منو
 کاربر Online
982 کاربر online
تاریخچه ی: دانشگاه مجازی

تفاوت با نگارش: 14

Lines: 1-140Lines: 1-140
 ||V{maketoc}|| ||V{maketoc}||
 ^@#16: ^@#16:
 {*به عنوان تعریف می‌توان گفت دانشگاه مجازی و آموزش مجازی به هر نوع دوره و آموزشی اطلاق می‌شود که به شکلی به غیر از روشهای سنتی رو در رو انجام می‌گیرد. محتویات دروس ممکن است که از طریق ((اینترنت)) و یا استفاده از ویدئو و تصاویر فعال و متعامل دو طرفه انتقال یابند. همچنین تلویزیونهای کابلی یا ماهواره‌ای می تواند رسانه انتقال دهنده این موارد درسی باشند و یا می‌توان موارد درسی را بر روی ((CD)) یا ((DVD))و یا نوار ویدئو در اختیار داشت و یا ترکیبی از موارد فوق را بکار گرفت. {*به عنوان تعریف می‌توان گفت دانشگاه مجازی و آموزش مجازی به هر نوع دوره و آموزشی اطلاق می‌شود که به شکلی به غیر از روشهای سنتی رو در رو انجام می‌گیرد. محتویات دروس ممکن است که از طریق ((اینترنت)) و یا استفاده از ویدئو و تصاویر فعال و متعامل دو طرفه انتقال یابند. همچنین تلویزیونهای کابلی یا ماهواره‌ای می تواند رسانه انتقال دهنده این موارد درسی باشند و یا می‌توان موارد درسی را بر روی ((CD)) یا ((DVD))و یا نوار ویدئو در اختیار داشت و یا ترکیبی از موارد فوق را بکار گرفت.
 [www.google.com|گوگل] [www.google.com|گوگل]
 دانشگاه مجازی یک دانشگاه مجتمع است که دانشجویان می‌توانند از طریق اینترنت در دانشگاه ثبت نام کرده، دروس مورد نظر را از میان دروس ارائه شده انتخاب کنند، از جلسات دروس استفاده کرده، امتحان داده و با استاد وهم کلاسیهایشان ارتباط برقرار کنند. همچنین دانشگاه مجازی ابزارهایی در اختیار مدیران و اساتید قرار می‌دهد که بتوانند وظایف خود را از طریق اینترنت انجام دهند، برای مدیر ابزارهای مدیریتی از قبیل ارائه دروس، انتخاب استاد، زمان‌بندی ترم، مدیریت مالی و ... را فراهم می‌کند. استاد نیز ابزارهایی در اختیار دارد که می‌تواند درس ارائه کند، امتحان بگیرد ونمره امتحانی دانشجویان را وارد کند.*} دانشگاه مجازی یک دانشگاه مجتمع است که دانشجویان می‌توانند از طریق اینترنت در دانشگاه ثبت نام کرده، دروس مورد نظر را از میان دروس ارائه شده انتخاب کنند، از جلسات دروس استفاده کرده، امتحان داده و با استاد وهم کلاسیهایشان ارتباط برقرار کنند. همچنین دانشگاه مجازی ابزارهایی در اختیار مدیران و اساتید قرار می‌دهد که بتوانند وظایف خود را از طریق اینترنت انجام دهند، برای مدیر ابزارهای مدیریتی از قبیل ارائه دروس، انتخاب استاد، زمان‌بندی ترم، مدیریت مالی و ... را فراهم می‌کند. استاد نیز ابزارهایی در اختیار دارد که می‌تواند درس ارائه کند، امتحان بگیرد ونمره امتحانی دانشجویان را وارد کند.*}
 --- ---
 ! معرفی ! معرفی
 
 
  
 
 
  {picture=icon-07-moarefii1244.gif}  {picture=icon-07-moarefii1244.gif}
  
 
 
 
 
 {*مرکز آموزشهای مجازی اولین مرکز آموزش عالی در کشور است که با استفاده از شبکه اینترنت پذیرش و آموزش دانشجو را بر عهده دارد و براى اولین بار آموزش الکترونیکى را در قالب یک دانشگاه در کشور نهادینه نموده است. این دانشگاه مبتنى بر آموزش الکترونیکى است و قادر است به کمک دستاوردهاى فن آورى اطلاعات به تدریج طیف وسیعى از رشته هاى تحصیلى را تحت پوشش خود قرار دهد. این دانشگاه به عنوان یکى از دانشگاه هاى وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنّاورى، بطور کلى از آیین نامه هاى آموزشى و اجرایى این وزارتخانه تبعیت مینماید.*} {*مرکز آموزشهای مجازی اولین مرکز آموزش عالی در کشور است که با استفاده از شبکه اینترنت پذیرش و آموزش دانشجو را بر عهده دارد و براى اولین بار آموزش الکترونیکى را در قالب یک دانشگاه در کشور نهادینه نموده است. این دانشگاه مبتنى بر آموزش الکترونیکى است و قادر است به کمک دستاوردهاى فن آورى اطلاعات به تدریج طیف وسیعى از رشته هاى تحصیلى را تحت پوشش خود قرار دهد. این دانشگاه به عنوان یکى از دانشگاه هاى وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنّاورى، بطور کلى از آیین نامه هاى آموزشى و اجرایى این وزارتخانه تبعیت مینماید.*}
 --- ---
 ! استانداردها ! استانداردها
 
 
  
 
 
  {picture=icon-06-standard.gif}  {picture=icon-06-standard.gif}
  
 
 
 
 
