تاریخچه ی:
رابطه دین با علم
تفاوت با نگارش: 2
| نظام ((معرفت دینی)) همیشه رقیب داشته است . این رقابتها مسأله ای تحت عنوان ((عقل و وحی)) به وجود آورده است . مسأله علم ودین همان مسأله عقل و ((وحی)) نیست ولی مسبوق به به آن می باشد . | | نظام ((معرفت دینی)) همیشه رقیب داشته است . این رقابتها مسأله ای تحت عنوان ((عقل و وحی)) به وجود آورده است . مسأله علم ودین همان مسأله عقل و ((وحی)) نیست ولی مسبوق به به آن می باشد . |
| *در مورد تاریخچه بحث باید گفت بعد از ((رنسانس)) و رشد خیره کننده علم جدید ، علم جدید به راه علم قدیم نرفت . در ((قرون وسطی)) ، ((علم)) و ((دین)) و ((فلسفه)) هم سرنوشت بودند و این نکته بسیار مهمی است. علم قدیم زمین خورد و علم جدید متولد شد. | | *در مورد تاریخچه بحث باید گفت بعد از ((رنسانس)) و رشد خیره کننده علم جدید ، علم جدید به راه علم قدیم نرفت . در ((قرون وسطی)) ، ((علم)) و ((دین)) و ((فلسفه)) هم سرنوشت بودند و این نکته بسیار مهمی است. علم قدیم زمین خورد و علم جدید متولد شد. |
| علم جدید در درون خود ، نطفه تعارض با دین داشت ، لذا مسأله ای به وجود آورد بنام ((تعارض علم ودین)) . بعدها به تدریج این مسأله به شکل یک مسأله کلامی در آمد و با عنوان نسبت علم ودین موضوع مطالعه ((فیلسوفان دین)) قرار گرفت. اکنون یکی از مسائل مهم ((فلسفه دین)) همین مسأله می باشد. | | علم جدید در درون خود ، نطفه تعارض با دین داشت ، لذا مسأله ای به وجود آورد بنام ((تعارض علم ودین)) . بعدها به تدریج این مسأله به شکل یک مسأله کلامی در آمد و با عنوان نسبت علم ودین موضوع مطالعه ((فیلسوفان دین)) قرار گرفت. اکنون یکی از مسائل مهم ((فلسفه دین)) همین مسأله می باشد. |
| *موضوع رابطه علم و دین از زوایاى مختلف و گوناگونى مورد بحث قرار گرفته است، مثلا ازجنبه ((معرفت شناسی)) که صورت آن اینست که نسبت معرفت دینی و ((معرفت تجربی)) چیست. | | *موضوع رابطه علم و دین از زوایاى مختلف و گوناگونى مورد بحث قرار گرفته است، مثلا ازجنبه ((معرفت شناسی)) که صورت آن اینست که نسبت معرفت دینی و ((معرفت تجربی)) چیست. |
| و یا در ((فلسفه علم)) بررسی شود که در آن صورت ساختار قوانین علمی با ساختار گزاره های دینی مقایسه می گردد. | | و یا در ((فلسفه علم)) بررسی شود که در آن صورت ساختار قوانین علمی با ساختار گزاره های دینی مقایسه می گردد. |
| و یا در ((فلسفه دین)) که در این صورت معرفت تجربی و دینی باهم مقایسه می شوند . | | و یا در ((فلسفه دین)) که در این صورت معرفت تجربی و دینی باهم مقایسه می شوند . |
| و نیز در ((الهیات)) و ((کلام)) و ((جامعه شناسی)) و ((روانشناسی)) می تواند قابل بررسی باشد. | | و نیز در ((الهیات)) و ((کلام)) و ((جامعه شناسی)) و ((روانشناسی)) می تواند قابل بررسی باشد. |
| و نیز دیده می شود که ((مورخان)) و ((جامعهشناسان)) علم، مساعدتها و موانعى را که دین و یا نهاد دینى در طول تاریخ براى پیدایش و رشد علم فراهم کرده است، مورد بحث قرار مىدهند. | | و نیز دیده می شود که ((مورخان)) و ((جامعهشناسان)) علم، مساعدتها و موانعى را که دین و یا نهاد دینى در طول تاریخ براى پیدایش و رشد علم فراهم کرده است، مورد بحث قرار مىدهند. |
| و یا ((متکلمین)) و ((فلاسفه دین)) از سازگارى و عدم سازگارى محتواى دین با دستاوردهاى علوم بحث مىکنند. | | و یا ((متکلمین)) و ((فلاسفه دین)) از سازگارى و عدم سازگارى محتواى دین با دستاوردهاى علوم بحث مىکنند. |
| به هر حال پیرامون رابطه علم ودین سه دیدگاه مطرح شده است: | | به هر حال پیرامون رابطه علم ودین سه دیدگاه مطرح شده است: |
| *الف: ((تعارض میان علم ودین)) | | *الف: ((تعارض میان علم ودین)) |
| *ب: ((تفکیک یا تباین میان علم ودین)) | | *ب: ((تفکیک یا تباین میان علم ودین)) |
| *ج:((تعاضدو سازگاری علم ودین)) | | *ج:((تعاضدو سازگاری علم ودین)) |
| + | !و برای مطالعه تکمیلی بخوانید |
| + | *((رابطه دین با علوم انسانی)) |
| + | *((فرق بین علم ودین)) |
| + | *((جایگاه علم و دین)) |
| + | *((خاستگاه علم ودین)) |
| | | |