منو
 کاربر Online
931 کاربر online
تاریخچه ی: دلایل امیر المؤمنین در باب خلافت خویش

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:3
در مورد علی علیه‌السلام در روایات بسیار سفارش و تأکید شده و صریحاً درباره‌ی اهل بیت می‌فرماید: «و فیهم الوصیه و الوراثه» و خود ایشان بارها تأکید کرده‌‌اند که حکومت را حق خود می‌داند.

حضرت در ابتدای حکومت خود با شروع طغیان عایشه و طلحه و زبیر آگاه شد در مورد حق خود گفت: «فوالله ما زلت مدفوعاً عن حقی مستأثراً علی منذ قبض الله نبیه حتی یوم الناس هذا»
ترجمه:به خدا سوگند از روزی که خدا جان پیامبر خویش را تحویل گرفت تا امروز همواره حق مسلم من از من سلب شده است.

شخصی از امیر‌المؤمنین پرسید: ای پسر ابوطالب! تو بر امر خلافت حریصی. حضرت پاسخ دادند: بلکه شما حریصتر و از پیغمبر دورترید و من از نظر روحی و جسمی نزدیکترم. من حق خود را طلب کردم و شما می‌خواهید میان من و حق خاص من حائل و مانع شوید و مرا از آن منصرف سازید.

آیا آن که حق خویش را می‌خواهند حریصتر است یا آن که به حق دیگران چشم دوخته است؟


حضرت در ادامه‌ی این جمله‌ها فرمود:
خدایا! از ظلم قریش و همدستان آنها به تو شکایت می‌کنم. این‌ها با من قطع رحم کردند و مقام و منزلت بزرگ مرا تحقیر نمودند، اتفاق کردند که در مورد امری که حق خاص من بود، قیام کنند.

این جملات نشان اعتراض امیر‌المؤمنین به وضع سیاسی حاکم و جامعه بود. و آن طوری که حضرت استدلال می‌کنند نشان دهنده‌ی تخصیص این مطلب از سوی رسول‌الله است.

مردی از بنی‌اسد از حضرت امیر پرسیدند:
کیف دفعکم قومکم عن هذا المقام و انتم احق به؟
چطور شد که قوم شما، شما را از خلافت باز داشتند و حال که شما شایسته‌ترید؟
حضرت فرمودند: «فانها کانت اثره شحت علیها نفوس قوم و سخت عنها نفوس آخرین»

منبع:سیری در نهج البلاغه؛ مرتضی مطهری

در مورد علی علیه‌السلام در روایات بسیار سفارش و تأکید شده و صریحاً درباره‌ی اهل بیت می‌فرماید: «و فیهم الوصیه و الوراثه» و خود ایشان بارها تأکید کرده‌‌اند که حکومت را حق خود می‌داند.

حضرت در ابتدای حکومت خود با شروع طغیان عایشه و طلحه و زبیر آگاه شد در مورد حق خود گفت: «فوالله ما زلت مدفوعاً عن حقی مستأثراً علی منذ قبض الله نبیه حتی یوم الناس هذا»
ترجمه:به خدا سوگند از روزی که خدا جان پیامبر خویش را تحویل گرفت تا امروز همواره حق مسلم من از من سلب شده است.

شخصی از امیر‌المومنین پرسید: ای پسر ابوطالب! تو بر امر خلافت حریصی. حضرت پاسخ دادند: بلکه شما حریصتر و از پیغمبر دورترید و من از نظر روحی و جسمی نزدیکترم. من حق خود را طلب کردم و شما می‌خواهید میان من و حق خاص من حائل و مانع شوید و مرا از آن منصرف سازید.

آیا آن که حق خویش را می‌خواهند حریصتر است یا آن که به حق دیگران چشم دوخته است؟


حضرت در ادامه‌ی این جمله‌ها فرمود:
خدایا! از ظلم قریش و همدستان آنها به تو شکایت می‌کنم. این‌ها با من قطع رحم کردند و مقام و منزلت بزرگ مرا تحقیر نمودند، اتفاق کردند که در مورد امری که حق خاص من بود، قیام کنند.

این جملات نشان اعتراض امیر‌المؤمنین به وضع سیاسی حاکم و جامعه بود. و آن طوری که حضرت استدلال می‌کنند نشان دهنده‌ی تخصیص این مطلب از سوی رسول‌الله است.

مردی از بنی‌اسد از حضرت امیر پرسیدند:
کیف دفعکم قومکم عن هذا المقام و انتم احق به؟
چطور شد که قوم شما، شما را از خلافت باز داشتند و حال که شما شایسته‌ترید؟
حضرت فرمودند: «فانها کانت اثره شحت علیها نفوس قوم و سخت عنها نفوس آخرین»

منبع:سیری در نهج البلاغه؛ مرتضی مطهری


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 09 مرداد 1384 [13:10 ]   4   یاسر ناظم نیا      جاری 
 دوشنبه 13 تیر 1384 [19:22 ]   3   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 جمعه 16 بهمن 1383 [19:25 ]   2   رضا معرب      v  c  d  s 
 جمعه 16 بهمن 1383 [19:24 ]   1   رضا معرب      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..