تاریخچه ی:
رشته اقتصاد حمل و نقل
تفاوت با نگارش: 3
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | |
+ | {picture=Eghthmna.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| رشته ((علوم اقتصادی ))مجموعه دانشهای مربوط به اقتصاد را مورد بحث و بررسی قرار می دهد . این مجموعه که حاصل سلسله ای از اندیشه ها و تفکرات است تا محور قرار دادن بررسی منابع کمیاب و تلاش برای استفاده بهینه از منابع محدود طبیعی و همچنین نیروی کار انسانی در پی آنست تا با چینش دقیق اجزاء و عناصر گوناگون اقتصادی در کنار یکدیگر از منابع کمیاب یاد شده به گونه ای استفاده نماید که بیشترین میزان ممکن از خواسته های انسانی تامین گردد . بدین سبب گرایش های مختلفی در رشته علوم اقتصادی به وجود آمده است که یکی از آنها گرایش اقتصاد حمل و نقل می باشد . هدف از تاسیس چنین گرایشی آشنا نمودن دانشجویان با مفاهیم و ویژگیهای اقتصادی حمل و نقل ، روشهای حمل و نقل سنتی و مدرن ، انتخاب وسیله ارزیابی خدمات حمل و نقل ، ارزشیابی طرحها و پروژه های حمل و نقل و مواردی دیگر از این نوع و بررسی نظریه های گوناگون ارائه شده در زمینه ارتباطی حمل و نقل و توسعه اقتصادی است . در این گرایش همچنین نکات ویژه ای در خصوص حمل و نقل زمینی ، دریایی ، هوایی ، خطوط و لوله های نفتی مورد بررسی قرار می گیرد . | | رشته ((علوم اقتصادی ))مجموعه دانشهای مربوط به اقتصاد را مورد بحث و بررسی قرار می دهد . این مجموعه که حاصل سلسله ای از اندیشه ها و تفکرات است تا محور قرار دادن بررسی منابع کمیاب و تلاش برای استفاده بهینه از منابع محدود طبیعی و همچنین نیروی کار انسانی در پی آنست تا با چینش دقیق اجزاء و عناصر گوناگون اقتصادی در کنار یکدیگر از منابع کمیاب یاد شده به گونه ای استفاده نماید که بیشترین میزان ممکن از خواسته های انسانی تامین گردد . بدین سبب گرایش های مختلفی در رشته علوم اقتصادی به وجود آمده است که یکی از آنها گرایش اقتصاد حمل و نقل می باشد . هدف از تاسیس چنین گرایشی آشنا نمودن دانشجویان با مفاهیم و ویژگیهای اقتصادی حمل و نقل ، روشهای حمل و نقل سنتی و مدرن ، انتخاب وسیله ارزیابی خدمات حمل و نقل ، ارزشیابی طرحها و پروژه های حمل و نقل و مواردی دیگر از این نوع و بررسی نظریه های گوناگون ارائه شده در زمینه ارتباطی حمل و نقل و توسعه اقتصادی است . در این گرایش همچنین نکات ویژه ای در خصوص حمل و نقل زمینی ، دریایی ، هوایی ، خطوط و لوله های نفتی مورد بررسی قرار می گیرد . |
| ((حمل و نقل ))از دو بخش تشکیل شده یکی زیر ساختارهای حمل و نقل و دیگری وسایل حمل و نقل . برای استفاده بهینه از این سیستم حمل و نقل این رشته در دانشگاه آزاد برگزار می گردد تا امکان تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز کشور در حد کارشناسی فراهم کند . توسعه حمل و نقل همانطور که همگان اطلاع دارند ، به طور روز افزون از دانش و تکنولوژی بالایی برخوردار است پس بنابراین در ایران هم ، امروز می بایستی همراه با این افزایش دانش و تکنولوژی یعنی فنون جدید حمل و نقل نیروهای ماهر و متخصصی تربیت کنیم تا بتوانیم این سیستم حمل و نقل را چه از نظر زیر ساختارهای حمل و نقل ، چه از نظر وسائط حمل و نقل بصورت بهینه مورد استفاده قرار دهند . | | ((حمل و نقل ))از دو بخش تشکیل شده یکی زیر ساختارهای حمل و نقل و دیگری وسایل حمل و نقل . برای استفاده بهینه از این سیستم حمل و نقل این رشته در دانشگاه آزاد برگزار می گردد تا امکان تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز کشور در حد کارشناسی فراهم کند . توسعه حمل و نقل همانطور که همگان اطلاع دارند ، به طور روز افزون از دانش و تکنولوژی بالایی برخوردار است پس بنابراین در ایران هم ، امروز می بایستی همراه با این افزایش دانش و تکنولوژی یعنی فنون جدید حمل و نقل نیروهای ماهر و متخصصی تربیت کنیم تا بتوانیم این سیستم حمل و نقل را چه از نظر زیر ساختارهای حمل و نقل ، چه از نظر وسائط حمل و نقل بصورت بهینه مورد استفاده قرار دهند . |
