تاریخچه ی:
رشته ارشد خدمات پرستاری
تفاوت با نگارش: 1
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | |
+ | {picture=mopasta.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| به منظور تامین نیروی انسانی متعهد و متبحر در رشته(( پرستاری)) و دستیابی به راههای تحقیق و تتبع در ((علوم)) وابسته به آن برای نیل به خودکفایی جهت جبران کمبود نیروهای متخصص آموزشی، خدماتی در مراکز آموزشی ، بهداشتی درمانی جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه حفظ و ارتقای سطح علم در نظام جمهوری اسلامی، دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) رشته مدیریت خدمات پرستاری با مشخصات زیر ارائه می گردد. | | به منظور تامین نیروی انسانی متعهد و متبحر در رشته(( پرستاری)) و دستیابی به راههای تحقیق و تتبع در ((علوم)) وابسته به آن برای نیل به خودکفایی جهت جبران کمبود نیروهای متخصص آموزشی، خدماتی در مراکز آموزشی ، بهداشتی درمانی جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه حفظ و ارتقای سطح علم در نظام جمهوری اسلامی، دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) رشته مدیریت خدمات پرستاری با مشخصات زیر ارائه می گردد. |
| __تعریف و هدف__ | | __تعریف و هدف__ |
| کارشناسی ارشد پرستاری (ناپیوسته ) به دوره هایی اطلاق می شود که تحصیلات بالاتر از کارشناسی را در بر می گیرد و اولین مقطع تحصیلی پس از کارشناسی می باشد. هدف از ایجاد آن تربیت افرادی لایق ، متعهد و متبحر می باشد بطوریکه بتوانند برمبانی علوم پرستاری و متون علمی موجود احاطه یافته در اثر آشنایی با روشهای پیشرفته تحقیق در علوم و بدست آوردن کارایی و لیاقت و مهارت علمی و عملی لازم ، مجموعه را بگونه ای کسب کنند که بخوبی بتوانند در هر یک از ابعاد پرستاری ، آموزش ، پژوهش و مدیریت فعالیت نموده و بدین ترتیب کمبودهای موجود اعضای هیئت علمی ((دانشگاه))ها و موسسات آموزش عالی و نیروی انسانی و متبحر مراکز بهداشتی درمانی را جبران نمایند و از مقالات علمی و تحقیقات علوم پرستاری و علوم وابسته در جهت پیشبرد دانش و کمک به ایجاد روح علمی در جامعه استفاده کنند. | | کارشناسی ارشد پرستاری (ناپیوسته ) به دوره هایی اطلاق می شود که تحصیلات بالاتر از کارشناسی را در بر می گیرد و اولین مقطع تحصیلی پس از کارشناسی می باشد. هدف از ایجاد آن تربیت افرادی لایق ، متعهد و متبحر می باشد بطوریکه بتوانند برمبانی علوم پرستاری و متون علمی موجود احاطه یافته در اثر آشنایی با روشهای پیشرفته تحقیق در علوم و بدست آوردن کارایی و لیاقت و مهارت علمی و عملی لازم ، مجموعه را بگونه ای کسب کنند که بخوبی بتوانند در هر یک از ابعاد پرستاری ، آموزش ، پژوهش و مدیریت فعالیت نموده و بدین ترتیب کمبودهای موجود اعضای هیئت علمی ((دانشگاه))ها و موسسات آموزش عالی و نیروی انسانی و متبحر مراکز بهداشتی درمانی را جبران نمایند و از مقالات علمی و تحقیقات علوم پرستاری و علوم وابسته در جهت پیشبرد دانش و کمک به ایجاد روح علمی در جامعه استفاده کنند. |
| __طول دوره و شکل نظام __ | | __طول دوره و شکل نظام __ |
| براساس آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) مصوب شورایعالی برنامه ریزی انقلاب فرهنگی حداقل طول دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) رشته پرستاری 2 سال و حداکثر مجاز طول تحصیلات این دوره برای دانشجویان تمام وقت 3 سال و برای دانشجویان نیمه وقت برابر مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی می باشد. | | براساس آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) مصوب شورایعالی برنامه ریزی انقلاب فرهنگی حداقل طول دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) رشته پرستاری 2 سال و حداکثر مجاز طول تحصیلات این دوره برای دانشجویان تمام وقت 3 سال و برای دانشجویان نیمه وقت برابر مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی می باشد. |
| هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال می باشد و در هر نیمسال 17 هفته کامل آموزشی وجود دارد . | | هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال می باشد و در هر نیمسال 17 هفته کامل آموزشی وجود دارد . |
| نظام آموزش این دوره واحد است و برای هر واحد درسی نظری در هر نیمسال 17 ساعت آموزش کلاسیک در نظر گرفته شده است و دانشجو باید به ازای هر سال درس نظری حداقل سه ساعت وقت صرف مطالعه ، بحث و تجزیه و تحلیل در درس بنماید. | | نظام آموزش این دوره واحد است و برای هر واحد درسی نظری در هر نیمسال 17 ساعت آموزش کلاسیک در نظر گرفته شده است و دانشجو باید به ازای هر سال درس نظری حداقل سه ساعت وقت صرف مطالعه ، بحث و تجزیه و تحلیل در درس بنماید. |
| __ضرورت و اهمیت__ | | __ضرورت و اهمیت__ |
| با توجه به گسترش روز افزون دامنه علم پرستاری و تحقیقات دامنه داری که طی صد سال اخیر انجام گردیده و نیاز به شناخت عوامل مختلف بیماری زا و ارتباط آنها با انسان و نیاز روز افزون موسسات آموزش عالی و مراکز بهداشتی درمانی به مدرس و مدیر پرستاری متعهد و متبحر جهت کوشش در پژوهشهای علمی برای نیل به خودکفایی و آماده نمودن افراد جهت ادامه تحصیل تا مرحله دکتری علمی، دایر نمودن این دوره و اهمیت آن مشخص می گردد و تاسیس این دوره در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران کاملا ضرورت دارد. | | با توجه به گسترش روز افزون دامنه علم پرستاری و تحقیقات دامنه داری که طی صد سال اخیر انجام گردیده و نیاز به شناخت عوامل مختلف بیماری زا و ارتباط آنها با انسان و نیاز روز افزون موسسات آموزش عالی و مراکز بهداشتی درمانی به مدرس و مدیر پرستاری متعهد و متبحر جهت کوشش در پژوهشهای علمی برای نیل به خودکفایی و آماده نمودن افراد جهت ادامه تحصیل تا مرحله دکتری علمی، دایر نمودن این دوره و اهمیت آن مشخص می گردد و تاسیس این دوره در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران کاملا ضرورت دارد. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا | | ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا |
