تاریخچه ی:
دنیا مزرعه آخرت
تفاوت با نگارش: 1
- | رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : " دنیا مزرعه آخرت است " . |
+ | رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود :
__~~green:" دنیا مزرعه آخرت است " . ~~__
|
| در سوره مبارکه بنی اسرائیل میفرماید : | | در سوره مبارکه بنی اسرائیل میفرماید : |
- | " اگر کسانی نظر کوتاه داشته باشند و همت کم و سعادت خود را در همین امور زودگذر و موقت بدانند و تنها این امور را بخواهند ، ما هم در فراهم ساختن آنچه آنها میخواهند تعجیل میکنیم و به آنها میدهیم ، و اگر کسانی نظر بلند و همت عالی داشته باشند و سعادت خود را محدود نکنند و آخرت و عاقبت را نیز بخواهند و برای آن عمل کنند باز هم همان مطلوب و همان مقصود را به آنها میدهیم " . بعد از آنکه این قسمت را ذکر میکند میفرماید : " ما همه را کمک میکنیم و مدد میرسانیم ، هم این دسته و هم آن دسته را ، عطا و بخشش پروردگار تو هرگز از هیچ موجودی قطع و بریده نمیشود ، فیض پروردگار ، عام و شامل است و هر موجودی را در راه خودش و مطابق استعدادی که دارد پرورش میدهد و تکمیل میکند . کلمه " رب " که در این آیه کریمه آمده است به معنای پروردگار و پرورشدهنده است . |
+ | __~~green:" اگر کسانی نظر کوتاه داشته باشند و همت کم و سعادت خود را در همین امور زودگذر و موقت بدانند و تنها این امور را بخواهند ، ما هم در فراهم ساختن آنچه آنها میخواهند تعجیل میکنیم و به آنها میدهیم ، و اگر کسانی نظر بلند و همت عالی داشته باشند و سعادت خود را محدود نکنند و آخرت و عاقبت را نیز بخواهند و برای آن عمل کنند باز هم همان مطلوب و همان مقصود را به آنها میدهیم . ما همه را کمک میکنیم و مدد میرسانیم ، هم این دسته و هم آن دسته را ، عطا و بخشش پروردگار تو هرگز از هیچ موجودی قطع و بریده نمیشود ، فیض پروردگار ، عام و شامل است و هر موجودی را در راه خودش و مطابق استعدادی که دارد پرورش میدهد و تکمیل میکند ~~ __ .
کلمه " رب " که در این آیه کریمه آمده است به معنای پروردگار و پرورشدهنده است .
|
| بعد از آنکه میفرماید : | | بعد از آنکه میفرماید : |
- | " هر کسی در هر راهی که گام بر دارد و هر مقصدی را که جستجو کند ما به او مدد میرسانیم و فیض خود را از او دریغ نمیداریم " میفرماید : " به موجب اینکه ما رب عالم و پروردگار عالم هستیم و به حکم اینکه پرورش دهنده موجودات هستیم و یکی از شئون ما ربوبیت و پرورش دادن است هر دو دسته را در راه خود تقویت و تکمیل میکنیم و پرورش میدهیم " . آری ، ناموس جهان این است که هر بذری که کاشته شود در آغوش عوامل بی منتهایی که هست پرورش یابد و رشد کند . جهان دستگاه مساعدی است برای کشت و زرع ، اعمالی که ما در جهان انجام میدهیم از نیک و از بد ، هر یک بذری است که در مزرعه این جهان میافشانیم . پیغمبر اکرم فرمود : " دنیا مزرعه آخرت است " هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت . |
+ | __~~green:" هر کسی در هر راهی که گام بر دارد و هر مقصدی را که جستجو کند ما به او مدد میرسانیم و فیض خود را از او دریغ نمیداریم " ~~__
میفرماید :
__~~green:" به موجب اینکه ما رب عالم و پروردگار عالم هستیم و به حکم اینکه پرورش دهنده موجودات هستیم و یکی از شئون ما ربوبیت و پرورش دادن است هر دو دسته را در راه خود تقویت و تکمیل میکنیم و پرورش میدهیم " . ~~__
p/1/14/WheatNorth.jpg" width=400 align=left vspace=5 border=1>
~~blue:آری ، ناموس جهان این است که هر بذری که کاشته شود در آغوش عوامل بی منتهایی که هست پرورش یابد و رشد کند . جهان دستگاه مساعدی است برای کشت و زرع ، اعمالی که ما در جهان انجام میدهیم از نیک و از بد ، هر یک بذری است که در مزرعه این جهان میافشانیم~~
پیغمبر اکرم فرمود : " دنیا مزرعه آخرت است " هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت .
