منو
 کاربر Online
1075 کاربر online
تاریخچه ی: دیدگاه حضرت سجاد علیه السلام در مورد قرآن

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
حضرت امام سجاد علیه السلام همواره جایگاه قرآن در جامعه و اهمیّت آن را تبیین می‌فرمود و خود در قرائت آن اهتمام داشت و آیه‌های آن را برای اصحابش تفسیر می‌فرمود. به چند حدیث در این باره اشاره می‌شود:

1ـ امام سجاد علیه السلام فرمود:« اگر تمام مردم در مشرق و مغرب عالم بمیرند، اگر قرآن با من باشد، من هرگز دچار وحشت نخواهم شد.»

2- امام سجاد علیه السلام هنگامی که آیه «مالک یوم الدین» را تلاوت می‌کرد، آنقدر آن را تکرار می کرد که نزدیک بود قالب تهی کند.

3ـ امام سجاد علیه السلام فرمود:« آیات قرآن خزائن علم است. پس هر گاه خزینه ای را باز نمودی برای تو شایسته است که به آنچه در آن است به دقت به آن بنگری.»

3ـ امام چهارم فرمود:« بر شما باد به تلاوت قرآن! چرا که خداوند بهشت را با دست قدرت خود آفرید، یک خشت از طلا و یک خشت از نقره و ملاط آن را از مشک قرار داد و خاکش را از زعفران و سنگهایش را از لوء لوء. آن‌گاه درجات بهشت را به قدر آیات قرآن قرار داد. پس هر کس در دنیا قرآن خوانده باشد، خدا به او می‌گوید:« بخوان و بالا برو.» و بالاترین درجات بهشت مخصوص پیامبران و صدیقین است.

4ـ امام چهارم فرمود:« هر کس قرآن را در مکه ختم کند، نمی میرد مگر اینکه رسول الله صلی الله علیه و آله را ببیند و منزلش را در بهشت مشاهده کند.»

منابع:

  • بحارالانوار، ج 46، ص 107، حدیث 102 به نقل از اصول کافی

مراجعه شود به:


حضرت زین العابدین (علیه السلام) در ارتباط با تبین جایگاه قرآن در جامعه و بیان اهمیّت آن تلاش وافری داشته اند. هم خود به آن و قرائتش اهتمام می ورزیدند و هم با تفسیر آن جامعه را هدایت می کردند. در این ارتباط چند حدیث وجود دارد:

1ـ «زهری » می گوید: علی بن الحسین (علیه السلام) فرمود: اگر تمام کسانیکه در مشرق و مغرب عالم زندگی می کنند بمیرند، من بعد از این که قرآن با من باشد هرگز دچار وحشت نخواهم شد. و ادامه می دهد که حضرت سجاد (علیه السلام) هنگامیکه آیه مبارکه «مالک یوم الدین » را تلاوت می کردند، آنقدر آن را تکرار می کرد که نزدیک بود قالب تهی کند.

2ـ «زُهری » می گوید از علی بن الحسین (علیه السلام) شنیدم که می فرمود: آیات قرآن خزائن علم است پس هر گاه خزینه ای را باز نمودی برای تو شایسته است که به آنچه در آن است نظر نمائی و به دقت بنگری.

3ـ حضرت فرمودند: بر تو باد به قرآن! چرا که خداوند بهشت را با دست قدرت خود آفرید، یک خشت از طلا و یک خشت از نقره و ملاط آن را از مشک قرار داد و خاکش را از زعفران و سنگهایش را از لوء لوء. او درجات بهشت را به قدر آیات قرآن قرار داد. پس هر کس از آن بخواند به او می گوید: «بخوان و بالا برو » و هر کس داخل بهشت بشود در بهشت درجه ای بالاتر از آن نیست مگر پیامبران و صدیقین.

4ـ حضرت فرمود هر کس قرآن را در مکه ختم کند نمی میرد مگر اینکه رسول الله (صلی الله علیه و آله) را ببیند و منزلش را در بهشت مشاهده کند.

5ـ حضرت در تفسیر این آیه از قرآن «و لکم فی القصاص حیاه » (بقره/ 179) فرمودند: «لکم » ای امت محمد «فی القصاص حیاه » چون کسی که قصد کشتن داشته باشد و بداند که قصاص خواهد شد و از این رو از کشتن باز بایستد، این حیات و زندگی کسی است که به قتل اهتمام کرده است.

و حیات و زندگی کسی است که می خواست کشته شود و زندگی و حیات غیر آن دو از مردم است، هر گاه آنها دانستند که قصاص واجب است و هرگز دیگر جسارت به قتل بخاطر ترس از قصاص پیدا نمی کند «یا اولی الالباب » صاحبان عقول «لعلکم تتقون » بعد فرمود: ای بندگان خدا !! این قصاص کشتن شماست برای کسی که او را در دنیا می کشید و روحش را فانی می کنید. آیا شما را خبر ندهم به بزرگتر از این قتل؟ و آنچه که خداوند واجب فرموده بر کشنده او، چیزی که بزرگتر از این قصاص است ؟!! مردم گفتند بلی یابن رسول الله.

فرمود: آن این است که او را از نبوت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و از ولایت علی بن ابیطالب (علیه السلام )گمراه کند و او را به غیر راه خدا براند و با اتباع شیوه دشمنان علی و اعتقاد به امامت آنها او را دچار تعبیر و اعوجاج نماید و علّی را از حقش دفع کند و فضیلت او را انکار نماید و در زمینه لزوم اداء تعظیم واجب او بی مبالاتی کند.

پس این همان قتلی است که موجب می شود مقتول برای همیشه در آتش جهنم اهل خلود باشد و لذا جزا این قتل نیز همانند این است: خلود در آتش جهنم.

منابع :

بحارالانوار ، ج 46 ، ص 107 ، حدیث 102 به نقل از اصول کافی


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 03 خرداد 1384 [10:46 ]   5   شکوفه رنجبری      جاری 
 سه شنبه 03 خرداد 1384 [10:37 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 06 اردیبهشت 1384 [13:28 ]   3   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 آذر 1383 [10:04 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 18 مرداد 1383 [11:11 ]   1   مینا ورمزیار      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..