| 1 |دانشکده پرستاری آبادان | |* | | | | 1 |دانشکده پرستاری آبادان | |* | | |
| 2| دانشکده پرستاری بم| |* | | | | 2| دانشکده پرستاری بم| |* | | |
| 3| دانشکده پرستاری جیرفت| |* | | | | 3| دانشکده پرستاری جیرفت| |* | | |
| 4| دانشکده پرستاری و مامایی آمل | |* | | | | 4| دانشکده پرستاری و مامایی آمل | |* | | |
| 5| دانشکده پرستاری و مامایی رامسر | |* | | | | 5| دانشکده پرستاری و مامایی رامسر | |* | | |
| 6| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی جهرم| |* | | | | 6| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی جهرم| |* | | |
| 7| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زابل| |* | | | | 7| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زابل| |* | | |
| 8| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سبزه وا | |* | | | | 8| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سبزه وا | |* | | |
| 9| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شاهرود| |* | | | | 9| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شاهرود| |* | | |
| 10| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی فسا| | * | | | | 10| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی فسا| | * | | |
| 11| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی قم | |* | | | | 11| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی قم | |* | | |
| 12| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گناباد| | * | | | | 12| دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گناباد| | * | | |
| 13| علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران | |* | | | | 13| علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران | |* | | |
| 14 |علوم پزشکی بقیة اله (عج) تهران| | * | | | | 14 |علوم پزشکی بقیة اله (عج) تهران| | * | | |
| 15| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اراک| | * | | | | 15| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اراک| | * | | |
| 16| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اردبیل| |* | | | | 16| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اردبیل| |* | | |
| 17 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ارومیه | |* | | | | 17 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ارومیه | |* | | |
| 18| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان| |* | | | | 18| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان| |* | | |
| 19| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اهواز | |* | | | | 19| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اهواز | |* | | |
| 20| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران | |* | | | | 20| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران | |* | | |
| 21| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایلام | |* | | | | 21| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایلام | |* | | |
| 22| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بابل | | * | | | | 22| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بابل | | * | | |
| 23| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بندرعباس| | * | | | | 23| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بندرعباس| | * | | |
| 24| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بوشهر | |* | | | | 24| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بوشهر | |* | | |
| 25| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بیرجند| | * | | | | 25| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بیرجند| | * | | |
| 26| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تبریز | |* | | | | 26| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تبریز | |* | | |
| 27|علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران| |* | | | | 27|علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران| |* | | |
| 28| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی رفسنجان| |* | | | | 28| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی رفسنجان| |* | | |
| 29| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زاهدان| |* | | | | 29| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زاهدان| |* | | |
| 30| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زنجان| |* | | | | 30| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زنجان| |* | | |
