تاریخچه ی:
دانش آموز خلاق
!آشنایی
دانش آموزان خلاق اغلب با آب وتاب حرف می زنند. جزییات را می گویند و رفتارهایشان را به نمایش می گذارند. میخواهند مطرح شوند. دنبال سوژه میگردند تا برنامه ریزی بکنند.
!خصوصیات دانش آموزان خلاق
* دقت وتوجه شدید در گوش دادن، مشاهده کردن یا انجام دادن کاری
* استفاده از قیاس در صحبت کردن
* ابراز هیجان در اثر یک اکتشاف
* عادت به پرسیدن سوال و آزمودن نتایج
* یادگیری از روی ابتکار شخصی
*عادت به گلچین و وارسی منابع مختلف (کتاب، تلویزیون، سوال از استاد، رایانه و...)
* صداقت و میل شدید به اطلاع یافتن از امور
* طرح سوالات عجیب و غیر معمول بالاتر از سطح علمی و سن دانش آموزان
* نگاه کردن با دقت به اشیا
* اشتیاق در صحبت کردن در مورد کشفیات دیگران
* مستقل عمل کردن و حس استقلال طلبی بالا
* شور و نشاط و مشغولیتهای شدید جسمانی
* ادامه کار بعد از تمام شدن وقت (نقاشی کردن بعد از زنگ تفریح، گوش دادن به موسیقی و ...)
* دقت نظر فوقالعاده و الگو برداری در نگاهها
* استفاده از نظرات و اشیا برای دستیابی به یک هدفی معین
* پی بردن به روابط در اموری که به ظاهر از هم بیارتباطند.
*طرح رابطهها مانند اینکه وقتی برف آب میشود رنگ سفید آن کجا میرود.
* میل به اطلاع یابی و کشف احتمالات
* علاقه مندی به چیستان و معماها و یافتن پاسخشان
* فکر کردن به چیزی که در تلویزیون، رایانه و سایر رسانهها نشان داده میشود.
* استفاده از اکتشاف یا تجربه
*بررسی و مطالعه الگوهای اختراعی دانشمندان
* مطالعه خاطرات و سخنان دانشمندان و بزرگان
* معاشرت و صحبت با بزرگان و دبیران و احساس لذت از این صحبتها
* دست کاری رابطه های ریاضی برای ایجاد رابطه جدید
* علاقهمندی به فشردهسازی و خلاصهنویسی مطالب