منو
 صفحه های تصادفی
پیروپ
یارانی که صحابه پیامبر بودند
پیوند شیمیایی و انواع آن
درس اصول کنترل کیفیت
سیاست های اقتصادی امیرکبیر
فتنه های شیطان در زمان ظهور امام مهدی علیه السلام
امر به معروف و نهی از منکر
خانواده های زبان های آسیایی
قنسرین
آیا شیعه مولود طبیعی اسلام ایرانیان است؟
 کاربر Online
1010 کاربر online
تاریخچه ی: دین

V{maketoc}
!((معنای لغوی دین))

دین, واژه اى است عربى که در ((معاجم)) و کتب لغت معانی بسیاری برای آن ذکر شده است مانند: ملک و پادشاهی، طاعت و انقیاد، قهر و سلطه ، پاداش و جزاء، عزت و سرافرازی ، اکراه و احسان، همبستگی، تذلل و فروتنی، اسلام و توحید، عادت و روش، ریاست و فرمانبرداری و ...
در آیات قرآن نیز به ((معانی لغوی دین)) اشاره شده است و کلمه دین در آیات بکار رفته است ودر هر آیه ای معنای مخصوص خودش را دارد. چنانکه خداوند می فرماید: «هوالذی ارسل رسوله بالهدی ودین الحق، صف ، 9» که در این آیه دین به معنی ((کیش)) و ((شریعت)) آمده است و یا می فرماید:«فاعبدالله مخلصاً له الدین، زمر ،2» و در اینجا دین به معنای توحید و یگانگی می‌باشد . همین موارد استعمال واژه دین‏ در قرآن مى‏تواند به عنوان راهى براى شناسایى و به دست آوردن ((تعریف دین از دیدگاه اسلام)) شمرده شود که «دین عبارت است از اطاعت، گرایش، فرمانبردارى و تسلیم در برابر حقیقت‏» که در این صورت، با معانى لغوى نیز سازگارى خواهد داشت.
!تعریف دین
واژه دین از مفاهیمى است که همواره در میدان آراء و نظرات گوناگون صاحب‏نظران قرار داشته (محمدتقى مصباح، آموزش عقاید،جلد اول، ص 28) و توافق مشترک درباره آن وجود ندارد. به صورتی که حتی عده‏اى از محققان آن را قابل تعریف نمى‏دانند.به هر حال‌‌ ‌می توان دین را اینگونه تعریف نمود:دین، مجموعه (سیستم) حقایقى هماهنگ و متناسب از نظام‏هاى فکرى (عقاید و معارف)، نظام ارزشى (قوانین و احکام) و نظام پرورشى (دستورات اخلاقى و اجتماعى) است که در قلمرو ابعاد فردى، اجتماعى و تاریخى از جانب پروردگار متعال براى سرپرستى و هدایت انسان‏ها در مسیر رشد و کمال الهى ارسال مى‏گردد. به دیگر سخن، مجموعه ای است از عقاید و قوانین و مقرراتى که هم به اصول فکرى بشر نظردارد و هم در باره اصول گرایشى وى سخن مى‏گوید و هم اخلاق و شئون‏زندگى او را تحت پوشش قرار مى‏دهد.
!!((تعاریف متعددی از دین))
تعاریف متعددی از دین ارائه شده است مثلادانشمند بزرگ اسلامی و مفسر گرانقدر ((مذهب شیعه))، ((علامه طباطبایی)) ، دین را اینگونه تعریف می‌کند : «دین، عقاید و یک سلسله دستورهای عملی و اخلاقی است که پیامبران از طرف خداوند برای راهنمایی و هدایت بشر آورده اند، اعتقاد به این عقایدو انجام این دستورها، سبب سعادت و خوشبختی انسان در دو جهان است»(خلاصه تعالیم اسلام، ص 4، و یا شیعه دراسلام ص 41). ویا برخی از ((دانشمندان غربی)) گفته‏اند: دین عبارت است ازاعتقاد به موجودات روحانى و یا عده ای دیگر گفته‏اند: دین نظام یک پارچه‏اى از باورها وعملکردهاى مرتبط به چیزهاى مقدس است که از طریق آنها گروهى ازانسانها با مسائل غایى زندگى بشرى مرتبط می باشند و یا برخى‏گفته‏اند: دین اعتقاد به خدایى سرمدى است. یعنى، اعتقاد به این‏که حکومت و اراده‏اى الهى بر جهان حکم مى‏راند.و بعضىدیگر مى‏نویسند: جوهر دین عبارت است‏از احساس وابستگى مطلق . به هر حال هر کدام از ((دانشمندان اسلامی)) و غربی و ((علمای ادیان)) کوشیده اند تا بر اساس نگرش و اعتقاد خود تعریفی کامل از دین عرضه کنند. به همین دلیل آنها در ادراک دین بر جنبه های مختلفی تأکید نموده اند.بنابراین می شود تعاریف دین را به سه قسم طبقه بندی نمود:
**((تعریف دین از نظر دانشمندان اسلامی))
**((تعریف دین از نظر علمای ادیان))
**((تعریف دین از نظر دانشمندان غربی ))