| 31| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان | |* | | | | 31| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان | |* | | |
| 32| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهرکرد | | * | | | | 32| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهرکرد | | * | | |
| 33 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی| |* | | | | 33 |علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی| |* | | |
| 34| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شیراز | |* | | | | 34| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شیراز | |* | | |
| 35| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی قزوین| | * | | | | 35| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی قزوین| | * | | |
| 36| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گرگان | |* | | | | 36| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گرگان | |* | | |
| 37| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گیلان- رشت| | * | | | | 37| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گیلان- رشت| | * | | |
| 38| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی لاهیجان| |* | | | | 38| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی لاهیجان| |* | | |
| 39| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی لرستان- خرم آبا | |* | | | | 39| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی لرستان- خرم آبا | |* | | |
| 40| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مازندران- ساری | | * | | | | 40| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مازندران- ساری | | * | | |
| 41| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مشهد | | * | | | | 41| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مشهد | | * | | |
| 42| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی همدان| |* | | | | 42| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی همدان| |* | | |
| 43| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کاشان | |* | | | | 43| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کاشان | |* | | |
| 44| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کردستان- سنندج| |* | | | | 44| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کردستان- سنندج| |* | | |
| 45| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمان| | * | | | | 45| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمان| | * | | |
| 46| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمانشاه | |* | | | | 46| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمانشاه | |* | | |
| 47| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی یاسوج | |* | | | | 47| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی یاسوج | |* | | |
| 48| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی یزد | |* | | || | | 48| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی یزد | |* | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس | | ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس |
| 1| اپیدمیولوژی| 2| بررسی وضعیت سلامت در کودکان | | 1| اپیدمیولوژی| 2| بررسی وضعیت سلامت در کودکان |
| 3| پرستاری بهداشت جامعه 1 (جامعه ) |4|پرستاری بهداشت جامعه 2 (خانواده ) | | 3| پرستاری بهداشت جامعه 1 (جامعه ) |4|پرستاری بهداشت جامعه 2 (خانواده ) |
| 5| پرستاری بهداشت جامعه 3 (گروه ) |6| پرستاری بهداشت کودک و خانواده 1 | | 5| پرستاری بهداشت جامعه 3 (گروه ) |6| پرستاری بهداشت کودک و خانواده 1 |
| 7| پرستاری بهداشت کودک و خانواده 2 |8| پرستاری داخلی و جراحی 1 | | 7| پرستاری بهداشت کودک و خانواده 2 |8| پرستاری داخلی و جراحی 1 |
| 9| پرستاری داخلی و جراحی 2 |10| پرستاری داخلی و جراحی 3 | | 9| پرستاری داخلی و جراحی 2 |10| پرستاری داخلی و جراحی 3 |
| 11| پرستاری روانی 1 (فرد درمانی ) |12| پرستاری روانی 2 (فامیل درمانی ) | | 11| پرستاری روانی 1 (فرد درمانی ) |12| پرستاری روانی 2 (فامیل درمانی ) |
| 13| پرستاری روانی 3 (گروه درمانی ) |14| تحلیل آماری | | 13| پرستاری روانی 3 (گروه درمانی ) |14| تحلیل آماری |
| 15| تکامل کودک و خانواده |16| روانپزشکی و روانپرستاری اطفال و نوجوانان | | 15| تکامل کودک و خانواده |16| روانپزشکی و روانپرستاری اطفال و نوجوانان |
| 17| روش تحقیق ، آشنایی با منابع و وسایل و وسایل و ابزا |18| فیزیولوژی پیشرفته | | 17| روش تحقیق ، آشنایی با منابع و وسایل و وسایل و ابزا |18| فیزیولوژی پیشرفته |
| 19| نظریه ها و کاربرد آنها در پرستاری| | || | | 19| نظریه ها و کاربرد آنها در پرستاری| | || |
| !صنعت و بازارکار | | !صنعت و بازارکار |
| دانشجویانی که این دوره آموزشی را طی می کنند می توانند در موسسات خدمات بهداشتی و درمانی بعنوان مدیر خدمات پرستاری به امر هدایت و برنامه ریزی موسسات و مراکز درمانی و ((بهداشت))ی بپردازند. | | دانشجویانی که این دوره آموزشی را طی می کنند می توانند در موسسات خدمات بهداشتی و درمانی بعنوان مدیر خدمات پرستاری به امر هدایت و برنامه ریزی موسسات و مراکز درمانی و ((بهداشت))ی بپردازند. |