تاریخچه ی:
ذن
تفاوت با نگارش: 9
- | V{maketoc} ZEN از لغت CHAN که یک واژه چینی است سر ((چشمه)) گرفته و وارد ((زبان انگلیسی)) شده و در فرم اصلی DYANA (دیانا) می باشد.
= left >
+ |
| | | |
| | | | | |
- | {picture file=img/daneshnameh_up/zen 2.jpg}. |
+ | {picture=honar razmi.jpg} |
| | | |
| | | |
| | | | | |
| + | V{maketoc} |
| + | !ذن |
| + | ~~green:ZEN از لغت CHAN که یک واژه چینی است سر ((چشمه)) گرفته و وارد ((زبان انگلیسی)) شده و در فرم اصلی DYANA (دیانا) می باشد. ~~ |
| ~~maroon:امروزه " ذن " به عنوان یک ((لغت)) ژاپنی شناخته می شود و معنی آن در انواع تلفظ های ژاپنی و ((چینی)) و ((انگلیسی)) ، در بحر ((تفکر)) غوطه ور شدن و اندیشیدن است . " ذن " بر اثر برخورد ((جهان بینی)) " ((تائوئیستها)) " و " ((کنفومیونسیتها)) " با اصول " ((ماهایانا)) " پدید آمده و بنابر این ((ظهور)) و بروز ((تمایلات)) خیلی نزدیک به " ذن " را می توان پس از فراهم آمدن " سوتراهای بزرگ ماهایانا " در ((چین)) دید که این کار توست ((راهب)) و ((مدرس)) ((هند)) " کومباراجیوا " صورت گرفت . ~~ | | ~~maroon:امروزه " ذن " به عنوان یک ((لغت)) ژاپنی شناخته می شود و معنی آن در انواع تلفظ های ژاپنی و ((چینی)) و ((انگلیسی)) ، در بحر ((تفکر)) غوطه ور شدن و اندیشیدن است . " ذن " بر اثر برخورد ((جهان بینی)) " ((تائوئیستها)) " و " ((کنفومیونسیتها)) " با اصول " ((ماهایانا)) " پدید آمده و بنابر این ((ظهور)) و بروز ((تمایلات)) خیلی نزدیک به " ذن " را می توان پس از فراهم آمدن " سوتراهای بزرگ ماهایانا " در ((چین)) دید که این کار توست ((راهب)) و ((مدرس)) ((هند)) " کومباراجیوا " صورت گرفت . ~~ |
- | !!تاریخچه ذن |
+ | __تاریخچه ذن__ |
| ~~maroon:درباره پیدا شدن و بنیان گذاری ((مکتب)) " ذن " ((داستان)) هایی گفته و نوشته شده که قویترین و قدیمی ترین آن داستان راهبی است بنام " ((بود هیدارما)) " که در میان شاگردان مکتب " ذن " چهره شاخصی داشته است . | | ~~maroon:درباره پیدا شدن و بنیان گذاری ((مکتب)) " ذن " ((داستان)) هایی گفته و نوشته شده که قویترین و قدیمی ترین آن داستان راهبی است بنام " ((بود هیدارما)) " که در میان شاگردان مکتب " ذن " چهره شاخصی داشته است . |
| با هم بیوگرافی بنیان گذار مکتب " ذن " را بصورت خلاصه می خوانیم: ~~ | | با هم بیوگرافی بنیان گذار مکتب " ذن " را بصورت خلاصه می خوانیم: ~~ |
| |
| | | |
| | | | | |
- | {picture file=img/daneshnameh_up/zenmanminiator.jpg} |
+ | {picture=zenmanminiator.jpg} |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | | | |
| | | |
- | اندازه اصلی تصویر [http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-browse_image.php?imageId=101 |
+ | اندازه اصلی تصویر [http://217.218.177.31/mavara/mavara-browse_image.php?imageId=101 |
