منو
 کاربر Online
531 کاربر online
تاریخچه ی: خودآگاهی جهانی

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
خودآگاهی جهانی یعنی آگاهی به خود در رابطه‏اش با جهان که : از کجا آمده‏ام ؟ در کجا هستم ؟ به کجا می‏روم ؟


در این خودآگاهی ، انسان کشف‏ می‏کند که جزئی از یک " کل " است به نام جهان ، می‏داند یک جزیره‏ء مستقل نیست ، وابسته است ، به خود نیامده و به خود زیست نمی‏کند و به‏ خود نمی‏رود ، می‏خواهد وضع خود را در این کل مشخص کند .

سخن پر مغز علی ( علیه السلام ) ناظر به این نوع از خودآگاهی است که می‏گوید :

« رحم الله امرء علم من أین ؟ و فی أین ؟ و الی أین ؟ »

خدای رحمت کند آن که را که بداند از کجا آمده ؟ در کجاست ؟ به کجا می‏رود

این نوع از خودآگاهی یکی از لطیف‏ترین و عالی‏ترین دردمندیهای انسان را به وجود می‏آورد ، آن دردمندی که در حیوان و هیچ‏ موجود دیگر در طبیعت وجود ندارد : درد حقیقت داشتن . این خودآگاهی است‏

که انسان را تشنه‏ء حقیقت ، جویای یقین ، می‏سازد ، در تلاش اطمینان و آرامش قرار می‏دهد ، آتش شعله ور شک و تردید به جانش می‏افکند و او را از این سو به آن سو می‏کشاند ، آن آتشی که به جان غزالی‏ها می‏افتد ، خواب‏ و خوراک را از آنها می‏گیرد ، آنها را از مسند نظامیه‏ها به زیر می‏آورد ، آواره‏ء بیابانهاشان می‏کند و سالها در دیار غربت سر در گریبانشان می‏سازد ، همان آتشی که " عنوان بصری‏ها " را از خانه و کاشانه شان کوبه‏ کو و شهر به شهر به دنبال حقیقت می‏کشاند. این نوع از خودآگاهی‏ است که دغدغه‏ء سرنوشت را در انسان به وجود می‏آورد .

آیا خود آگاهی جهانی به معنای حاکمیت بی قید وشرط بر جهان می باشد؟



منبع:کتاب انسان در قرآن
شهید مطهری
صفحه61





خودآگاهی جهانی یعنی آگاهی به خود در رابطه‏اش با جهان که : از کجا آمده‏ام ؟ در کجا هستم ؟ به کجا می‏روم ؟
در این خودآگاهی ، انسان کشف‏ می‏کند که جزئی از یک " کل " است به نام جهان ، می‏داند یک جزیره‏ء مستقل نیست ، وابسته است ، به خود نیامده و به خود زیست نمی‏کند و به‏ خود نمی‏رود ، می‏خواهد وضع خود را در این کل مشخص کند . سخن پر مغز علی ( علیه السلام ) ناظر به این نوع از خودآگاهی است که می‏گوید :
« رحم الله امرء علم من أین ؟ و فی أین ؟ و الی أین ؟ »
خدای رحمت کند آن که را که بداند از کجا آمده ؟ در کجاست ؟ به کجا می‏رود ؟
این نوع از خودآگاهی یکی از لطیف‏ترین و عالی‏ترین دردمندیهای انسان را به وجود می‏آورد ، آن دردمندی که در حیوان و هیچ‏ موجود دیگر در طبیعت وجود ندارد : درد حقیقت داشتن . این خودآگاهی است‏
که انسان را تشنه‏ء حقیقت ، جویای یقین ، می‏سازد ، در تلاش اطمینان و آرامش قرار می‏دهد ، آتش شعله ور شک و تردید به جانش می‏افکند و او را از این سو به آن سو می‏کشاند ، آن آتشی که به جان غزالی‏ها می‏افتد ، خواب‏ و خوراک را از آنها می‏گیرد ، آنها را از مسند نظامیه‏ها به زیر می‏آورد ، آواره‏ء بیابانهاشان می‏کند و سالها در دیار غربت سر در گریبانشان می‏سازد ، همان آتشی که " عنوان بصری‏ها " را از خانه و کاشانه شان کوبه‏ کو و شهر به شهر به دنبال حقیقت می‏کشاند. این نوع از خودآگاهی‏ است که دغدغه‏ء سرنوشت را در انسان به وجود می‏آورد .

منبع:کتاب انسان در قرآن
شهید مطهری
صفحه61



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 27 تیر 1384 [17:17 ]   4   یاسر ناظم نیا      جاری 
 دوشنبه 27 تیر 1384 [15:48 ]   3   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 دوشنبه 27 تیر 1384 [15:34 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 20 اردیبهشت 1384 [10:14 ]   1   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..