- | __رابطه علم اقتصاد با سایر علوم :__ بر اساس همین دیدگاهها ، علم اقتصاد با سایر علوم و به خصوص علوم پایه هم آمیختگی شدیدی پیدا کرده ، یکی از بارزترین رشته هایی که اخیرا در این رشته مورد استفاده قرار می گیرد ریاضیات و آمار است و توصیه می کنیم دانش جویان دوره دبیرستانی که دارای زمینه قوی(( ریاضی ))و آمار نیستند ادامه این رشته را در دوره کارشناسی و کار شناسی ارشد باید منتفی کنند و بر عکس دانشجویانی که در دوران دبیرستان از رشته آمار و ریاضی قوی تر بر خوردارند مطمئنا می توانند در دوره های بسیار بسیار بالاتری در این رشته موفق شوند . البته متاسفانه اخیرا در چارچوب آموزش و پرورش دانش آموزانی را به سمت این رشته هدایت می کنند که از ریاضیات ضعیف تری بر خوردارند . و به همین دلیل دانشجویانی که در دوره دبیرستان از رشته اقتصاد فارغ التحصیل می شوند در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد دچار مشکلات بسیار شدیدی خواهند شد بنابراین ما توصیه می کنیم که دانشجویانی که می خواهند ادامه تحصیل دهند به خصوص در رشته اقتصاد باید از آمار و ریاضی نسبتا قوی تری برخوردار باشند . در مفهوم عامیانه می گویند اقتصاد علم پول است اما مطمئنا فقط علم پول نیست . و ما باید امکان استفاده از اطلاعات ((آمار))ی را به گونه ای داشته باشیم که بتوانیم مشکلات آینده را هم پیش بینی کنیم. | |
| + | __رابطه علم اقتصاد با سایر علوم :__ |
| + | بر اساس همین دیدگاهها ، علم اقتصاد با سایر علوم و به خصوص علوم پایه هم آمیختگی شدیدی پیدا کرده ، یکی از بارزترین رشته هایی که اخیرا در این رشته مورد استفاده قرار می گیرد ریاضیات و آمار است و توصیه می کنیم دانش جویان دوره دبیرستانی که دارای زمینه قوی(( ریاضی ))و آمار نیستند ادامه این رشته را در دوره کارشناسی و کار شناسی ارشد باید منتفی کنند و بر عکس دانشجویانی که در دوران دبیرستان از رشته آمار و ریاضی قوی تر بر خوردارند مطمئنا می توانند در دوره های بسیار بسیار بالاتری در این رشته موفق شوند . البته متاسفانه اخیرا در چارچوب آموزش و پرورش دانش آموزانی را به سمت این رشته هدایت می کنند که از ریاضیات ضعیف تری بر خوردارند . و به همین دلیل دانشجویانی که در دوره دبیرستان از رشته اقتصاد فارغ التحصیل می شوند در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد دچار مشکلات بسیار شدیدی خواهند شد بنابراین ما توصیه می کنیم که دانشجویانی که می خواهند ادامه تحصیل دهند به خصوص در رشته اقتصاد باید از آمار و ریاضی نسبتا قوی تری برخوردار باشند . در مفهوم عامیانه می گویند اقتصاد علم پول است اما مطمئنا فقط علم پول نیست . و ما باید امکان استفاده از اطلاعات ((آمار))ی را به گونه ای داشته باشیم که بتوانیم مشکلات آینده را هم پیش بینی کنیم. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف |نام دانشگاه |کاردانی |کارشناسی |ارشد |دکترا | | ||ردیف |نام دانشگاه |کاردانی |کارشناسی |ارشد |دکترا |
| 1 |آزاد- تهران مرکزی | | * | | || | | 1 |آزاد- تهران مرکزی | | * | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| ||ردیف |نام درس |ردیف| نام درس | | ||ردیف |نام درس |ردیف| نام درس |
| 1 |آشنایی با برنامه نویسی و بسته های کامپیوتری | 2 |آمار 1 | | 1 |آشنایی با برنامه نویسی و بسته های کامپیوتری | 2 |آمار 1 |
| 3 |آمار 2 |4 |ارزیابی طرحهای اقتصادی | | 3 |آمار 2 |4 |ارزیابی طرحهای اقتصادی |
| 5 |اصول بازاریابی | 6 |اصول بیمه | | 5 |اصول بازاریابی | 6 |اصول بیمه |
- | 7 |اصول حسابداری 1 |8 |اصول ((حسابداری)) 2 |
