مقدمه
علم ژنتیک اسمی جذاب و رشته ای کاربردی و از همه مهمتر رشته ای نوپا که در بسیاری از بخش های مهم زندگی تاثیر گذار است . این رشته به چنان جایگاهی رسیده که برای ارتقاء و رشد آن دانشکده های متعددی در سراسر جهان تاسیس گردیده و آزمایشگاه های مجهزی را به خود اختصاص داده است . اهمیت و جایگاه رشته های مختلف
زیست شناسی اعم از بنیادی و کاربردی و بویژه ژنتیک در جهان امروز هرگز به صاحبنظران پوشیده نیست . حجم عظیم سرمایه گذاریهای مادی و انسانی در کشورهای جهان ، بخصوص کشورهای پیشرفته علمی و فنی در این ارتباط . به روشنی بر اهمیت و نقش استراتژیک
علم وراثت نیز تاکید دارد.این سرمایه گذاریها ، روزانه در حال افزایش است.
با عنایت به جایگاه و نقش تعیین کننده ای که ژنتیک در عموم شئونات زندگی مردم دارد و براساس نیازهای مبرم و کمبودهای چشمگیر ، تاسیس و راه اندازی دوره کارشناسی ارشد ژنتیک از قدمهای مثبتی است که امید می رود با حمایت همه جانبه مسئوللان امر ، در میدان عمل ، به نتایج قابل توجهی بیانجامد.
1-تعریف و هدف
کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی به دوره ای اطلاق می شود که تحصیلات بالاتر از کارشناسی را در برمی گیرد و اولین مقطع تحصیلی پس از کارشناسی می باشد.
هدف از ایجاد آن تربیت افراد لایق ، متعهد و کاردان می باشد که بتوانند برمبانی علم ژنتیک انسانی و متون علمی موجود احاطه یافته در اثر آشنایی با روشهای پیشرفته تحقیق در علوم و بدست آوردن کارآیی و لیاقت و مهارت علمی و عملی لازم را به گونه ای کسب کنند که بخوبی بتوانند به تعلیم در این رشته پرداخته و از مقالات علمی و تحقیقات علوم ژنتیک انسانی و علوم وابسته در جهت پیشبرد مرزهای دانش و کمک به ایجاد روح علمی در جامعه استفاده نمایند.
6-ضرورت و اهمیت
باتوجه به گسترش روز افزون دامنه علم ژنتیک و پژوهشهای فزاینده ای که در بیست ساله اخیر انجام شده است و همچنین گشایش
دانشگاهها و دانشکده های متعدد علوم پزشکی در کشور ، نیاز روز افزون به مدرسین ژنتیک در مملکت احساس می شود.
با توجه به اینکه دارندگان درجه تخصص و دکتری در ژنتیک پزشکی در کشور 4-3 نفر بیشتر نمی باشند بنابر این اولا فارغ التحصیلان این دوره می توانند در موسسات اموزش عالی شهرستانها به امر تدریس بپردازند و ثانیا با دایر نمودن دوره دکترای ژنتیک پزشکی در آینده ، فارغ التحصیلان قادر خواهند بود تحصیلات خود را با اخذ درجه دکتری ادامه دهند.
سطوح رشته
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | آزاد- علوم و تحقیقات تهران | | | * |
|
2 | تبریز | | | * |
|
3 | تربیت مدرس | | | * |
|
4 | شهید بهشتی | | | * |
|
5 | شهیدچمران اهواز | | | * | |
درسهای رشته
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | آمار مقدماتی 2 | 2 | اپیدمیولوژی بیماریهای غیرواگیر
|
3 | اصول علوم بهداشتی | 4 | اصول کامپیوتر و کاربردهای آن در علوم زیستی
|
5 | انسان شناسی | 6 | ایمونوژنتیک
|
7 | بیوشیمی کروماتین | 8 | پایاننامه
|
9 | جنین شناسی و رشد و نمو | 10 | روش تحقیق
|
11 | ژنتیک جمعیت | 12 | ژنتیک رفتاری
|
13 | ژنتیک سرطان | 14 | ژنتیک سوماتیکی و سیتوپلاسمی
|
15 | ژنتیک فیزیولوژیک | 16 | ژنتیک مولکولی
|
17 | ژنتیک میکرو ارگانیسم ها | 18 | ژنتیک انسانی
|
19 | ژنتیک پزشکی | 20 | سمینار 1 و 2 (در دو ترم )
|
21 | سیتوژنتیک | 22 | کاربرد رادیوایزوتوپها
|
23 | مهندسی ژنتیک | 24 | میکروسکوپ الکترونیک
|
25 | کشت سلول و بافت | | |
صنعت و بازارکار
دانشجویانی که این دوره آموزشی را طی می کنند می توانند در صورت داشتن شرایط لازم در موسسات آموزش عالی به امر تدریس و تحقیق پرداخته و همچنین ضمن کمک به امر برنامه ریزی در موسسات و مراکز درمانی و بهداشتی یا مراکز تحقیقاتی انجام وظیفه نمایند.