 {*در دنیای علم و فن آوری و با پیشرفت سریع و شگفت انگیزی که در این بحش مشاهده می شود، استاندارد مهمترین عامل برای حفظ کیفیت، جلب اعتماد مشتریان و سرویس گیرندگان و نیز یکسو سازی فعالیت ها و اقدامات مختلف می باشد. استاندارد جزء بسیار مهمی از هر صنعت و فن آوری می باشد. فن آوری اطلاعات نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از کاربردها و مقوله های مطرح در این فناوری جهت توسعه، ایجاد و حتی پذیرش در میان طیف مخاطبین خود، متکی به استاندارد می باشند؛ استانداردهایی که با ارایه ی یک سری چارچوب مشترک و راهنمایی کلی راه گشای نیل به اهدافی نظیر بهبود کیفیت، قابلیت سازگاری و یکپارچه سازی و استفاده مجدد از مطالب آموزشی می باشند. اگر چه وجود استانداردها در برخی از زمینه ها محدودیت هایی را برای تولید کنندگان و توسعه دهندگان به وجود می آورد، با این وجود اگر در ایجاد و بروز آوری هر استانداردی ملاحظات لازم ضروری لحاظ شده باشد، سبب افزایش سرعت و پیشرفت روز افزون می گردد. به عنوان یک مثال بسیار ساده و ابتدایی می توان به راه آهن و قطار اشاره کرد. با ایجاد راه آهن قدرت مانور و حرکت محدود به حرکت مستقیم بر روی یکسری خطوط از پیش تعیین شده گردید. اما از آنجایی که در ایجاد این مسیر ها، بهترین شرایط در نظر گرفته شده، افزایش قدرت انتقال و جابجایی مسافران و کالاها را در پی خواهد داشت. با پیشرفت سریع آموزش الکترونیکی تحت اینترنت، نیاز به داشتن چنین استانداردهایی بسیار محسوس می باشد.  {*در دنیای علم و فن آوری و با پیشرفت سریع و شگفت انگیزی که در این بحش مشاهده می شود، استاندارد مهمترین عامل برای حفظ کیفیت، جلب اعتماد مشتریان و سرویس گیرندگان و نیز یکسو سازی فعالیت ها و اقدامات مختلف می باشد. استاندارد جزء بسیار مهمی از هر صنعت و فن آوری می باشد. فن آوری اطلاعات نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از کاربردها و مقوله های مطرح در این فناوری جهت توسعه، ایجاد و حتی پذیرش در میان طیف مخاطبین خود، متکی به استاندارد می باشند؛ استانداردهایی که با ارایه ی یک سری چارچوب مشترک و راهنمایی کلی راه گشای نیل به اهدافی نظیر بهبود کیفیت، قابلیت سازگاری و یکپارچه سازی و استفاده مجدد از مطالب آموزشی می باشند. اگر چه وجود استانداردها در برخی از زمینه ها محدودیت هایی را برای تولید کنندگان و توسعه دهندگان به وجود می آورد، با این وجود اگر در ایجاد و بروز آوری هر استانداردی ملاحظات لازم ضروری لحاظ شده باشد، سبب افزایش سرعت و پیشرفت روز افزون می گردد. به عنوان یک مثال بسیار ساده و ابتدایی می توان به راه آهن و قطار اشاره کرد. با ایجاد راه آهن قدرت مانور و حرکت محدود به حرکت مستقیم بر روی یکسری خطوط از پیش تعیین شده گردید. اما از آنجایی که در ایجاد این مسیر ها، بهترین شرایط در نظر گرفته شده، افزایش قدرت انتقال و جابجایی مسافران و کالاها را در پی خواهد داشت. با پیشرفت سریع آموزش الکترونیکی تحت اینترنت، نیاز به داشتن چنین استانداردهایی بسیار محسوس می باشد.
 در فرآیند آموزش و فراگیری الکترونیکی از مدتها پیش بحث استاندارد به عنوان یک مقوله ی بسیار مهم مطرح بوده است. به گونه ای که مؤسساتی نظیر IEEE و AICC کوشش های بسیاری جهت استاندارد نمودن بحث های مطرح در زمینه آموزش و فراگیری الکترونیکی انجام داده اند.  در فرآیند آموزش و فراگیری الکترونیکی از مدتها پیش بحث استاندارد به عنوان یک مقوله ی بسیار مهم مطرح بوده است. به گونه ای که مؤسساتی نظیر IEEE و AICC کوشش های بسیاری جهت استاندارد نمودن بحث های مطرح در زمینه آموزش و فراگیری الکترونیکی انجام داده اند.
 مهمترین نتایج پذیرش استاندارد ها از دید افراد مختلف درگیر در بحث آموزش و فراگیری الکترونیکی، به شرح ذیل می باشد:  مهمترین نتایج پذیرش استاندارد ها از دید افراد مختلف درگیر در بحث آموزش و فراگیری الکترونیکی، به شرح ذیل می باشد:
 • از دیدگاه مشتری و خریدار، به کارگیری استاندارد مانع انحصاری شدن محصولات می گردد. به جای جای هزینه های سرسام آور نصب سفارشی برنامه ها و سیستم های کاربردی، با بهره گیری از تنظیمات و قابلیت های Plug Play، سیستم ها با هزینه ی بسیار پایین تر در اختیار خریداران قرار می گیرند.  • از دیدگاه مشتری و خریدار، به کارگیری استاندارد مانع انحصاری شدن محصولات می گردد. به جای جای هزینه های سرسام آور نصب سفارشی برنامه ها و سیستم های کاربردی، با بهره گیری از تنظیمات و قابلیت های Plug Play، سیستم ها با هزینه ی بسیار پایین تر در اختیار خریداران قرار می گیرند.
 • از دید فروشندگان ابزارها و سیستم ها، با بکارگیری متدهای استانداردسازی Interoperability، دیگر نیازی به نوشتن واسطه های اختصاصی و ویژه برای محصولات مختلف نمی باشد. این موضوع از یک سو سبب کاهش هزینه های سنگین تولید سیستم های یکپارچه گشته و از سوی دیگر افزایش پتانسیل عرضه ی محصولات به بازار را در پی دارد. همچنین امکان رقابت کیفی محصولات، بیش از پیش فراهم می گردد.  • از دید فروشندگان ابزارها و سیستم ها، با بکارگیری متدهای استانداردسازی Interoperability، دیگر نیازی به نوشتن واسطه های اختصاصی و ویژه برای محصولات مختلف نمی باشد. این موضوع از یک سو سبب کاهش هزینه های سنگین تولید سیستم های یکپارچه گشته و از سوی دیگر افزایش پتانسیل عرضه ی محصولات به بازار را در پی دارد. همچنین امکان رقابت کیفی محصولات، بیش از پیش فراهم می گردد.