| |410×599] پیکسل | | |410×599] پیکسل |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
- | !!!بیوگرافی (بود هیدارما) |
+ | __بیوگرافی (بود هیدارما)__ |
| ~~maroon:بود هیدارما ، د رحدود سال 520 بعد از میلاد از هند وارد " کانتون " چین شد و به دربار ((امپراطور))ی بنام " وو " از لیانگ که هوادار و حامی پر و پا قرص " بودیسم " بود راه یافت ولی حکمت و ((فلسفه)) " بود هیدارما " و طرز برخورد شخصی و خالی از تشریفات او با امپراطور باعث گردید که امپراطور از او ناخرسند گردد و در نتیجه " بود هیدارما " کانتون را ترک گوید . | | ~~maroon:بود هیدارما ، د رحدود سال 520 بعد از میلاد از هند وارد " کانتون " چین شد و به دربار ((امپراطور))ی بنام " وو " از لیانگ که هوادار و حامی پر و پا قرص " بودیسم " بود راه یافت ولی حکمت و ((فلسفه)) " بود هیدارما " و طرز برخورد شخصی و خالی از تشریفات او با امپراطور باعث گردید که امپراطور از او ناخرسند گردد و در نتیجه " بود هیدارما " کانتون را ترک گوید . |
| بود هیدارما پس از ترک کاخ امپراطور یکسره به ((صومعه)) ای در ((ایالت)) " وی " رفت و از آن ((تاریخ)) در انزوای خود خیره بر دیوار شده ، مدتی را سپری کرد تا آنکه در صومعه مریدی یافت بنام " هوئی کو " که بعد ها دومین پیشوای " ذن " در چین شد . | | بود هیدارما پس از ترک کاخ امپراطور یکسره به ((صومعه)) ای در ((ایالت)) " وی " رفت و از آن ((تاریخ)) در انزوای خود خیره بر دیوار شده ، مدتی را سپری کرد تا آنکه در صومعه مریدی یافت بنام " هوئی کو " که بعد ها دومین پیشوای " ذن " در چین شد . |
| " بود هیدارما " هشتمین جانشین " بودا " است و ورود او از هند به چین چیزی بعید نبود . زیرا " کاماراجیوا " پیش از سال 400 و " بودی روسی " پس از سال 500 وارد چین شده بودند و " پارامارتا " در حدود همان سالیانی که " بود هیدارما " وارد چین شد در دیار " لیانگ " بسر می بردند .~~ | | " بود هیدارما " هشتمین جانشین " بودا " است و ورود او از هند به چین چیزی بعید نبود . زیرا " کاماراجیوا " پیش از سال 400 و " بودی روسی " پس از سال 500 وارد چین شده بودند و " پارامارتا " در حدود همان سالیانی که " بود هیدارما " وارد چین شد در دیار " لیانگ " بسر می بردند .~~ |
- | !!!ورود ذن به ژاپن |
+ | __ورود ذن به ژاپن__ |
| | | |
| ~~maroon:مکتب ذن "رینزائی" در سال 1911 بوسیله "ایزائی" ((راهب)) "تین تائی" ژاپنی به این کشور آورده شد . این راهب تحت حمایت امپراطور شروع به تاسیس موسسات و ((باشگاه))ها کرده ، مکتب "ذن" منتها از نوع رینزائی را به شاگردان آموخت . او باشگاه ها را در شهر های ((کیوتو)) و ((کاما کورا)) بنیاد نهاد . مکتب "ذن" از نوع "سوتو" هم در سال 1227 وارد ژاپن شد . | | ~~maroon:مکتب ذن "رینزائی" در سال 1911 بوسیله "ایزائی" ((راهب)) "تین تائی" ژاپنی به این کشور آورده شد . این راهب تحت حمایت امپراطور شروع به تاسیس موسسات و ((باشگاه))ها کرده ، مکتب "ذن" منتها از نوع رینزائی را به شاگردان آموخت . او باشگاه ها را در شهر های ((کیوتو)) و ((کاما کورا)) بنیاد نهاد . مکتب "ذن" از نوع "سوتو" هم در سال 1227 وارد ژاپن شد . |
