منو
 صفحه های تصادفی
امام زمان در قرآن - شوری : 21
اسکرودیت
لسلی لمپورت
ديسك نوري – مغناطيسي
دامپزشک
تأسیس پست و تلگراف در ایران
مناظره امام رضا با مأمون و علمای عراق و خراسان
رهیافت‏هایی فکری قرن نوزدهم وتاثیر آن بر روند فکری غرب
ارتباطات
انتقال پایتخت پاکستان
 کاربر Online
671 کاربر online
تاریخچه ی: حکمت

نگارش: 2

از جمله پاداشهای خداوند در دنیا به صالحان که قطره ای از آن بر همه جهان طبیعه برتری دارد و به تعبیر قرآن « خیر کثیر » است که معرفی است بنام حکمت که حضرت حق به اندکی از بندگان که تشنه معرفت و جویای حقیقتند و به پاس عبودیت آنان را سیراب می کند هیچ سرمایه انبوهی به اوج منزلت حکمت نمی باشد و تمامی این در قبال آن ناچیز است.

خداوند متعال دنیا را متاع قلیل می داند در حالی که حکمت را خیر کثیر می داند می فرماید: « من یوت الحکمة فقد اوتی خیراً کثیراً »؛ هر کسی که از حکمت برخوردار گشت، پس به تحقیق که از خیر کثیر برخوردار گشته است. (آیه 269 بقره).

علامه طباطبایی رضوان الله علیه در تعریف حکمت می فرماید: « حکمت قضایای مطابق با واقع است آن قضایائی که به گونه ای سعادت انسانی را در بر می گیرد مثل معارف الهی مربوط به مبداء و معاد و مثل و معارفی که واقعیتهای عالم طبیعت را از آن جهت که به سعادت انسان مربوط است بیان می کند نظیر واقعیت فطری که زیر بنای تشریعیات است. »

تفسیر المیزان ج2، آیه 269 بقره لقمان حکیم از آن جهت حکیم بود و به آن حکیم گفته می شد که حقایق ناب مطابق با واقع در ابعاد مختلف اعتقادی، اخلاقی، عملی، با جان او عجین و در عملش متبلور بود.



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 19 مرداد 1384 [10:50 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 سه شنبه 22 دی 1383 [11:15 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 20 تیر 1383 [10:27 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..