 • از دید تولید کنندگان مطالب و محتویات آموزشی، بازار مطالب و محتویات آموزشی، با گسترش روز افزون خود، تولید کنندگان این قبیل مطالب و محتویات را ترغیب به تولید بیشتر حتی حتی در ابعاد تخصصی نموده است و این این به نوبه خود لزوم به کارگیری استانداردهایی را جهت تسهیل امکان تبادل محتویات و مطالب آموزشی ایجاب می نماید. از طرف دیگر با به کارگیری استاندارد، امکان تبادل و به کارگیری مطالب و محتویات آموزشی تولید شده در طیف وسیعی از ابزارها و سیستم های استاندارد فراهم گشته است. این موضوع هم سبب افزایش حجم کمی مطالب و محتویات آموزشی تولید شده گردیده و هم به نوعی افزایش سطح کیفی این مطالب و محتویات را در پی داشته است.  • از دید تولید کنندگان مطالب و محتویات آموزشی، بازار مطالب و محتویات آموزشی، با گسترش روز افزون خود، تولید کنندگان این قبیل مطالب و محتویات را ترغیب به تولید بیشتر حتی حتی در ابعاد تخصصی نموده است و این این به نوبه خود لزوم به کارگیری استانداردهایی را جهت تسهیل امکان تبادل محتویات و مطالب آموزشی ایجاب می نماید. از طرف دیگر با به کارگیری استاندارد، امکان تبادل و به کارگیری مطالب و محتویات آموزشی تولید شده در طیف وسیعی از ابزارها و سیستم های استاندارد فراهم گشته است. این موضوع هم سبب افزایش حجم کمی مطالب و محتویات آموزشی تولید شده گردیده و هم به نوعی افزایش سطح کیفی این مطالب و محتویات را در پی داشته است.
 • از دید افراد فراگیرنده، استانداردها منجر به داشتن گزینه های بیشتر و آزادی عمل در انتخاب و نیز افزایش قابلیت انتقال آموخته و دانش کسب شده می شوند. *} • از دید افراد فراگیرنده، استانداردها منجر به داشتن گزینه های بیشتر و آزادی عمل در انتخاب و نیز افزایش قابلیت انتقال آموخته و دانش کسب شده می شوند. *}
 #@ #@
 @#16: @#16:
 {*• از دید طراحان مطالب و محتویات آموزشی، در نظر گرفتن استانداردهای آموزش الکترونیکی منجر به دستیابی به قابلیت هایی نظیر امکان استفاده ی مجدد از مؤلفه ها و الگوهای موجود طراحی گشته، امکان طراحی اشتراکی منابع و مطالب و نیز تولید مؤلفه ها و پیمانه های با فابلیت استفاده ی مجدد را فراهم می آورد. با فراهم شدن قابلیت استفاده و دستیابی به تعداد زیادی از اجزاء قابل استفاده مجدد، عملا توسعه تعمیم سیستم به سیستم های گوناگون و تطابق با نیازمندی های جدید و نیز امکان تولید بیشتر مطالب و محتویات به صورت پیمانه ای فراهم کند.  {*• از دید طراحان مطالب و محتویات آموزشی، در نظر گرفتن استانداردهای آموزش الکترونیکی منجر به دستیابی به قابلیت هایی نظیر امکان استفاده ی مجدد از مؤلفه ها و الگوهای موجود طراحی گشته، امکان طراحی اشتراکی منابع و مطالب و نیز تولید مؤلفه ها و پیمانه های با فابلیت استفاده ی مجدد را فراهم می آورد. با فراهم شدن قابلیت استفاده و دستیابی به تعداد زیادی از اجزاء قابل استفاده مجدد، عملا توسعه تعمیم سیستم به سیستم های گوناگون و تطابق با نیازمندی های جدید و نیز امکان تولید بیشتر مطالب و محتویات به صورت پیمانه ای فراهم کند.
 • از دید تحلیل گران، استانداردها کاتالیزورهایی هستند که نشانه های رشد سریع در هر صنعتی می باشد.  • از دید تحلیل گران، استانداردها کاتالیزورهایی هستند که نشانه های رشد سریع در هر صنعتی می باشد.
 نکته اصلی در طراحی و پیاده سازی یک سیستم آموزش الکترونیکی وجود ویژگی Interoperability، میان مطالب و محتویات آموزش الکترونیکی و اجزاء سیستم می باشد. این ویژگی و استانداردهای مربوط به آن را تفصیل بیان خواهیم نمود.*} نکته اصلی در طراحی و پیاده سازی یک سیستم آموزش الکترونیکی وجود ویژگی Interoperability، میان مطالب و محتویات آموزش الکترونیکی و اجزاء سیستم می باشد. این ویژگی و استانداردهای مربوط به آن را تفصیل بیان خواهیم نمود.*}
 ---  ---
 !مؤسسات و نهادها !مؤسسات و نهادها
 در اینجا مهمترین مؤسسات و نهادها مرتبط با بحث استانداردهای آموزش الکترونیکی را بر خواهیم شمرد.  در اینجا مهمترین مؤسسات و نهادها مرتبط با بحث استانداردهای آموزش الکترونیکی را بر خواهیم شمرد.
 IMS Global Learning Consortium  IMS Global Learning Consortium
 ADL و محصول آن SCROM  ADL و محصول آن SCROM
 School Interoperability Framework (SIF)  School Interoperability Framework (SIF)
 کمیته استانداردهای فنی آموزشی LTSC IEEE  کمیته استانداردهای فنی آموزشی LTSC IEEE
 Aviation Industry CBT Committee (AICC)  Aviation Industry CBT Committee (AICC)
 --- ---
 !استانداردهای آموزش الکترونیکی !استانداردهای آموزش الکترونیکی
 {*در بسیاری از موارد، یک سیستم آموزش الکترونیکی با یکپارچه سازی محصولات فروشندگان مختلف ایجاد می گردد. حتی در سازمان هایی با اندازه ی متوسط نیز ممکن است از محصولات مختلفی در دپارتمان ها و بخش های مختلف استفاده می شود. با به کار گیری استانداردهای آموزش و فراگیری الکترونیکی به وسیله تولید کنندگان اجزاء سیستم های آموزش الکترونیکی، امکان یکپارچه سازی و ایجاد سیستم های کارآمد تر و مقرون به صرفه تر فراهم می گردد.  {*در بسیاری از موارد، یک سیستم آموزش الکترونیکی با یکپارچه سازی محصولات فروشندگان مختلف ایجاد می گردد. حتی در سازمان هایی با اندازه ی متوسط نیز ممکن است از محصولات مختلفی در دپارتمان ها و بخش های مختلف استفاده می شود. با به کار گیری استانداردهای آموزش و فراگیری الکترونیکی به وسیله تولید کنندگان اجزاء سیستم های آموزش الکترونیکی، امکان یکپارچه سازی و ایجاد سیستم های کارآمد تر و مقرون به صرفه تر فراهم می گردد.
 ویژگی interoperability میان این اجزاء یکی از مهمترین نگرانی ها در ایجاد سیستم ها ی یکپارچه و کارآمد می باشد.  ویژگی interoperability میان این اجزاء یکی از مهمترین نگرانی ها در ایجاد سیستم ها ی یکپارچه و کارآمد می باشد.
 به طورکلی، اصلی ترین هدف استانداردهای Interoperability در آموزش الکترونیکی آن است که ساختارهای داده ای و پروتکل های تبادل و گفتگوی استانداردی را برای اشیاء آموزش الکترونیکی و نیز فرآیندهای عملیاتی در سراسر سیستم، فراهم آورند. با به کارگیری این استانداردها در محصولات آموزش و فراگیری الکترونیکی، کاربران قادر خواهند بود مطالب، محتویات و اجزاء سیستم را(بر اساس کیفیت و متناسب بودنشان)از عرضه کننده های مختلف و با اطمینان از سهولت یکپارچه سازی این اجزاء و پیمانه ها، تهیه نمایند. *} به طورکلی، اصلی ترین هدف استانداردهای Interoperability در آموزش الکترونیکی آن است که ساختارهای داده ای و پروتکل های تبادل و گفتگوی استانداردی را برای اشیاء آموزش الکترونیکی و نیز فرآیندهای عملیاتی در سراسر سیستم، فراهم آورند. با به کارگیری این استانداردها در محصولات آموزش و فراگیری الکترونیکی، کاربران قادر خواهند بود مطالب، محتویات و اجزاء سیستم را(بر اساس کیفیت و متناسب بودنشان)از عرضه کننده های مختلف و با اطمینان از سهولت یکپارچه سازی این اجزاء و پیمانه ها، تهیه نمایند. *}
