منو
 کاربر Online
964 کاربر online
تاریخچه ی: رشته ارشد خدمات پرستاری

V{maketoc}


!مقدمه

به منظور تامین نیروی انسانی متعهد و متبحر در رشته(( پرستاری)) و دستیابی به راههای تحقیق و تتبع در ((علوم)) وابسته به آن برای نیل به خودکفایی جهت جبران کمبود نیروهای متخصص آموزشی، خدماتی در مراکز آموزشی ، بهداشتی درمانی جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه حفظ و ارتقای سطح علم در نظام جمهوری اسلامی، دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) رشته مدیریت خدمات پرستاری با مشخصات زیر ارائه می گردد.

__تعریف و هدف__

کارشناسی ارشد پرستاری (ناپیوسته ) به دوره هایی اطلاق می شود که تحصیلات بالاتر از کارشناسی را در بر می گیرد و اولین مقطع تحصیلی پس از کارشناسی می باشد. هدف از ایجاد آن تربیت افرادی لایق ، متعهد و متبحر می باشد بطوریکه بتوانند برمبانی علوم پرستاری و متون علمی موجود احاطه یافته در اثر آشنایی با روشهای پیشرفته تحقیق در علوم و بدست آوردن کارایی و لیاقت و مهارت علمی و عملی لازم ، مجموعه را بگونه ای کسب کنند که بخوبی بتوانند در هر یک از ابعاد پرستاری ، آموزش ، پژوهش و مدیریت فعالیت نموده و بدین ترتیب کمبودهای موجود اعضای هیئت علمی ((دانشگاه))ها و موسسات آموزش عالی و نیروی انسانی و متبحر مراکز بهداشتی درمانی را جبران نمایند و از مقالات علمی و تحقیقات علوم پرستاری و علوم وابسته در جهت پیشبرد دانش و کمک به ایجاد روح علمی در جامعه استفاده کنند.

__طول دوره و شکل نظام __

براساس آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) مصوب شورایعالی برنامه ریزی انقلاب فرهنگی حداقل طول دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) رشته پرستاری 2 سال و حداکثر مجاز طول تحصیلات این دوره برای دانشجویان تمام وقت 3 سال و برای دانشجویان نیمه وقت برابر مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی می باشد.
هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال می باشد و در هر نیمسال 17 هفته کامل آموزشی وجود دارد .
نظام آموزش این دوره واحد است و برای هر واحد درسی نظری در هر نیمسال 17 ساعت آموزش کلاسیک در نظر گرفته شده است و دانشجو باید به ازای هر سال درس نظری حداقل سه ساعت وقت صرف مطالعه ، بحث و تجزیه و تحلیل در درس بنماید.

__ضرورت و اهمیت__

با توجه به گسترش روز افزون دامنه علم پرستاری و تحقیقات دامنه داری که طی صد سال اخیر انجام گردیده و نیاز به شناخت عوامل مختلف بیماری زا و ارتباط آنها با انسان و نیاز روز افزون موسسات آموزش عالی و مراکز بهداشتی درمانی به مدرس و مدیر پرستاری متعهد و متبحر جهت کوشش در پژوهشهای علمی برای نیل به خودکفایی و آماده نمودن افراد جهت ادامه تحصیل تا مرحله دکتری علمی، دایر نمودن این دوره و اهمیت آن مشخص می گردد و تاسیس این دوره در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران کاملا ضرورت دارد.





!سطوح رشته

||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا
1 |دانشکده پرستاری آبادان | |* | |
2| دانشکده پرستاری بم| |* | |
3| دانشکده پرستاری جیرفت| |* | |
4| دانشکده پرستاری و مامایی آمل | |* | |
5| دانشکده پرستاری و مامایی رامسر | |* | |
6| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی جهرم| |* | |
7| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زابل| |* | |
8| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سبزه وا | |* | |
9| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شاهرود| |* | |
10| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی فسا| | * | |
11| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی قم | |* | |
12| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گناباد| | * | |
13| علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران | |* | |
14 |علوم پزشکی بقیة اله (عج) تهران| | * | |
15| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اراک| | * | |
16| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اردبیل| |* | |
17 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ارومیه | |* | |
18| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان| |* | |
19| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اهواز | |* | |
20| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران | |* | |
21| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایلام | |* | |
22| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بابل | | * | |
23| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بندرعباس| | * | |
24| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بوشهر | |* | |
25| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بیرجند| | * | |
26| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تبریز | |* | |
27|علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران| |* | |
28| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی رفسنجان| |* | |
29| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زاهدان| |* | |
30| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زنجان| |* | |
31| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان | |* | |
32| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهرکرد | | * | |
33 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی| |* | |
34| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شیراز | |* | |
35| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی قزوین| | * | |
36| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گرگان | |* | |
37| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گیلان- رشت| | * | |
38| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی لاهیجان| |* | |
39| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی لرستان- خرم آبا | |* | |
40| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مازندران- ساری | | * | |
41| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مشهد | | * | |
42| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی همدان| |* | |
43| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کاشان | |* | |
44| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کردستان- سنندج| |* | |
45| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمان| | * | |
46| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمانشاه | |* | |
47| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی یاسوج | |* | |
48| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی یزد | |* | | ||




!درسهای رشته

||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس
1| اپیدمیولوژی| 2| بررسی وضعیت سلامت در کودکان
3| پرستاری بهداشت جامعه 1 (جامعه ) |4|پرستاری بهداشت جامعه 2 (خانواده )
5| پرستاری بهداشت جامعه 3 (گروه ) |6| پرستاری بهداشت کودک و خانواده 1
7| پرستاری بهداشت کودک و خانواده 2 |8| پرستاری داخلی و جراحی 1
9| پرستاری داخلی و جراحی 2 |10| پرستاری داخلی و جراحی 3
11| پرستاری روانی 1 (فرد درمانی ) |12| پرستاری روانی 2 (فامیل درمانی )
13| پرستاری روانی 3 (گروه درمانی ) |14| تحلیل آماری
15| تکامل کودک و خانواده |16| روانپزشکی و روانپرستاری اطفال و نوجوانان
17| روش تحقیق ، آشنایی با منابع و وسایل و وسایل و ابزا |18| فیزیولوژی پیشرفته
19| نظریه ها و کاربرد آنها در پرستاری| | ||




!صنعت و بازارکار
دانشجویانی که این دوره آموزشی را طی می کنند می توانند در موسسات خدمات بهداشتی و درمانی بعنوان مدیر خدمات پرستاری به امر هدایت و برنامه ریزی موسسات و مراکز درمانی و ((بهداشت))ی بپردازند.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 09 اسفند 1384 [10:37 ]   2   سمیرا_عقیلی      جاری 
 شنبه 29 بهمن 1384 [04:50 ]   1   کیانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..