|
| هیچ عملی در این جهان گم نمیشود و از بین نمیرود ، نه تنها گم نمیشود و از بین نمیرود ، بلکه آن عمل در زمین روح خود ما و در زمین اجتماع ما و بالاخره در زمین مساعد جهان که محفوف به هزارها عوامل است فرو میرود و پس از مدتی میدمد و خود را بروز میدهد : | | هیچ عملی در این جهان گم نمیشود و از بین نمیرود ، نه تنها گم نمیشود و از بین نمیرود ، بلکه آن عمل در زمین روح خود ما و در زمین اجتماع ما و بالاخره در زمین مساعد جهان که محفوف به هزارها عوامل است فرو میرود و پس از مدتی میدمد و خود را بروز میدهد : |
- | چون که بد کردی زید ایمن مباش |
+ | ~~green:چون که بد کردی زید ایمن مباش |
| زانکه تخم است و برویاند خداش | | زانکه تخم است و برویاند خداش |
| آنچه کردی اندر این خواب جهان | | آنچه کردی اندر این خواب جهان |
| گرددت هنگام بیداری عیان | | گرددت هنگام بیداری عیان |
| ای دریده پوستین یوسفان | | ای دریده پوستین یوسفان |
| گرگ بر خیزی از این خواب گران | | گرگ بر خیزی از این خواب گران |
| زانچه میبافی همه روزه بپوش | | زانچه میبافی همه روزه بپوش |
| زانچه میکاری همه ساله بنوش | | زانچه میکاری همه ساله بنوش |
| گشته گرگان یک به یک خوهای تو | | گشته گرگان یک به یک خوهای تو |
- | میدرانند از غضب اعضای تو |
+ | میدرانند از غضب اعضای تو~~
|
| در قرآن کریم در موردی که گروهی از مسلمانان با گروهی از یهودیان مجادله میکردند و هر دسته میگفتند خداوند ما را به گناهمان نمیگیرد ، در این مورد آیه قرآن نازل شد که خلاصهاش این است : | | در قرآن کریم در موردی که گروهی از مسلمانان با گروهی از یهودیان مجادله میکردند و هر دسته میگفتند خداوند ما را به گناهمان نمیگیرد ، در این مورد آیه قرآن نازل شد که خلاصهاش این است : |
| زهی تصور باطل زهی خیال محال ، | | زهی تصور باطل زهی خیال محال ، |
- | فرمود : نه آن طور است که عدهای از شما مسلمانان کوتاه فکر و نا آشنا به حقایق اسلامی پنداشتهاید و نه آن طوری که آن دسته دیگر پنداشتهاند ، هر کسی تخم بد بکارد و بذر بد بیفشاند به سزای عمل خودش یعنی به ثمره تخمی که کاشته لامحاله خواهد رسید ، قانون الهی تغییر پذیر نیست ، پیغمبران آمده اند که به بشر راه خوب عمل کردن و خوب بذر افشاندن در مزرعه جهان را بیاموزند ، آمده اند که به مردم جهان بیاموزند | |
- | : " الحمد لله رب العالمین " ستایش مخصوص ذات اقدس الهی است که مربی و پرورش دهنده همه عوالم هستی است که هر ماده مستعدی را به کمال لایق خودش میرساند ، دانه گندم را به صورت ساقه و خوشه گندم ، و دانه جو را به صورت محصول جو پرورش میدهد ، از هسته خرما درخت خرما و از هسته زرد آلو درخت زرد آلو به وجود میآورد ، مقام ربوبیت الهی اقتضا میکند که همه موجودات را پرورش دهد و تکمیل کند ، این بشر است که باید از نظر شخص خودش و سعادت خودش به خود بپردازد ، این بشر است که باید بداند هر عملی که میکند بذری است که در باغ وجود میکارد و ثمره شیرین یا تلخش به او میرسد ، کسی نمیتواند از ثمره کشت دیگری استفاده کند ، و همچنین کسی نمی تواند که بد بکارد و خوب بدرود . | |
- | رسول اکرم به یگانه دختر عزیزش صدیقه کبری سلام الله علیها که فوق العاده او را دوست میداشت و او را پاره جگر خود مینامید فرمود : | |
- | دختر عزیزم ! خودت برای خودت عمل کن ، خودت در بوستان زندگی و سعادت خودت بذرهای نیک بیفشان که من نمیتوانم تو را بی نیاز کنم و تو نمیتوانی ثمره عمل مرا بچینی : | |
- | دو نصیحت کنتم بشنو و صد گنج ببر |