| آورنده این مکتب هم "((دوژن))" بود که وی نیز باشگاه بزرگ " ایهی جی " را بنیان گذاشت . | | آورنده این مکتب هم "((دوژن))" بود که وی نیز باشگاه بزرگ " ایهی جی " را بنیان گذاشت . |
| ورود " ذن " به ژاپن مصادف با دیکتاتوری نظامی " یورتیومو " و پیروان ((سامورائی)) اش بود که اینان قدرت و حکومت را از دست اشراف رو به زوال گرفته بودند . | | ورود " ذن " به ژاپن مصادف با دیکتاتوری نظامی " یورتیومو " و پیروان ((سامورائی)) اش بود که اینان قدرت و حکومت را از دست اشراف رو به زوال گرفته بودند . |
| |
| | | |
| | | | | |
- | {picture file=img/daneshnameh_up/123456.jpg} |
+ | {picture=123456.jpg} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| این تصادف و تقارن تاریخی باعث گردید که طبقه نظامی سامورائی ها پیدا شد و ((رشد)) یافت و سامورائی ها هم مکتب " ذن " را مورد مورد توجه قرار داده و فلسفه سامورائی و ذن را درهم آمیختند و روش خاص "((زیست))" بوجود آوردند بنام " بوشیدو " اما آنچه که اصل و ((اساس)) تهور و ((شجاعت)) " سامورایی " ها را پی ریخت این بود که از مکتب " ذن " یاد گرفتند که از ((مرگ)) نترسند و وقتی ترس از مرگ را از دست دادند بر تهور و بی باکی و جنگندگی شان در میدان های مبارزه افزوده شد . | | این تصادف و تقارن تاریخی باعث گردید که طبقه نظامی سامورائی ها پیدا شد و ((رشد)) یافت و سامورائی ها هم مکتب " ذن " را مورد مورد توجه قرار داده و فلسفه سامورائی و ذن را درهم آمیختند و روش خاص "((زیست))" بوجود آوردند بنام " بوشیدو " اما آنچه که اصل و ((اساس)) تهور و ((شجاعت)) " سامورایی " ها را پی ریخت این بود که از مکتب " ذن " یاد گرفتند که از ((مرگ)) نترسند و وقتی ترس از مرگ را از دست دادند بر تهور و بی باکی و جنگندگی شان در میدان های مبارزه افزوده شد . |
| " بوشیدو " به عبارتی دیگر اصل کاربرد " ذن " در ((فنون جنگی)) است و البته حضور و شرکت " ذن " در ((فرهنگ)) ژاپنی به هیچ وجه محدود به " بوشیدو " نمی شود بلکه ذن از همان زمان رسوخ و نفوذ خود تقریبا در بسیاری از جنبه های زندگی مردم ژاپنی وارد شده است . ((ورزش)) ، ((هنر)) ، ((معماری)) ، ((شعر)) ، ((نقاشی)) ، ((گلکاری)) ، و ... از جمله پدیده هایی هستند که در ژاپن با " ذن " در آمیخته و راه خود را طی کردند . | | " بوشیدو " به عبارتی دیگر اصل کاربرد " ذن " در ((فنون جنگی)) است و البته حضور و شرکت " ذن " در ((فرهنگ)) ژاپنی به هیچ وجه محدود به " بوشیدو " نمی شود بلکه ذن از همان زمان رسوخ و نفوذ خود تقریبا در بسیاری از جنبه های زندگی مردم ژاپنی وارد شده است . ((ورزش)) ، ((هنر)) ، ((معماری)) ، ((شعر)) ، ((نقاشی)) ، ((گلکاری)) ، و ... از جمله پدیده هایی هستند که در ژاپن با " ذن " در آمیخته و راه خود را طی کردند . |