+ | 7 |اصول حسابداری 1 |8 |اصول حسابداری2 |
| 9 |اصول سازمان و مدیریت | 10|اقتصاد ایران | | 9 |اصول سازمان و مدیریت | 10|اقتصاد ایران |
| 11 |اقتصاد بخشی عمومی 1 | 12 |اقتصاد توسعه | | 11 |اقتصاد بخشی عمومی 1 | 12 |اقتصاد توسعه |
| 13 |اقتصاد حمل و نقل 1 |14 |اقتصاد حمل و نقل 2 | | 13 |اقتصاد حمل و نقل 1 |14 |اقتصاد حمل و نقل 2 |
| 15 |اقتصاد خرد 1 |16 |اقتصاد خرد 2 | | 15 |اقتصاد خرد 1 |16 |اقتصاد خرد 2 |
| 17 |اقتصاد شهری | 18 |اقتصاد منطقهای | | 17 |اقتصاد شهری | 18 |اقتصاد منطقهای |
| 19 |اقتصاد کلان 1 | 20 |اقتصاد کلان 2 | | 19 |اقتصاد کلان 1 | 20 |اقتصاد کلان 2 |
| 21 |برنامه ریزی اقتصادی |22 |برنامه ریزی حمل و نقل | | 21 |برنامه ریزی اقتصادی |22 |برنامه ریزی حمل و نقل |
| 23 |بیمه حمل و نقل |24 |پژوهش عملیاتی | | 23 |بیمه حمل و نقل |24 |پژوهش عملیاتی |
| 25 |پول و بانکداری| 26 |تجارت بین الملل | | 25 |پول و بانکداری| 26 |تجارت بین الملل |
| 27 |تحقیقات بازاریابی| 28 |جغرافیای حمل و نقل | | 27 |تحقیقات بازاریابی| 28 |جغرافیای حمل و نقل |
| 29 |حسابداری شرکتها |30 |حسابداری صنعتی 1 | | 29 |حسابداری شرکتها |30 |حسابداری صنعتی 1 |
| 31 |حقوق تجارت | 32 |حقوق حمل و نقل | | 31 |حقوق تجارت | 32 |حقوق حمل و نقل |
| 33 |روش تحقیق | 34 |ریاضیات 1 | | 33 |روش تحقیق | 34 |ریاضیات 1 |
| 35 |ریاضیات 2 |36 |زبان 3 | | 35 |ریاضیات 2 |36 |زبان 3 |
| 37 |زبان خارجی 2 |38 |زبان خارجی 3 | | 37 |زبان خارجی 2 |38 |زبان خارجی 3 |
| 39 |سازمانهای اقتصادی و بازرگانی بین الملل | 40 |مالیه بین الملل | | 39 |سازمانهای اقتصادی و بازرگانی بین الملل | 40 |مالیه بین الملل |
- | 41 |مبانی جامعه شناسی | 42 |مبانی فقهی(( اقتصاد اسلام )) |
+ | 41 |مبانی جامعه شناسی | 42 |مبانی فقهی اقتصاد اسلام |
| 43 |نظام اقتصادی صدر اسلام |44 |نظامهای اقتصادی || | | 43 |نظام اقتصادی صدر اسلام |44 |نظامهای اقتصادی || |
| !صنعت و بازار کار | | !صنعت و بازار کار |
| دانش آموختگان دوره کارشناسی علوم اقتصادی فارغ گرایشی که در آن به تحصیل پرداختند از توانمندیهای لازم برای تجزیه و تحلیل مسائل ((اقتصاد))ی در زمینه های مختلف صنعتی ،(( کشاورزی ))، ((بازرگانی)) و خدمات در سطح کارشناسی بهرمند می گردند . از سوی دیگر دانش آموختگان گرایش ((اقتصاد حمل و نقل ))به دلیل بررسی مسائل ویژه حمل و نقل از جمله سرمایه گذاری در توسعه حمل و نقل ، اثرات خدمات حمل ونقل در بهای تمام شده کالاها ، چگونگی حمل و نقل شهری و نقش حمل و نقل در توسعه اقتصادی از توانائیهای لازم برای ارائه خدمات در این زمینه ها در دستگاههای ذیربط بر خوردار هستند . وزارت امور اقتصادی و دارایی ، وزارت بازرگانی ، وزارت راه و ترابری از جمله دستگاههایی هستند که کارشناسان علوم اقتصادی با گرایش اقتصاد حمل ونقل می توانند در آنها به انجام فعالیت و کار مشغول گردند. | | دانش آموختگان دوره کارشناسی علوم اقتصادی فارغ گرایشی که در آن به تحصیل پرداختند از توانمندیهای لازم برای تجزیه و تحلیل مسائل ((اقتصاد))ی در زمینه های مختلف صنعتی ،(( کشاورزی ))، ((بازرگانی)) و خدمات در سطح کارشناسی بهرمند می گردند . از سوی دیگر دانش آموختگان گرایش ((اقتصاد حمل و نقل ))به دلیل بررسی مسائل ویژه حمل و نقل از جمله سرمایه گذاری در توسعه حمل و نقل ، اثرات خدمات حمل ونقل در بهای تمام شده کالاها ، چگونگی حمل و نقل شهری و نقش حمل و نقل در توسعه اقتصادی از توانائیهای لازم برای ارائه خدمات در این زمینه ها در دستگاههای ذیربط بر خوردار هستند . وزارت امور اقتصادی و دارایی ، وزارت بازرگانی ، وزارت راه و ترابری از جمله دستگاههایی هستند که کارشناسان علوم اقتصادی با گرایش اقتصاد حمل ونقل می توانند در آنها به انجام فعالیت و کار مشغول گردند. |