| اعتقاد به وجود نفس به طور طبیعی بحث از کیفیت ارتباط نفس و جسم انسان را به دنبال میآورد این ارتباط از دو جهت قابل بررسی است: | | اعتقاد به وجود نفس به طور طبیعی بحث از کیفیت ارتباط نفس و جسم انسان را به دنبال میآورد این ارتباط از دو جهت قابل بررسی است: |
| در ارتباط جسم و روح در طول حیات مشترک سه نظریه وجود دارد: | | در ارتباط جسم و روح در طول حیات مشترک سه نظریه وجود دارد: |
- | 1- تاثیر متقابل نفس و جسم: براساس این نظریه برخی حالات نفسانی نظیر احساس در دو لذت، معلول حوادثی است که در بدن اتفاق میافتد و از طرفی دیگر حالات نفسانی خود میتوانند منشا آثاری در بدن گردند، مانند سرخ شدن گونه بر اثر شرمندگی و خجالت (عدم امکان ارائه تبیین روشن و معقولی از نحوه و مکانیسم تاثیر مجرد بر ماده و بالعکس باعث طرد و انکار این نظریه توسط عدهای از متفکران شده است: 2- توازن نفس و جسم: این نظریه اصل وجود هماهنگی و ارتباط میان حالات فیزیکی بدن و حالات نفسانی را میپذیرد، اما این هماهنگی را ناشی از تاثیر یکی بر دیگری نمیداند صرف جهل به مکانیسم تاثیر متقابل نفس و جسم و عدم معقول بودن تاثیر امور مادی در مجردات و بالعکس از نظر آنان، موجب چنین اعتقادی شده است. 3- اصالت پدیدار ثانوی: این نظریه به تاثیر متقابل و دو طرفه معتقد نیست بلکه فقط تاثیر امور فیزیکی بدن در نفس را میپذیرد و در اساس منکر امکان تاثیر حالات نفسانی در امور جسمانی است. |
+ | 1- ~~green:تاثیر متقابل نفس و جسم: ~~
براساس این نظریه برخی حالات نفسانی نظیر احساس درد و لذت، معلول حوادثی است که در بدن اتفاق میافتد و از طرفی دیگر حالات نفسانی خود میتوانند منشا آثاری در بدن گردند، مانند سرخ شدن گونه بر اثر شرمندگی و خجالت (عدم امکان ارائه تبیین روشن و معقولی از نحوه و مکانیسم تاثیر مجرد بر ماده و بالعکس باعث طرد و انکار این نظریه توسط عدهای از متفکران شده است. 2- ~~green:توازن نفس و جسم: ~~
این نظریه اصل وجود هماهنگی و ارتباط میان حالات فیزیکی بدن و حالات نفسانی را میپذیرد، اما این هماهنگی را ناشی از تاثیر یکی بر دیگری نمیداند صرف جهل به مکانیسم تاثیر متقابل نفس و جسم و عدم معقول بودن تاثیر امور مادی در مجردات و بالعکس از نظر آنان، موجب چنین اعتقادی شده است.
3- ~~green:اصالت پدیدار ثانوی: ~~
این نظریه به تاثیر متقابل و دو طرفه معتقد نیست بلکه فقط تاثیر امور فیزیکی بدن در نفس را میپذیرد و در اساس منکر امکان تاثیر حالات نفسانی در امور جسمانی است.
منبع : کتاب انسان شناسی |