تاریخچه ی:
رشته برق، قدرت کاردانی
تفاوت با نگارش: 1
| + | V{maketoc} |
| + | {picture=bargodr.jpg} |
| + | !مقدمه |
| + | هدف از این دوره تربیت ((تکنسین)) در زمینه نصب ، بهره برداری ، نظارت ، نگهداری ، عیب یابی و تعمیرات در شکبه های توزیع و همچنین پستهای توزیع فشار قوی (به انضمام تجهیزات مربوطه ) می باشد. باتوجه به اینکه صنعت آب و برق کشور ، سرمایه گذاریهای بسیار عظیمی ، چه از نظر ((تاسیسات)) و تجهیزات و چه از نظر نیروی انسانی متخصص و کارآمد ، در جهت حفظ و رشد خود و دیگر صنایع و نیز تاثیر در امور جاری اجتماعی ، اقتصادی مملکت طلب می کند و از آنجایی که این صنعت پیشرفته و پیچیده با استفاده از ((تکنولوژی)) مدرن در رسته های مختلف دارای تجهیزات بسیار متنوع و افراد متخصص در زمینه های مختلف ، طراحی . نصب . اجرا و عمدتا بهره برداری و تعمیر و نگهداری می باشد، لذا ضروری است تا حرکت و فعالیت نوینی را درجهت نیل به خودکفایی استقلال کشور در این زمینه آغاز و ادامه داد. یکی از وجوه مهم و شاخص این حرکت ، تامین تربیت نیروی انسانی کارآمد و کار آشنا می باشد که با طی آموزشهای خاص و مورد لزوم در رشته های مختلف بتوانند در بدو ورود به این صنعت وظایف محوله راحتی الامکان بدون نقص و یا بروز زیانهای آشکار و نهان انجام دهند، لذا در جهت نیل به این مقصود کمیته تخصص برق گروه علمی - کاربردی تشکیل گردیده و برای تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز صنعت آب و ((برق)) اقدام به برنامه ریزی جهت تشکیل دوره های بلند مدت و کوتاه مدت نموده است که برگزاری دوره های بلندمدت کاربردی (کاردانی و کارشناسی )از این نوع می باشد. |
| + | هدف این رشته تربیت تکنسین متخصص جهت بهره برداری صحیح از پستهای فشار قوی و فشار ضعیف و نظارت ،نگهداری ، تعمیرات و محاسبه شبکه های توزیع که به مقدار بسیار زیادی در سطح کشور موجودند می باشد. این دوره دارای دو گرایش پست و توزیع می باشد که در دروس عمومی ، پایه ، اصلی و تعدادی از دروس تخصصی ، دروسشان یکسان بوده ولی با توجه به سه معیار: |
| + | الف)اعلام نیاز شرکتها (محل خدمت آتی دانشجو) |
| + | ب)علاقه دانشجو |
| + | ج)استعداد و توانایی دانشجو (نظر استاد راهنما ، معدل ) |
| + | در یکی از گرایشها ادامه تحصیل خواهند داد. |
| + | __طول دوره و شکل نظام :__ |
| + | طول متوسط دوره کاردانی برق- قدرت 2 سال است و دروس نظری و عملی آن بصورت واحدی در حداقل 4 ترم ارائه می گردد و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب آموزشهای کاردانی در بخش صنعت از نوع آموزشهای علمی - کاربردی می باشد. |
| + | طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل است و زمان تدریس هر واحد نظر ی17 ساعت ازمایشگاهی 51 ساعت و کارگاهی و بازدید 68 ساعت در طول یک ترم است. |
| + | __قابلیتها و تواناییهای اکتسابی از دوره :__ |
| + | !!گرایش توزیع |
| + | __الف) نوسازی__ |
| + | *آشنایی با نقشه برداری و تسلط به نقشه خوانی |
| + | *آشنایی کامل به تجهیزات خطوط (انواع کابلها . سیمهای هوایی ، و متعلقات خطوط ، انواع مفصل ، سر((کابل)) و … ) |
| + | *تسلط کامل به استاندارد های توزیع |
| + | *شناخت کامل نسبت به تابلوها و کلید ها و نصب آنها |
| + | *تسلط کامل به سیستم زمین و نحوه زمین کردن تاسیسات |
| + | *تسلط به نصب مفصل و سرکابل |
| + | __ب) بهره برداری و نگهداری (سرویس و تعمیرات ) خطو ط و پستها :__ |
| + | *عیب یابی |
| + | *کاربرروی خطوط گرم |
| + | *جمع آوری آمار و اطلاعات و نحوه بکارگیری آنها |
| + | *سرویس و تعمیرات شبکه و تجهیزات مربوطه به آن |