!((اصطلاحات مرتبط با واژه دین))

!!((شریعت))
شریعت دارای دو معنی عام و خاص می باشد در معنای خاص عبارتست از احکام و دستورات و عبادات و اخلاقیاتی است که هر پیغمبر می آورد. و شریعت هر پیغمبری بر حسب مقتضیات زمان و مکان و امت وقوم او با شریعت دیگری فرق می‌کند، شریعت در معنای خاص با مفهوم دین متفاوت است. شریعت در معنای عام به معنی ایمان به مبادی غیبی است از روی کمال خلوص قلب و صفای نیت و تمام پیامبران مردم رابه آن دعوت می کردند و هیج اختلافی در این اساس میانشان نیست و لذا دراین معنا با مفهوم دین یکی است. مثلاً گفته می‌شود شریعت اسلام که منظور ((دین اسلام)) می‌باشد.
!!((مذهب))

این اصطلاح به دو مفهوم عام و خاص بکار رفته است.در مفهوم خاص عبارتست از شاخه ای مخصوص از دین مانند مذاهب ((شیعه)) و ((تسنن)) نسبت به دین اسلام. و در مفهوم عام و کلی با مفهوم دین مترداف و همسان است. چنانکه گفته می‌شود مذاهب اسلام و مذهب زرتشت که مقصود ((دین اسلام)) و ((دین زرتشت)) می‌باشد.
!!((ایدئولوژی))

یک ((تئوری)) کلی درباره جهان هستی همراه با یک طرح جامع، هماهنگ و منسجم است که راه انسان را در زندگی مشخص می‌کند و هدف آن سعادت و تکامل اوست. به عبارت دیگر ایدئولوژی یک سلسله آراء کلی و هماهنگ درباره رفتارهای انسان است و مجموعه ای از بایدها و نبایدها در زندگی و رفتار انسان می‌باشد. در ایدئولوژی بینشها، گرایشها، روشهاو کنشهای انسان مشخص می شوندو شکل می‌گیرند.
!!((جهان بینی))

عبارتست از نگرش انسان به هستی و توجیه و تبیین آن در رابطه با انسان به عبارت دیگر دید کلی که انسان از جهان هستی دارد و بر اساس آن به تعبیر و((تفسیر)) آن می پردازد جهان بینی نامیده می‌شود و به طور کلی برداشت کلی انسان از جهان هستی را جهان بینی او می گویند.
!!((انواع جهان بینی))
جهان بینی انواع گوناگونی دارد، بر اساس پذیرفتن ((ماوراءالطبیعه)) و یا انکار آن می‌توان جهان بینی را به جهان بینی الهی و جهان بینی مادی تقسیم نمود.در کل گفته اند: جهان بینی سه گونه است : علمی، فلسفی، مذهبی.
!!((مکتب))
مجموعی ایست که در ابتدا به تفسیر انسان و جهان می پردازد و سپس بایدها و نبایدهای انسانی را مشخص و معین می‌سازد. هم نیاز انسان را به جهان بینی مرتفع می‌کند و هم یک نظام ارزشی برای زیستن و چگونه زیستن ارائه می‌دهد. در واقع مکتب مجموعه جهان بینی و ایدئولوژی یک انسان می‌باشد.
برای مطالع بیشتر:
*((منشأ دین یا ادیان))
((سیر تکامل دین و جهان بینی انسان))

