منو
 کاربر Online
557 کاربر online
تاریخچه ی: رابطه دین با علم

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-16Lines: 1-22
 نظام ((معرفت دینی)) همیشه رقیب داشته است . این رقابتها مسأله ای تحت عنوان ((عقل و وحی)) به وجود آورده است . مسأله علم ودین همان مسأله عقل و ((وحی)) نیست ولی مسبوق به به آن می باشد . نظام ((معرفت دینی)) همیشه رقیب داشته است . این رقابتها مسأله ای تحت عنوان ((عقل و وحی)) به وجود آورده است . مسأله علم ودین همان مسأله عقل و ((وحی)) نیست ولی مسبوق به به آن می باشد .
 *در مورد تاریخچه بحث باید گفت بعد از ((رنسانس)) و رشد خیره کننده علم جدید ، علم جدید به راه علم قدیم نرفت . در ((قرون وسطی)) ، ((علم)) و ((دین)) و ((فلسفه)) هم سرنوشت بودند و این نکته بسیار مهمی است. علم قدیم زمین خورد و علم جدید متولد شد.  *در مورد تاریخچه بحث باید گفت بعد از ((رنسانس)) و رشد خیره کننده علم جدید ، علم جدید به راه علم قدیم نرفت . در ((قرون وسطی)) ، ((علم)) و ((دین)) و ((فلسفه)) هم سرنوشت بودند و این نکته بسیار مهمی است. علم قدیم زمین خورد و علم جدید متولد شد.
 علم جدید در درون خود ، نطفه تعارض با دین داشت ، لذا مسأله ای به وجود آورد بنام ((تعارض علم ودین)) . بعدها به تدریج این مسأله به شکل یک مسأله کلامی در آمد و با عنوان نسبت علم ودین موضوع مطالعه ((فیلسوفان دین)) قرار گرفت. اکنون یکی از مسائل مهم ((فلسفه دین)) همین مسأله می باشد. علم جدید در درون خود ، نطفه تعارض با دین داشت ، لذا مسأله ای به وجود آورد بنام ((تعارض علم ودین)) . بعدها به تدریج این مسأله به شکل یک مسأله کلامی در آمد و با عنوان نسبت علم ودین موضوع مطالعه ((فیلسوفان دین)) قرار گرفت. اکنون یکی از مسائل مهم ((فلسفه دین)) همین مسأله می باشد.
 *موضوع رابطه علم و دین از زوایاى مختلف و گوناگونى مورد بحث قرار گرفته است، مثلا ازجنبه ((معرفت شناسی)) که صورت آن اینست که نسبت معرفت دینی و ((معرفت تجربی)) چیست.  *موضوع رابطه علم و دین از زوایاى مختلف و گوناگونى مورد بحث قرار گرفته است، مثلا ازجنبه ((معرفت شناسی)) که صورت آن اینست که نسبت معرفت دینی و ((معرفت تجربی)) چیست.
 و یا در ((فلسفه علم)) بررسی شود که در آن صورت ساختار قوانین علمی با ساختار گزاره های دینی مقایسه می گردد.  و یا در ((فلسفه علم)) بررسی شود که در آن صورت ساختار قوانین علمی با ساختار گزاره های دینی مقایسه می گردد.
 و یا در ((فلسفه دین)) که در این صورت معرفت تجربی و دینی باهم مقایسه می شوند . و یا در ((فلسفه دین)) که در این صورت معرفت تجربی و دینی باهم مقایسه می شوند .
 و نیز در ((الهیات)) و ((کلام)) و ((جامعه شناسی)) و ((روانشناسی)) می تواند قابل بررسی باشد.  و نیز در ((الهیات)) و ((کلام)) و ((جامعه شناسی)) و ((روانشناسی)) می تواند قابل بررسی باشد.
 و نیز دیده می شود که ((مورخان)) و ((جامعه‏شناسان)) علم، مساعدت‏ها و موانعى را که دین و یا نهاد دینى در طول تاریخ براى پیدایش و رشد علم فراهم کرده است، مورد بحث قرار مى‏دهند. و نیز دیده می شود که ((مورخان)) و ((جامعه‏شناسان)) علم، مساعدت‏ها و موانعى را که دین و یا نهاد دینى در طول تاریخ براى پیدایش و رشد علم فراهم کرده است، مورد بحث قرار مى‏دهند.
 و یا ((متکلمین)) و ((فلاسفه دین)) از سازگارى و عدم سازگارى محتواى دین با دستاوردهاى علوم بحث مى‏کنند. و یا ((متکلمین)) و ((فلاسفه دین)) از سازگارى و عدم سازگارى محتواى دین با دستاوردهاى علوم بحث مى‏کنند.
 به هر حال پیرامون رابطه علم ودین سه دیدگاه مطرح شده است:  به هر حال پیرامون رابطه علم ودین سه دیدگاه مطرح شده است:
 *الف: ((تعارض میان علم ودین))  *الف: ((تعارض میان علم ودین))
 *ب: ((تفکیک یا تباین میان علم ودین)) *ب: ((تفکیک یا تباین میان علم ودین))
 *ج:((تعاضدو سازگاری علم ودین)) *ج:((تعاضدو سازگاری علم ودین))
 +!و برای مطالعه تکمیلی بخوانید
 +*((رابطه دین با علوم انسانی))
 +*((فرق بین علم ودین))
 +*((جایگاه علم و دین))
 +*((خاستگاه علم ودین))
   

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 03 بهمن 1383 [11:20 ]   4   اسماعیل جلمبادانی      جاری 
 شنبه 03 بهمن 1383 [11:17 ]   3   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 30 دی 1383 [11:13 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 دی 1383 [10:44 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..