 --- ---
 !دسته بندی استانداردها  !دسته بندی استانداردها
 {*استانداردهای اموزش الکترونیکی را بر حسب مورد کاربردشان به شرح ذیل دسته بندی می نماییم: استانداردهای مربوط به ابر داده، بسته بندی مطالب و محتویات، پروفایل شخص فراگیرنده، ثبت اطلاعات شخص فراگیرنده، ارتباط محتویات و مطالب آموزشی، معماری و مدل مرجع، ارزیابی فراگیرنده و محیط زمان اجرا. در ادامه، هر یک از این دسته بندی ها را به طور خلاصه مورد بررسی قرار داده و به استاندارد های موجود در رابطه با آنها، اشاره خواهیم نمود. *} {*استانداردهای اموزش الکترونیکی را بر حسب مورد کاربردشان به شرح ذیل دسته بندی می نماییم: استانداردهای مربوط به ابر داده، بسته بندی مطالب و محتویات، پروفایل شخص فراگیرنده، ثبت اطلاعات شخص فراگیرنده، ارتباط محتویات و مطالب آموزشی، معماری و مدل مرجع، ارزیابی فراگیرنده و محیط زمان اجرا. در ادامه، هر یک از این دسته بندی ها را به طور خلاصه مورد بررسی قرار داده و به استاندارد های موجود در رابطه با آنها، اشاره خواهیم نمود. *}
 --- ---
 !معماری و مدل مرجع  !معماری و مدل مرجع
 {*یکی از مهمترین استانداردهای موجود در رابطه با معماری و مدل مرجع سیستم های آموزش و فراگیری الکترونیکی، استاندارد(LTSA) Learning Technology System Architecture می باشد که به وسیله کمیته ی مربوط به استاندارد سازی آموزش الکترونیکی(LTSC) در مؤسسه ی IEEE در حال توسعه و تدوین است. این استاندارد بیانگر یک مدل سطح بالا از معماری سیستم های آموزش الکترونیکی می باشد. البته این استاندارد جزییات فنّ آوری های خاص پیاده سازی سیستم را بیان نمی نماید بلکه بیشتر بیانگر اهداف مربوط به فعالیت های افراد و نقش های درگیر در فرآیند آموزش الکترونیکی و نیز فرآیندهای کامپیوتری مربوطه و نیز دانش مورد نیاز هر یک می باشد. *} {*یکی از مهمترین استانداردهای موجود در رابطه با معماری و مدل مرجع سیستم های آموزش و فراگیری الکترونیکی، استاندارد(LTSA) Learning Technology System Architecture می باشد که به وسیله کمیته ی مربوط به استاندارد سازی آموزش الکترونیکی(LTSC) در مؤسسه ی IEEE در حال توسعه و تدوین است. این استاندارد بیانگر یک مدل سطح بالا از معماری سیستم های آموزش الکترونیکی می باشد. البته این استاندارد جزییات فنّ آوری های خاص پیاده سازی سیستم را بیان نمی نماید بلکه بیشتر بیانگر اهداف مربوط به فعالیت های افراد و نقش های درگیر در فرآیند آموزش الکترونیکی و نیز فرآیندهای کامپیوتری مربوطه و نیز دانش مورد نیاز هر یک می باشد. *}
 --- ---
 !ابر داده !ابر داده
 {*یکی از مهمترین اجزاء استانداردهای آموزش الکترونیکی، استانداردهای مربوط به توصیف ابرداده های آموزشی می باشند. ابر داده ها در واقع اطلاعات توصیفی سایر داده ها از جمله محتویات آموزشی می باشند. عمده ترین اهداف استاندارد سازی ابرداده ها به شرح ذ یل می باشد:  {*یکی از مهمترین اجزاء استانداردهای آموزش الکترونیکی، استانداردهای مربوط به توصیف ابرداده های آموزشی می باشند. ابر داده ها در واقع اطلاعات توصیفی سایر داده ها از جمله محتویات آموزشی می باشند. عمده ترین اهداف استاندارد سازی ابرداده ها به شرح ذ یل می باشد:
 • سهولت جستجو، ارزیابی، به دست آوردن و استفاده از اشیاء آموزشی  • سهولت جستجو، ارزیابی، به دست آوردن و استفاده از اشیاء آموزشی
 • امکان به اشتراک گذاری و تبادل اشیاء آموزشی میان سیستم های مختلف آموزش و فراگیری الکترونیکی  • امکان به اشتراک گذاری و تبادل اشیاء آموزشی میان سیستم های مختلف آموزش و فراگیری الکترونیکی
 • امکان خودکار شدن فرآیند تشکیل و ارایه و مطالب آموزشی مورد نیاز هر یک از فراگیرنده ها توسط عامل های نرم افزاری  • امکان خودکار شدن فرآیند تشکیل و ارایه و مطالب آموزشی مورد نیاز هر یک از فراگیرنده ها توسط عامل های نرم افزاری
 • استاندارد شدن بیان و توصیف منابع آموزشی.  • استاندارد شدن بیان و توصیف منابع آموزشی.
 تقریبا همه ی مؤسسات فعال در زمینه ی استانداردهای آموزش الکترونیکی مانند IEEE، IMS، ARIADNE، GESTALT، GEM، EdNA فعالیت هایی جهت استاندارد سازی ابرداده های آموزش الکترونیکی انجام داده اند. کمیته ی IEEELTSC فعالیت خود را روی استانداردی تحت عنوان (LOM)Learning Object Meta Data متمرکز نموده است. ARIDNE ADL IMS و بسیاری از سازمان های دیگر نیز خود را با این استاندارد وفق داده و برای توسعه و تطبیق آن با IEEE LTSC همکاری دارند.  تقریبا همه ی مؤسسات فعال در زمینه ی استانداردهای آموزش الکترونیکی مانند IEEE، IMS، ARIADNE، GESTALT، GEM، EdNA فعالیت هایی جهت استاندارد سازی ابرداده های آموزش الکترونیکی انجام داده اند. کمیته ی IEEELTSC فعالیت خود را روی استانداردی تحت عنوان (LOM)Learning Object Meta Data متمرکز نموده است. ARIDNE ADL IMS و بسیاری از سازمان های دیگر نیز خود را با این استاندارد وفق داده و برای توسعه و تطبیق آن با IEEE LTSC همکاری دارند.
