منو
 صفحه های تصادفی
افتخار فرشتگان به شناخت امام علی علیه السلام
حاکمان کمربند کویی‌پر
داروهای ضد سرطان
کارنوتیت
اکسیژن
تاریخ ژانر
ناسخ و منسوخ در قرآن
توریت
صفات و ویژگی های حضرت ابراهیم
رهیافت‏های فکری قرن نوزدهم و تاثیر آن بر روند فکری غرب
 کاربر Online
1399 کاربر online
تاریخچه ی: خلقت عالم به برکت وجود چهارده معصوم

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:4
موجودات جهان همه از پنج نور مقدس آفریده شده اند. پیامبر اسلام در این باره چنین فرموده است:
خداوند تعالی ما اهل بیت را هنگامی آفرید که نه آسمان بر افراشته بود و نه زمین گسترده، نه عرشی و نه بهشتی و نه دوزخی. ما خداوند را تسبیح می کردیم آن هنگام که تسبیح‌کننده‌ای نبود. هنگامی که خداوند خواست جهان را بیافریند نور مرا شکافت و از آن عرش را بیافرید؛ پس نور عرش از نور من است و نور من از نور خدا است و من با برتر‌ از عرش هستم.
آنگاه نور علی بن ابی طالب را شکافت و از آن فرشتگان را آفرید؛ پس نور فرشتگان از نور علی بن ابی طالب است و نور وی از نور خداست و نور علی علیه السلام برتر از ملائکه است.
آن‌گاه نور دخترم را شکافت و از آن آسمان ها و زمین را بیافرید؛ پس نور آسمان‌ها و زمین از نور دخترم فاطمه است و نور فاطمه از نور خداست و او والاتر از آسمان‌ها و زمین است.

img/daneshnameh_up/3/32/ahlbeit.jpg


آنگاه نور حسن را شکافت و از آن خورشید و ماه را آفرید؛ پس نور خورشید و ماه از نور حسن است و نور وی از نور خداست و حسن والاتر از خورشید و ماه است.
آن گاه نور حسین را شکافت و از آن بهشت و حورالعین را آفرید. پس نور بهشت و حورالعین از نور حسین است و نور حسین از نور خداست و حسین والاتر از بهشت و حورالعین است.
و سپس خداوند از نور حسین، ائمه دیگر را آفرید. آنها علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی و حجه بن الحسن المهدی علیهم السلام اند.

امام باقر علیه السلام در حدیثی ادامه‌ی ماجرا را چنین روایت می‌فرماید:
سپس خداوند به رسولش فرمود: قسم به عزت و جلالم اگر تو و علی و خاندان شما نبودید، بهشت و جهنم و زمین و آسمان و ملائکه و هیچ مخلوق دیگری را نمی آفریدم.
ای محمد! تو خلیل و حبیب و برگزیده و محبوب‌ترین مخلوق من هستی و اولین کسی که من خلقت را با آن ابتدا کرده‌ام و پس از آن علی و بعد از او ائمه را آفریدم....»
سپس امام باقر علیه السلام فرمود:«ما علّت خلق مخلوقات و سبب تسبیح و عبادتشان هستیم. سبب معرفت خداوند ماییم. پس از آن، خداوند، نور ما را در صلب آدم علیه السلام قرار داد...»

توضیح: خلقتی که در این قبیل روایات آمده، به معنای خلقت نور و حقیقت چهارده معصوم است که قبل از حضرت آدم علیه السلام بوده است.
اما خلقت بدن های آنها همان تولد ظاهری آنهاست.

منابع:
بحارالانوار، ج 25، ص 16 تا 20.
بحار الانوار، ج 25، ص 16، حدیث 30.

در روایات زیادی وارد است که اولین مخلوقات خداوند رسول الله و ائمه اطهار هستند و سایر مخلوقات، اعم از آسمانها و زمین و بهشت و جهنم، همه و همه بعد از آنها و برای آنها خلق شده اند. در این زمینه، روایات فراوانی وارد شده است که به بعضی از آنها اشاره می‌شود:

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند ما انوار خمسه طیّبه را آفرید، هنگامی که نه آسمانی بود، نه زمینی، نه عرشی، نه بهشتی و نه آتشی.

ما خداوند را تسبیح می کردیم، هنگامی که هیچ تسبیحی نبود و تقدیس می کردیم وقتی که هیچ تقدیسی نبود و چون خداوند اراده فرمود نور مرا شکافت و عرش را از نور من آفرید و من از عرش با فضیلیت‏ ترم. سپس نور علی بن ابیطالب را شکافت و از آن ملائکه را آفرید و علی از ملائکه افضل است و سپس نور دخترم فاطمه زهرا را شکافت و از آن آسمانها و زمین را آفرید و فاطمه از آسمانها و زمین افضل است و سپس نور حسن را شکافت و از آن خورشید و ماه را آفرید و حسن از خورشید و ماه افضل است.
و سپس نور حسین را شکافت و از آن بهشت و حورالعین را آفرید و حسین از بهشت و حورالعین افضل است و
سپس خداوند از نور حسین، ائمه دیگر را آفرید. آنها علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی و حجه بن الحسن المهدی علیهم السلام اند.

امام باقر علیه السلام در حدیثی ادامه‌ی ماجرا را چنین روایت می‌فرماید:
سپس خداوند به رسولش فرمود: قسم به عزت و جلالم اگر تو و علی و خاندان شما نبودید، بهشت و جهنم و زمین و آسمان و ملائکه و هیچ مخلوق دیگری را نمی آفریدم.
ای محمد! تو خلیل و حبیب و برگزیده و محبوب‌ترین مخلوق من هستی و اولین کسی که من خلقت را با آن ابتدا کرده‌ام و پس از آن علی و بعد از او ائمه را آفریدم....»
سپس امام باقر علیه السلام فرمود:«ما علّت خلق مخلوقات و سبب تسبیح و عبادتشان هستیم. سبب معرفت خداوند ماییم. پس از آن، خداوند، نور ما را در صلب آدم علیه السلام قرار داد...»

توضیح: خلقتی که در این قبیل روایات آمده، به معنای خلقت نور و حقیقت چهارده معصوم است که قبل از حضرت آدم علیه السلام بوده است.
اما خلقت بدن های آنها همان تولد ظاهری آنهاست.

منابع:
بحارالانوار، ج 25، ص 16 تا 20.


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 31 تیر 1385 [13:58 ]   6   رضا معرب      جاری 
 دوشنبه 05 اردیبهشت 1384 [13:20 ]   5   ندا سعادتی      v  c  d  s 
 دوشنبه 05 اردیبهشت 1384 [12:54 ]   4   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 چهارشنبه 07 بهمن 1383 [10:37 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 19 دی 1383 [05:19 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 08 تیر 1383 [06:29 ]   1   مینا ورمزیار      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..