+ | فرمود : نه آن طور است که عدهای از شما مسلمانان کوتاه فکر و نا آشنا به حقایق اسلامی پنداشتهاید و نه آن طوری که آن دسته دیگر پنداشتهاند ، هر کسی تخم بد بکارد و بذر بد بیفشاند به سزای عمل خودش یعنی به ثمره تخمی که کاشته لامحاله خواهد رسید ، قانون الهی تغییر پذیر نیست ،
__~~brown:پیغمبران آمده اند که به بشر راه خوب عمل کردن و خوب بذر افشاندن در مزرعه جهان را بیاموزند ، آمده اند که به مردم جهان بیاموزند : " الحمد لله رب العالمین " ستایش مخصوص ذات اقدس الهی است که مربی و پرورش دهنده همه عوالم هستی است .~~__
خدا هر ماده مستعدی را به کمال لایق خودش میرساند ، دانه گندم را به صورت ساقه و خوشه گندم ، و دانه جو را به صورت محصول جو پرورش میدهد ، از هسته خرما درخت خرما و از هسته زرد آلو درخت زرد آلو به وجود میآورد ، مقام ربوبیت الهی اقتضا میکند که همه موجودات را پرورش دهد و تکمیل کند ، این بشر است که باید از نظر شخص خودش و سعادت خودش به خود بپردازد ، این بشر است که باید بداند هر عملی که میکند بذری است که در باغ وجود میکارد و ثمره شیرین یا تلخش به او میرسد ، کسی نمیتواند از ثمره کشت دیگری استفاده کند ، و همچنین کسی نمی تواند که بد بکارد و خوب بدرود .
رسول اکرم به یگانه دختر عزیزش ((حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام)) که فوق العاده او را دوست میداشت و او را پاره جگر خود مینامید فرمود : ^ ~~brown:دختر عزیزم ! خودت برای خودت عمل کن ، خودت در بوستان زندگی و سعادت خودت بذرهای نیک بیفشان که من نمیتوانم تو را بی نیاز کنم و تو نمیتوانی ثمره عمل مرا بچینی .~~
^
~~green:دو نصیحت کنتم بشنو و صد گنج ببر |
| از در عیش در آو به ره عیب مپوی | | از در عیش در آو به ره عیب مپوی |
| شکر آن را که دگرباره رسیدی به بهار | | شکر آن را که دگرباره رسیدی به بهار |
- | بیخ نیکی بنشان و ره تحقیق بجوی |
+ | بیخ نیکی بنشان و ره تحقیق بجوی~~ |
| رسول اکرم بعد از بعثت مجلسی از بستگان نزدیک خود فراهم آورد به امر خدا که آنها را از عواقب اعمالشان بترساند و نسبت به آنها اعلام خطر کند ، فرمود : | | رسول اکرم بعد از بعثت مجلسی از بستگان نزدیک خود فراهم آورد به امر خدا که آنها را از عواقب اعمالشان بترساند و نسبت به آنها اعلام خطر کند ، فرمود : |
- | " فرزندان عبدالمطلب ! گمان مبرید و نگویید که محمد از ماست ، ما هر چه که بخواهیم بکنیم میکنیم و به محمد به حکم آنکه پیغمبر است و فرستاده خداست پشتگرمی داریم . در دستگاه عدالت الهی که به وزن ذرهای نیک و بد گم نمیشود کسی نمیتواند به پشتگرمی کس دیگر مغرور شود و او را دستاویز | |
- | اعمال ناشایست خود قرار دهد " . | |
- | شخصی از علی علیه السلام تقاضای پند و موعظهای کرد . اولین جملهای که آن حضرت به او فرمود این بود : | |
- | جزء آن دسته از مردم مباش که آرزوی رسیدن به مقامات اخروی و معنوی را دارند ولی میخواهند بدون آنکه عملی انجام دهند به آن برسند ، بدون عمل سعادتی به دست نمیآید : | |
- | نابد رن میسر نمیشو />مد آن رفت ان رادر که کار کرد |
+ | " فرزندان عبلمطلب ! ان مبرید و نگویی ممد از ماست ، ما هر چه که بخواهیم بکنیم میکنیم و ه ممد به حکم آنه پیغمبر است و فرستاده داست پتگرمی داریم . در دستگاه عدالت الهی که به وزن ذرهای نیک و بد گم نمیشود کسی نمیتواند به پشتگرمی کس دیگر مغرور شود و او را دستاویز اعمال ناشایست خود قرار دهد " .
|
| منبع : حکمتها و اندرزها | | منبع : حکمتها و اندرزها |
| نویسنده : شهید استاد مرتضی مطهری | | نویسنده : شهید استاد مرتضی مطهری |
| صفحه : 61 | | صفحه : 61 |