 Dublin Core Meta Data initiative استاندارد دیگری از Data Meta است (این استاندارد بیشتر به وسیله ی کتابخانه ها، مؤسسات انتشاراتی، آژانس های دولتی و سازمان هایی از این قبیل استفاده می شود) . این گروه ارتباط نزدیکی با مؤسسه ی IEEE دارد و قسمت هایی از این استاندارد در سایر استانداردهای آموزش الکترونیکی به کار رفته است. در حال حاضر IMS و SCORM مدل نسبتا خوبی ازقالب های ابر داده موردنیازدر سیستم های آموزش الکترونیکی ارایه می دهند. *} Dublin Core Meta Data initiative استاندارد دیگری از Data Meta است (این استاندارد بیشتر به وسیله ی کتابخانه ها، مؤسسات انتشاراتی، آژانس های دولتی و سازمان هایی از این قبیل استفاده می شود) . این گروه ارتباط نزدیکی با مؤسسه ی IEEE دارد و قسمت هایی از این استاندارد در سایر استانداردهای آموزش الکترونیکی به کار رفته است. در حال حاضر IMS و SCORM مدل نسبتا خوبی ازقالب های ابر داده موردنیازدر سیستم های آموزش الکترونیکی ارایه می دهند. *}
 --- ---
 !بسته بندی مطالب و محتویات !بسته بندی مطالب و محتویات
 {*مشخصات و استانداردهای مربوط به بسته بندی مطالب و محتویات آموزشی، انتقال این مطالب و محتویات را از یک سیستم آموزشی به سیستم دیگر تسهیل می نمایند. بسته ی مطالب و محتویات آموزشی، هم شامل اشیاء آموزشی می باشد و هم در بر گیرنده ی اطلاعاتی در رابطه با نحوه ی ترکیب این اشیاء جهت تشکیل واحدهای بزرگتر (در قالب هایی نظیر بخش ها، درس ها و دوره ها). در این استانداردها بیشتر قواعدی نیز جهت توصیف نحوه ارایه ی مطالب و محتویات به فراگیرنده ها، در نظر گرفته می شود.  {*مشخصات و استانداردهای مربوط به بسته بندی مطالب و محتویات آموزشی، انتقال این مطالب و محتویات را از یک سیستم آموزشی به سیستم دیگر تسهیل می نمایند. بسته ی مطالب و محتویات آموزشی، هم شامل اشیاء آموزشی می باشد و هم در بر گیرنده ی اطلاعاتی در رابطه با نحوه ی ترکیب این اشیاء جهت تشکیل واحدهای بزرگتر (در قالب هایی نظیر بخش ها، درس ها و دوره ها). در این استانداردها بیشتر قواعدی نیز جهت توصیف نحوه ارایه ی مطالب و محتویات به فراگیرنده ها، در نظر گرفته می شود.
 عمده ترین استانداردهای موجود در رابطه با توصیف بسته بندی مطالب و محتویات عبارتند از:  عمده ترین استانداردهای موجود در رابطه با توصیف بسته بندی مطالب و محتویات عبارتند از:
 #@ #@
 @#16: @#16:
 مشخصه ی بسته بندی مطالب و محتویات IMS (که تحت نام LRN توسط شرکت مایکروسافت تجاری شده است و توسط تولید کنندگان و عرضه کنندگان معتبر ابزارها و محتویات آموزشی پشتیبانی می شود)  مشخصه ی بسته بندی مطالب و محتویات IMS (که تحت نام LRN توسط شرکت مایکروسافت تجاری شده است و توسط تولید کنندگان و عرضه کنندگان معتبر ابزارها و محتویات آموزشی پشتیبانی می شود)
 • مشخصه ی زمانبندی و ترتیب دهی ساده ی IMS (در حال توسعه)  • مشخصه ی زمانبندی و ترتیب دهی ساده ی IMS (در حال توسعه)
 • راهبردها و توصیه های AICC جهت سیستم های آموزشی مبتنی بر کامپیوتر  • راهبردها و توصیه های AICC جهت سیستم های آموزشی مبتنی بر کامپیوتر
 • استاندارد SCORM (متعلق به شرکت ADL (Initiative البته همه ی این استانداردها مبتنی بر استاندارد XML می باشند.  • استاندارد SCORM (متعلق به شرکت ADL (Initiative البته همه ی این استانداردها مبتنی بر استاندارد XML می باشند.
 محتویاتی مانند سؤالات و آزمون ها که با هدف ارزشیابی و سنجش در سیستم های آموزشی مطرح می گردند، نوع ویژه ای از مطالب و محتویات هستند که بیشتر در قالب: سؤال، تست، و بانک های تست و ارزشیابی مطرح می باشند. عمده ترین استانداردی که در این رابطه مطرح می باشد، استاندارد (QTI) IMS Question Test Interoperability Specification می باشد. *} محتویاتی مانند سؤالات و آزمون ها که با هدف ارزشیابی و سنجش در سیستم های آموزشی مطرح می گردند، نوع ویژه ای از مطالب و محتویات هستند که بیشتر در قالب: سؤال، تست، و بانک های تست و ارزشیابی مطرح می باشند. عمده ترین استانداردی که در این رابطه مطرح می باشد، استاندارد (QTI) IMS Question Test Interoperability Specification می باشد. *}
 --- ---
 !ارزیابی فراگیرنده !ارزیابی فراگیرنده
 {*همان گونه که در بخش استانداردهای مربوط به مطالب و محتویات آموزش الکترونیکی اشاره گردید، مهمترین استانداردی که در زمینه توصیف محتویات مورد نیاز جهت ارزیابی و سنجش فراگیرنده مطرح می باشد، استاندارد IMS Question Test Interoperability می باشد. با به کارگیری این استاندارد، سیستم های آموزش و فراگیری الکترونیکی به خصوص سیستم های تحت وب قادر خواهند بود آیتم ها (سؤالات) و ارزشیابی های (تست های) خود را با یکدیگر مبادله نمایند. این استاندارد دارای یک قالب توصیفی جهت بیان و توصیف این محتویات (آیتم های سؤالی و ارزشیابی ها) نیز می باشد *} {*همان گونه که در بخش استانداردهای مربوط به مطالب و محتویات آموزش الکترونیکی اشاره گردید، مهمترین استانداردی که در زمینه توصیف محتویات مورد نیاز جهت ارزیابی و سنجش فراگیرنده مطرح می باشد، استاندارد IMS Question Test Interoperability می باشد. با به کارگیری این استاندارد، سیستم های آموزش و فراگیری الکترونیکی به خصوص سیستم های تحت وب قادر خواهند بود آیتم ها (سؤالات) و ارزشیابی های (تست های) خود را با یکدیگر مبادله نمایند. این استاندارد دارای یک قالب توصیفی جهت بیان و توصیف این محتویات (آیتم های سؤالی و ارزشیابی ها) نیز می باشد *}
 --- ---
 !پروفایل فراگیرنده (مدیریت فراگیرنده)  !پروفایل فراگیرنده (مدیریت فراگیرنده)
 {*سیستم های آموزش و فراگیری الکترونیکی خواه برای ارایه ی سرویس های شخصی و سفارشی شده و یا صرفاً جهت نگهداری اطلاعاتی از فراگیرنده مانند میزان پیشرفت و وضعیت جاری شخص فراگیرنده می باید اطلاعات به اصطلاح مربوط به پروفایل شخص فراگیرنده و نیز سایر کاربران را مدیریت نمایند. استانداردهایی برای بازنمایی و مدیریت مدل اطلاعاتی شخص فراگیرنده که بوسیله تکنیک های مدلسازی کاربر به وجود می آیند، وجود دارند.  {*سیستم های آموزش و فراگیری الکترونیکی خواه برای ارایه ی سرویس های شخصی و سفارشی شده و یا صرفاً جهت نگهداری اطلاعاتی از فراگیرنده مانند میزان پیشرفت و وضعیت جاری شخص فراگیرنده می باید اطلاعات به اصطلاح مربوط به پروفایل شخص فراگیرنده و نیز سایر کاربران را مدیریت نمایند. استانداردهایی برای بازنمایی و مدیریت مدل اطلاعاتی شخص فراگیرنده که بوسیله تکنیک های مدلسازی کاربر به وجود می آیند، وجود دارند.
