منو
 صفحه های تصادفی
پتانسیل الکتریکی
صوفیان روملو
زیارت امام حسین و جوابهای متناقض
ویژگی های اخلاقی علی عمادالدوله
میلیلیت
همبرگر
گوهرها و احساسات آدمی
آیین رهنمودی
خرد کن‌ها
فقدان پشتوانه‌ فکری
 کاربر Online
313 کاربر online
تاریخچه ی: دو خصلت عمده دین از نظر دورکیم

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
  • دورکیم معتقد است که هیچ چیز ذاتا مقدس یا دنیوی نیست، بلکه زمانی یکی از این دو خصلت را پیدا می‏کند که مردم یا بر آن پدیده ارزشی فایده‏مند قایل شوند و یا بر عکس، صفاتی ذاتی به آن نسبت دهند که با ارزش وسیله‏اش هیچ ارتباطی نداشته باشد. بر این اساس، دورکیم دو خصلت ‏برای دین بیان می‏کند: خصلت اجتماعی و خصلت غیر خدایی دین. یعنی: افراد در پرستش مذهبی خویش، بی آن‏که بدانند، جامعه را می‏پرستند. بدین صورت، وی در طرح خود برای دین در جامعه کنونی و حل مشکل اخلاقی جوامع، دست ‏به شگردی مخصوص می‏زند: جامعه را تا حد خدایی بالا می‏ برد و بدان همان مقامی را می‏دهد که مؤمنان به خدا می‏دهند.

  • به نظر وی، تحقیقات علمی نشان داده که انسان‏ها هیچ‏گاه جز جامعه خویش را نپرستیده‏اند. تنها جامعه است که به خودی خود، یک واقعیت مقدس از سنخ واقعیات طبیعی است. اما ورای آن، هم علت نمود دینی است و هم توجیه کننده تمایزی است که میان امور مقدس و غیر مقدس دیده می‏شود.دورکیم بر خلاف مارکس ، دین را اساسا با نابرابری‏های اجتماعی قدرت مرتبط نمی‏سازد، بلکه آن را به طبیعت کلی نهادهای جامعه مربوط می‏کند. از سوی دیگر، وی نظیر مارکس، هیچ‏گونه اصالت، عینیت و حقانیتی به دین نمی‏دهد و دین را تجلی حیات جمعی و واقعیت جامعه می‏داند. از نظر او، دین پدیده‏ای طفیلی است. دورکیم با نظریه «دین تجلی روح جمعی است‏»، از دین قداست‏زدایی کرده و با خلاصه کردن و فروکاستن آن تا حد توتم، آن را به خرافات و سحر و جادو تنزل داده و مساله حق و باطل بودن ادیان را زیر سؤال برده است.

منابع

  • ساموئل کنیگ، جامعه ‏شناسی، ترجمه مشفق همدانی، ص 132
  • میرچا الیاده، دین پژوهی، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی،
  • آنتونی گیدنز، جامعه ‏شناسی، ترجمه منصور صبوری، ص 492
  • جامعه ‏شناسی دین، ملکلم همیلتون، محسن کلاشی، ص‏139



  • دورکیم معتقد است که هیچ چیز ذاتا مقدس یا دنیوی نیست، بلکه زمانی یکی از این دو خصلت را پیدا می‏کند که مردم یا بر آن پدیده ارزشی فایده‏مند قایل شوند و یا بر عکس، صفاتی ذاتی به آن نسبت دهند که با ارزش وسیله‏اش هیچ ارتباطی نداشته باشد. بر این اساس، دورکیم دو خصلت ‏برای دین بیان می‏کند: خصلت اجتماعی و خصلت غیر خدایی دین. یعنی: افراد در پرستش مذهبی خویش، بی آن‏که بدانند، جامعه را می‏پرستند. بدین صورت، وی در طرح خود برای دین در جامعه کنونی و حل مشکل اخلاقی جوامع، دست ‏به شگردی مخصوص می‏زند: جامعه را تا حد خدایی بالا می‏ برد و بدان همان مقامی را می‏دهد که مؤمنان به خدا می‏دهند.

  • به نظر وی، تحقیقات علمی نشان داده که انسان‏ها هیچ‏گاه جز جامعه خویش را نپرستیده‏اند. تنها جامعه است که به خودی خود، یک واقعیت مقدس از سنخ واقعیات طبیعی است. اما ورای آن، هم علت نمود دینی است و هم توجیه کننده تمایزی است که میان امور مقدس و غیر مقدس دیده می‏شود.دورکیم بر خلاف مارکس ، دین را اساسا با نابرابری‏های اجتماعی قدرت مرتبط نمی‏سازد، بلکه آن را به طبیعت کلی نهادهای جامعه مربوط می‏کند. از سوی دیگر، وی نظیر مارکس، هیچ‏گونه اصالت، عینیت و حقانیتی به دین نمی‏دهد و دین را تجلی حیات جمعی و واقعیت جامعه می‏داند. از نظر او، دین پدیده‏ای طفیلی است. دورکیم با نظریه «دین تجلی روح جمعی است‏»، از دین قداست‏زدایی کرده و با خلاصه کردن و فروکاستن آن تا حد توتم، آن را به خرافات و سحر و جادو تنزل داده و مساله حق و باطل بودن ادیان را زیر سؤال برده است.

منابع

  • ساموئل کنیگ، جامعه ‏شناسی، ترجمه مشفق همدانی، ص 132
  • میرچا الیاده، دین پژوهی، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی،
  • آنتونی گیدنز، جامعه ‏شناسی، ترجمه منصور صبوری، ص 492
  • جامعه ‏شناسی دین، ملکلم همیلتون، محسن کلاشی، ص‏139




تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 10 اردیبهشت 1384 [12:51 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      جاری 
 شنبه 10 اردیبهشت 1384 [12:51 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..