| آنچه جالب است آنکه پس از قرن های متوالی هم اینک نیز می بینیم که هم " ذن " رینزائی و هم " ذن " سوتو " هر دو در ژاپن وجود دارد . چیز عمده و جالب توجهی که هر سه " ذن " مشترکا با هم دارند " مراقبه نشسته " یا " ذا _ذن" است. آنها ساعت های متوالی می نشینند و اهمیت زیادی به وضعیت صحیح نشستن قائلند و نیز به قرار گرفتن صحیح بدن و طرز ((تنفس)) صحیح ارزش فراوانی می دهند . | | آنچه جالب است آنکه پس از قرن های متوالی هم اینک نیز می بینیم که هم " ذن " رینزائی و هم " ذن " سوتو " هر دو در ژاپن وجود دارد . چیز عمده و جالب توجهی که هر سه " ذن " مشترکا با هم دارند " مراقبه نشسته " یا " ذا _ذن" است. آنها ساعت های متوالی می نشینند و اهمیت زیادی به وضعیت صحیح نشستن قائلند و نیز به قرار گرفتن صحیح بدن و طرز ((تنفس)) صحیح ارزش فراوانی می دهند . |
| در " ذن " ژاپن انسان به طور تصادفی با نوعی " ذن " هم برخورد می کند که بیشتر روی " ذا _ ذن " تاکید نمی کند و بلکه بیشتر از کارهای عادی شخصی به عنوان " مراقبه " استفاده می شود که مانند : ((تیر اندازی با کمان)) _ ((شمشیر زنی)) _ ((جوجیتسو)) که به عنوان راه های نهفته ((تجربه)) " ذن " می باشد . | | در " ذن " ژاپن انسان به طور تصادفی با نوعی " ذن " هم برخورد می کند که بیشتر روی " ذا _ ذن " تاکید نمی کند و بلکه بیشتر از کارهای عادی شخصی به عنوان " مراقبه " استفاده می شود که مانند : ((تیر اندازی با کمان)) _ ((شمشیر زنی)) _ ((جوجیتسو)) که به عنوان راه های نهفته ((تجربه)) " ذن " می باشد . |
| هم اینک " ذن " در باشگاه های ژاپن به عده زیادی " ذن گرا " تعلیم داده می شود و کسانی که مایلند به درجه استادی این مکتب دست یابند باید حدود 30 سال زحمت بکشند . | | هم اینک " ذن " در باشگاه های ژاپن به عده زیادی " ذن گرا " تعلیم داده می شود و کسانی که مایلند به درجه استادی این مکتب دست یابند باید حدود 30 سال زحمت بکشند . |
| البته ممکن است کسانی 30 سال تلاش و زحمت خود را هم بکشند ، اما به درجه استادی نایل نشوند و همچنان در "صومعه" در صف ذن گرایان ، تلاش خود را برای وصول به مقصود و مقصد ادامه دهند . | | البته ممکن است کسانی 30 سال تلاش و زحمت خود را هم بکشند ، اما به درجه استادی نایل نشوند و همچنان در "صومعه" در صف ذن گرایان ، تلاش خود را برای وصول به مقصود و مقصد ادامه دهند . |
| پایان کلام آنکه نگاهی به تاریخ ذن نشان می دهند که اغلب بزرگان این مکتب ، ((شاعر)) یا نقاش یا حتی مسلط بر فلسفه های متنوع بوده اند .~~ | | پایان کلام آنکه نگاهی به تاریخ ذن نشان می دهند که اغلب بزرگان این مکتب ، ((شاعر)) یا نقاش یا حتی مسلط بر فلسفه های متنوع بوده اند .~~ |
- | !!!ذن نقطه کمال |
+ | !ذن نقطه کمال |
