منو
 کاربر Online
1108 کاربر online
Lines: 1-17Lines: 1-19
-در بینش اسلامی «دنیا » مقدمه و مزرعه عالم آخرت است و لذا از هیچ ارزش اصیل و استقلالی برخوردار نیست. اولیاء الهی نیز هرگز «دنیا » را مقصد و مراد خود نداشتند تمام علائق قلبی خود به آن را بریده و تنها به عنوان وسیله و ابزار اکتساب رضوان خداوندی و نیل به قرب و لقاء او، به آن می نگریستند.
این حقیقت متعالی در ادبیات قرآنی و روائی به عنوان «زُهد » مطرح شده است که همان عدم تعلق به دنیاست نه بهره مند بودن از آن. در عوض تمام توجه بندگان صالح حضرت حق به «آخرت » که جهان بی پایان و دار جزا و منزل نهائی انسان است. بوده، آن را اصل می دانسته اند.
حضرت زین العابدین (علیه السلام) به مانند سایر معصومین (علیهم اسلام) نمونه اعلای زاهد در دنیا و راغب در آخرت بوده اند.
+در بینش اسلامی « دنیا » مقدمه و مزرعه عالم آخرت است و لذا از هیچ ارزش اصیل و استقلالی برخوردار نیست. اولیاء الهی نیز هرگز « دنیا » را مقصد و مراد خود نداشتند تمام علائق قلبی خود به آن را بریده و تنها به عنوان وسیله و ابزار اکتساب رضوان خداوندی و نیل به قرب و لقاء او، به آن می نگریستند.
این حقیقت متعالی در ادبیات قرآنی و روائی به عنوان « زُهد » مطرح شده است که همان عدم تعلق به دنیاست نه بهره مند بودن از آن. در عوض تمام توجه بندگان صالح حضرت حق به « آخرت » که جهان بی پایان و دار جزا و منزل نهائی انسان است. بوده، آن را اصل می دانسته اند.
((حضرت امام سجاد علیه السلام|حضرت زین العابدین علیه السلام)) به مانند سایر معصومین (علیهم السلام) نمونه اعلای زاهد در دنیا و راغب در آخرت بوده اند.
-((زراره)) آن شیعه بزرگوار و راوی بـرجسته و بزرگ نقل نـموده است که: پرسش گری در میانه شهر، در حالیکه می گفت: کجائید زاهدان در دنیا و کجائید راغبین در آخرت؟ در این هنگام هاتفی از گوشه بقیع صدا در آورد: (و این در حالی بود که صدایش را می شنیدیم ولی شخص او را نمی دیدیم) آن فرد علی بن الحسین علیه السلام است. +((زراره)) آن شیعه بزرگوار و راوی بـرجسته و بزرگ نقل نموده است که: پرسش گری در میانه شهر، در حالیکه می گفت: کجائید زاهدان در دنیا و کجائید راغبین در آخرت؟ در این هنگام هاتفی از گوشه بقیع صدا در آورد: (و این در حالی بود که صدایش را می شنیدیم ولی شخص او را نمی دیدیم) آن فرد علی بن الحسین علیه السلام است.
-در همین ارتباط جناب «ابو حمزه ثمالی » یکی از برجسته ترین شاگردان امام سجاد (علیه السلام) که دعای شریف «ابو حمزه ثمالی » که بهترین و بلند ترین دعای سحر در ماه رمضان است توسط او از حضرت سجاد (علیه السلام )روایت شده است، می گوید: من نشنیدم احدی از مردم زاهد تر از حضرت علی بن الحسین (علیه السلام) بوده باشد مگر آنچه به من رسیده از امیر المونین لی بن ابی الب (علیه السلام) لی بن السین نان بود +در همین ارتباط جناب « ابو حمزه ثمالی » یکی از برجسته ترین شاگردان امام سجاد (علیه السلام) که دعای شریف « ابو حمزه ثمالی » که بهترین و بلند ترین دعای سحر در ((ماه رمضان)) است توسط او از حضرت سجاد ( علیه السلام )روایت شده است، می گوید: من نشنیدم احدی از مردم زاهد تر از حضرت علی بن الحسین (علیه السلام) بوده باشد مگر آنچه به من رسیده از ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام)) و عی بن الحسین چنن بود

که هر گاه تک
لّم م فرمود در زهد و موعظه به گریه در می آورد هر کس را که در محضر شریفش حضور داشت. به هرحال جناب ((ابن شهر آشوب)) در کتاب شریف « منقب » می فرماید: بسیار کم کتابی در زمینه « زهد » و « موعظه » یافت می شود که در آن ذکر نشده باشد. و قال علی بن الحسین (علیه السلام) یا « ال ین العابدین » بعضی در تمام کتب در این زمینه از حضرت حدیث نقل ده است.

!منابع:
*بحارالانوار، ج 46، ص 76، حد
یث 69 به نقل از الارشاد شیخ مفید - متهی *الامال ج 2، ص 11 و ص 97 به نقل از مناقب

!مراجعه شود
به:
*((مؤمن
و گرفتاری های او در دنیا))
-که هر گاه تکلّم می فرمود در زهد و موعظه، به گریه در می آورد هر کس را که در محضر شریفش حضور داشت. به هرحال جناب ابن شهر آشوب در کتاب شریف «مناقب » می فرماید: بسیار کم کتابی در زمینه «زهد » و «موعظه » یافت می شود که در آن ذکر نشده باشد. و قال علی بن الحسین (علیه السلام) یا «قال زین العابدین » بعضی در تمام کتب در این زمینه از حضرت حدیث نقل شده است.  
-مراجعه شود به: 
-((مؤمن و گرفتاری های او در دنیا)) 
-((کمالات بی پایان)) 
-منابع : 
-بحارالانوار، ج 46، ص 76، حدیث 69 به نقل از الارشاد شیخ مفید - منتهی الامال ج 2، ص 11 و ص 97 به نقل از مناقب 

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 25 مرداد 1384 [08:11 ]   5   شکوفه رنجبری      جاری 
 دوشنبه 02 خرداد 1384 [07:40 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 02 خرداد 1384 [07:38 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 29 آذر 1383 [07:16 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 18 مرداد 1383 [09:07 ]   1   مینا ورمزیار      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..