منو
 صفحه های تصادفی
درباره نویسنده
دوره بازگشت نسبی قدرت به مرحله شکوفایی و پیشرفت
آشنایی مقدماتی با نظریه مجموعه ها
مراحل دوره فروپاشی و زوال سلسله صفویه-از ورد افغانان تا سقوط کامل اصفهان
نظریات صلح جویانه
اجزای اسکلتی سنگ آهک
جامعه شناسی انحرافات
رومئیت
کاربر:عطار مقدم
پیامبر اکرم و ائمه علیهم السلام پیش از خلقت جهان
 کاربر Online
730 کاربر online
تاریخچه ی: دلایل عقلی اثبات امامت

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:9
چه نیازی به اثبات عقلی در باب امامت است و آیا فقط دلایل نقلی برای اثبات امامت کفایت نمی کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت تشیع مکتبی عقلانی است و همیشه در کنار دلایل نقلی چه در اعتقادات و چه در احکام دلایل عقلی نیز دیده می شود.بطور مثال مردی که در جنگ جمل دچار شبهه ای شده بود که
آیا امیر المؤمنین بر حق است یا عایشه و طلحه و زبیر؟

به خدمت حضرت علی رسید و این شبهه را مطرح کرد. حضرت در پاسخ او پاسخی دادند که بیشتر جنبه عقلی دارد تا جنبه نقلی. حضرت در اینجا نفرمودند که به حدیث غدیر یا منزلت یا ثقلین نگاه کن و حق را تشخیص بده. گرچه این ها دلایلی بسیار محکم در اثبات خلافت بلافصل امیرالمؤمنین است اما ایشان در جواب او فرمودند:عیب تو این است که حق را با افراد محک می زنی در حالیکه راه روشن راه دیگری است، ابتدا حق را بشناس سپس دیگران را با آن محک بزن و اهل آن را بشناس.


اعرف الحق تعرف اهله


که اگر این کار را بکنی تفاوت من و عایشه و طلحه و زبیر را به راحتی خواهی فهمید. از این مثال در می یابیم که در کنار دلایل نقلی امامت دلایل عقلی نیز می تواند در بزنگاههای خطرناک ما را کمک کند. در اینجا برخی دلایل عقلی در اثبات امامت و حواشی آن آورده می شود که برای آشنایی بیشتر شما را به کتاب امامت و رهبری استاد شهید مطهری راهنمایی می کنیم.

img/daneshnameh_up/8/8b/dfdsfds.jpg



این را بدانیم شبهات عقلی پاسخهای عقلی می طلبند


تفاوت نظام حکومتی امامت و دموکراسی
ضرورت عقلی وجود امام
تفاوت راهنمایی و رهبری
امت و تفاوتهای آن با لغتهای مشابه
رابطه امت و حکومت

چه نیازی به اثبات عقلی در باب امامت است و آیا فقط دلایل نقلی برای اثبات امامت کفایت نمی کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت تشیع مکتبی عقلانی است و همیشه در کنار دلایل نقلی چه در اعتقادات و چه در احکام دلایل عقلی نیز دیده می شود.بطور مثال مردی که در جنگ جمل دچار شبهه ای شده بود که
آیا امیر المؤمنین بر حق است یا عایشه و طلحه و زبیر؟

به خدمت حضرت علی رسید و این شبهه را مطرح کرد. حضرت در پاسخ او پاسخی دادند که بیشتر جنبه عقلی دارد تا جنبه نقلی. حضرت در اینجا نفرمودند که به حدیث غدیر یا منزلت یا ثقلین نگاه کن و حق را تشخیص بده. گرچه این ها دلایلی بسیار محکم در اثبات خلافت بلافصل امیرالمؤمنین است اما ایشان در جواب او فرمودند:عیب تو این است که حق را با افراد محک می زنی در حالیکه راه روشن راه دیگری است، ابتدا حق را بشناس سپس دیگران را با آن محک بزن و اهل آن را بشناس.


اعرف الحق تعرف اهله


که اگر این کار را بکنی تفاوت من و عایشه و طلحه و زبیر را به راحتی خواهی فهمید. از این مثال در می یابیم که در کنار دلایل نقلی امامت دلایل عقلی نیز می تواند در بزنگاههای خطرناک ما را کمک کند. در اینجا برخی دلایل عقلی در اثبات امامت و حواشی آن آورده می شود که برای آشنایی بیشتر شما را به کتاب امامت و رهبری استاد شهید مطهری راهنمایی می کنیم.

عکس پیدا نشد



این را بدانیم شبهات عقلی پاسخهای عقلی می طلبند


تفاوت نظام حکومتی امامت و دموکراسی
ضرورت عقلی وجود امامت
تفاوت راهنمایی و رهبری
امت و تفاوتهای آن با لغتهای مشابه
رابطه امت و حکومت


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 15 تیر 1384 [13:28 ]   10   یاسر ناظم نیا      جاری 
 چهارشنبه 15 تیر 1384 [13:28 ]   9   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 15 تیر 1384 [13:25 ]   8   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 خرداد 1384 [12:46 ]   7   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 خرداد 1384 [11:32 ]   6   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 خرداد 1384 [07:43 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 09 خرداد 1384 [19:16 ]   4   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 17 اسفند 1383 [06:25 ]   3   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 13 اسفند 1383 [15:37 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 جمعه 16 بهمن 1383 [20:01 ]   1   رضا معرب      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..