 از میان این ستاره ها می توان به استاندارد(PAPI) Public and private information که توسط کمیته LTSC مؤسسه IEEE تهیه گشته، اشاره نمود IMS نیز در همین رابطه فعالیت هایی داشته و اخیراً با الگوبرداری از استاندارد PAPI استانداردی تحت عنوان IMS Learner information packaging را ارایه نمود که نسبت به استاندارد PAPI برتری هایی دارد. در ضمن، این کنسرسیوم با استانداردی تحت عنوان IMS Enterprise specification به توصیف ویژگی های گروهی افراد می پردازد. البته IMS قصد دارد این دو استاندارد را در آینده ای نزدیک با هم ترکیب نموده و در یک قالب ارایه نماید. علاوه بر استانداردهای فوق، استانداردهایی نظیر School Interoperability framework, SPEEDE/Express,vCard و نیز قسمت هایی از Human Resource Staffing Protocols نظیر HR-XML، نیز جهت توصیف و مدیریت پروفایل فراگیرنده، موجود می باشند. *} از میان این ستاره ها می توان به استاندارد(PAPI) Public and private information که توسط کمیته LTSC مؤسسه IEEE تهیه گشته، اشاره نمود IMS نیز در همین رابطه فعالیت هایی داشته و اخیراً با الگوبرداری از استاندارد PAPI استانداردی تحت عنوان IMS Learner information packaging را ارایه نمود که نسبت به استاندارد PAPI برتری هایی دارد. در ضمن، این کنسرسیوم با استانداردی تحت عنوان IMS Enterprise specification به توصیف ویژگی های گروهی افراد می پردازد. البته IMS قصد دارد این دو استاندارد را در آینده ای نزدیک با هم ترکیب نموده و در یک قالب ارایه نماید. علاوه بر استانداردهای فوق، استانداردهایی نظیر School Interoperability framework, SPEEDE/Express,vCard و نیز قسمت هایی از Human Resource Staffing Protocols نظیر HR-XML، نیز جهت توصیف و مدیریت پروفایل فراگیرنده، موجود می باشند. *}
 --- ---
 !محیط زمان اجرا  !محیط زمان اجرا
 {*یکی از رایج ترین راه کارهای بهره گیری از قابلیت استفاده مجدد، جدا نمودن محتویات و مطالب آموزشی از منطق عملیاتی نحوه ارایه و مدیریت آنها می باشد. منطق تجاری و عملیاتی سیستم در بستری تحت عنوان محیط زمان اجرا در واکنش به درخواست ها، وقایع و شرایط مختلف زمان اجرای سیستم، روی محتویات و مطالب آموزش الکترونیکی عمل نموده و موارد کاربرد سیستم را برآورده می نماید. محیط زمان اجرا دارای مکانیزم هایی نظیر Iaunch محتویات و مطالب و نیز تعدادی API جهت ارتباط سایر سیستم ها و زیر سیستم ها و پروتکل ارتباطی مورد نیاز نظیر HTTP می باشد. این محیط تعیین کننده ی نحوه ی ارایه ی مطالب و محتویات، گرفتن باز خور از فراگیرنده و محیط و بطور کلی بیانگر نحوه ی برآورده شدن موارد کاربرد سیستم (خدمات آموزش و فراگیری الکترونیکی) می باشد.  {*یکی از رایج ترین راه کارهای بهره گیری از قابلیت استفاده مجدد، جدا نمودن محتویات و مطالب آموزشی از منطق عملیاتی نحوه ارایه و مدیریت آنها می باشد. منطق تجاری و عملیاتی سیستم در بستری تحت عنوان محیط زمان اجرا در واکنش به درخواست ها، وقایع و شرایط مختلف زمان اجرای سیستم، روی محتویات و مطالب آموزش الکترونیکی عمل نموده و موارد کاربرد سیستم را برآورده می نماید. محیط زمان اجرا دارای مکانیزم هایی نظیر Iaunch محتویات و مطالب و نیز تعدادی API جهت ارتباط سایر سیستم ها و زیر سیستم ها و پروتکل ارتباطی مورد نیاز نظیر HTTP می باشد. این محیط تعیین کننده ی نحوه ی ارایه ی مطالب و محتویات، گرفتن باز خور از فراگیرنده و محیط و بطور کلی بیانگر نحوه ی برآورده شدن موارد کاربرد سیستم (خدمات آموزش و فراگیری الکترونیکی) می باشد.
 مؤسساتی نظیر AICC و ADL استانداردهایی جهت توصیف محیط زمان اجرای سیستم های آموزش و فراگیری الکترونیکی ارایه داده اند. استاندارد Run-Time Environment SCORM (متعلق به ADL) به عنوان مهمترین استاندارد در این زمینه مطرح می باشد. *} مؤسساتی نظیر AICC و ADL استانداردهایی جهت توصیف محیط زمان اجرای سیستم های آموزش و فراگیری الکترونیکی ارایه داده اند. استاندارد Run-Time Environment SCORM (متعلق به ADL) به عنوان مهمترین استاندارد در این زمینه مطرح می باشد. *}
 استانداردهای آموزش و فراگیری الکترونیکی  استانداردهای آموزش و فراگیری الکترونیکی
 --- ---
 !مروری بر استاندارد SCORM  !مروری بر استاندارد SCORM
 {*کلمه ی SCORM، بر گرفته از کلمات Reference Model Sharable Content Object می باشد. این استاندارد در اصل بر هم سو سازی مشخصات و فاکتورهای تعیین شده توسط سایر گروههای استاندارد سازی آموزش و فراگیری الکترونیکی، و ارایه ی یک قالب و چهار چوب مشخص برای طراحی و پیاده سازی محیط زمان اجرای آموزش و فراگیری الکترونیکی و نیز مطالب و محتویات آموزشی تاکید دارد. این استاندارد توسط شرکت ADL (Distributed Learning Advanced) ایجاد گردید و هم اکنون نیز در حال توسعه می باشد.  {*کلمه ی SCORM، بر گرفته از کلمات Reference Model Sharable Content Object می باشد. این استاندارد در اصل بر هم سو سازی مشخصات و فاکتورهای تعیین شده توسط سایر گروههای استاندارد سازی آموزش و فراگیری الکترونیکی، و ارایه ی یک قالب و چهار چوب مشخص برای طراحی و پیاده سازی محیط زمان اجرای آموزش و فراگیری الکترونیکی و نیز مطالب و محتویات آموزشی تاکید دارد. این استاندارد توسط شرکت ADL (Distributed Learning Advanced) ایجاد گردید و هم اکنون نیز در حال توسعه می باشد.
 با بهره گیری از استاندارد SCORM در سیستم آموزش و فراگیری الکترونیکی، دستیابی به قابلیت ها و مزایای زیر تسهیل می گردد. *} با بهره گیری از استاندارد SCORM در سیستم آموزش و فراگیری الکترونیکی، دستیابی به قابلیت ها و مزایای زیر تسهیل می گردد. *}
 Reusable  Reusable
 • Accessible  • Accessible
 • Interoperability  • Interoperability
 • Durablity • Durablity
 --- ---
 ! شرایط ثبت نام ! شرایط ثبت نام
 