| + | *آشنایی با مانور کردن شبکه |
| + | !!گرایش پست |
| + | __الف) بهره برداری__ |
| + | *آشنایی باساختمان و طرز کار تجهیزات مورد استفاده در پستها |
| + | *آشنایی با شرایط مناسب عملکرد هر یک از تجهیزات و ((پارامتر))های قابل کنترل جهت بهره برداری صحیح |
| + | *انجام مانورهای لازم درخواستی توسط مراکز کنترل |
| + | *قدرت تصمیم گیری در مورد مانورهای ضروری بروزحادثه ، شناخت کامل طرحهای تک خطی و ((میمیک)) پست. |
| + | __ب)نوسازی و نصب__ |
| + | *تسلط کامل به خواندن نقشه های اجرایی و توان استفاده از دستورالعملهای نصب |
| + | *آشنایی با روش بارگیری . حمل و تخلیه تجهیزات |
| + | *نصب ((ترانس)) قدرت، ترانس زمین و ((راکتور))ها |
| + | *نصب کلیدهای فشار قوی و ((سکسیونر))ها |
| + | *نصب تابلوهای فشار قوی ، کنترل و حفاظت و اندازه گیر ی، تابلوهای تغذیه داخلی ، باطریخانه و انجام کلیه کابل کشیها و سیم بندیها |
| + | __ج) تعمیرات__ |
| + | *آشنایی کامل با ساختمان و کارکرد ترانسفورمرهای قدرت ، تپ چنجرها ، راکتورها و مقاومت های محدود کننده |
| + | *آشنایی کامل با نحوه و چگونگی تعمیر و تعویض اجزا ((ترانسفورمر)) قدرت |
| + | *آشنایی با نحوه نمونه برداری ، تست، ((تصفیه)) و تزریق روغن |
| + | *آشنایی کامل با قطعات و ساختمان و عملکرد کلیدهای فشار قوی |
| + | *آشنایی با نحوه تعمیر کلیدهای فشار قوی |
| + | *آشنایی کامل با ساختمان سایر تجهیزات مورد استفاده در پست و عیب یابی و تعمیر و تعویض قطعات و تجهیزات |
| + | !سطوح رشته |
| + | ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی |کارشناسی| ارشد |دکترا |
| + | 1| آزاد- اهر | |* | | |
| + | 2| آزاد- بجنورد | | *| | |
| + | 3| آزاد- تربت حیدریه| | *| | |
| + | 4| آزاد- ساوه | |* | | |
| + | 5| آزاد- شهر بابک | |* | | |
| + | 6| آزاد- شوشتر | |* | | |
| + | 7| آزاد- قائنات | |* | | |
| + | 8| آزاد- کرمانشاه | |* | | |
| + | 9| آزاد-ابهر | | *| | |
| + | 10| آزاد-بروجرد | |* | | |
| + | || |
| + | !درسهای رشته |
| + | || |
| + | ردیف |نام درس | ردیف | نام درس |
| + | 1| آزمایشگاه الکترونیک 1 |2 |آزمایشگاه الکترونیک 2 |
| + | 3| آزمایشگاه تکنیک پالس |4 |آزمایشگاه سیستمهای قدرت |
| + | 5| آزمایشگاه عایقها و فشار قوی |6 |آزمایشگاه فیزیک الکتریسیته و مغناطیس |
| + | 7| آزمایشگاه ماشینهای الکتریکی |8 |آزمایشگاه ماشینهای الکتریکی 1 |
| + | 9| آزمایشگاه مدارهای مخابراتی |10 |آزمایشگاه مدارهای منطقی |
| + | 11| آزمایشگاه مدارهای الکتریکی و اندازه گیری |12 |آزمایشگاه الکترونیک 3 |
| + | 13| آزمایشگاه الکترونیک صنعتی |14 |آزمایشگاه اندازه گیری مدار |
| + | 15| آزمایشگاه ریزپردازنده |16 |آزمایشگاه سیستم های کنترل خطی |
| + | 17| آزمایشگاه فیزیک عمومی |18| آمار و احتمالات مهندسی |
| + | 19| ابزار دقیق | 20| اصول میکرو کامپیوترها |
| + | 21| اصول و فلسفه آموزش |22 |الکترومغناطیس |
| + | 23| الکترونیک 1 |24| الکترونیک 2 |
| + | 25| الکترونیک 3 |26| الکترونیک صنعتی |
| + | 27| اندازه گیری الکتریکی |28| اندازه گیری و سنجش پیشرفت تحصیلی |
| + | 29| اندازهگیری الکترونیکی |30| بررسی سیستمهای قدرت 2 |
| + | 31| بررسی و طراحی سیستم های الکترونیکی |32| بررسی کتب درسی متوسطه و چگونگی تدریس آنها |
| + | 33| برنامه نویسی کامپیوتر| 34| پروژه |
| + | 35| تجزیه و تحلیل سیستمها |36| تمرین معلمی (1)، (2) (عملی) |
| + | 37| تکنولوژی مواد برقی|38| تکنیک پالس |
| + | 39| رئولوژی پلیمرها 2 |40| رسم فنی برق |
