاب اجتماعات کوچک فعالیت نمایند. |
| __4-__ راههای بهداشتی جمعآوری، دفع و یا استفاده از فضولات حیوانی، انسانی و زباله را آموزش و فعالیت کنند. | | __4-__ راههای بهداشتی جمعآوری، دفع و یا استفاده از فضولات حیوانی، انسانی و زباله را آموزش و فعالیت کنند. |
| __5-__ بهسازی چاهها، قنوات، چشمهسارها و منابع آب فعالیت نمایند. | | __5-__ بهسازی چاهها، قنوات، چشمهسارها و منابع آب فعالیت نمایند. |
| __6-__ در بهداشت مسکن، بهشسازی اماکن عمومی و بهداشت موادغذایی آموزش و فعالیت نمایند. | | __6-__ در بهداشت مسکن، بهشسازی اماکن عمومی و بهداشت موادغذایی آموزش و فعالیت نمایند. |
| __7- __در آموزش ((بهداشت)) و ارتباط با مردم فعالیت نمایند. | | __7- __در آموزش ((بهداشت)) و ارتباط با مردم فعالیت نمایند. |