| ~~maroon:مکتب ذن نه ((مذهب)) است نه فلسفه ، نه روانشناسی ، نه ریاضیات و نه هیچ نوع علم دیگر از این قبیل ... ذن نمونه ای است از آنچه بشر برای رهایی از قیود روحی و فکری و مغزی جستجو می کند و نمونه دیگری است از آنچه در هند و چین به عنوان طریقه رهاسازی از قید و بند ها شناخته شده است . | | ~~maroon:مکتب ذن نه ((مذهب)) است نه فلسفه ، نه روانشناسی ، نه ریاضیات و نه هیچ نوع علم دیگر از این قبیل ... ذن نمونه ای است از آنچه بشر برای رهایی از قیود روحی و فکری و مغزی جستجو می کند و نمونه دیگری است از آنچه در هند و چین به عنوان طریقه رهاسازی از قید و بند ها شناخته شده است . |
| ذن چیزی است شبیه "((تائوتیسم))" _ دانتا _ و ((یوگا)) ولی هیچ کدام اینها نیز نیست . اصولا برای ذن تعریف ((صریح)) قطعی و مطلق نمی توان یافت . اما از لحاظ تاریخی می توان به ذن به عنوان سرانجام و نقطه کمال دور و دراز فرهنگ هندی و چینی نگریست . | | ذن چیزی است شبیه "((تائوتیسم))" _ دانتا _ و ((یوگا)) ولی هیچ کدام اینها نیز نیست . اصولا برای ذن تعریف ((صریح)) قطعی و مطلق نمی توان یافت . اما از لحاظ تاریخی می توان به ذن به عنوان سرانجام و نقطه کمال دور و دراز فرهنگ هندی و چینی نگریست . |
| ذن بیشتر چینی است تا هندی ... | | ذن بیشتر چینی است تا هندی ... |
| این مکتب 12 قرن در فرهنگ چین ریشه دوانده و در فرهنگ ژاپنی نیز آفریننده ترین و بهترین نقش ها را ایفا کرده است. ~~ | | این مکتب 12 قرن در فرهنگ چین ریشه دوانده و در فرهنگ ژاپنی نیز آفریننده ترین و بهترین نقش ها را ایفا کرده است. ~~ |
- | !!!مختصری از عقاید ذن گرایان |
+ | !مختصری از عقاید ذن گرایان |
| ~~maroon:برای آنکه ذن را به خوبی بشناسیم باید از عقاید ذن گرایان هم بگوئیم : | | ~~maroon:برای آنکه ذن را به خوبی بشناسیم باید از عقاید ذن گرایان هم بگوئیم : |
| ذن اعتقاد دارد که انسان باید همه چیز را بدون آنکه چیزی بد آنها بیفزاید یا از آنها کم نماید ، نگاه کند . یعنی اینکه همه چیز را بایستی بدون اینکه از خود ارزش بیشتر بدان بدهیم یا چیزی از ارزش آن کم نماییم نگاه کنیم . به عبارت دیگر انسان ذهن خود را بایستی چنان کند که عین واقعیت و حقیقت را ببیند و ارج و ارزش هایی را که بدان می چسبد ، دور بریزد . | | ذن اعتقاد دارد که انسان باید همه چیز را بدون آنکه چیزی بد آنها بیفزاید یا از آنها کم نماید ، نگاه کند . یعنی اینکه همه چیز را بایستی بدون اینکه از خود ارزش بیشتر بدان بدهیم یا چیزی از ارزش آن کم نماییم نگاه کنیم . به عبارت دیگر انسان ذهن خود را بایستی چنان کند که عین واقعیت و حقیقت را ببیند و ارج و ارزش هایی را که بدان می چسبد ، دور بریزد . |
