منو
 کاربر Online
743 کاربر online
تاریخچه ی: ذن


~~green:ZEN از لغت CHAN که یک واژه چینی است سر ((چشمه)) گرفته و وارد ((زبان انگلیسی)) شده و در فرم اصلی DYANA (دیانا) می باشد. ~~

~~maroon:امروزه " ذن " به عنوان یک ((لغت)) ژاپنی شناخته می شود و معنی آن در انواع تلفظ های ژاپنی و ((چینی)) و ((انگلیسی)) ، در بحر ((تفکر)) غوطه ور شدن و اندیشیدن است . " ذن " بر اثر برخورد ((جهان بینی)) " ((تائوئیستها)) " و " ((کنفومیونسیتها)) " با اصول " ((ماهایانا)) " پدید آمده و بنابر این ((ظهور)) و بروز ((تمایلات)) خیلی نزدیک به " ذن " را می توان پس از فراهم آمدن " سوتراهای بزرگ ماهایانا " در ((چین)) دید که این کار توست ((راهب)) و ((مدرس)) ((هند)) " کومباراجیوا " صورت گرفت . ~~
~~maroon:ذن تعریفی خاص و قالبی ندارد و نه ((مذهب)) است و نه ((ریاضت)) و نه فلسفه و نه ((روانشناسی)) ولی با این وصف ، تعاریف چند نفر از متفکرین ((معاصر)) ((ادبیات)) ذن را نقل می کنیم . ~~

!!!!__~~blue:پروفسور دی _تی _ سوزوکی__ :~~
~~fuchsia: استاد فلسفه بودائی در دانشگاه اوتانی توکیو ~~
~~maroon:این استاد که 25 جلد ((کتاب)) درباره ی ذن نوشته و به زبان انگلیسی هم منتشر کرده است متجاوز از 90 درصد ادبیات ذن را به تحریر کشیده و به دنیا معرفی نموده است .
پروفسور ژاپنی " ذن " را بدینسان توصیف می کند :
(ذن عبارت است از رهائی _ ذن یعنی پرورش خود آگاه و ناخود آگاه انسان که ماوراء هر گونه دور اندیشی است ذن یعنی "ماوراء" منطقی زیستن و منطقی اندیشیدن). ~~

!!!!~~blue:__آلن واتس:__ ~~
~~fuchsia:محقق و ((فیلسوف)) و استاد دانشکده های آمریکا~~
~~maroon:وی که چندین کتاب درباره " ذن " نوشته ، رئیس ((آکادمی)) آسیائی در آمریکاست و چنین می گوید :
( ذن شیوه و روشی است در راه ((رستگاری)) و رهائی . یعنی مجموعه اصولی که انسان با رعایت آنها می تواند با اشتیاق زندگی نماید " ذن " نه مذهب است و فلسفه است و نه علم و روانشناسی ) . ~~

!!!!~~blue:__دکتر کرسیمی همفریز :__ ~~
~~fuchsia:نویسنده شاعر و قاضی انگلیسی ~~
~~maroon:وی که در ((لندن)) زندگی می کند ، تالیفات معتبری در زمینه ذن دارد او می گوید :
( ذن یعنی نگریستن به هر شیئی و جسم و انسان بدون کاستن از ارزش واقعی آن و بدون افزودن بر ارج واقعی آن ... و بعد می افزاید : برای انتقال مفهوم ذن واژه و ((نثر)) و ((نظم)) نقش خامی را ایفا می کنند . یعنی ذن را با ابزار کلمه و لفظ و واژه و نظم نمی توان به درستی تعریف و بازگو کرد . )
ذن تجربه ای است طولانی که فرد باید خود آن را حس نماید . و همچنانکه نمی توان با توضیح درباره راه رفتن و نفس کشیدن عین نفس کشیدن و راه رفتن را تجربه نمود ذن را نیز با توضیح و ((توصیف)) و تعریف نمی توان درک کرد .~~
~~maroon:درباره ذن تعاریف زیادی وجود دارد . ما دو تعریف دیگر هم درباره ی ذن نقل می کنیم : ~~
~~fuchsia:
*ذن یعنی مبدل گشتن روباه به شیر و هزارپا به اژدها .
*ذن یعنی مهاجرت از قطب اضطراب به قطب آرامش .~~

!!~~green:تاریخچه ذن ~~
~~maroon:درباره پیدا شدن و بنیان گذاری ((مکتب)) " ذن " ((داستان)) هایی گفته و نوشته شده که قویترین و قدیمی ترین آن داستان راهبی است بنام " ((بود هیدارما)) " که در میان شاگردان مکتب " ذن " چهره شاخصی داشته است .
با هم بیوگرافی بنیان گذار مکتب " ذن " را بصورت خلاصه می خوانیم: ~~

!!!~~orange:بیوگرافی (بود هیدارما)~~
~~maroon:بود هیدارما ، د رحدود سال 520 بعد از میلاد از هند وارد " کانتون " چین شد و به دربار ((امپراطور))ی بنام " وو " از لیانگ که هوادار و حامی پر و پا قرص " بودیسم " بود راه یافت ولی حکمت و ((فلسفه)) " بود هیدارما " و طرز برخورد شخصی و خالی از تشریفات او با امپراطور باعث گردید که امپراطور از او ناخرسند گردد و در نتیجه " بود هیدارما " کانتون را ترک گوید .
بود هیدارما پس از ترک کاخ امپراطور یکسره به ((صومعه)) ای در ((ایالت)) " وی " رفت و از آن ((تاریخ)) در انزوای خود خیره بر دیوار شده ، مدتی را سپری کرد تا آنکه در صومعه مریدی یافت بنام " هوئی کو " که بعد ها دومین پیشوای " ذن " در چین شد .
" بود هیدارما " هشتمین جانشین " بودا " است و ورود او از هند به چین چیزی بعید نبود . زیرا " کاماراجیوا " پیش از سال 400 و " بودی روسی " پس از سال 500 وارد چین شده بودند و " پارامارتا " در حدود همان سالیانی که " بود هیدارما " وارد چین شد در دیار " لیانگ " بسر می بردند .~~