تاریخ پیدایش دین همزمان با پیدایش انسان است و دین خدا که همان ((دین اسلام)) است (ان الدین عندالله الاسلام) از نخستین روز پیدایش بشر همراه وی بوده است و اولین فرد انسان ((حضرت آدم)) پیامبر خدا و منادی توحید و یگانه پرستی بوده است و ادیان شرک آمیز همگی در اثر تحریفات و اعمال سلیقه ها و اغراض فردی و گروهی پدید آمده است. در ((قرآن)) کریم تصریح شده نسل کنون بشر به دو نفر مرد و زن منتهی است بنام آدم و حوا. آدم پیغمبر بوده و وحی های آسمانی به وی نازل می شده است. دین آدم بسیار ساده بوده است و پس از آدم و زوجه اش فرزندانش روزگاری با نهایت سادگی بدون اختلاف می گذرایندند، چون روز به روز شماره افراد افزوده و به قبائل مختلف تقسیم شدند و درهر قبیله نیز بزرگانی یافت می شدند که افراد قبیله به آنان احترام می گذاشتند و حتی پس از مرگ نیز مجسمه های ایشانرا می ساختند و مورد ستایش قرار می‌داند و از همین روزگار بت پرستی در میان رواج گرفت چنانکه در اخبار امامان وارد شده که پیدایش بت پرستی از این راه بوده است و تاریخ ((بت پرستی)) نیز همین معنی را تأئید می‌کند. کم کم در اثر اجحافاتی که اقویا به ضعفا می نمودند اختلافاتی بین مردم پیدا شد این اختلافات باعث به وجود آمدن فرقه های مختلف گردید. به هر حال طبق آیات قرآن مانند : «کان الناس امه واحده فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیکم بین الناس فیما افتلفوا فیه بقره 3/2» می توان ((دوران زندگی بشر)) را به صورت زیر بیان کرد:
مرحله اول : دوران سادگی و بی رنگی بشر بوده که خدا را طبق فرمان فطرت می پرستیده است .
مرحله دوم : دوران زندگی اجتماعی که این دوره دوره مادیت و حس نگری است.
مرحله سوم : دوران تضادها و تصادمهای اجتناب ناپذیر اجتماعی است و در این مرحله اختلافات شروع می‌شود و انسانها تشنه قوانین و تعلیمات انبیاء می گردند.
مرحله چهارم : در این مرحله انبیاء از طرف خداوند مأمور نجات انسان می‌شوند، انبیاء تعلیماتی دارند که با سرنوشت بشر ارتباط مستقیم دارد کتب آسمانی و احکام و قوانین نازل می‌گردد تا به تضادها و کشمکشهای گوناگون پایان دهند. ولی ((جامعه شناسان)) و ((مردم شناسان)) غربی می گویند: انسان در مسیر تکامل خود مراحلی زیر را طی نموده است تا به حالت کنونی رسیده است:
1- مرحله ادیان ابتدایی 2- مرحله ادیان قدیم و چند خدایی 3- مرحله ادیان متکامل و یک خدایی .
!!((سیر تکامل دین از نظر اسلام و دانشمندان اسلامی))