 
  
 
 
  {picture=icon-05-sharayets.gif}  {picture=icon-05-sharayets.gif}
  
 
 
 
 
 #@ #@
 @#16: @#16:
 {*آیین نامه مرکز آموزش های مجازی : ماده 1 مقدمه: به منظور گسترش و توسعه دامنه فعالیت آموزش عالی و انعطاف پذیری در پاسخگویی به نیازهای اجتماعی برای ورود به دانشگاه یکی از راه‌کارهای ارائه شده، پذیرش دانشجو در دوره‌های آموزش الکترونیکی می‌باشد. لذا با استناد به مصوبات هیئت‌امناء دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مورخ 29/4/81 درخصوص تنوع بخشی به شیوه‌های پذیرش دانشجو، آئین‌نامه اجرایی پذیرش دانشجویان دوره‌های آموزش الکترونیکی براساس موارد ذیل تدوین می‌گردد. • ماده 2 پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی و از طریق کنکور سراسری یا آزمون اختصاصی و براساس اعلام آمادگی دانشکده‌ها خواهد بود. • ماده 3 ظرفیت هر رشته در سال تحصیلی پس از اعلام دانشکده و تأیید شورای اجرایی مرکز با تصویب هیات رئیسه دانشگاه اعلام می‌گردد. • ماده 4 شرایط داوطلبان: o 4ـ1ـ داوطلبان باید واجد شرایط عمومی و اختصاصی اعلام شده توسط آموزش دانشگاه باشند. o 4ـ2ـ تحصیل همزمان داوطلبان پذیرفته شده در دوره‌های حضوری مؤسسات آموزش عالی دولتی و دوره‌های الکترونیکی به شرط پذیرفته شدن در آزمون ورودی مجاز است.  تبصره 1: دانشگاه امام‌حسین(ع) می تواند پذیرفته شدگان سایر دانشگاه‌های دولتی را بر طبق آئین‌نامه‌ای که توسط شورای اجرایی مرکز تدوین و به تصویب هیات رئیسه دانشگاه می‌رسد در دوره‌های آموزش الکترونیکی خود پذیرش نماید.  ماده 5: ضوابط تحصیلی: o 5ـ1ـ دانشجویان دوره‌های الکترونیکی تابع برنامه و مقررات آموزشی مربوط در دانشگاه امام‌حسین (ع) می‌باشند. o 5ـ2ـ مدرک فارغ التحصیلی دانشجویان این دوره‌ها همانند دانشجویان دوره‌های حضوری با قید «دوره آموزش الکترونیکی» صادرخواهد شد. o 5ـ3ـ تعداد دفعات شرکت در آزمون ورودی این دوره‌ها محدودیت ندارد. o 5ـ4ـ انتقال واحدهای گذرانده شده در دوره‌های حضوری مؤسسات آموزش عالی مورد تأیید دانشگاه به دوره‌های آموزش الکترونیکی درصورت داشتن نمره حداقل 12 بلامانع است. o 5ـ5ـ به دانشجویان دوره‌های الکترونیکی هیچگونه امکانات رفاهی تعلق نمی‌گیرد.  تبصره 2: میزان شهریه ثابت در طول دوران تحصیل دانشجو ثابت است، ولی هر ساله به میزان نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی درصدی به شهریه اضافه می شود.  تبصره 3: دانشگاه می‌تواند به دانشجویانی که رتبه های ممتاز (اول تا سوم) را در هر سال کسب نمایند،‌ طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیات رئیسه می رسد، درصدی از شهریه را در ترم تحصیلی بعدی تخفیف دهد.  تبصره 4: درصورت حذف درس توسط دانشجو در مهلت تعیین شده، شهریه پرداختی مربوط به آن درس پس از کسر 10%‌ عودت داده می‌شود و در صورت حذف اضطراری، شهریه پرداخت شده عودت داده نمی‌شود. ماده 6 هزینه‌های تحصیلی دوره‌های آموزش الکترونیکی مطابق با مصوبات هیات امناء دانشگاه و تبصره 2 از ماده پنج این آئین‌نامه‌ هر ساله اعلام می گردد. شرایط داوطلبان شرایط داوطلبان در یک ماده و یک تبصره می باشد که مفاد آن بشرح زیر است : • ماده 1 o 1ـ1ـ داوطلبان باید واجد شرایط عمومی و اختصاصی اعلام شده توسط آموزش دانشگاه باشند. o 1ـ2ـ تحصیل همزمان داوطلبان پذیرفته شده در دوره‌های حضوری مؤسسات آموزش عالی دولتی و دوره‌های الکترونیکی به شرط پذیرفته شدن در آزمون ورودی مجاز است. تبصره 1: دانشگاه امام‌حسین(ع) می تواند پذیرفته شدگان سایر دانشگاه‌های دولتی را بر طبق آئین‌نامه‌ای که توسط شورای اجرایی مرکز تدوین و به تصویب هیات رئیسه دانشگاه می‌رسد در دوره‌های آموزش الکترونیکی خود پذیرش نماید. *} {*آیین نامه مرکز آموزش های مجازی : ماده 1 مقدمه: به منظور گسترش و توسعه دامنه فعالیت آموزش عالی و انعطاف پذیری در پاسخگویی به نیازهای اجتماعی برای ورود به دانشگاه یکی از راه‌کارهای ارائه شده، پذیرش دانشجو در دوره‌های آموزش الکترونیکی می‌باشد. لذا با استناد به مصوبات هیئت‌امناء دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مورخ 29/4/81 درخصوص تنوع بخشی به شیوه‌های پذیرش دانشجو، آئین‌نامه اجرایی پذیرش دانشجویان دوره‌های آموزش الکترونیکی براساس موارد ذیل تدوین می‌گردد. • ماده 2 پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی و از طریق کنکور سراسری یا آزمون اختصاصی و براساس اعلام آمادگی دانشکده‌ها خواهد بود. • ماده 3 ظرفیت هر رشته در سال تحصیلی پس از اعلام دانشکده و تأیید شورای اجرایی مرکز با تصویب هیات رئیسه دانشگاه اعلام می‌گردد. • ماده 4 شرایط داوطلبان: o 4ـ1ـ داوطلبان باید واجد شرایط عمومی و اختصاصی اعلام شده توسط آموزش دانشگاه باشند. o 4ـ2ـ تحصیل همزمان داوطلبان پذیرفته شده در دوره‌های حضوری مؤسسات آموزش عالی دولتی و دوره‌های الکترونیکی به شرط پذیرفته شدن در آزمون ورودی مجاز است.  تبصره 1: دانشگاه امام‌حسین(ع) می تواند پذیرفته شدگان سایر دانشگاه‌های دولتی را بر طبق آئین‌نامه‌ای که توسط شورای اجرایی مرکز تدوین و به تصویب هیات رئیسه دانشگاه می‌رسد در دوره‌های آموزش الکترونیکی خود پذیرش نماید.  ماده 5: ضوابط تحصیلی: o 5ـ1ـ دانشجویان دوره‌های الکترونیکی تابع برنامه و مقررات آموزشی مربوط در دانشگاه امام‌حسین (ع) می‌باشند. o 5ـ2ـ مدرک فارغ التحصیلی دانشجویان این دوره‌ها همانند دانشجویان دوره‌های حضوری با قید «دوره آموزش الکترونیکی» صادرخواهد شد. o 5ـ3ـ تعداد دفعات شرکت در آزمون ورودی این دوره‌ها محدودیت ندارد. o 5ـ4ـ انتقال واحدهای گذرانده شده در دوره‌های حضوری مؤسسات آموزش عالی مورد تأیید دانشگاه به دوره‌های آموزش الکترونیکی درصورت داشتن نمره حداقل 12 بلامانع است. o 5ـ5ـ به دانشجویان دوره‌های الکترونیکی هیچگونه امکانات رفاهی تعلق نمی‌گیرد.  تبصره 2: میزان شهریه ثابت در طول دوران تحصیل دانشجو ثابت است، ولی هر ساله به میزان نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی درصدی به شهریه اضافه می شود.  تبصره 3: دانشگاه می‌تواند به دانشجویانی که رتبه های ممتاز (اول تا سوم) را در هر سال کسب نمایند،‌ طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیات رئیسه می رسد، درصدی از شهریه را در ترم تحصیلی بعدی تخفیف دهد.  تبصره 4: درصورت حذف درس توسط دانشجو در مهلت تعیین شده، شهریه پرداختی مربوط به آن درس پس از کسر 10%‌ عودت داده می‌شود و در صورت حذف اضطراری، شهریه پرداخت شده عودت داده نمی‌شود. ماده 6 هزینه‌های تحصیلی دوره‌های آموزش الکترونیکی مطابق با مصوبات هیات امناء دانشگاه و تبصره 2 از ماده پنج این آئین‌نامه‌ هر ساله اعلام می گردد. شرایط داوطلبان شرایط داوطلبان در یک ماده و یک تبصره می باشد که مفاد آن بشرح زیر است : • ماده 1 o 1ـ1ـ داوطلبان باید واجد شرایط عمومی و اختصاصی اعلام شده توسط آموزش دانشگاه باشند. o 1ـ2ـ تحصیل همزمان داوطلبان پذیرفته شده در دوره‌های حضوری مؤسسات آموزش عالی دولتی و دوره‌های الکترونیکی به شرط پذیرفته شدن در آزمون ورودی مجاز است. تبصره 1: دانشگاه امام‌حسین(ع) می تواند پذیرفته شدگان سایر دانشگاه‌های دولتی را بر طبق آئین‌نامه‌ای که توسط شورای اجرایی مرکز تدوین و به تصویب هیات رئیسه دانشگاه می‌رسد در دوره‌های آموزش الکترونیکی خود پذیرش نماید. *}
 --- ---
 ! روش گزینش ! روش گزینش
 
 
  
 
 
  {picture=icon-04-raveshhhh.gif}  {picture=icon-04-raveshhhh.gif}
  
 
 
 
 
