منو
 کاربر Online
454 کاربر online
تاریخچه ی: خودآگاهی و جهان آگاهی

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:2
انسان هم خود آگاه است و هم جهان آگاه ، و دوست می‏دارد از خود و از جهان آگاه‏تر گردد . تکامل و پیشرفت و سعادت او در گرو این دو آگاهی‏ است .



خود آگاهی مقدم است یا جهان آگاهی؟



داوری در این موضوع چندان ساده نیست . برخی بیشتر به خود آگاهی‏ بها می‏دهند و برخی به جهان آگاهی .

احتمالا یکی از وجوه اختلاف طرز تفکر شرقی و طرز تفکر غربی در نوع پاسخی است که به این پرسش می‏دهند ، همچنانکه یکی از وجوه تفاوتهای علم و ایمان در این است که علم وسیله‏ء جهان آگاهی و ایمان سرمایه‏ء خود آگاهی است .

البته علم سعی دارد انسان را همان گونه که به جهان آگاهی می‏رساند به‏ خود آگاهی نیز برساند . علم النفس‏(روانشناسی) چنین وظیفه‏ای بر عهده دارند .

اما خود آگاهیهایی که علم می‏دهد مرده و بیجان است ، شوری در دلها نمی‏افکند و نیروهای خفته‏ء انسان را بیدار نمی‏کند ، بر خلاف‏ خود آگاهیهایی که از ناحیه‏ء دین و مذهب پیدا می‏شود که با یک ایمان پی‏ ریزی می‏شود . خود آگاهی ایمانی ، سراسر وجود انسان را مشتعل می‏سازد .

آن خودآگاهی که خود واقعی انسان را به یادش می‏آورد ، غفلت را از او می‏زداید ، آتش به جانش می‏افکند ، او را دردمند و درد آشنا می‏سازد کار علوم و فلسفه‏ها نیست .

این علوم و فلسفه‏ها احیانا غفلت زا هستند و انسان را ازیاد خودش می‏برند ، از این روبسا دانشمندان و فیلسوفان بی‏درد و سر در آخور و خود ناآگاه و بسا تحصیل ناکرده‏های خودآگاه .

دعوت به خودآگاهی و اینکه " خود را بشناس تا خدای خویش را بشناسی‏ " ، " خدای خویش را فراموش مکن که خودت را فراموش می‏کنی " سر لوحه‏ء تعلیمات مذهب است .

قرآن کریم می‏فرماید : (حشر / . 19 ).

و لا تکونوا کالذین نسوا الله فأنسیهم أنفسهم اولئک هم الفاسقون


از آنان مباشید که خدا را فراموش کردند پس خدا آنها را از خودشان‏ فراموشانید . آنان همان فاسقان‏اند ( از خود بدر رفتگان‏اند ) .


رسول اکرم فرمود :

من عرف نفسه عرف ربه .


هر که خود را بشناسد خدای خویش را می‏شناسد .


علی علیه‌السلام فرمود :

معرفة النفس أنفع المعارف .


خودشناسی سودمندترین شناساییهاست .


و هم او فرمود :

عجبت لمن ینشد ضالته کیف لا ینشد نفسه .


در شگفتم از کسی که چیزی از خود گم می‏کند و در جستجویش بر می‏آید ، و خود را گم کرده اما جستجو نمی‏کند.



منبع:کتاب انسان در قرآن
شهید مطهری
صفحه54
.



انسان هم خود آگاه است و هم جهان آگاه ، و دوست می‏دارد از خود و از جهان آگاه‏تر گردد . تکامل و پیشرفت و سعادت او در گرو این دو آگاهی‏ است .

خود آگاهی مقدم است یا جهان آگاهی؟



داوری در این موضوع چندان ساده نیست . برخی بیشتر به خود آگاهی‏ بها می‏دهند و برخی به جهان آگاهی .

احتمالا یکی از وجوه اختلاف طرز تفکر شرقی و طرز تفکر غربی در نوع پاسخی است که به این پرسش می‏دهند ، همچنانکه یکی از وجوه تفاوتهای علم و ایمان در این است که علم وسیله‏ء جهان آگاهی و ایمان سرمایه‏ء خود آگاهی است .

البته علم سعی دارد انسان را همان گونه که به جهان آگاهی می‏رساند به‏ خود آگاهی نیز برساند . علم النفس‏(روانشناسی) چنین وظیفه‏ای بر عهده دارند .

اما خود آگاهیهایی که علم می‏دهد مرده و بیجان است ، شوری در دلها نمی‏افکند و نیروهای خفته‏ء انسان را بیدار نمی‏کند ، بر خلاف‏ خود آگاهیهایی که از ناحیه‏ء دین و مذهب پیدا می‏شود که با یک ایمان پی‏ ریزی می‏شود . خود آگاهی ایمانی ، سراسر وجود انسان را مشتعل می‏سازد .

آن خودآگاهی که خود واقعی انسان را به یادش می‏آورد ، غفلت را از او می‏زداید ، آتش به جانش می‏افکند ، او را دردمند و درد آشنا می‏سازد کار علوم و فلسفه‏ها نیست .

این علوم و فلسفه‏ها احیانا غفلت زا هستند و انسان را ازیاد خودش می‏برند ، از این روبسا دانشمندان و فیلسوفان بی‏درد و سر در آخور و خود ناآگاه و بسا تحصیل ناکرده‏های خودآگاه .

دعوت به خودآگاهی و اینکه " خود را بشناس تا خدای خویش را بشناسی‏ " ، " خدای خویش را فراموش مکن که خودت را فراموش می‏کنی " سر لوحه‏ء تعلیمات مذهب است .

قرآن کریم می‏فرماید : (حشر / . 19 ).

و لا تکونوا کالذین نسوا الله فأنسیهم أنفسهم اولئک هم الفاسقون


از آنان مباشید که خدا را فراموش کردند پس خدا آنها را از خودشان‏ فراموشانید . آنان همان فاسقان‏اند ( از خود بدر رفتگان‏اند ) .


رسول اکرم فرمود :

من عرف نفسه عرف ربه .


هر که خود را بشناسد خدای خویش را می‏شناسد .


علی علیه‌السلام فرمود :

معرفة النفس أنفع المعارف .


خودشناسی سودمندترین شناساییهاست .


و هم او فرمود :

عجبت لمن ینشد ضالته کیف لا ینشد نفسه .


در شگفتم از کسی که چیزی از خود گم می‏کند و در جستجویش بر می‏آید ، و خود را گم کرده اما جستجو نمی‏کند.



منبع:کتاب انسان در قرآن
شهید مطهری
صفحه54
.


عکس پیدا نشد

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 28 تیر 1384 [07:24 ]   3   یاسر ناظم نیا      جاری 
 سه شنبه 28 تیر 1384 [07:22 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 20 اردیبهشت 1384 [09:43 ]   1   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..