از نظر اسلام و دانشمندان مسلمان دین خداوند یکی است و از نخستین روز پیدایش بشر همراه وی بوده است. لذا تاریخ پیدایش دین همزمان با پیدایش انسان می باشد . به خصوص ((علامه طباطبایی ))و ((استاد مطهری)) درباره سیر تکامل دین و جهان بینی بشرنظرات جالبی را ارئه نموده اند. علامه طباطبائی (ره) می‌نویسد: انسان، این موجودی که به حسب فطرتش اجتماعی و تعاونی است، در اولین اجتماعی که تشکیل داد یک امت بود، آنگاه همان فطرتش وادارش کرد تا برای اختصاص دادن منافع به خود با یکدیگر اختلاف کند، از اینجا احتیاج به وضع قوانین که اختلافات پدید آمده را برطرف سازد، پیدا شد و این قوانین لباس دین به خود گرفت،و مستلزم انزار و ثواب وعقاب گردید، و برای اصلاح و تکمیلش لازم شد ، عباداتی در آن تشریح شود، تا مردم از آن راه تهذیب گردند، و به منظور این کار پیامبرانی مبعوث شدند ورفته رفته آن اختلافها در دین راه یافت بر سر معارف دین و مبدأ و معادش اختلاف نمودند و در نتیجه به وحدت دینی هم خلل وارد شد شعبه ها و ضربها پیدا شد، و به تبع اختلاف در دین اختلافهائی دیگر نیز در گرفت و این اختلاف ها بعد از تشریع دین به جز دشمنی از خود مردم دین دار هیچ علت دیگری نداشت، چون دین برای حل اختلاف آمده بود، ولی یک عده از در ظلم و طغیان خود دین را هم با اینکه اصول و معارفش روشن بود و صحبت را بر آنان تمام کرده بود مایه اختلاف کردند.
استاد مطهری نیز می فرماید: طبق آیات قرآن دین خدا از آدم تا خاتم یکی است همه پیامبران اعم از پیامبران صاحب شریعت و پیامبران غیر صاحب شریعت به یک مکتب دعوت می کرده اند. اصول مکتب انبیاء که دین نامیده می‌شود یکی بوده است ، بشر در تعلیمات انبیاء مانند یک دانش آموز بوده که او را از کلاس اول تا آخرین کلاس بالا برده اند این تکامل دین است نه اختلاف ادیان قرآن هرگز کلمه دین را به صورت ادیان نیاورده است از نظر قرآن آنچه وجود داشته است دین بوده نه ادیان . قرآن کریم دین خدا را از آدم تا خاتم یک جریان پیوسته معرفی می‌کند نه چند تا، یک نام روی آن می گذارد و آن اسلام است، لذا دین در نزد خدا ((اسلام)) است (ختم نبوت، 16-17و نیز دین یا ادیان، ص 165) .
!!((سیر تکامل دین از نظر مردم شناسان و جامعه شناسان و علمای تاریخ ادیان))

ازنظر این دانشمندان و جامعه شناسان دین انسانها به صورت تکاملی رشد نموده است و از طبیعت پرستی شروع شده تا به بت پرستی و در آخر به خدا پرستی رسیده است. آنها دین را فطری بشر نمی دانند و برای دین و ادیان مراحل تکاملی دیگری را بیان می کنند، آنها بیشتر روی ادیان ابتدایی تحقیق نموده اند و گفته اند که به طور کلی دوران زندگی انسان را ازآغاز پیدایش فطری و تا کنون از نظر تکامل به چهار مرحله تقسیم نموده اند:
الف : مرحله جنگل نشینی ب: مرحله غار نشینی ج: مرحله چادرنشینی د: مرحله کشاورزی و شهر نشینی. آنهان بیان کرده اند که :
جهان بینی انسان به موازات رشد و تکامل فرهنگ معنوی و بینش او دائماً در حال تحول و تکامل بوده است و در مسیر تکامل خود مراحلی را طی نموده است تا به حرکت کنونی رسیده است.
1- مرحله ادیان ابتدایی 2- مرحله ادیان قدیم و چند خدایی 3- مرحله ادیان متکامل و یک خدایی . در مرحله ادیان ابتدایی، انسان به طبیعت پرستی و تقدیس حیوانات یا همان ((توتمیسم)) پرداخت و به یک نیروی نامرئی بنام ((مانا)) در طبیعت و موجودات قائل شد و تصور کرد که منشأ همه حرکات و حوادث در طبیعت همان نیروی نامشخص است. سپس معتقد شد که همه اشیاء و موجودات مانند انسان دارای روح هستند و همه حوادث خوب وبد رابه آن ارواح نسبت داد و به پرستش و تقدیس ارواح پرداخت که ((آنی میسم)) خوانده می شود.
در مرحله چند خدایی و شرک در اثر گسترش و رشد فکری انسان، ذهنش از طبیعت گذشته به خدایان متوجه و معتقد شده و تحول عمیقی در جهان بینی او بوجود آمد.
و در مرحله ادیان متکامل یا یک خدایی و توحید، به وسیله ظهور پیامبران همه عقاید دینی درباره خدایان متعدد منسوخ شد و به موازات تکامل بینش دینی بشر، پیامبران دینهای متکامل و مبتنی بر توحید را تشریح نمودند (بنیانهای اجتماعی دین، یوسف فضایی، ص 69-60) .