 {*دانشجویان این مرکز همه ساله طبق ضوابط سازمان سنجش آموزش کشور از طریق آزمون سراسری و آزمون متمرکز دوره‌های کارشناسی ارشد پذیرفته می‌‌شوند. پذیرفته‌شدگان تابع کلیه ضوابط و مقررات آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری بوده و از این جهت همانند دانشجویان حضوری دانشگاه‌های کشور به تحصیل ادامه داده و با همان مدارک فارغ‌التحصیل می‌گردند. ثبت نام، انتخاب واحد، و تحصیل و یادگیری به صورت غیرحضوری و الکترونیکی خواهد بود. فقط جهت برگزاری امتحانات دروس و دفاع از پایان‌نامه‌ها دانشجویان در دانشگاه امام‌حسین(ع) حضور خواهند یافت. بر اساس مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری دانشجویان این مرکز ملزم به پرداخت هزینه‌های آموزشی خود به دانشگاه امام‌حسین(ع) می‌باشند. شهریه‌های تحصیلی هر ساله طبق مصوبات هیات امناء دانشگاه تعین و اعلام می‌گردد. نظر به اینکه دانشجویان این مرکز در بدو ورود ممکن است آشنایی کافی را برای به کار گیری رایانه و شبکه اینترنت نداشته باشند، یک دفتر خود آموز همراه با فیلم ویدئویی تهیه شده که در بدو ورود برای دانشجویان متقاضی ارسال خواهد گردید. *} {*دانشجویان این مرکز همه ساله طبق ضوابط سازمان سنجش آموزش کشور از طریق آزمون سراسری و آزمون متمرکز دوره‌های کارشناسی ارشد پذیرفته می‌‌شوند. پذیرفته‌شدگان تابع کلیه ضوابط و مقررات آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری بوده و از این جهت همانند دانشجویان حضوری دانشگاه‌های کشور به تحصیل ادامه داده و با همان مدارک فارغ‌التحصیل می‌گردند. ثبت نام، انتخاب واحد، و تحصیل و یادگیری به صورت غیرحضوری و الکترونیکی خواهد بود. فقط جهت برگزاری امتحانات دروس و دفاع از پایان‌نامه‌ها دانشجویان در دانشگاه امام‌حسین(ع) حضور خواهند یافت. بر اساس مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری دانشجویان این مرکز ملزم به پرداخت هزینه‌های آموزشی خود به دانشگاه امام‌حسین(ع) می‌باشند. شهریه‌های تحصیلی هر ساله طبق مصوبات هیات امناء دانشگاه تعین و اعلام می‌گردد. نظر به اینکه دانشجویان این مرکز در بدو ورود ممکن است آشنایی کافی را برای به کار گیری رایانه و شبکه اینترنت نداشته باشند، یک دفتر خود آموز همراه با فیلم ویدئویی تهیه شده که در بدو ورود برای دانشجویان متقاضی ارسال خواهد گردید. *}
 --- ---
 #@ #@
 ! شرایط ادامه تحصیل ! شرایط ادامه تحصیل
 
 
  
 
 
  {picture=icon-03-sharayettt.gif}  {picture=icon-03-sharayettt.gif}
  
 
 
 
 
 @#16: @#16:
-{*1- دسترسی به یک کامپیوتر شخصی و نصب نرم افزارهای لازم بر روی آن 2- دسترسی به اینترنت و آشنایی مختصر با نحوه کار با اینترنت 3- داشتن حس کار گروهی و حوصله لازم جهت فعالیت در گروههای درسی (البته اجباری نیست) شما دوستانی که مایل به ثبت نام در دوره ها هستید لطفا به توصیه های زیر توجه فرمایید • چون ما ایرانی ها به پرداخت پولی بابت خدمات آموزشی آنهم از طریق اینترنت علاقه ای نداریم و به اصطلاح زورمان میاد دست به جیب مبارکمان ببریم (هرچند این مبلغ بسیار ناچیز باشد) ، بنابراین توصیه ما به همه شما اینست که حتما "طرح توسعه کالج مجازی" را در بخش آموزش تجارت الکترونیکی مطالعه نموده و با معرفی دوره های مرکز به چند نفر ، امتیاز لازم جهت ثبت نام در دوره ها را بدست آورده و در حقیقت بطور مجانی ثبت نام نمایید. • بدلیل اینکه اکثر دوره های آموزشی برگزار شده کاربردی بوده و هدف از آنها یادگیری مطالب عملی میباشد تا تئوری ، بنابراین ثبت نام در این دوره ها را برای کسانی که میخواهند وارد بازار کار شوند ، بشدت توصیه می نماییم و تضمین میکنی +1- دسترسی به یک کامپیوتر شخصی و نصب نرم افزارهای لازم بر روی آن 2- دسترسی به اینترنت و آشنایی مختصر با نحوه کار با اینترنت 3- داشتن حس کار گروهی و حوصله لازم جهت فعالیت در گروههای درسی (البته اجباری نیست) شما دوستانی که مایل به ثبت نام در دوره ها هستید لطفا به توصیه های زیر توجه فرمایید • چون ما ایرانی ها به پرداخت پولی بابت خدمات آموزشی آنهم از طریق اینترنت علاقه ای نداریم و به اصطلاح زورمان میاد دست به جیب مبارکمان ببریم (هرچند این مبلغ بسیار ناچیز باشد) ، بنابراین توصیه ما به همه شما اینست که حتما "طرح توسعه کالج مجازی" را در بخش آموزش تجارت الکترونیکی مطالعه نموده و با معرفی دوره های مرکز به چند نفر ، امتیاز لازم جهت ثبت نام در دوره ها را بدست آورده و در حقیقت بطور مجانی ثبت نام نمایید. • بدلیل اینکه اکثر دوره های آموزشی برگزار شده کاربردی بوده و هدف از آنها یادگیری مطالب عملی میباشد تا تئوری ، بنابراین ثبت نام در این دوره ها را برای کسانی که میخواهند وارد بازار کار شوند ، بشدت توصیه مینماییم و تضمین مک

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 12 مهر 1385 [12:37 ]   17   زینب معزی      جاری 
 چهارشنبه 12 مهر 1385 [12:32 ]   16   زینب معزی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 12 مهر 1385 [12:30 ]   15   زینب معزی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 12 مهر 1385 [12:29 ]   14   زینب معزی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 12 مهر 1385 [12:28 ]   13   زینب معزی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 12 مهر 1385 [12:25 ]   12   زینب معزی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 12 مهر 1385 [12:23 ]   11   زینب معزی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 12 مهر 1385 [12:19 ]   10   زینب معزی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 12 مهر 1385 [12:18 ]   9   زینب معزی      v  c  d  s 
 سه شنبه 28 شهریور 1385 [11:44 ]   8   زینب معزی      v  c  d  s 
 سه شنبه 28 شهریور 1385 [11:43 ]   7   زینب معزی      v  c  d  s 
 سه شنبه 28 شهریور 1385 [11:36 ]   6   زینب معزی      v  c  d  s 
 سه شنبه 28 شهریور 1385 [11:34 ]   5   زینب معزی      v  c  d  s 
 سه شنبه 28 شهریور 1385 [11:33 ]   4   زینب معزی      v  c  d  s 
 سه شنبه 27 دی 1384 [09:20 ]   3   معصومه قاسمی      v  c  d  s 
 سه شنبه 27 دی 1384 [09:06 ]   2   معصومه قاسمی      v  c  d  s 
 شنبه 09 آبان 1383 [10:47 ]   1   سید علی محسنی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..