| + | 41| رسم فنی عمومی (مکانیک) |42| روان شناسی تربیتی |
| + | 43| روانشناسی عمومی |44| روش تحقیق با تأکید بر علوم تربیتی |
| + | 45| ریاضی پیش دانشگاهی |46| ریاضی عمومی 1 |
| + | 47| ریاضی عمومی 2 |48| ریاضی مهندسی |
| + | 49| ریزپردازنده |50| زبان پیش دانشگاهی |
| + | 51| زبان تخصصی |52| سازمان و مدیریت در آموزش و پرورش |
| + | 53| سیستمهای کنترل خطی |54| سیستم های انتقال |
| + | 55| سیستم های تلویزیون |56| سیستم های کنترل دیجیتال و غیر خطی |
| + | 57| شبکههای کامپیوتری |58| طراحی خودکار مدارهای دیجیتال |
| + | 59| طراحی، تولید و کاربرد مواد آموزشی |60| عایقها و فشار قوی |
| + | 61| فیزیک الکتریسیته و مغناطیس |62| فیزیک پیش دانشگاهی |
| + | 63| فیزیک عمومی |64| فیلتر و سنتز مدار |
| + | 65| مأخذشناسی اسلام |66| ماشینهای الکتریکی 2 |
| + | 67| ماشینهای الکتریکی 1 |68| مباحث ویژه در الکترونیک |
| + | 69| مباحث ویژه در قدرت |70| مبانی کامپیوتر |
| + | 71| مبانی برنامه ریزی درسی|72| محاسبات عددی |
| + | 73| مخابرات |74| مدارهای الکتریکی 1 |
| + | 75| مدارهای الکتریکی 2 |76| مدارهای مخابراتی |
| + | 77| مدارهای منطقی | 78| معادلات دیفرانسیل |
| + | 79| معماری کامپیوتر |80| مقدمات راهنمایی و مشاوره |
| + | 81| کارآموزی |82| کاربرد نرم افزارهای آموزشی در تدریس |
| + | 83| کارگاه شبکه های هوایی |84| کارگاه عمومی برق |
| + | 85| کارگاه کابل کشی و مفصل بندی |86| کلیات روشها و فنون تدریس (1) نظری |
| + | 87| کلیات روشها و فنون تدریس (2) کارگاهی |88| کنترل صنعتی |
| + | 89| کنترل کامپیوتری |
| + | || |
| + | ! صنعت و بازار کار |
| + | فارغ التحصیلان دوره کاردانی برق- قدرت تواناییهای زیر را دارا خواهند بود. |
| + | __الف- گرایش توزیع:__ |
| + | *انتقال نظرات و روشهای مورد تایید مهندسان به کارگران فنی ماهر. |
| + | *تهیه و تفسیر نقشه ها و کروکی های مهندسان و پیاده کردن آنها به کمک کارگران فنی ماهر. |
| + | *استفاده از جداول فنی و کتب استاندارد. |
| + | *آشنایی کامل به تجهیزات خطوط و نصب آنها (انواع کابلها، سیمهای هوایی و متعلقات خطوط، انواع مفصل، سر کابل و ...) |
| + | *نصب و راه اندازی دستگاهها و بازرسی و کنترل مرغوبیت سرویس و تعمیرات شبکه و تجهیزات مربوط به آن |
| + | *آشنایی کامل به گزارش نویسی و کنترل |
| + | *آشنایی با مبانی مدیریت، برنامه ریزی و کنترل ((پروژه)) و سرپرستی |
| + | *طراحی شبکه های فشار ضعیف، فشار متوسط، پستهای هوایی و زمینی |
| + | __ب- گرایش پست:__ |
| + | *آشنایی با ساختمان طرز کار تجهیزات مورد استفاده در پستها |
| + | *آشنایی با شرایط مناسب عملکرد هر یک از تجهیزات و پارامترهای قابل کنترل جهت بهره برداری صحیح |
| + | *قدرت تصمیم گیری در مورد مانورهای ضروری در صورت بروز حادثه، شناخت کامل طرحهای کمک خطی و میمیک پست تسلط کامل به خواندن نقشه های اجرایی و توان استفاده از دستورالعمل های نصب |
| + | *نصب ترانس قدرت- ترانس زمینی- راکتور- کلیدهای فشار قوی و سکسیونرها- تابلوهای فشار قوی |
| + | *کنترل و محافظت و راه اندازی تابلوهای تغذیه داخلی باطریخانه و کابل کشیها و سیم بندیها |
| + | *آشنایی کامل با ساختمان و کارکرد ترانسفورمرهای قدرت و تب چنجرها و راکتورها و مقاومت های محدودکننده و تعویض اجزا ترانسفورمر قدرت |
| + | *آشنایی کامل با ساختمان سایر تجهیزات مورد استفاده در پست و عیب و تعمیر و تعویض قطعات و تعمیر کلیدهای فشار قوی. |
| + | *آشنایی کامل با نحوه کار ساختمان و تنظیم وسایل حفاظتی و اندازه گیری، حفاظت ترانسفورمرو خطوط |