| در مکتب "ذن" دور کردن افکار چسبیده به ذهن و تمرکز ، اصل اساسی بشمار می آیند . در این مکتب همچنین به "زیستن در حال گسترده" توجه زیادی مبذول می گردد . معنی زیستن در حال گسترده هم این است توانائی در حس کردن زندگی در زمان حال یعنی یک توانائی و تسلط و قدرت که آدمی "حال" را حس کند و گذشته و آینده نتواند "زندگی حال" را تحت شعاع قرار دهد . از این هنر "ذن گرایان" و مکتب دیرینه ذن در علم روانشناسی و ((روانکاوی)) استفاده های شگفتی می شود و بلطف "زیستن در حال گسترده" بسیاری ((بیماران روانی)) مورد ((معالجه)) و درمان قرار می گیرند چرا که ((زیستن)) در حال گسترده به انسان اعم از بیمار و غیر بیمار آرامش می بخشد . | | در مکتب "ذن" دور کردن افکار چسبیده به ذهن و تمرکز ، اصل اساسی بشمار می آیند . در این مکتب همچنین به "زیستن در حال گسترده" توجه زیادی مبذول می گردد . معنی زیستن در حال گسترده هم این است توانائی در حس کردن زندگی در زمان حال یعنی یک توانائی و تسلط و قدرت که آدمی "حال" را حس کند و گذشته و آینده نتواند "زندگی حال" را تحت شعاع قرار دهد . از این هنر "ذن گرایان" و مکتب دیرینه ذن در علم روانشناسی و ((روانکاوی)) استفاده های شگفتی می شود و بلطف "زیستن در حال گسترده" بسیاری ((بیماران روانی)) مورد ((معالجه)) و درمان قرار می گیرند چرا که ((زیستن)) در حال گسترده به انسان اعم از بیمار و غیر بیمار آرامش می بخشد . |
| در مکتب "ذن" کار و کوشش و حرکت امری است کاملا ضروری و هنر جوی "ذن" یا "ذن گرا" و "رهرو" بایستی کار کند و از ریاضت کشی های آنچنانی خودداری و پرهیز نماید . در این مکتب استاد مقام والایی دارد و ایضا ارشاد و راهنمایی های استادان ... زیرا دست یابی به کمال "ذن" بدون استاد تقریبا امری است محال و غیر ممکن . | | در مکتب "ذن" کار و کوشش و حرکت امری است کاملا ضروری و هنر جوی "ذن" یا "ذن گرا" و "رهرو" بایستی کار کند و از ریاضت کشی های آنچنانی خودداری و پرهیز نماید . در این مکتب استاد مقام والایی دارد و ایضا ارشاد و راهنمایی های استادان ... زیرا دست یابی به کمال "ذن" بدون استاد تقریبا امری است محال و غیر ممکن . |
| با وجود اینکه "ذن" را مکتب "تحول ناگهانی" توصیف کرده اند یعنی تحول انسانی در مکتب ذن به صورت یکدفعه و ناگهانی حادث می شود _ ولی باز هم ذن گرایان معتقد اند به مراحل لازمی هستند که شاگردان و رهرو مکتب ذن باید آن مراحل را طی نمایند . | | با وجود اینکه "ذن" را مکتب "تحول ناگهانی" توصیف کرده اند یعنی تحول انسانی در مکتب ذن به صورت یکدفعه و ناگهانی حادث می شود _ ولی باز هم ذن گرایان معتقد اند به مراحل لازمی هستند که شاگردان و رهرو مکتب ذن باید آن مراحل را طی نمایند . |
| از جمله این مراحل پاسخ دادن شاگردان به معما ها و سوالاتی است که استاد ذن مطرح می کند و رهرو و شاگرد وظیفه دارد که با تفکر در اطراف معما ها و مسائل مطروحه جواب کافی و وافی بدهد . ~~ | | از جمله این مراحل پاسخ دادن شاگردان به معما ها و سوالاتی است که استاد ذن مطرح می کند و رهرو و شاگرد وظیفه دارد که با تفکر در اطراف معما ها و مسائل مطروحه جواب کافی و وافی بدهد . ~~ |
- | !!لینک های مرتبط |
+ | !لینک های مرتبط |
| *((ذن در هنرهای رزمی)) | | *((ذن در هنرهای رزمی)) |