تاریخچه ی:
رشته ارشد خدمات پرستاری
V{maketoc}
!مقدمه
به منظور تامین نیروی انسانی متعهد و متبحر در رشته(( پرستاری)) و دستیابی به راههای تحقیق و تتبع در ((علوم)) وابسته به آن برای نیل به خودکفایی جهت جبران کمبود نیروهای متخصص آموزشی، خدماتی در مراکز آموزشی ، بهداشتی درمانی جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه حفظ و ارتقای سطح علم در نظام جمهوری اسلامی، دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) رشته مدیریت خدمات پرستاری با مشخصات زیر ارائه می گردد.
__تعریف و هدف__
کارشناسی ارشد پرستاری (ناپیوسته ) به دوره هایی اطلاق می شود که تحصیلات بالاتر از کارشناسی را در بر می گیرد و اولین مقطع تحصیلی پس از کارشناسی می باشد. هدف از ایجاد آن تربیت افرادی لایق ، متعهد و متبحر می باشد بطوریکه بتوانند برمبانی علوم پرستاری و متون علمی موجود احاطه یافته در اثر آشنایی با روشهای پیشرفته تحقیق در علوم و بدست آوردن کارایی و لیاقت و مهارت علمی و عملی لازم ، مجموعه را بگونه ای کسب کنند که بخوبی بتوانند در هر یک از ابعاد پرستاری ، آموزش ، پژوهش و مدیریت فعالیت نموده و بدین ترتیب کمبودهای موجود اعضای هیئت علمی ((دانشگاه))ها و موسسات آموزش عالی و نیروی انسانی و متبحر مراکز بهداشتی درمانی را جبران نمایند و از مقالات علمی و تحقیقات علوم پرستاری و علوم وابسته در جهت پیشبرد دانش و کمک به ایجاد روح علمی در جامعه استفاده کنند.
__طول دوره و شکل نظام __
براساس آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) مصوب شورایعالی برنامه ریزی انقلاب فرهنگی حداقل طول دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) رشته پرستاری 2 سال و حداکثر مجاز طول تحصیلات این دوره برای دانشجویان تمام وقت 3 سال و برای دانشجویان نیمه وقت برابر مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی می باشد.
هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال می باشد و در هر نیمسال 17 هفته کامل آموزشی وجود دارد .
نظام آموزش این دوره واحد است و برای هر واحد درسی نظری در هر نیمسال 17 ساعت آموزش کلاسیک در نظر گرفته شده است و دانشجو باید به ازای هر سال درس نظری حداقل سه ساعت وقت صرف مطالعه ، بحث و تجزیه و تحلیل در درس بنماید.
__ضرورت و اهمیت__
با توجه به گسترش روز افزون دامنه علم پرستاری و تحقیقات دامنه داری که طی صد سال اخیر انجام گردیده و نیاز به شناخت عوامل مختلف بیماری زا و ارتباط آنها با انسان و نیاز روز افزون موسسات آموزش عالی و مراکز بهداشتی درمانی به مدرس و مدیر پرستاری متعهد و متبحر جهت کوشش در پژوهشهای علمی برای نیل به خودکفایی و آماده نمودن افراد جهت ادامه تحصیل تا مرحله دکتری علمی، دایر نمودن این دوره و اهمیت آن مشخص می گردد و تاسیس این دوره در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران کاملا ضرورت دارد.
!سطوح رشته
||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا
1 |دانشکده پرستاری آبادان | |* | |
2| دانشکده پرستاری بم| |* | |
3| دانشکده پرستاری جیرفت| |* | |
4| دانشکده پرستاری و مامایی آمل | |* | |
5| دانشکده پرستاری و مامایی رامسر | |* | |
6| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی جهرم| |* | |
7| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زابل| |* | |
8| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سبزه وا | |* | |
9| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شاهرود| |* | |
10| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی فسا| | * | |
11| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی قم | |* | |
12| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گناباد| | * | |
13| علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران | |* | |
14 |علوم پزشکی بقیة اله (عج) تهران| | * | |
15| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اراک| | * | |
16| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اردبیل| |* | |
17 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ارومیه | |* | |
18| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان| |* | |
19| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اهواز | |* | |
20| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران | |* | |
21| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایلام | |* | |
22| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بابل | | * | |
23| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بندرعباس| | * | |
24| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بوشهر | |* | |
25| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بیرجند| | * | |
26| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تبریز | |* | |
27|علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران| |* | |
28| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی رفسنجان| |* | |
29| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زاهدان| |* | |
30| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زنجان| |* | |
31| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان | |* | |
32| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهرکرد | | * | |
33 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی| |* | |
34| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شیراز | |* | |
35| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی قزوین| | * | |
36| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گرگان | |* | |
37| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گیلان- رشت| | * | |
38| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی لاهیجان| |* | |
39| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی لرستان- خرم آبا | |* | |
40| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مازندران- ساری | | * | |
41| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مشهد | | * | |
42| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی همدان| |* | |
43| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کاشان | |* | |
44| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کردستان- سنندج| |* | |
45| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمان| | * | |
46| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمانشاه | |* | |
47| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی یاسوج | |* | |
48| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی یزد | |* | | ||
!درسهای رشته
||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس
1| اپیدمیولوژی| 2| بررسی وضعیت سلامت در کودکان
3| پرستاری بهداشت جامعه 1 (جامعه ) |4|پرستاری بهداشت جامعه 2 (خانواده )
5| پرستاری بهداشت جامعه 3 (گروه ) |6| پرستاری بهداشت کودک و خانواده 1
7| پرستاری بهداشت کودک و خانواده 2 |8| پرستاری داخلی و جراحی 1
9| پرستاری داخلی و جراحی 2 |10| پرستاری داخلی و جراحی 3
11| پرستاری روانی 1 (فرد درمانی ) |12| پرستاری روانی 2 (فامیل درمانی )
13| پرستاری روانی 3 (گروه درمانی ) |14| تحلیل آماری
15| تکامل کودک و خانواده |16| روانپزشکی و روانپرستاری اطفال و نوجوانان
17| روش تحقیق ، آشنایی با منابع و وسایل و وسایل و ابزا |18| فیزیولوژی پیشرفته
19| نظریه ها و کاربرد آنها در پرستاری| | ||
!صنعت و بازارکار
دانشجویانی که این دوره آموزشی را طی می کنند می توانند در موسسات خدمات بهداشتی و درمانی بعنوان مدیر خدمات پرستاری به امر هدایت و برنامه ریزی موسسات و مراکز درمانی و ((بهداشت))ی بپردازند.