!!!~~orange:ورود ذن به ژاپن~~

~~maroon:مکتب ذن "رینزائی" در سال 1911 بوسیله "ایزائی" ((راهب)) "تین تائی" ژاپنی به این کشور آورده شد . این راهب تحت حمایت امپراطور شروع به تاسیس موسسات و ((باشگاه))ها کرده ، مکتب "ذن" منتها از نوع رینزائی را به شاگردان آموخت . او باشگاه ها را در شهر های ((کیوتو)) و ((کاما کورا)) بنیاد نهاد . مکتب "ذن" از نوع "سوتو" هم در سال 1227 وارد ژاپن شد .
آورنده این مکتب هم "((دوژن))" بود که وی نیز باشگاه بزرگ " ایهی جی " را بنیان گذاشت .
ورود " ذن " به ژاپن مصادف با دیکتاتوری نظامی " یورتیومو " و پیروان ((سامورائی)) اش بود که اینان قدرت و حکومت را از دست اشراف رو به زوال گرفته بودند .
این تصادف و تقارن تاریخی باعث گردید که طبقه نظامی سامورائی ها پیدا شد و ((رشد)) یافت و سامورائی ها هم مکتب " ذن " را مورد مورد توجه قرار داده و فلسفه سامورائی و ذن را درهم آمیختند و روش خاص "((زیست))" بوجود آوردند بنام " بوشیدو " اما آنچه که اصل و ((اساس)) تهور و ((شجاعت)) " سامورایی " ها را پی ریخت این بود که از مکتب " ذن " یاد گرفتند که از ((مرگ)) نترسند و وقتی ترس از مرگ را از دست دادند بر تهور و بی باکی و جنگندگی شان در میدان های مبارزه افزوده شد .
" بوشیدو " به عبارتی دیگر اصل کاربرد " ذن " در ((فنون جنگی)) است و البته حضور و شرکت " ذن " در ((فرهنگ)) ژاپنی به هیچ وجه محدود به " بوشیدو " نمی شود بلکه ذن از همان زمان رسوخ و نفوذ خود تقریبا در بسیاری از جنبه های زندگی مردم ژاپنی وارد شده است . ((ورزش)) ، ((هنر)) ، ((معماری)) ، ((شعر)) ، ((نقاشی)) ، ((گلکاری)) ، و ... از جمله پدیده هایی هستند که در ژاپن با " ذن " در آمیخته و راه خود را طی کردند .
آنچه جالب است آنکه پس از قرن های متوالی هم اینک نیز می بینیم که هم " ذن " رینزائی و هم " ذن " سوتو " هر دو در ژاپن وجود دارد . چیز عمده و جالب توجهی که هر سه " ذن " مشترکا با هم دارند " مراقبه نشسته " یا " ذا _ذن" است. آنها ساعت های متوالی می نشینند و اهمیت زیادی به وضعیت صحیح نشستن قائلند و نیز به قرار گرفتن صحیح بدن و طرز ((تنفس)) صحیح ارزش فراوانی می دهند .
در " ذن " ژاپن انسان به طور تصادفی با نوعی " ذن " هم برخورد می کند که بیشتر روی " ذا _ ذن " تاکید نمی کند و بلکه بیشتر از کارهای عادی شخصی به عنوان " مراقبه " استفاده می شود که مانند : ((تیر اندازی با کمان)) _ ((شمشیر زنی)) _ ((جوجیتسو)) که به عنوان راه های نهفته ((تجربه)) " ذن " می باشد .
هم اینک " ذن " در باشگاه های ژاپن به عده زیادی " ذن گرا " تعلیم داده می شود و کسانی که مایلند به درجه استادی این مکتب دست یابند باید حدود 30 سال زحمت بکشند .
البته ممکن است کسانی 30 سال تلاش و زحمت خود را هم بکشند ، اما به درجه استادی نایل نشوند و همچنان در "صومعه" در صف ذن گرایان ، تلاش خود را برای وصول به مقصود و مقصد ادامه دهند .
پایان کلام آنکه نگاهی به تاریخ ذن نشان می دهند که اغلب بزرگان این مکتب ، ((شاعر)) یا نقاش یا حتی مسلط بر فلسفه های متنوع بوده اند .~~


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 26 تیر 1384 [15:39 ]   14   مهدی رضی      جاری 
 یکشنبه 12 تیر 1384 [14:11 ]   13   مهدی رضی      v  c  d  s 
 یکشنبه 12 تیر 1384 [14:03 ]   12   مهدی رضی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [11:52 ]   11   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [11:50 ]   10   مهدی رضی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [11:36 ]   9   مهدی رضی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [11:11 ]   8   مهدی رضی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [09:47 ]   7   مهدی رضی      v  c  d  s 
 پنج شنبه 09 تیر 1384 [20:18 ]   6   مهدی رضی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 خرداد 1384 [07:20 ]   5   مهدی رضی      v  c  d  s 
 سه شنبه 24 خرداد 1384 [21:09 ]   4   مهدی رضی      v  c  d  s 
 سه شنبه 24 خرداد 1384 [20:55 ]   3   مهدی رضی      v  c  d  s 
 سه شنبه 24 خرداد 1384 [20:44 ]   2   مهدی رضی      v  c  d  s 
 سه شنبه 24 خرداد 1384 [07:40 ]   1   مهدی رضی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..