((ضرورت بحث دین))

قلمرو دین:
رابطه دین با علوم دیگر:
رابطه دین با انسان:
رابطه دین با علم:
رابطه دین با فلسفه:
رابطه دین با اخلاق:
رابطه دین با جامعه شناسی:
رابطه دین با روانشناسی:
معرفت و دین:
تجربه و دین:
نحوه تبیین ادیان:
کثرت گرایی(پلورالیسم):
انحصار گرایی:
شمول گرایی:
تقسیم بندی وطبقه بندی ادیان:
طبقه بندی سنتی
ادیان طبیعی و ادیان وحیانی:
طبقه بندی بر اساس آسمانی بودن یا نبودن :
حق و با طل یا الهی و غیر الهی:
طبقه بندی بر اساس منشأ جغرافیایی:
آسیایی و غیر آسیایی یا شرقی و غربی:
طیقه بندی بر حسب تعداد پیروان و دامنه توسعه:
ادیان بزرگ و ادیان کوچک:
طبقه بندی بر اساس درجه تکامل:
ابتدایی و قدیم یا ادیان مرده:
ادیان متکامل و زنده:
ادیان زنده جهان:
دین هندویی:
دین جاینی:
دین سیک:
دین کنفوسیوس:
دین تائوئی:
دین شینتوئی:
دین بودائی:
دین زرتشتی:
دین یهود:
دین مسیحیت:
دین اسلام:








وجه حاجت بشر به دین(فلسفه دین) :
فلسفه نیاز بشر به دین از نظر دانشمندان و فیلسوفان اسلامی:
نظر دانشمندان غربی درباره علت نیاز بشر به دین:
قلمرو دین:
رابطه دین با علوم دیگر:
رابطه دین با انسان:
رابطه دین با علم:
رابطه دین با فلسفه:
رابطه دین با اخلاق:
رابطه دین با جامعه شناسی:
رابطه دین با روانشناسی:
معرفت و دین:
تجربه و دین:
نحوه تبیین ادیان:
کثرت گرایی(پلورالیسم):
انحصار گرایی:
شمول گرایی:
تقسیم بندی وطبقه بندی ادیان:
طبقه بندی سنتی
ادیان طبیعی و ادیان وحیانی:
طبقه بندی بر اساس آسمانی بودن یا نبودن :
حق و با طل یا الهی و غیر الهی:
طبقه بندی بر اساس منشأ جغرافیایی:
آسیایی و غیر آسیایی یا شرقی و غربی:
طیقه بندی بر حسب تعداد پیروان و دامنه توسعه:
ادیان بزرگ و ادیان کوچک:
طبقه بندی بر اساس درجه تکامل:
ابتدایی و قدیم یا ادیان مرده:
ادیان متکامل و زنده:
ادیان زنده جهان:
دین هندویی:
دین جاینی:
دین سیک:
دین کنفوسیوس:
دین تائوئی:
دین شینتوئی:
دین بودائی:
دین زرتشتی:
دین یهود:
دین مسیحیت:
دین اسلام:


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [21:58 ]   27   محمد ورهرام      جاری 
 پنج شنبه 29 تیر 1385 [12:54 ]   26   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 اردیبهشت 1384 [10:35 ]   25   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 دوشنبه 26 اردیبهشت 1384 [11:29 ]   24   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 19 اسفند 1383 [12:45 ]   23   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 19 اسفند 1383 [12:43 ]   22   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 27 بهمن 1383 [10:46 ]   21   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 25 بهمن 1383 [11:51 ]   20   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 18 بهمن 1383 [11:14 ]   19   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 13 بهمن 1383 [11:36 ]   18   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 شنبه 03 بهمن 1383 [10:15 ]   17   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 دی 1383 [10:13 ]   16   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 02 دی 1383 [13:35 ]   15   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 01 دی 1383 [11:15 ]   14   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 01 دی 1383 [11:00 ]   13   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 آذر 1383 [12:58 ]   12   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 آذر 1383 [12:54 ]   11   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 آذر 1383 [12:39 ]   10   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 آذر 1383 [12:26 ]   9   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [12:23 ]   8   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [12:14 ]   7   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [12:00 ]   6   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [11:47 ]   5   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 شنبه 14 آذر 1383 [11:26 ]   4   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 شنبه 14 آذر 1383 [11:02 ]   3   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 شنبه 14 آذر 1383 [10:40 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 10 آذر 1383 [11:51 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..