منو
 کاربر Online
455 کاربر online
تاریخچه ی: خاستگاه علم ودین

تفاوت با نگارش: 3

Lines: 1-16Lines: 1-16
 در مورد اینکه خاستگاه علم ودین کجاست،یعنی به لحاظ تاریخی ابتدا در کجا این مسأله مطرح شد و شکل نخستین آن چه صورتی داشت و چه تطوراتی پیدا کرد ،باید گفت:  در مورد اینکه خاستگاه علم ودین کجاست،یعنی به لحاظ تاریخی ابتدا در کجا این مسأله مطرح شد و شکل نخستین آن چه صورتی داشت و چه تطوراتی پیدا کرد ،باید گفت:
 *این مسأله هم در دنیای ((اسلام)) مطرح شد و هم در ((تاریخ فلسفه غرب|غرب)) .  *این مسأله هم در دنیای ((اسلام)) مطرح شد و هم در ((تاریخ فلسفه غرب|غرب)) .
-*در دنیای ((مسیحیت)) ، طرح آن به صورت جدی بعد از ((رنسانس)) بود.در دوره رنسانس ، ((علوم تجربی)) به خاطر تحولاتی که پیش آمد، به صورت شتابزده‌ای رشد پیدا کرد و در کوتاه مدت رشد بسیار چشمگیری در این علوم حاصل شد و لذا بحث رابطه علم ودین در دنیای مسیحیت عمدتا روی علوم تجربی متمرکز شد. +*در دنیای ((تاریخ مسیحیت|مسیحیت)) ، طرح آن به صورت جدی بعد از ((رنسانس)) بود.در دوره رنسانس ، ((علوم طبیعی|علوم تجربی)) به خاطر تحولاتی که پیش آمد، به صورت شتابزده‌ای رشد پیدا کرد و در کوتاه مدت رشد بسیار چشمگیری در این علوم حاصل شد و لذا بحث رابطه علم ودین در دنیای مسیحیت عمدتا روی علوم تجربی متمرکز شد.
 آنجا که بحث از علم و دین پیش می آمد معمولا تعارض یافته های عالمان تجربی با آموزه های دینی مشکل آفرین می نمود. در کتابهایی که ((متألهان غربی)) یا ((فیلسوفان دین)) غربی راجع به این مسأله نوشته اند ، تماما مناسبات علوم تجربی با دین مورد بررسی قرار می گیرد. آنجا که بحث از علم و دین پیش می آمد معمولا تعارض یافته های عالمان تجربی با آموزه های دینی مشکل آفرین می نمود. در کتابهایی که ((متألهان غربی)) یا ((فیلسوفان دین)) غربی راجع به این مسأله نوشته اند ، تماما مناسبات علوم تجربی با دین مورد بررسی قرار می گیرد.
 برای مثال کتاب ~~green:تاریخ نزاع علوم تجربی و الهیات~~ تألیف ((آندرو وایت)) در سال 1895 یکی از مبسوط ترین کتابها در این خصوص است. برای مثال کتاب ~~green:تاریخ نزاع علوم تجربی و الهیات~~ تألیف ((آندرو وایت)) در سال 1895 یکی از مبسوط ترین کتابها در این خصوص است.
 *ولی در دنیای ((اسلام)) بیشتر ((فلسفه و دین|رابطه دین با فلسفه)) مطرح شد و دلیل این هم مشخص است ، مسلمانان در ((دوره نهضت ترجمه)) با میراث فلسفی ((یونان)) آشنا شدند و آن بخش از ((چگونه تاریخ فلسفه را مطالعه کنیم؟|میراث فلسفی یونان)) را که با آموزه های دینی سازگار می یافتند ، وارد حوزه اندیشه اسلامی کردند و گروهی به وجود آمدند و صنفی از دانشمندان شکل گرفتند که فیلسوف نامیده می شوند .  *ولی در دنیای ((اسلام)) بیشتر ((فلسفه و دین|رابطه دین با فلسفه)) مطرح شد و دلیل این هم مشخص است ، مسلمانان در ((دوره نهضت ترجمه)) با میراث فلسفی ((یونان)) آشنا شدند و آن بخش از ((چگونه تاریخ فلسفه را مطالعه کنیم؟|میراث فلسفی یونان)) را که با آموزه های دینی سازگار می یافتند ، وارد حوزه اندیشه اسلامی کردند و گروهی به وجود آمدند و صنفی از دانشمندان شکل گرفتند که فیلسوف نامیده می شوند .
 *در فلسفه ای که از یونان گرفته شده بود، درباره جهان هستی ، ((بحث پیرامون خدا|خدا)) ، ((انسان)) ، آخرت و ((معاد)) بحث شده همچنانکه در متون دینی راجع به این امور صحبت شده، در اینجا ابتدا دو دیدگاه کاملا متفاوت و متعارض پیدا شد. *در فلسفه ای که از یونان گرفته شده بود، درباره جهان هستی ، ((بحث پیرامون خدا|خدا)) ، ((انسان)) ، آخرت و ((معاد)) بحث شده همچنانکه در متون دینی راجع به این امور صحبت شده، در اینجا ابتدا دو دیدگاه کاملا متفاوت و متعارض پیدا شد.
 **گروهی از مسلمانان ، فلسفه را موافق با آموزه های دینی یافتند و سعی کردند که بین آموزه های دینی و میراث فلسفه یونان ، هماهنگی ایجاد کنند، و تفسیر های فلسفی از دین ارائه کردند.  **گروهی از مسلمانان ، فلسفه را موافق با آموزه های دینی یافتند و سعی کردند که بین آموزه های دینی و میراث فلسفه یونان ، هماهنگی ایجاد کنند، و تفسیر های فلسفی از دین ارائه کردند.
 **گروهی دیگر از مسلمانان به نظرشان رسید که آنچه در متون دینی مطرح شده ، به هیچ وجه سازگاری با تعالیم فلسفی ندارد و احساس تعارض کردند و به همین جهت می بینیم که کسانی با فیلسوفان خیلی سخت مخالفت ورزیدند و حتی آنها را تکفیر کردند و از آن طرف ، فیلسوفان تلاش کردند که از دین ، تفسیرهای فلسفی ارائه دهند. **گروهی دیگر از مسلمانان به نظرشان رسید که آنچه در متون دینی مطرح شده ، به هیچ وجه سازگاری با تعالیم فلسفی ندارد و احساس تعارض کردند و به همین جهت می بینیم که کسانی با فیلسوفان خیلی سخت مخالفت ورزیدند و حتی آنها را تکفیر کردند و از آن طرف ، فیلسوفان تلاش کردند که از دین ، تفسیرهای فلسفی ارائه دهند.
 !منبع !منبع
 *ماهنامه اندیشه حوزه ، سال هفتم ، شماره ششم، ص35-34  *ماهنامه اندیشه حوزه ، سال هفتم ، شماره ششم، ص35-34

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 04 بهمن 1383 [13:14 ]   4   مهدی سالم      جاری 
 یکشنبه 04 بهمن 1383 [13:08 ]   3   مهدی سالم      v  c  d  s 
 یکشنبه 04 بهمن 1383 [11:57 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 04 بهمن 1383 [11:55 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..